Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

liora

liora

18-02-2009 om 18:23

Dilemma ouderschapsverlof

Beste allemaal,

Wat zouden jullie doen? Ik kan aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof ook ouderschapsverlof nemen. Dit blijkt alleen een stuk duurder te zijn dan ik dacht. Eerst wilde ik het volledig nemen aansluitend. dan ben ik ruim zes maanden thuis met de nieuwe baby, en daarna weer vier dagen per week aan de slag.
Nu twijfel ik. Is het niet beter om toch alweer na drie maanden te werken en de kosten te spreiden? Door bijvoorbeeld een jaar lang drie dagen te werken? Of drie maanden twee dagen? Of toch mijn oorspronkelijke plan van drie maanden volledig? Maar dat wordt misschien ook wel weer saai.

Wie heeft ervaring met de verschillende verdelingen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

18-02-2009 om 18:55

Ervaring met beiden

mij beviel het volledige verlof achter het zwangerschapsverlof aan het beste....bij oudste heb ik de andere variant dus gedaan, 1 jaar lang 1 dag minder werken, maar bij de tweeling heb ik het volledig er achter aan gedaan....Wel heb ik in overleg met P&O mij toch 50% laten doorbetalen, ook al bestond de regeling niet meer, en heb dat later in termijnen terug betaald....de regeling werd net voor ik bevallen zou afgeschaft en ik kon niet meer een beroep op de oude doen, dus heb ik het zo kunnen regelen....misschien lukt dat bij jou ook?

liora

liora

18-02-2009 om 19:03

Geen financieel vraagstuk

Op zich kan ik het wel bij elkaar sparen, ook als ik het volledig neem, dus dat is de issue niet.

Het is alleen wel erg hard sparen dan nu.

Maar ik vraag me meer af hoe leuk het is. Mijn oudste gaat naar school, iedereen die ik ken werkt, dus wordt misschien ook saai. En dan als baby zes maanden is weer vier dagen werken is misschien best pittig, dus misschien beter spreiden?

Dank voor jouw ervaring!

zon

zon

18-02-2009 om 19:15

Wel gedaan

Ik heb bij alle drie de kids ouderschapsverlof aansluitend opgenomen en vond het heerlijk. Helemaal als je een kind hebt wat niet zo snel doorslaapt is het erg prettig. Onze jongste is nu 6 maand en ik ben net weer aan het werk. Ik moet zeggen dat ik daar ook wel weer aan toe was maar zwaar vind ik het wel. Ik ben echt blij dat ik 6 maanden vrij heb gehad.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik 3 kinderen onder de 4 jaar heb dus dat is natuurlijk wel anders.

Ik hoor verschillende dingen

kennis A was heel blij dat ze na 3 maanden weer vol aan de bak kon. Vriendin B heeft 5 maanden na de geboorte niet gewerkt en miste het totaal niet.

Hier gaat baby met 4 maanden 1 dag per week naar kdv, althans dat is het plan, afhankelijk van hoeveelheid werk wordt dat uitgebreid naar 2 dagen dat geeft mij ook de mogelijkheid 1 dag per week een paar uur met alleen mijn dochter te zijn.

Jesse_1

Jesse_1

18-02-2009 om 23:43

Gespreid

Ik werkte 3 dagen en na de geboorte van de 3e ben ik in eerste instantie 2 dagen/week gaan werken omdat ik dacht dat dat het met bv/kolven beter zou gaan. Opeens besprong heb me toen dat ik het héérlijk vond om niet meer 3 volle dagen te hoeven werken. Toen heb ik mijn ouderschapsverlof gebruikt om minder te blijven werken.
Zelf vind/vond ik mijn werk erg leuk en vond het ook erg fijn om na het zwangerschapsverlof wel weer aan de slag te gaan.
Jesse

Ik zou het spreiden

Ik zou het spreiden. Op is op, als je het aansluitend aan je zwangerschapsverlof volledig opneemt kan je daarna geen kant meer op.

Het lijkt me ook dat het moeilijker is om weer terug aan het werk te gaan naarmate je er langer uit geweest bent, ook voor de contacten met collega's etc lijkt me dat minder geslaagd.

En tenslotte: zo'n baby kan tegenvallen in de omgang. Die van mij was een lastpak, en ik kon geen kant op. Ik was maar wat blij toen ik m een deel van de week naar de opvang kon brengen en ook weer eens als individu ergens heen kon. Nog drie maanden thuiszitten was geen succes geweest denk ik.

Groeten,

Temet

Ik heb het aansluitend gedaan

Ik heb aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof drie maanden (onbetaald, in mijn geval) ouderschapsverlof opgenomen. Financieel kon dit, omdat manlief fulltime werkt. Oudste ging toen net naar school en kon de eerste maanden door mij gebracht en gehaald worden en hoefde pas vanaf januari naar de BSO. Jongste hoefde pas met zes maanden naar het KDV, voor mij twee vliegen in 1 klap, dus.

En nu heb ik nog een mogelijkheid voor een periode van ouderschapsverlof, maar dan 26 weken! Ik denk dat ik dat ga inzetten als de jongste naar school gaat. Mits deze zo heldhaftig is dat het combineren van school en BSO geen probleem is.

Heel persoonlijk dus, afhankelijk van je financiele situatie en wat jij wilt.

Linda

liora

liora

19-02-2009 om 09:59

Combi

Hoi,

Momenteel overweeg ik een combi: 6 weken aansluitend aan zwangerschapsverlof volledig, en de rest verspreid over een half jaar of zo.

Overigens Temet, wil ik sowieso de baby vanaf ruim drie maanden minimaal 2 dagen naar de creche brengen zodat ik een beetje op adem kan komen, ook als ik nog thuis ben dus. 7 maanden volledig 24/7 thuis met twee kinderen is niet echt iets voor mij.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.