Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

huisje

huisje

09-08-2019 om 09:56

Denken jullie even mee?: huis huren voor kind

Willen jullie s.v.p. even meedenken, want ik zie vast dingen over het hoofd c.q. zijn er adders onder het gras.

Situatie: dochter en partner, beiden begin 20, willen zelfstandig gaan samenwonen. Zoals iedereen weet, is dat hier in de Randstad niet bepaald eenvoudig. Voor hun is een eenvoudig 2-kamer flatje o.i.d. vooralsnog meer dan voldoende. Beiden studeren nog half en voor de andere helft werken ze (eenvoudige baantjes). Kortom hun inkomen is vooralsnog aardig krap. Dat betekent dat ze sowieso constant worden afgewezen ivm hun inkomen. Beider ouders hebben al aangegeven garant te willen staan (en beider ouders willen ook enige maandelijkse bijdrage aan hen geven voor de tijd dat dat nodig is). Ondanks hun melding bij elke inschrijving voor een woning m.b.t. de garantstelling van beider ouders, worden ze toch afgewezen. Waarschijnlijk omdat de verhuurder (of dat nu particulier of sociale bouw is) gaat voor de meeste veilige of duidelijke financiële situatie van de aspirant huurders.
Iets voor hen kopen (en dan hun de fin. lasten laten betalen), wat uiteindelijk fin. een stuk gunstiger zou zijn, is geen optie. Dat zou hier minimaal 125.000 euro kosten, dus de vraag of beider ouders die hypotheek zouden krijgen (naast eigen hypotheek), is één ding, maar dat wordt natuurlijk een enorm ingewikkelde situatie: gedeeld eigenaarschap, wat als ze uitelkaar gaan enz. Gaan we niet aan beginnen.
Toen bedachten we (maar vandaar de vraag, want er zullen wel allerlei haken en ogen aan zitten): wat als bijv. mijn man op zijn naam een flatje gaat huren. Financieel gezien zou er voor de verhuurder dan geen probleem moeten zijn. Hij gaat dat dan (wel of niet officieel gemeld, dat is een tweede vraag/punt) onderverhuren aan het stel. Laten we even uitgaan van dezelfde woonplaats.
Brand los... : wat kan hier wel/niet. Wat zien we over het hoofd?


Merkwaardig

Ik zou het merkwaardig vinden als een woningbouwvereniging een woning gaat verhuren aan iemand die al een woning heeft en daar ook in wil blijven wonen.
Wellicht zou je dan moeten gaan scheiden en nadat je de huurwoning hebt gekregen weer gaan trouwen?
Onderverhuren is meestal niet toegestaan bij een huurwoning.
Dus dan zou je moeten gaan scheiden, je man zou met dochter in de huurwoning moeten gaan wonen, daarna gaat je man weer met je trouwen en blijft de dochter achter in de huurwoning en neemt het huurcontract over (als de woningbouw daarvoor toestemming geeft). Dan komt het vriendje om d ehoek kijken.

Tsjor

klopt

'Ik zou het merkwaardig vinden als een woningbouwvereniging een woning gaat verhuren aan iemand die al een woning heeft en daar ook in wil blijven wonen.'

Hier in de Randstad moet je inderdaad bewijzen dat je je huur hebt opgezegd of een verkoopopdracht aan een makelaar hebt gegeven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-08-2019 om 11:40

Particulier

Een sociale huurwoning krijg je inderdaad niet als je niet kunt aantonen uit je huidige huis te gaan of te gaan scheiden. Maar ik zie het probleem niet als je deze constructie kiest voor een particuliere huurwoning. Die kosten hier vanaf ca 900 euro voor twee kamers, 450 per persoon, dus een heel redelijke prijs voor een student. Kun je het best wel een grote verhuurder kiezen, die er niet achter zal komen dat de officiële huurder er niet echt zelf woont.

Kopen

als je de hypotheek rond kan krijgen kan kopen een heel goede optie zijn. Wij hebben een etage gekocht in de studiestad v oudste en vriendin, zij huren het van ons, wij zijn en blijven eigenaar. Mocht het uitraken ( denk t niet, maar goed) dan kan zoon een andere medehuurder zoeken, mochten ze er willen blijven wonen na hun studie dan kunnen we altijd nadenken over wat handig is ( aan hun verkopen, blijven huren) , gaan ze tzt naar elders dan verkopen we het weer, of wie weet wil jongste er dan in met een vriend of vriendin ( gaat wsch in dezelfde stad studeren)

Natuurlijk dragen wij wel wat bij aan levensonderhoud zoon, dus de huur is ( voor wat betreft zijn deel) een beetje een vestzak-broekzak verhaal, maar ze wonen relatief goedkoop in een bovengemiddeld mooi pandje, terwijl de huuropbrengst zo ongeveer de hele hypotheekkosten dekken, en we het tzt als vastgoed wsch met weinig verlies ( of zelfs wat winst) weet kwijt kunnen. Ik zie daar weinig ingewikkelds aan. Maar je moet natuurlijk wel een hypotheek kunnen krijgen.......

Ingrid

Caesar

Caesar

09-08-2019 om 12:00

Bovendien

Tenzij je eerlijk meldt dat je gaat onderverhuren is dit gewoon een vorm van fraude. Dat moet je niet willen.

huisje

huisje

09-08-2019 om 12:55

Reactie

Een sociale huurwoning is idd wrs geen optie.
Dus even verder voortborduren op een niet-sociale huurwoning. En dan even niet de variant 'stiekem' onderverhuren, maar gewoon op man's naam en inkomen de woning huren en meedelen dat hij de officiële huurder is, maar dat dochter en partner er in gaan wonen. En er even van uitgaande dat de verhuurder daar geen probleem mee heeft (maakt kennis met dochter en partner, en de fin. verantwoording, off, huurcontract enz. gaat hij aan met man). Wat zouden dan nog haken en ogen kunnen zijn?

Bij koop zien wij toch wat haken en ogen, maar mss is dat toch minder ingewikkeld dan wij denken?
Alhoewel: een hypotheek van zeg 125.000 euro zal wrs voor ons niet te doen zijn. Wellicht ook niet voor ouders van de partner. Maar samen met de andere ouders kopen, en dus beide eigenaar lijkt mij geen goed plan.
Dus áls we dat zouden doen, dan zou dan maar 1 van beider ouders eigenaar moeten zijn. Maar dan nog. Stel dat dat kan. Dan, als wij dat zouden doen, hebben wij een tweede huis + hypotheek op naam. De kosten zouden dochter en partner dan aan ons moeten betalen: maandelijks hypotheek bedrag. Alhoewel je dan ook weer aan het rekenen moet ivm huurwaardeforfait en rente-aftrek. Maar goed, dat zou kunnen. Ook evt. iets minder laten betalen als zij dat niet kunnen opbrengen (alhoewel je volgens mij dan voor 500,- per maand aan hypotheek wel klaar bent. los van g/w/l e.d.).
Maar als het uit zou gaan. Dan zou dat betekenen dat wij de partner eruit zouden kunnen zetten (even bot gezegd)?

Vooralsnog ligt de eerste optie dus bij niet-sociaal huren, zoals hierboven geschetst met toestemming van de verhuurder. Daar nog haken en ogen?

vlinder72

vlinder72

09-08-2019 om 13:05

Voorlichten

Voordat jullie kopen zou ik wel eerst een goed informeren naar de nogelijkheden

Dit is namelijk al onjuist "Alhoewel je dan ook weer aan het rekenen moet ivm huurwaardeforfait en rente-aftrek. " als jullie een iets kopen is het voor jullie geen eigen woning. Woning en schuld vallen in box 3. Er is geen sprake van aftrekbare rente.

Ook zijn de meeste geldverstrekkers niet happig op het verstrekken van een hypotheek op een beleggingspand (zo wordt deze constructie gezien). De rente kan daarom flink hoger zijn dan voor een reguliere hypotheek.

Veel ouders die dit doen betalen een woning uit eigen middelen of verhogen de hypotheek op het eigen onderpand (een box 3 lening). Of ouders schenken dochter het geld om zelf iets te kopen .

Mijntje

Mijntje

09-08-2019 om 13:10

caravan

Het is allemaal heel goed bedoeld, maar ik zou er niet aan beginnen. Al dat gedoe met extra hypotheek en exen. Het is volkomen normaal als je begin twintig bent en studerend dat het wat behelpen is met woonruimte, ook voor 1 student. Dat is nou ook de charme van deze leeftijd. Je moet niet alles meer willen pamperen. Ze vinden zelf wel een oplossing, op den duur.
Anders is een caravan of een vakantiehuis misschien een optie.

Mijntje

'Anders is een caravan of een vakantiehuis misschien een optie.'

In een catavan of vakantiehuis wonen is illegaal. De dwangsom (boete) is 25.000 euro (in mijn regio).

Tensy

Tensy

09-08-2019 om 15:19

Of...

Als beide jongelui bij de ouders ingeschreven blijven staan, en niet het maximaal aantal verblijfdagen in de stacaravan/vakantiewoning verblijven. Zouden ze dan ook die boete opleggen?

Ligt er aan

De vraag is of voldaan wordt aan de definitie van hoofdverblijfplaats. Dat wil zeggen dat je sociaal leven daar plaats vindt, dat je vanuit daar naar je werk gaat, je boodschappen doet en er je vrije tijd doorbrengt. Inschrijving op het adres is niet zaligmakend.

Tensy

Tensy

09-08-2019 om 15:55

hier in de regio

Hier in de regio kun je vaak al snel in een zgn. 'granny annex'; een deel van een wat groter huis, omgebouwd ooit om familie in te laten wonen en te verzorgen. Je kunt je dan alleen niet inschrijven (en als je bijv. je baan kwijt raakt, krijg je pas recht op bijstand als het adres en inkomen bij je ouders dat toelaat). Of wat ik laatst hoorde; iemand die met zijn gezin uitgezonden werd voor 2 jaar naar de andere kant van de wereld. Een volledig gemeublieerd huis, met een redelijke huurprijs omdat de eigenaar (een bekende) al blij was dat er iemand in kwam.
Tiny house? Of is dat vooral op youtube leuk en is dat in NL met alle regeltjes niet mogelijk?

Tensy

Voor de bouw of de plaatsing van een Tiny House voor permanente bewoning, dus het hele jaar door, heb je een kavel nodig met de bestemming wonen. En die zijn er niet veel (in ieder geval niet zonder bestaande woning erop).

Tensy

Tensy

09-08-2019 om 16:44

Knurf

Dus iets wat in NL bijna niet te realiseren is. Een tiny house wil je vaak omdat het een stuk goedkoper is, en dat is al anders als je eerst een bouwkavel moet kopen. Daarom zag ik laatst een artikel over een gemeente die een stuk land ter beschikking stelde voor tiny houses. Lastig al die regeltjes, en in NL vallen niet voor niets veel mensen tussen de wal en het schip op deze manier. Zeker in de randstad.

Anne

Anne

09-08-2019 om 16:48

Wachten?

Oma spreekt Toen ik studeerde, hebben mijn vriend en ik bijna twee jaar gezocht naar betaalbare woonruimte om te kunnen samenwonen. Tot die tijd bleven we in onze studentenkamertjes apart wonen. De juiste woonruimte hebben we uiteindelijk zelf gevonden, verder uit het centrum dan we hoopten, maar betaalbaar.

Als het nu lastig is, zullen ze misschien moeten wachten totdat ze wat meer inkomen hebben. Dat is echt geen ramp.

Klopt Tensy

'. Daarom zag ik laatst een artikel over een gemeente die een stuk land ter beschikking stelde voor tiny houses. '

En dan gaat het vaak om een transitiegebied, waar de tiny houses voor bijvoorbeeld vijf jaar mogen staan.

Adelaide

Adelaide

09-08-2019 om 18:16

kopen

Kopen moet je alleen doen als je dat kunt betalen. Maar een rente van 2% op een hypotheek van 125.000 euro is 2500 euro, dus 208 euro per maand. Dat is dus gemakkelijk op te brengen. Goedkoper dan huren.
Of reken ik verkeerd?

Mirk

Mirk

09-08-2019 om 18:31

Verschil

Ik moet het echt aan dochter en vriend vragen maar zij krijgen huursubsidie. Particulier/ 900. 1 werkend, 1 studerend.

Lente

Lente

09-08-2019 om 18:41

Ik zou eerst kopen goed uitzoeken

De rente staat zo laag, zo hoog zijn de lasten niet.
En ik zou niet samen met de andere ouders kopen. Of jullie of zij.
En dan het huurcontract op naam van het kind waarvan de ouders het appartement gekocht hebben. Voor het andere kind is dat een risico, als de relatie stuk zou lopen. Maar beter een van die kinderen risico dan de kopende ouders het risico.

De hypotheeklasten zijn laag. Er komen natuurlijk ook andere kosten bij zoals onderhoud, VVE als die er is, gemeentelijke belasting, etc. Zoek dat goed uit, voordat je de huur bepaalt.

Adelaide

Adelaide

09-08-2019 om 19:22

Wat bedoel je Mirk?

"Ik moet het echt aan dochter en vriend vragen maar zij krijgen huursubsidie. Particulier/ 900."

Bedoel je dat ze van een particulier huren voor 900 euro pm en huursubsidie krijgen? Dat kan toch niet? De bovengrens voor huurtoeslag is een huur van 720 per maand.

Adelaide

Adelaide

09-08-2019 om 19:25

parkeerplaats

Ik ging eens kijken wat je in Amsterdam voor 125000 euro kan kopen: Funda: Parkeerplaats Brouwersgracht 320 A (nummer 10), 1013HE Amsterdam

Hahahahaha!

Mirk

Mirk

09-08-2019 om 19:50

Foute info

Sorry, is idd incl het 1 en ander. Zitten op de grens van huurtoeslag en krijgen dat daarom ook. Zal die 720 zijn dan. Niet in de randstad, wel een grote studentenstad.

Huursubsidie

Voor jongeren tussen 18 en 23 jaar is de maximale huur 424,44. Pas boven 23 is de maximale huur waarover je huursubsidie krijgt 720,42.

Tsjor

Adelaide

Kan daar dan een tiny house op? Of zo'n wikkelhuis.

Tsjor

Kopen

'Maar een rente van 2% op een hypotheek van 125.000 euro is 2500 euro, dus 208 euro per maand. Dat is dus gemakkelijk op te brengen. Goedkoper dan huren.
Of reken ik verkeerd?'
Ja, je moet in 30 jaar ook het oorspronkelijke leenbedrag terugbetalen. Dus er komt iets van 347 euro per maand bij.

Tsjor

Anti-kraak

Is dat al genoemd?
Of ieder een kamer huren op dezelfde etage (deed oudste zoon met eerste vriendin, gelukkig ieder een eigen huurcontract).

Tsjor

Adelaide

Adelaide

09-08-2019 om 21:03

Tsjor

Ik denk dat die parkeerplaats net groot genoeg is voor een tweepersoonsbed. De scheerlijnen voor het afdakje zullen helaas in de grond van de buren moeten

Inderdaad moet die hypotheek ooit afgelost, maar dat hoeft niet in 30 jr. als de ouders de hypotheek afsluiten is er geen renteaftrek. Maar de rente is heel laag. Zelfs met een aflossingsbedrag erbij is het minder dan de 900 die ze nu betalen.

Flavia

Flavia

09-08-2019 om 21:58

tjor

Je mag nog steeds een aflossingsvrije hypotheek afsluiten alleen mag je de betaalde rente niet aftrekken. Nou mag dat in dit geval toch al niet omdat het een box 3 belegging is en niet een box 1 voor eigen bewoning.

Oh, dat wist ik niet

Ik dacht dat het altijd moest, vanwege de schuldenlast etc. Maar het gaat dus over de belastingen. Helder, maar wel vreemd.

Tsjor

Mirk

Mirk

10-08-2019 om 09:46

Huursubsidie

23 jr ja, ik dacht dat kind TS misschien die leeftijd had?

En kan studerend kind als student ook niet een studio huren die toch geregistreerd staat als zelfstandige woning in een appartementencomplex? Dat kon dochter toen ze nog geen 20 was. Heel eenvoudig maar als je graag wil samenwonen misschien een prima start?

Ik roep maar hoe dochter woonde om mee te denken. Heb er niet echt kaas van gegeten. Nou woont je kind misschien nog niet op kamers, dus ook niet ingeschreven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.