Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

31-07-2011 om 15:45

Doktersbezoek in eigen tijd?

Het was bij ons (rijksoverheid) altijd een soort van ongeschreven regel dat je voor tandarts- en doktersbezoek betaald buitengewoon verlof kreeg, mits het om een 'normaal aantal' uren ging. In de voorschriften staat min of meer dat het van je (vakantie-) verlofsaldo af gaat en dat in overleg met je leidinggevende kan worden bepaald dat het betaald verlof is. Schijnbaar wordt daar door leidinggevenden verschillend over gedacht, waardoor ze nu de teugels strakker willen aanhalen en doorbetaald doktersbezoek eerder uitzondering dan regel wordt.
Ik vrees dat daar weinig aan te doen valt? Hoe wordt daar bij jullie mee omgegaan? Het zorgt natuurlijk voor nog meer ongelijkheid tussen de kantoorwerkers (of collega's in ingedeelde diensten) en degenen die ambulant of thuis werken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
snicksel

snicksel

31-07-2011 om 17:43

Hier ook teugels aangehaald

Nou moet ik wel zeggen dat ik dat eigenlijk ook erg riant vond. Je kunt zeggen dat het salaris erop aangepast is, maar ik vind het niet van deze tijd. In het bedrijfsleven hoef je er ook niet mee aan te komen.
Bij ons (semi-overheid) is verzocht om te proberen alles in eigen tijd te doen, en met de leidinggevende te overleggen als dat echt niet gaat. Dan wordt er gestreefd naar 50-50 of iets dergelijks.

e.j.

e.j.

31-07-2011 om 17:50

Kan verschillen

Als je parttime werkt dan wordt verwacht dat je dat soort dingen in eigen tijd doet en niet in de tijd van de baas, tenzij het zo speciaal is dat het niet anders kan. En ook dan wordt er meestal gekeken of je die week op een andere dag kunt werken ofzo.
Voor fulltimers is dat lastiger natuurlijk, dan hangt het af van hoe het geregeld is in de CAO of andere afspraken. Als er al een soort rekening gehouden is met dat soort dingen in het totale verlof dan gaat het van je eigen verloftijd af. Dat is hier zo met rouw en trouw dingen, voor een begrafenis moet je vakantieuren inleveren omdat er in het totale verlof een opslag voor is opgenomen. Heb je zoiets in een jaar niet nodig dan heb je dus meer vakantie.
Bij mijn man is dat niet zo en gaat het naar redelijkheid in de baas zijn tijd.

Rosase

Rosase

01-08-2011 om 12:58

In de baas z'n tijd

Wij mogen 2 uur opschrijven voor doktersbezoek. Ook parttimers mogen dat.

Deels omdat het met kleine - nog niet naar schoolgaande - kinderen soms niet anders kan en deels omdat dokters ook een agenda hebben en afspraken soms niet kunnen wachten tot een niet-werkdag. Ik ga ervan uit dat de baas dat ook begrijpt en er daarom nog nooit een woord aan vuil gemaakt heeft.

amk

amk

01-08-2011 om 14:47

In de baas zijn tijd

en zoveel als nodig is. Staat gewoon in de CaO omschreven.
Praktijk is wel dat het gewaardeerd wordt dat part timers proberen dit zo veel mogelijk in hun eigen tijd te doen, maar ze kunnen er niets aan doen als de part timer dit niet doet.

amk

amk

01-08-2011 om 14:48

Overigens

geldt deze regel ook voor het begeleiden van kinderen naar de arts, fysio etc als het niet anders kan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-08-2011 om 21:45

Het nieuwe werken

Wij doen aan het nieuwe werken en mogen onze tijd indelen zoals we dat zelf willen. Ga je naar de dokter onder werktijd, dan kan je dat 's avonds inhalen of je werkt gewoon wat harder. Als je je werk maar goed doet. Voor HNW mochten we trouwens gewoon onder werktijd naar de dokter, kwestie van geven en nemen en 'goed werkgeverschap'. Gelukkig is het in onze organisatie belangrijk dat werk en privé goed gecombineerd kunnen worden.

Overigens vind ik het altijd vreemd dat fulltimers wel onder werktijd naar de dokter mogen, maar parttimers niet. Dat is pas een oneerlijke regel.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-08-2011 om 21:48

Oh ja

Je kan hier wel wat aan proberen te doen door het via de ondernemingsraad te spelen. Tenzij die er al mee heeft ingestemd natuurlijk, maar die zou gericht moeten zijn op zoveel mogelijk gelijkheid voor alle werknemers.

Parttimers

Ik weet niet of het verplicht is, maar ik vind het niet meer dan normaal om als parttimer doktersbezoeken zoveel als mogelijk in je eigen tijd te doen. Vind het niet collegiaal als dat niet gedaan wordt. Dat een fulltimer dit soort dingen wel onder werktijd doet, dat kan niet anders. Maar ook dan kan je de afspraken zo vroeg mogelijk of zo laat mogelijk proberen te plannen, zodat ze er op het werk zo min mogelijk last van hebben.
Als het niet anders kan is er niets aan te doen, maar bewust doktersbezoeken midden op je werkdag plannen, dat zou ik zelf nooit doen.

Vic

Vic

02-08-2011 om 10:24

Tja

Die 2 uur die Rosase noemt gold bij ons ook. Ik had me nooit verdiept in de voorschriften, maar daar staat dus iets als 'nee, tenzij'. Ik heb nu een leidinggevende die erg van de duidelijkheid en regeltjes is. Sinds een paar maanden kunnen we bijv. ook geen parkeerkosten meer declareren op dienstreizen. Ze heeft nu vakantie (en ik ook) dus ik zal in september wel horen hoe ze met doktersbezoek denkt om te gaan.
Kan het zo zijn dat 'gewoonteregels' (sommige collega's gaan al 30 jaar onder werktijd naar de tandarts) boven de voorschriften gaan?

Rosase

Rosase

02-08-2011 om 17:11

Een verworven recht bedoel je?

Volgens mij niet. Volgens mij is het de gewoonste zaak van de wereld dat in een organisatie op zijn tijd de teugels aangehaald worden en de puntjes op de "i" gezet worden.
Lijkt me dat dit nu ook bij jouw organisatie speelt. En zou best kunnen dat dit na een tijdje weer afzwakt, want nee tenzij is geen nee. En wie bepaalt dan wanneer het dan wel mag? Als jij goed kunt onderbouwen waarom het wel onder werktijd moet, lijkt me dat je wel sterk staat.

Ik werk (ook?) bij een overheidsorganisatie en de nee, tenzij is mij niet bekend. Ik weet niet anders dan dat bij ons iedereen gewoon die twee uur krijgt en dat er zelfs collega's zijn die het dan presteren om die afspraak midden op de dag te laten vallen en dat geen hond daar iets van zegt.
Wij gaan trouwens ook over op het Nieuwe werken, ben benieuwd hoe het dan gaat.

Doktersbezoek voor de kinderen dient bij ons overigens in eigen tijd te gebeuren. Zou mogelijk onder zorgverlof kunnen vallen, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Meestal combineer ik dat soort afspraken met een thuiswerkdag. Een soort voorloper op het nieuwe werken dus.

Redeneer als zzp-er

Redeneer eens alsof je zzp-er was. Dan word je vaak per uur betaald. Dan laat je het als part-timer wel uit je hoofd om naar de dokter of tandarts te gaan op momenten waarop je eigenlijk zou werken bij je opdrachtgever, tenzij het echt niet anders kan. En in dat laatste geval probeer je de uurtjes op andere momenten/dagen in te halen. Ook full-time zzp-ers zullen er dan alles aan doen om de uren die ze kwijt zijn in te halen door op andere dagen langer te werken, in overleg met hun opdrachtgever/leidinggevende.
Voor langdurig ziek zijn of iets dergelijks kun je je als zzp-er verzekeren. Dat valt wat mij betreft in een andere categorie. Dus in dat geval zou ik als werkgever ook flexibeler zijn. Dan is het echt overmacht.

Inderdaad

redeneer alsof het je eigen bedrijf is. Zelf heb ik er wat moeite mee om er vanuit te gaan, het is een recht, dus ik mag onder werktijd. Afspraken plannen met een beetje geven en nemen, lijkt me wel zo kies.
Wat afspraken voor kinderen betreft. Je hebt zelf de verantwoordelijkheid voor je kinderen. Afspraken proberen te plannen op part-time dagen en als het echt niet anders kan, dan pas op werkdagen. Zelf heb ik gelukkig tijd om op mijn parttime dagen te compenseren. Eigenlijk doe ik dat altijd als er sprake is van "kinderafspraken" onder werktijd.
Momenteel hebben wij regelmatig afspraken voor onze oudste zoon. Met leidinggevende heb ik afgesproken dat ik nu alles compenseer. Mochten er tijden komen dat de zorg meer tijd gaat vragen, dan kan ik altijd nog gebruik maken van het recht op zorgverlof.
En dat met de gedachte dat het "geven en nemen is". Je hebt er misschien officieel recht op, maar aan rechten zijn ook altijd plichten gekoppeld.

Goed, ik realiseer me dat het ook met een ongrijpbaar iets te maken heeft. Het is ook mijn gevoel dat zegt, eerst zelf je zaakjes proberen te regelen en pas in nood gebruik maken van zoiets als zorgverlof of bijzonder verlof.

groetjes van Purk

Bij ons

doen ze niet moeilijk maar iedereen probeert ook zo veel mogelijk in eigen tijd te gaan en fulltimers aan het begin of eind van de dag. Helaas heb je bij veel artsen niets kwa dag en tijd in te brengen of je afspraak gaat ineens weken en soms maanden vooruit.
Het is ook niet fair om mensen af te straffen die vaak naar een zh of arts moeten!
Dat er door veel mensen zo moeilijk gedaan wordt over zorgverlof en calimiteitenverlof snap ik nog steeds niet. Waarom is het niet een gewone regel? De mensen die er gebruik van kunnen maken doen er moeilijk over, waarom is dat toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.