Werk, Recht en Geld
Ellen1976
21-01-2026 om 16:42
Een bijzonder voorval tussen een docent en student belandt bij de Raad van State. Saxion schorst student uit Apeldoorn maandenlang om ‘paraplukwestie’: ‘Het was een ongeluk’
Een bijzonder voorval tussen een docent en student belandt bij de Raad van State.
Saxion schorst student uit Apeldoorn maandenlang om ‘paraplukwestie’: ‘Het was een ongeluk’
Een vallende paarse hoed en een paraplu die omhoog gaat. In de richting van een docent. Een ernstige bedreiging, zegt Hogeschool Saxion. Een ongeluk, zegt een Apeldoornse student. Hij vecht zijn maandenlange schorsing aan.
Daan van Eendenburg
Verslaggever gemeente Apeldoorn
21 januari 2026, 13:30
Laatste update: 13:36
Hij valt meteen op. In een van de zittingszalen van de Raad van State zit een jongeman met een grote paarse hoed. De rechter vraagt of hij die af wil zetten. Dat doet hij.
Op een groot scherm verschijnen even later zes mensen. Ze zijn allemaal verbonden aan Hogeschool Saxion in Enschede. Juristen, leden van de examencommissie, een afdelingsleider en een directeur van de school.
Ongelukkig of ongehoord?
Aan hun kant van het scherm is de Apeldoornse student al een tijd niet meer welkom.
De aanleiding: een voorval met een docent, begin december. Tot april mag de Apeldoorner geen lessen volgen en zelfs de gebouwen van Saxion niet in. Hij kan ook niet meer inloggen op zijn account van de school.
Als de rechter vraagt wat er precies is gebeurd, volgt een opmerkelijk verhaal. Een hoed speelt daar een belangrijke rol in. Of het om dezelfde gaat die hij in de Raad van State draagt, blijft onduidelijk.
Volgens de bedrijfskundestudent stond hij begin december in de gang met de de betreffende docent. En viel op dat moment een hoed van zijn hoofd.
Het hoofddeksel oprapen is voor hem niet gemakkelijk, legt hij uit. „Vanwege mijn overgewicht en mijn motoriek gaan dingen wat moeilijker.”
Een emotionele docent
„En ik had een paraplu in mijn hand, want die ochtend regende het heel hard in Apeldoorn.”
Tijdens het oprapen raakte hij de controle over zijn lichaam kwijt, zegt hij. „Toen ik de hoed probeerde op te rapen, ging de paraplu omhoog.” In de richting van de leraar. „Dat zag de docent als bedreigend.”
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden, concludeert de student. De school ziet het heel anders.
School: beveiliger moest ‘ertussen springen’
De Apeldoorner zou gedreigd hebben de docent met de paraplu te slaan. Vervolgens moest een beveiliger ‘ertussen springen’, zegt de opleidingsmanager.
De docent was daarna erg aangedaan. „Hij heeft me die middag opgebeld en zeer emotioneel uitgelegd wat er gebeurd was. Hij zat hoog in zijn emotie en was behoorlijk geschrokken.”
‘Het was een ongeluk’
De student schudt zijn hoofd en steekt zijn hand op. „Ik heb heel vaak respectvol en beleefd gecommuniceerd dat het een ongeluk was en met mijn overgewicht en verminderde motoriek te maken heeft gehad.”
De schorsing die na het incident volgde, pikt hij niet. Door een gang naar de Raad van State wil hij ervoor zorgen dat hij direct weer mag studeren en geen verdere vertraging oploopt.
‘Hij moet aan zichzelf gaan werken’
Een maandenlange schorsing én geen toegang tot de gebouwen en schoolaccounts: is die straf niet wat fors, wil de rechter weten.
„Ik snap best dat het een vergaande maatregel is”, zegt een van de juristen van Saxion. „Tegelijkertijd zien we een student die geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor het voorval.”
De aanwezige directeur van de school formuleert het nog krachtiger. „U vindt het een zware maatregel, maar iemand die dit veroorzaakt moet, op de blaren zitten. Ik wil zorgen voor een veilige en goede werkomgeving voor docenten. De student moet aan zichzelf werken.”
Nog een kwestie
Naast de schorsing door de ‘paraplukwestie’ vecht hij ook een onvoldoende aan die hij kreeg na een mondelinge toets.
Saxion wilde vanwege de lopende rechtszaak geen inhoudelijke toelichting geven aan de Stentor.
Volgende week volgt de uitspraak.
Kimdekim
23-01-2026 om 06:32
AnnaPollewop schreef op 22-01-2026 om 14:46:
[..]
Het komt op mij over alsof je diagnoses maar onzin vindt en mensen die een diagnose hebben ziet als mensen die dit als smoesje gebruiken om zich te misdragen.
[..]
Ja, je kunt het ook zien als zijn kant van het verhaal toelichten. Het is maar hoe je het interpreteert.
Het is mij uit het verhaal ook niet duidelijk waarom hij dan die docent zou bedreigen, waarmee hij die docent bedreigde (ja met die paraplu, maar hoezo?), wat hij daarmee dacht te bereiken.
Je zou verwachten dat iemand of wéér boos wordt in de rechtzaal en uitlegt waarom hij terecht de docent te lijf ging, of zou beginnen over achtervolgingen door marsmannen in de gedaante van docenten, of dat hij zou ontkennen dat er uberhaupt iets gebeurd is.
Dit verhaal klinkt mij zo ongeloofwaardig dat het bijna wel waar moet zijn. Je kan toch ook gelijk zien of hij inderdaad heel dik is en motorisch onhandig? In ieder geval weten we nu dat hij die hoed inderdaad heeft.
Of hij verder voortdurend onrust zaaide, medestudenten lastig viel en ook andere docenten benadeelde staat nergens, dus neem ik aan dat dat allemaal niet is gebeurd.
Stel, jij loopt iemand per ongeluk omver en je probeert die persoon schuldbewust weer overeind te helpen en de modder van zijn jas te kloppen maar die persoon roept om beveiliging en "help help, laat me met rust!", dan is het wel begrijpelijk dat beveiligers ingrijpen en niet eerst vragen wat er nou precies was. Dat laatste zegt echter niks over wat er gebeurde.
Dan komt dat verkeerd over. Want dat is niet wat ik zeg. Integendeel zelfs. Ik zeg dat er mensen zijn waarbij gedrag onder het mom van een diagnose door de vingers wordt gezien. Juist omdat er begrip is voor een bepaalde mate van ander gedrag door een diagnose. Totdat het gedrag en keer niet meer door de vingers wordt gezien en dan is het soms lastig om naar jezelf te kijken.
FruitMoeder
23-01-2026 om 06:57
Izza schreef op 22-01-2026 om 18:32:
[..]
Dit zijn hogere beroepsopleidingen. Onderdeel daarvan is dat je je gedraagt zoals in dat beroepsveld gebruikelijk is. Iemand die zich onverzorgd wil kleden en excentrieke outfits wil dragen is prima op zijn plek binnen de culturele of creatieve sector. Maar absoluut niet binnen de serieuze en meer traditionele werkvelden zoals bedrijfskunde. Je bent bezig met een serieuze studie. Het is de kleuterschool niet meer! En daarnaast ben je zo dik dat je niet meer normaal zou kunnen lopen? En val je daarnaast ook nog eens mensen lastig. Ik begrijp die school wel.
Ik begrijp de school ook. Alleen ik denk dat de intentie van de leerling was dat hij een grap wilde uithalen die volledig uit de hand is gelopen. Daarnaast vind ik het nogal raar dat zijn gewicht erbij wordt gehaald. Dat heeft toch niks te maken met het voorval. Alsof alle mensen met een maatje meer onhandige klunzen zijn.
troelahoep
23-01-2026 om 09:10
interessant verhaal, ben benieuwd wat de rechter ervan maakt. Als de school zegt dat de student aan zichzelf moet werken, dan kan ik me voorstellen dat het iemand is die geen credits meer heeft omdat hij bijvoorbeeld meermaals onaangepast, tegendraads of wat dan ook is geweest. Ik kan mij uit mijn opleidingen ook wel zeer irritante studiegenoten herinneren; irritant voor de docenten, in de zin dat ze heel kritisch waren op alles binnen de opleiding, officiële klachten indienden (wat weer heel stressvol was voor leraren) en de lessen verstoorden. Als zo iemand dan een gekke actie heeft met een paraplu kan ik me voorstellen dat de maat vol is.
Aan de andere kant is iemand op deze manier schorsen, dat die ook niet meer in het systeem kan inloggen e.d. is ongeveer hetzelfde als iemand van de opleiding trappen. Stel dat het inderdaad een bizar ongeluk is, dan kan ik me haast niet anders voorstellen dat er sprake was een ernstig overspannen docent die totaal overtrokken reageerde. Ik heb in het onderwijs heel gekke dingen meegemaakt wat dat betreft....
Izza
23-01-2026 om 10:00
FruitMoeder schreef op 23-01-2026 om 06:57:
[..]
Ik begrijp de school ook. Alleen ik denk dat de intentie van de leerling was dat hij een grap wilde uithalen die volledig uit de hand is gelopen. Daarnaast vind ik het nogal raar dat zijn gewicht erbij wordt gehaald. Dat heeft toch niks te maken met het voorval. Alsof alle mensen met een maatje meer onhandige klunzen zijn.
De student heeft zelf zijn gewicht erbij gehaald. Hij geeft aan dat hij vanwege zijn overgewicht niet normaal kan lopen en daarom ook bovenop de docent is gevallen.
De student spreekt ook niet van een grap maar van een ongeluk waarvoor hij niet zijn excuses wil maken.
Alles bij elkaar geen goede beroepshouding. En niet passend bij wat je op dat niveau van studenten mag verwachten.
Ginevra
23-01-2026 om 10:13
troelahoep schreef op 23-01-2026 om 09:10:
Als de school zegt dat de student aan zichzelf moet werken, dan kan ik me voorstellen dat het iemand is die geen credits meer heeft omdat hij bijvoorbeeld meermaals onaangepast, tegendraads of wat dan ook is geweest.
Ik ben al heel lang docent en soms heb je inderdaad studenten die onaangepast gedrag vertonen, lopen te zuigen en dan de vermoorde onschuld spelen als ze erop worden aangesproken.
Eindeloos zuigen en tegenspreken tijdens een les, en dan als je het afkapt omdat de andere 30 studenten door willen krijg je een verontwaardigd "nou jaaaa, ik vráág het alleen maar, ik ben hier toch om te leren, niet dan? Beláchelijk".
Of schelden en intimideren, maar als ze aangesproken worden is het altijd "een grapje, doe niet zo opgefokt mens".
Als zo iemand zogenaamd een paraplu per ongeluk naar me uitsteekt, geloof ik er ook geen barst van. Dus dan is dat de druppel op een emmer die al heel lang aan het vollopen is.
Aan de andere kant kan een docent ook inderdaad overgevoelig reageren op iets wat niet zo bedoeld was. Ik heb ook wel rare collega's meegemaakt die eigenlijk niet zo geschikt waren om met mensen om te gaan. Dus ik wens de rechter wijsheid en succes, ik denk dat degenen die de betrokkenen kennen misschien wel op hun klompen aanvoelen hoe het zit, maar je moet het ook hard kunnen maken.
MamaE
23-01-2026 om 12:01
Het lijkt me heel lastig om te oordelen over de intenties van iemand in de zin van stom ongeluk of bewust een hak willen zetten. Ik kan me voorstellen dat er allerlei zaken mee kunnen spelen bij mensen die hier invloed op hebben. Het lijkt me persoonlijk vrij onwaarschijnlijk dat je zo dik bent dat je bovenop mensen valt als je iets op wil rapen. Vraag dan aan iemand of diegene het even op wil rapen voor jou, net zoals je dat ook voor oude mensen doet.
Persoonlijk zou ik wel mijn excuses aanbieden en verantwoordelijkheid nemen voor mijn gedrag. Ook als het een ongelukje is. Een diagnose is geen vrijbrief voor allerlei onaangepast gedrag. Dat leer ik mijn kind ook, want ik denk niet dat ik haar een dienst bewijs door dat niet te doen.
Lizzyliz
23-01-2026 om 12:15
FruitMoeder schreef op 22-01-2026 om 17:13:
[..]
„Toen ik de hoed probeerde op te rapen, ging de paraplu omhoog.” Ik interpreteer dat als openen. En als iemand een paarse hoed draagt komt hij voor mij als grapjas over.
Ah, ik snap je. Ik interpreteerde het als zijnde dat hij de dichtgeklapte paraplu gebruikte om de hoed aan op te hengelen en dat hij toen zijn evenwicht verloor en die paraplu (nog steeds dicht) omhoog zwiepte.
Wat op zich ook best een heel raar verhaal is, maar dat terzijde.
Daglichtlamp
23-01-2026 om 12:24
https://www.saxnow.nl/nieuws/2026/januari/student-abrr-vier-maanden-geschorst-na-incident-met-paraplu-wilde-alleen-mijn-veters-strikken
Dit artikel geeft wat meer achtergrondinformatie. Ik snap de school wel na al 14 klachten van de kant van de student in twee jaar. Dan ben je minder geneigd iemand het voordeel van de twijfel te geven.
Kimdekim
23-01-2026 om 12:49
Daglichtlamp schreef op 23-01-2026 om 12:24:
https://www.saxnow.nl/nieuws/2026/januari/student-abrr-vier-maanden-geschorst-na-incident-met-paraplu-wilde-alleen-mijn-veters-strikken
Dit artikel geeft wat meer achtergrondinformatie. Ik snap de school wel na al 14 klachten van de kant van de student in twee jaar. Dan ben je minder geneigd iemand het voordeel van de twijfel te geven.
Ja dit bevestigd mijn idee wel
Izza
23-01-2026 om 13:06
Bedankt daglicht. Dat geeft inderdaad meer duidelijkheid. Deze student lijkt inderdaad geestelijk niet in orde. En zorgt vanaf het begin van zijn studie voor problemen. Voert procedures en heeft overal klachten over. Als je dan tweemaal iemand gaat bedreigen begrijp ik de opleiding wel. Het was inderdaad de druppel. Ik vraag mij af hoe zo iemand hierna in de maatschappij wil functioneren. Daar zit geen werkgever (of partner) op te wachten natuurlijk.
MamaE
23-01-2026 om 13:33
Als iemand vanaf dag één continu dwarsligt, officiële klachten indient, procedures voert etc. dan heb je de schijn gewoon tegen op een gegeven moment. Mensen gaan dan niet meer uit van je goede intenties. Net zoals wanneer je heel vaak zogenaamd ziek bent omdat je geen zin hebt in school, dan geloven je ouders je niet meer als je een keer echt ziek bent.
Ginevra
23-01-2026 om 13:47
MamaE schreef op 23-01-2026 om 13:33:
Als iemand vanaf dag één continu dwarsligt, officiële klachten indient, procedures voert etc. dan heb je de schijn gewoon tegen op een gegeven moment. Mensen gaan dan niet meer uit van je goede intenties.
Tja en mijn ervaring is dat juist dit type student dat moeilijk accepteert. Want dan vinden ze dat elke casus afzonderlijk op zijn eigen merites beoordeeld moet worden en dat ze recht hebben op een gunstige uitspraak zolang er ook maar een spoortje twijfel is.
Geschillencommissies en rechters gaan hier ook wel eens in mee. Soms moeten ze wel. Want zoveel maanden schorsen is een pittige straf. Je hebt kans dat een rechter of geschillencommissie dan zegt: "Het zal best dat deze student een dwarsligger is, maar het is niet te bewijzen dat hier sprake is van kwade opzet en dus wordt de schorsing geannuleerd." Dat iedereen weet, denkt te weten of gelooft dat de student een klier is maakt dan niet per se veel uit.
Ik heb zelf wel eens een student van de opleiding af weten te krijgen (en dat was nog een veel ernstiger vergrijp) maar het heeft veel moeite gekost voordat ik iets gevonden had dat aantoonbaar en bewijsbaar was. Al het andere viel in de categorie "iedereen weet het, maar niemand durft te getuigen".
FruitMoeder
23-01-2026 om 14:14
Izza schreef op 23-01-2026 om 13:06:
Bedankt daglicht. Dat geeft inderdaad meer duidelijkheid. Deze student lijkt inderdaad geestelijk niet in orde. En zorgt vanaf het begin van zijn studie voor problemen. Voert procedures en heeft overal klachten over. Als je dan tweemaal iemand gaat bedreigen begrijp ik de opleiding wel. Het was inderdaad de druppel. Ik vraag mij af hoe zo iemand hierna in de maatschappij wil functioneren. Daar zit geen werkgever (of partner) op te wachten natuurlijk.
Wat ik niet snap als iemand geestelijk niet in orde is, ze het wel nog allemaal op een rijtje kunnen krijgen om procedures te starten. Als iemand er echt mentaal slecht aan toe is zou dat toch ook niet meer lukken. Daarom denk ik dat hij meer aan het trollen is en dat hij heel goed weet wat die aan het doen is. Zo zonde dat zo'n lastpak zoveel energie vreet van de rechtsstaat.
MamaE
23-01-2026 om 14:22
FruitMoeder schreef op 23-01-2026 om 14:14:
[..]
Wat ik niet snap als iemand geestelijk niet in orde is, ze het wel nog allemaal op een rijtje kunnen krijgen om procedures te starten. Als iemand er echt mentaal slecht aan toe is zou dat toch ook niet meer lukken. Daarom denk ik dat hij meer aan het trollen is en dat hij heel goed weet wat die aan het doen is. Zo zonde dat zo'n lastpak zoveel energie vreet van de rechtsstaat.
Dat heeft wellicht te maken met een verstoorde werkelijkheidsbeleving. Hij is ervan overtuigd dat mensen niet het beste met hem voor hebben en dat hij recht heeft op van alles en nog wat. En dat het zijn morele plicht is om daarvoor te strijden. Dan krijg je een situatie dat deze jongeman er oprecht van overtuigd is dat hem onrecht wordt aangedaan en dat hij het goede doet door zich in te zetten voor gerechtigheid. De prijs die andere mensen daarvoor betalen ziet hij niet. En in hun intenties gelooft hij niet. Dat maakt zulke zaken wel heel ingewikkeld. Want als je een andere werkelijkheidsbeleving hebt en niet gelooft in de oprechtheid en goede intenties tot samenwerking van de andere partij, dan stokt de dialoog.
troelahoep
23-01-2026 om 14:27
Ginevra schreef op 23-01-2026 om 13:47:
[..]
Tja en mijn ervaring is dat juist dit type student dat moeilijk accepteert. Want dan vinden ze dat elke casus afzonderlijk op zijn eigen merites beoordeeld moet worden en dat ze recht hebben op een gunstige uitspraak zolang er ook maar een spoortje twijfel is.
Geschillencommissies en rechters gaan hier ook wel eens in mee. Soms moeten ze wel. Want zoveel maanden schorsen is een pittige straf. Je hebt kans dat een rechter of geschillencommissie dan zegt: "Het zal best dat deze student een dwarsligger is, maar het is niet te bewijzen dat hier sprake is van kwade opzet en dus wordt de schorsing geannuleerd." Dat iedereen weet, denkt te weten of gelooft dat de student een klier is maakt dan niet per se veel uit.
Ik heb zelf wel eens een student van de opleiding af weten te krijgen (en dat was nog een veel ernstiger vergrijp) maar het heeft veel moeite gekost voordat ik iets gevonden had dat aantoonbaar en bewijsbaar was. Al het andere viel in de categorie "iedereen weet het, maar niemand durft te getuigen".
Het is ook lastig als zo iemand verbaal zeer sterk en intelligent is. Ik heb wel mensen meegemaakt in een opleiding die nogal op een negatieve manier de sfeer bepaalden en waar niet precies de vinger op te leggen was hoe dat gekeerd kon worden. Er waren docenten die bang waren voor die groep studenten.
In de categorie iedereen weet het, maar niemand durft te getuigen gebeurt er trouwens ook heel veel met docenten (in alle takken van onderwijs) die wegkomen met de meest onfatsoenlijke dingen waartegen je als leerling/student of beginnende collega weinig kunt beginnen - is mijn ervaring. Heeft er mede voor gezorgd dat ik niet meer in het onderwijs wilde werken.