Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De nieuwe generatie werkenden


Jonagold schreef op 07-05-2024 om 17:16:

[..]

Zeker is dat irritant. Maar gemakzuchtig gedrag is niet voorbehouden aan de jongste generatie hoor.

Ik kan me van een van mijn eerste baantjes herinneren dat ik een oudere collega had die ik meer niet heb gezien dan wel in het jaar dat ik er werkte. Ze had namelijk een polsblessure. Kan inderdaad heel vervelend en beperkend zijn. Maar ... we waren telefonistes, we gebruikten een headset, en het ging om haar linkerpols terwijl ze rechtshandig was. Lijkt me dat je dan best kunt werken. Maar nee, zij niet. Steeds als de bedrijfsarts zei dat ze best aan het werk kon kwam ze 1 of 2 dagen, zat dan doorlopend te klagen dat ze zo'n pijn had, en dan was ze vervolgens weer een paar weken uit de running. Dat haar collega's, waaronder ik dus, de gaten dicht mochten lopen en regelmatig geen vrij konden krijgen wegens onderbezetting was voor mij reden om daar weg te gaan. Wat een slappe hap, niet alleen die collega, maar ook de leidinggevende die haar maar steeds de hand boven het hoofd hield.

Dus het zwak-ziek-en-misselijk-syndroom is volgens mij van alle leeftijden én alle tijden.

Nee, hier vooral ouderen, waaronder ikzelf. Echt jonge collega's hebben we niet, de jongste is begin 40. 

De feiten: het gedrag van bepaalde collega’s levert jou werk en frustratie op TO. Ga dat bespreken met je leidinggevende en blijf dan ook bij de feiten. Wat jij vindt van het gedrag of zelfs van een hele generatie (!) is daarbij niet relevant. Blijf zakelijk. En let niet zo op wat ze doen, de enige die daar last van heeft ben je zelf. 

Decembermamma schreef op 07-05-2024 om 17:02:

[..]

Tja wij doen dus administratie verwerken en van daaruit jaarrekeningen samenstellen. Het verwerken van administraties is vrij simpel aan te leren en dat hebben wij dus gedaan bij deze groep, een jaarrekening samenstellen is nog even een stap te moeilijk voor hen. 2 lijken het goed op te pikken de ander wat minder, na hun boekwerk moeten we namelijk hun werk nakijken en zien we dus dat het steeds maar bezig zijn met privé zaken het werk verziekt er zitten soms grote fouten in. Dit is al gecommuniceerd naar de directie alleen zitten we dus met een capaciteitsprobleem qua personeel. Maar zij verwerken dus de administraties en wij maken vervolgens de jaarrekening. Het is niet anders, het is bulkwerk.

Ik ben accountant in de samenstelpraktijk en ook wij hebben veel jonge collega's. Gelukkig geen gedoe met ziekmeldingen en privé dingen, eigenlijk vooral veel collegialiteit en inzet. Als je een keer vraagt om 's avonds of in het weekend te knallen kan dat gewoon (gebeurt nog maar weinig, het is echt anders dan vroeger, waar vroeger klant koning was en ik hele weekenden doorging is nu personeel en ons welzijn veel belangrijker en krijgen klanten eerder een 'helaas' te horen). 

Klinkt alsof jullie toevallig een paar slechte collegas hebben getroffen, ik zou ZSM afscheid nemen want het is niet goed voor het moraal zulk gedrag. Maar ja, dat is niet aan jou waarschijnlijk. 

Enige waar we tegen aan lopen is dat het lastig is mensen van voldoende niveau te vinden. Veel mensen die qua schoolcarrière redelijk onderaan zijn begonnen en met veel doorzettingsvermogen een HBO diploma hebben gehaald. Maar ze hebben een erg lange leercurve nu in de praktijk. Ook met het relatief simpele boeken van administraties. 

AlisonH schreef op 07-05-2024 om 18:02:

De feiten: het gedrag van bepaalde collega’s levert jou werk en frustratie op TO. Ga dat bespreken met je leidinggevende en blijf dan ook bij de feiten. Wat jij vindt van het gedrag of zelfs van een hele generatie (!) is daarbij niet relevant. Blijf zakelijk. En let niet zo op wat ze doen, de enige die daar last van heeft ben je zelf.

Je bent op een accountantskantoor met elkaar een team, je doet het samen voor je klanten. Als daar mensen tussen zitten zoals OP beschrijft is het logisch dat je daar wat van vindt. Ik zou er ook echt niet tegen kunnen. Een goede werkgever lost dat ook op, want het gaat ten koste van de moraal van de al langer zittende collega's met normale werkethiek. 

Herkenbaar maar zal ook de aard van het beestje zijn.
Gelukkig werk ik nog wel met jongeren die ieder geval niet te lui zijn om te werken en graag wat willen betekenen voor de samenleving.
Als een collega zich zo vaak ziek meld zal er toch ook wel een keer een gesprek komen met de manager om eens te kijken hoe dit komt?
Bij ons is dat ieder geval wel het geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.