Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

10-03-2012 om 18:32

De schuur van de buren

Ik heb in de achtertuin een stenen schuur die ik 'deel' met de buren. Het is 1 'huisje' met een tussenmuur (in verlengde van de schutting) waarvan de helft van mij is. Alle huizen in de straat hebben een zelfde schuurtje, gemetseld in dezelfde stenen en met dezelfde pannen als de huizen. Nu wil de buurman zijn schuurtje afbreken en op een andere plek in de tuin een blokhut neerzetten. Ik heb gezegd dat ik dat jammer vind, maar dat ik hem volgens mij niet kan tegenhouden. Verder benadrukt dat ik er vanuit ga dat hij zorgt dat mijn schuur weer een buitenmuur krijgt op de plek waar hij zijn helft sloopt, en dat hij waterdicht blijft. En ik wil daar niets aan betalen.
De buurman is daarmee akkoord gegaan, maar ik vraag me af waar ik nog rekening mee moet houden. Ik heb al foto's gemaakt van de buitenkant van mijn schuur (nu in prima staat) en wil ook aan de binnenkant nog foto's maken die aantonen dat het er nu goed uit ziet.
Klopt het dat ik niet verplicht ben mee te betalen?
Hij wil ook de schutting neerhalen en een muurtje metselen. Ik heb gezegd dat ik wel de helft van het materiaal wil betalen, maar verder niets. Misschien had ik beter een maximumbedrag kunnen zeggen?
(Eerlijk gezegd heb ik vooral een beetje de pest in dat hij zo'n schuurtje dat al 60 jaar staat gaat slopen.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

10-03-2012 om 18:51

Kan dat dan zomaar?

Hoe is met de fundering dan? Kun je zomaar een helft wegslopen? Hoe zit het met de dakbedekking? Wat voor dak heeft het?
Hier hebben wij ook een schuur die 1 geheel vormt met de schuur van de buren, maar ik kan me niet voorstellen dat je zomaar de helft dan kan afbreken eigenlijk.

marie

marie

10-03-2012 om 20:13

Buitenmuur op grond buurman?

Hallo
Ik begrijp dat de binnenmuur van de schuur op de erfscheiding staat? Dus een eventuele buitenmuur komt dan op de grond van de buren? Of bedoel je dat de binnenmuur vervangen wordt door een ander soort steen, zodat het een buitenmuur wordt?
Misschien kun je ook eens met de gemeente gaan praten? Heeft de buurman bijvoorbeeld al vergunning voor de blokhut?
Groetjes

Vic

Vic

10-03-2012 om 20:23

Wat ik heb begrepen

Hij haalt zijn schuur weg tot aan de binnenmuur. Dan metselt hij er een nieuwe buitenmuur tegen, die dan op zijn grond komt. Hij zal dan wel iets aan de dakpannen moeten doen, maar hij kan natuurlijk 'zijn' buitenste pannen op mijn nieuwe 'zijkant' plaatsen. Volgens mij heb je geen vergunning nodig voor een blokhut als die binnen bepaalde afmetingen blijft. Ik weet niet of je een vergunning nodig hebt om een schuur te slopen die er al zo lang staat (en zelfs op de bouwtekeningen uit 1953).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-03-2012 om 22:19

Ik zou

even bellen met de gemeente. Het zou zomaar kunnen dat dit helemaal niet mag, zeker niet als er in de hele straat van die schuurtjes staan. En ik zou ook niet mee betalen aan dat muurtje, tenzij je zelf heel graag van die schutting af wilt.

Sloopvergunning

De buurman heeft op zijn minst een sloopvergunning nodig en dan toch ook bouwvergunning om het restant schuurtje in goede staat op te leveren.
Meebetalen aan de schutting zou ik ook niet doen, maar of je daar nog onderuit kunt hangt af van de toezeggingen die je al gedaan hebt en de vraag hoe ver buurman al is.
Ga even om tafel met de buurman, zeg dat hij niet mag beginnen totdat jou alles duidelijk is. Beloof hem daarin een termijn. Wijs hem er wel op dat je daarvoor afhankelijk bent van het overleg met de gemeente (die doen vaak een week of 6 over een antwoord).
Er zijn trouwens ook gemeentes die een maandelijks bouwspreekuur hebben voor dit soort vragen.
Check dat even.
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

12-03-2012 om 09:59

Vergunning?

"De buurman heeft op zijn minst een sloopvergunning nodig en dan toch ook bouwvergunning om het restant schuurtje in goede staat op te leveren"

Waarom zou de buurman een vergunning nodig hebben. Een schuurtje is over het algemeen (mits de afmetingen niet te groot zijn en het niet aan de openbare ruimte grenst) vergunningsvrij.

Je mag tegenwoordig complete aanbouwen aan je huis zetten zonder dat daar een vergunning voor nodig is..

Nee

"Een schuurtje is over het algemeen (mits de afmetingen niet te groot zijn en het niet aan de openbare ruimte grenst) vergunningsvrij. "
Dan heb je het over schuurtjes van de Gamma. Niet over stenen schuurtjes die allemaal uniform zijn gebouwd bij de bouw van de wijk. Maar dat is de kwestie niet: buurman wil slopen. Daar bestaat dan weer een sloopvergunning voor. Dat heeft niet alleen met afmetingen te maken, maar ook met de periode waarin gebouwd is en welke materialen er destijds gebruikt zijn. Grofweg: Als het niet van de Gamma komt, dan heb je een sloopvergunning nodig.
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

13-03-2012 om 10:31

Meer dan 10 m3 afval

Of er een sloopvergunning nodig is hangt niet af van of het Gamma of iets anders is. Dit is gemeente afhankelijk, maar over het algemeen gesteld op meer dan 10 m3 afval of astbest bevattend.

Mijn gok is dat een schuurtje over het algemeen binnen de 10m3 valt.

Sancy

Sancy

13-03-2012 om 10:44

Hanne

Het hangt ook bij de gemeente niet alleen af van de hoeveelheid afval of het soort (asbest) maar, vóórdat er gesloopt kan worden, bijvoorbeeld ook van de welstandsbepalingen.

Hanne.

Hanne.

13-03-2012 om 11:06

Zelf kijken

Ik was er voor het gemak vanuitgegaan dat de schuur geen beschermd stadsgezicht oid is...

Maar volgens mij is er maar een manier om er achter te komen of het in dit geval wel of niet nodig is. Navragen bij de gemeente. Een check kan je doen op:

https://www.omgevingsloket.nl/

Maar het is niet zo dat er < zeker> een vergunning nodig is.

Rosase

Rosase

13-03-2012 om 22:52

Dank je hanne

Ik had ook zo mijn twijfels over de correctheid van de stellige bewering dat er < zeker> een vergunning nodig is.
Maar ik was net iets te lui om er verder in te duiken.

Overigens mag Vic sowieso verwachten dat buurman haar schuur netjes achterlaat. Of dat betekent dat er een buitenmuur op zijn terrein moet komen waag ik te betwijfelen, maar lekdicht en netjes afgewerkt zal hij het zeker moeten opleveren.

Check niet zo handig

Hanne:"Ik was er voor het gemak vanuitgegaan dat de schuur geen beschermd stadsgezicht oid is... "
Dat is de kwestie niet. Ik heb die check even gedaan en dan loop je vanzelf tegen vragen aan als "Is er in het bestemmingsplan sprake van een vergunningplicht voor het slopen van een bouwwerk?" en "Betreft het een vergunningvrij gebouwd bouwwerk?"
Dat moet je maar net weten over het bouwwerkje. Moet je misschien toch wel eerst vragen bij de gemeente voordat je die check kunt invullen. Dan kun je net zo goed alles vragen bij de gemeente.
In het algemeen: Je kunt van schuurtjes horend tot een woonwijk (allemaal hetzelfde schuurtje) gevoegelijk aannemen dat er in het bestemmingsplan sprake is van vergunningsplicht voor sloop én bovendien dat voor de bouw vergunning gevraagd en verleend is.
Uitzonderingen daar gelaten. Even checken bij de gemeente.
Ja, ik durf stellig te beweren dat er een sloopvergunning nodig is. Dat is meestal zo bij die schuurtjes.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.