Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De sterkste schouders dragen niet de zwaarste lasten


Het verhaal over de zwaarste lasten gaat over een vergelijking tussen mensen op basis van inkomens en vermogen. De sterkste schouders werd altijd geassocieerd met 'de mensen met de hoogste inkomens'. In deze vergelijking gaat het ook om mensen met inkomsten uit beleggingen, winstdelingen etc.
Het laat een heel oud probleem zien: in de tegenstelling tussen arbeid en kapitaal wordt arbeid het zwaarste belast en krijgen mensen die hun vermogen opbouwen met kapitaal de beste perspectieven. Arbeid loont niet, kapitaalbezit wel. Dat probleem hebben we tot op de dag van vandaag nog niet opgelost.

Tsjor

De vraag is hoe het allemaal berekend wordt, in asbolute getallen zal het wel meevallen maar in procenten zullen de rijken niet zoveel betalen. Ik heb cliënten die inderdaad hoge inkomens hebben en als we dan de aangifte IB doen voor diegenen moet ik altijd slikken hoeveel ze moeten betalen, ja in procent van hun totale inkomen is het niet veel maar in absolute getallen wel vaak een paar ton.....daar kunnen heel wat bijstandsuitkeringen van betaald worden. En iemand uit de bijstand betaald feitelijk geen cent belasting want een bijstandsuitkering is een ontvangst vanuit de belasting.

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 11:41 Topicstarter

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 08:46:

De vraag is hoe het allemaal berekend wordt, in asbolute getallen zal het wel meevallen maar in procenten zullen de rijken niet zoveel betalen. Ik heb cliënten die inderdaad hoge inkomens hebben en als we dan de aangifte IB doen voor diegenen moet ik altijd slikken hoeveel ze moeten betalen, ja in procent van hun totale inkomen is het niet veel maar in absolute getallen wel vaak een paar ton.....daar kunnen heel wat bijstandsuitkeringen van betaald worden. En iemand uit de bijstand betaald feitelijk geen cent belasting want een bijstandsuitkering is een ontvangst vanuit de belasting.

Het is net wat Tsjor zegt en wat er in het programma Sander en de Kloof wordt gezegd. Inkomen door werken wordt veel zwaarder belast dan inkomen uit investeringen. Dus lekker op je kont zitten en huizen kopen en die (laten) verhuren kost je per verdiende euro veel minder belasting dan als je die euro verdient in loondienst. Dat kan echt niet. Bijna slapend rijk(er) worden want je start hiermee vaak door een rijke ouder waarmee je dat eerste huis komt wat je gaat verhuren en daarna rolt de sneeuwbal door. Er waren jonge mensen in dat programma die dat als enige inkomen hebben. 

Daarbij vergeet je dat het eerste deel, waar niemand belasting over betaald (dus iets van 6000/7000 euro) ook voor de hoogste inkomens geldt. 

Maar dat is dus geen probleem ....ja het probleem is de afgunst! Ik zie vaak ook grote sommen geld verloren gaan door slechte investeringen, het is een kwestie van risico nemen bij de ene pakt het goed uit bij de ander minder. Maar afgunst naar de mensen waar het goed uitpakt en het goed gaat is echt belachelijk. Ze betalen hun belasting echter wel.

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 14:14 Topicstarter

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 12:33:

Maar dat is dus geen probleem ....ja het probleem is de afgunst! Ik zie vaak ook grote sommen geld verloren gaan door slechte investeringen, het is een kwestie van risico nemen bij de ene pakt het goed uit bij de ander minder. Maar afgunst naar de mensen waar het goed uitpakt en het goed gaat is echt belachelijk. Ze betalen hun belasting echter wel.

Hoezo afgunst? We hebben het hier over huizen kopen en die voor 1400 euro verhuren. Wat heeft dat te maken met risico nemen? Dat is van (oud) geld zelf rijk worden zonder dat je daar veel belasting over betaald. Je kunt ook geen 'risico' nemen zodat die mensen die dat huis voor 1400 euro huren het zelf kunnen kopen omdat jij niet 30.000 meer kan bieden en gewoon gaan werken toch? 

Thomass schreef op 26-03-2022 om 14:14:

[..]

Hoezo afgunst? We hebben het hier over huizen kopen en die voor 1400 euro verhuren. Wat heeft dat te maken met risico nemen? Dat is van (oud) geld zelf rijk worden zonder dat je daar veel belasting over betaald. Je kunt ook geen 'risico' nemen zodat die mensen die dat huis voor 1400 euro huren het zelf kunnen kopen omdat jij niet 30.000 meer kan bieden en gewoon gaan werken toch?

Over dat oude geld is vaak, inkomstenbelasting, vermogensrendementsheffing en succesrecht betaald. M.a.w. daar is flink belasting over betaald. Daarnaast is een huis verhuren ook risico nemen want niet alle huurders betalen goed en gaan netjes met het huis om. Hoe vaak ik wel hoor van uitgewoonde woningen die worden achtergelaten.

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 16:19 Topicstarter

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 15:31:

[..]

Over dat oude geld is vaak, inkomstenbelasting, vermogensrendementsheffing en succesrecht betaald. M.a.w. daar is flink belasting over betaald. Daarnaast is een huis verhuren ook risico nemen want niet alle huurders betalen goed en gaan netjes met het huis om. Hoe vaak ik wel hoor van uitgewoonde woningen die worden achtergelaten.

Kijk eens Sander en de Kloof voor je onzin praat. Die mensen hebben allang een tussenpersoon die die huurproblemen voor ze oplost en natuurlijk hebben ze geen huurders die de woning uitwonen en niet netjes kunnen betalen. Hoeveel moet iemand verdienen denk je voor die een huis kan huren van 1400 euro? Het gaat om mensen van 19 die een eerste huis voor zichzelf kunnen kopen én eentje om te verhuren en 15 jaar later alleen door die inkomsten 25 huizen bezitten. 

Maar goed, ga jij lekker denken dat die mensen zielig zijn en dat het normaal is dat zij niet 50% belasting hoeven te betalen voor hun inkomen (want dat is het). Ik ben het daar niet mee eens. En als je ouders belasting hebben betaald hoef je dat nog niet gratis te krijgen. De komende jaren ontstaat de grootste kloof ooit tussen arm en rijk en hoe komt dat? Omdat de VVD daar wel voor gezorgd heeft. Nooit is het verschil tussen arm en rijk zo groot geweest als nu en de komende decennia als we daar niet heel snel een oplossing voor verzinnen. Risico lopen? Echt niet!

Leene schreef op 25-03-2022 om 17:28:

[..]

Dat verplicht links stemmen is dat serieus? Of een grapje... Laten we er maar geen politieke discussie van maken. Maar Groen Links is ook nogal een elitaire partij. En de PVDA die jarenlang het alleen recht had in Rotterdam was daar uiteindelijk een ordinaire pluche plakkers partij die Rotterdam Zuid compleet heeft laten verslonzen. Maar de PVDA burgemeester is dan wel weer een van de beste burgemeesters van de wereld. Het is ingewikkeld.

En nee ik stem absoluut niet op partijen als FVD of leefbaar Rotterdam maar ik snap in Rotterdam dan wel weer een beetje dat mensen ook niet weten op wie ze moeten stemmen of dan toch maar leefbaar stemmen.

Ik denk toch dat de politieke partijen meer naar de mensen toe moeten en niet alleen net voor de verkiezingen. Misschien moeten ze maar eens een goede tv serie maken over de politiek.

Dat was een grapje natuurlijk. Hoewel de wereld er een stuk beter uit zou zien met meer links-stemmers.

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 15:31:

[..]

Over dat oude geld is vaak, inkomstenbelasting, vermogensrendementsheffing en succesrecht betaald. M.a.w. daar is flink belasting over betaald. Daarnaast is een huis verhuren ook risico nemen want niet alle huurders betalen goed en gaan netjes met het huis om. Hoe vaak ik wel hoor van uitgewoonde woningen die worden achtergelaten.

Hoe bedoel je flink belasting over betaald? Over vermogen wordt juist veel te weinig belasting betaald, inkomen uit werk is veel zwaarder belast. Als ik in de winkel btw moet betalen over mijn boodschappen ga ik toch ook niet zeuren dat er ik al belasting heb betaald. Dat zijn twee verschillende dingen. En voordat ik medelijden krijg met huisjesmelkers moet er wel heel wat gebeuren. Je kunt ook gewoon het huis gunnen aan iemand die er in wil wonen in plaats van er geld aan willen verdienen. Hoogste tijd voor een bewonersplicht voor alle woningen.

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 20:25 Topicstarter

RosaMontana schreef op 26-03-2022 om 18:49:

[..]

Hoe bedoel je flink belasting over betaald? Over vermogen wordt juist veel te weinig belasting betaald, inkomen uit werk is veel zwaarder belast. Als ik in de winkel btw moet betalen over mijn boodschappen ga ik toch ook niet zeuren dat er ik al belasting heb betaald. Dat zijn twee verschillende dingen. En voordat ik medelijden krijg met huisjesmelkers moet er wel heel wat gebeuren. Je kunt ook gewoon het huis gunnen aan iemand die er in wil wonen in plaats van er geld aan willen verdienen. Hoogste tijd voor een bewonersplicht voor alle woningen.

Ja maar decembermama begrijpt het probleem niet. Dan ben je niet al te slim of zelf een huisjesmelker!

Thomass schreef op 26-03-2022 om 20:25:

[..]

Ja maar decembermama begrijpt het probleem niet. Dan ben je niet al te slim of zelf een huisjesmelker!

Ik begrijp het probleem wel maar je kunt niet blijveen heffen over geld 

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 20:32 Topicstarter

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 20:27:

[..]

Ik begrijp het probleem wel maar je kunt niet blijveen heffen over geld

Je vergist je. Als je van oud geld een eerste huis koopt wat je verhuurt en je kunt elk jaar gemiddeld twee nieuwe huizen kopen van het inkomen wat je krijgt plus de overwaarde zonder dat je daar veel belasting over moet betalen hef je toch niet steeds over hetzelfde geld? Nee dan hef je te weinig over de investering.

Onze buren zijn huisjesmelker; zij vangen €3000 huur door verhuur aan vier studenten en ons huis is in waarde gedaald. Ik snap je gevoel wat betreft huisjesmelkers want wij hebben reeds flink last ondervonden van diverse huurders. Maar voor €36.000 per jaar kan niemand twee huizen kopen. Dat kan iedereen bedenken. Niet eens een stacaravan.

Ik snap ook iemands frustratie als bv hun kinderen willen uitvliegen maar geen huis kunnen kopen omdat alles te duur wordt. Lang leve de goede oude tijd van premie a woningen. Of de frustratie als Randstedelingen de woonmarkt in de richting van het oosten van dit land op zijn kop zetten.

 Maar zo plaats ik ook rode vlaggen bij politieke beslissingen die mij in de portemonnee treffen. Ik kan alleen niet diegene hiervan de schuld geven die zelf in staat zijn daar een slaatje uit te slaan. Mijn buren, de huisjesmelkers, stemmen trouwens op DENK. Het zijn hardwerkende ondernemers die ook op hun grond in hun vaderland een aantal huisjes verhuren maar die inkomsten op een rekening aldaar storten. Heus, het zijn niet alleen mensen die met een gouden lepel eten en de mazen in het net gevonden hebben.

ps Verder vind ik je reactie naar Decembermamma niet zo sportief. Ze heeft een andere mening, maar die kan je niet als ‘ niet slim’ weg zetten omdat het jou niet uit komt.

Thomass schreef op 26-03-2022 om 20:32:

[..]

Je vergist je. Als je van oud geld een eerste huis koopt wat je verhuurt en je kunt elk jaar gemiddeld twee nieuwe huizen kopen van het inkomen wat je krijgt plus de overwaarde zonder dat je daar veel belasting over moet betalen hef je toch niet steeds over hetzelfde geld? Nee dan hef je te weinig over de investering.

Reken zelf eens na! Als je een huis verhuurt voor 1.400 euro per maand kun je na de jaar echt geen twee huizen kopen. Na een jaar of 12 kun je wellicht een huis kopen maar dan moet je in de tussentijd geen onderhoud doen aan de woning.

Thomass

Thomass

26-03-2022 om 22:42 Topicstarter

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 21:51:

[..]

Reken zelf eens na! Als je een huis verhuurt voor 1.400 euro per maand kun je na de jaar echt geen twee huizen kopen. Na een jaar of 12 kun je wellicht een huis kopen maar dan moet je in de tussentijd geen onderhoud doen aan de woning.

Je vergeet koop en verkoop en de extreme waardestijgingen. Kijk eens naar dat programma zou ik zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.