Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carla67

Carla67

19-03-2010 om 17:01

Duobaan

Hallo,

Er is een mogelijkheid voor me om samen met een collega een duobaan te vormen. We kunnen goed overweg samen en werken hetzelfde, daar verwacht ik geen problemen.

Nu wil de werkgever wel meewerken maar alleen met de voorwaarden dat alle ziektes, vakanties en vrije dagen van elkaar worden opgevangen. Mag een werkgever dit verlangen van je? We hebben allebei kinderen, dus dat wordt een moeilijke zaak denk ik. Wie heeft er ervaring met een duobaan en hoe werkt het bij jullie?

Bedankt!
Carla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carla67

Carla67

21-03-2010 om 11:38

Niemand anders???? help!

Onze werkgever denkt inderdaad dat hij dat gewoon kan eisen. Hij wil eigenlijk het liefst iemand 24/7 aanwezig hebben. En legt het eigenlijk zo uit als 'ok jullie willen een duobaan er van maken, dan is het jullie probleem en zorg maar dat er altijd iemand is, maakt me niet uit wie'.

Mijn vraag is dus ook, mag hij dat zo eisen? Zijn er nog andere mensen met een duobaan en hoe hebben jullie het geregeld????

Ik hoor het graag!!!

Bedankt, Carla

Nasha 1st

Nasha 1st

21-03-2010 om 11:57

Ik denk

dat een werkgever dit alleen van jullie kan eisen als het ook zo in jullie arbeidsovereenkomst staat. Als dat niet het geval is, kan hij het vragen en is het aan jullie of je daar gehoor aan wil geven....Ik onderschrijf wat vorige schrijver ook al aangaf, als hij 1 fulltimer neemt, wie vervangt die dan bij ziekte en vakantie?

Zorg dus dat het niet in je arbeidsovereenkomst komt te staan, sla CAO als die er is er nog op na, en dan kan werkgever het niet zomaar eisen....

Contractsvrijheid

In beginsel kun je alles afspreken, tenzij de wet het verbiedt. Dat noem je dan dwingend recht. Verder heb je in het arbeidsrecht nog regels die alleen gelden voor de situatie dat je niets afgesproken hebt, da's dan regelend recht. Er zijn ook nog vormen van half- of driekwartdwingend recht, daar mag van afgeweken worden bij afspraak in CAO of met personeelsvertegenwoordiging.

Dat even voor het overzicht.

De vraag is nu of zich iets in het arbeidsrecht verzet tegen een contract waarin jullie aanwezigheid 24/7 gegarandeerd wordt. Je hebt regels over een minimum aantal vrije dagen, en over minimaal twee weken aan een stuk vrij per jaar. In de wet staat dat de vakantiedagen in overleg moeten worden vastgelegd...

Kortom, zo op het eerste gezicht kan de werkgever dit 'eisen'. Dat betekent juridisch gezien dat hij jullie een aanbod doet waaraan in de gauwigheid geen grove wetsovertredingen kleven. De uitwerking kan nog wel tegen de wet ingaan natuurlijk, en ook mijn vermoeden dat het niet ism de wet is is met een Flinke slag om de arm!!

De werkgever doet jullie dus een aanbod... aan jullie om in onderhandeling te treden en een beter aanbod los te peuteren!

joer

joer

21-03-2010 om 14:19

Onze duobaan

Ook ik heb een duobaan. Mijn collega werkt drie hele dagen. Ik werk twee hele dagen (op die dagen dat zij er niet is) en een halve dag.

Die halve werkdag van mij is onze overlap dag. Dan zien we elkaar en bespreken we dingen die we met elkaar moeten afstemmen.

Bij kortdurende ziekte en een losse dag vrij hoeven wij elkaar niet te vervangen. Het werk blijft dan liggen.

Wel moeten wij onze vakanties op elkaar afstemmen. We kunnen bijv. in de zomervakantie en bijv. herfstvakantie niet tegelijkertijd op vakantie. Er moet altijd 1 van ons aanwezig zijn. En dan nog hoeven wij elkaars werk niet totaal over te nemen. We regelen het algemene werk of de spoed/ad hoc klussen maar specifieke werkzaamheden per persoon blijven liggen tot na de vakantie.

Ik zou zeker niet akkoord gaan met het voorstel van jullie baas. Bedenk samen een alternatief en bespreek dit met je baas. Ga met elkaar om de tafel. Misschien heb je iets aan onze manier van duo werken.

Succes. Groetjes JOER.

Mover

Mover

21-03-2010 om 15:39

Hoe het bij mij werkte

Eigenlijk net als bij Joer. Afspreken dat de zomer/mei/herfstvakantie altijd een van de twee er is. Dus in die periodes nooit samen tegelijk weg. (Een keer is het voorgekomen dat we ivm vakanties van partners wel een week tegelijk weg wilden, en toen hebben we vervanging via uzb geregeld.)
Bij ziektes hoefden we ook nooit elkaar te vervangen, tenzij je zelf aanbood om extra dagen te werken, dan werd dat in dank aanvaard. Soms ruilden we dagen wanneer dat zo uitkwam.
Maar als je standaard haar vrije dagen (en ziektedagen) moet vervangen, dan werk je dus gauw heel veel meer dagen dan je afgesproken uren en heb je straks nog meer vrije dagen over die weer gecompenseerd moeten worden (door haar). En zo komen jullie nooit klaar.
Persoonlijk zou ik dan ook niet akkoord gaan met genoemde eisen van de werkgever.

Carla67

Carla67

21-03-2010 om 16:07

....

Bedankt voor jullie reacties!
We moeten inderdaad maar eens samen gaan zitten om met een tegenvoorstel te komen, maar ik vrees dat het niet geaccepteerd wordt. Alhoewel ik me afvraag of ze met een extern iemand wel een duobaan zo kunnen vormen.

De extra uren voor de vakanties zouden uitbetaald worden, dus dan is het probleem van de overuren opgelost. Het is echt één functie, waarbij we allebei dezelfde taken hebben, dus we kunnen niet dingen laten liggen tot je er weer bent. Het is de bedoeling dat we elkaars werk afmaken. We moeten dus constant op de hoogte zijn van wat er gebeurd op een dag. We zouden 1 overlapdag hebben en dan ieder 2 dagen. Dus als je in de vakanties werkt, dan werk je 2 dagen meer. Er wordt verwacht dat als er één ziek is, de ander dat opvangt. Ik heb ook nog niet gevraagd hoe het dan zit met de extra kosten voor de kinderopvang, maar de werkgever is duidelijk "de kinderen zijn jullie probleem".

Een moeilijke situatie dus, erg jammer, want het is een hele leuke functie.

Alle tips en ideëen zijn heel erg welkom!!!

Nasha 1st

Nasha 1st

21-03-2010 om 19:16

Tja

het is jouw keuze of je er in mee wilt gaan....ik zou het wel weten....dit is niet een werkgever waar ik voor wil werken....(hoe leuk een functie ook is....)

Hanne.

Hanne.

22-03-2010 om 10:42

En als je beiden ziek wordt?

Kan me goed voorstellen dat je baas het graag wilt, maar volkomen onuitvoerbaar natuurlijk. Wat als je beiden ziek bent, of (laten we het niet hopen), één van beiden langdurig ziek wordt? Moet je dan straks verplicht 2 jaar lang fulltime werken, terwijl je een parttime contract hebt.

Ik zou het wel weten (niet dus).

Overigens, extra kinderopvang kosten zou ik me niet druk over maken, belastingdienst vergoedt ook de niet reguliere dagen. Ik zou me eerder druk maken over of je wel opvang hebt als je collega onverwachts ziek is.

De baas heeft de touwtjes in handen

Want hij heeft namelijk iets in de aanbieding dat jullie graag willen hebben: De duobaan

Hoewel ik zijn eisen ook niet redelijk vind (want hoe gaat ie dat dan oplossen als er een fulltimer komt te zitten), denk ik dat je er verder weinig aan kunt doen.

Ik denk dat hij of het maximale uit de onderhandeling probeert te slepen (en dan helpt een goed tegenbod wellicht) of dat hij het duobaanprincipe eigenlijk niet ziet zitten en er met onredelijke eisen onderuit probeert te komen.

Als het laatste het geval is zou ik echt de eer aan mezelf houden. Zelfs al zou je het recht aan je kant hebben, zou je dan nog die baan willen hebben? Dan begin je al flink op achterstand en moet je jezelf wel ongelooflijk hard gaan bewijzen. Zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-03-2010 om 15:25

Geen haar op m´n hoofd

Tuurlijk mag je baas je dit vragen, maar ik zou er absoluut niet mee akkoord gaat. Je snijdt jezelf enorm in je vingers als je dit doet.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 16:41

Heu

Waarom niet gewoon twee parttimers ipv 1 duobaan? wat maakt dit tot een duobaan?

Carla67

Carla67

22-03-2010 om 19:08

Duo / parttime

Het maakt dit tot een duobaan, omdat wij beide hetzelfde werk moeten doen. De eén gaat zeg maar verder, waar de ander gebleven is. Een dag overlap om elkaar te informeren en ook via mail en telefoon elkaar informeren.
We werken beide 3 dagen, dus totaal 6 dagen, meer als een fulltimer dus. Hij ziet het echt als 2 mensen die één baan vervullen.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-03-2010 om 19:28

je hebt het steeds over hoe HIJ het ziet, maar hoe zie JIJ het. Wat wil JIJ? Het is geen eenrichtingsverkeer hoor, en er zijn echt wel meer banen.....een baas met zoveel noten op zijn zang, daar wil ik niet voor werken

Nasha 1st

Nasha 1st

22-03-2010 om 19:29

En tinus

heeft gewoon gelijk....het zijn eigenlijk 2 part-time banen, alleen met 1 dag overlap.....duo-baan klinkt alleen mooier

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2010 om 14:26

Decabaan

Tsja, op die mnaier heb ik idd een deca-baan. Ik zit in een team met 10 collega's, waar we tot op zekere hoogte uitwisselbaar zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 22:41

Oei

wat voor baan heb ik dan? (op topdagen zitten we met 60 op de belvloer ))

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.