Werk, Recht en Geld
Ellen1976
21-01-2026 om 16:42
Een bijzonder voorval tussen een docent en student belandt bij de Raad van State. Saxion schorst student uit Apeldoorn maandenlang om ‘paraplukwestie’: ‘Het was een ongeluk’
Een bijzonder voorval tussen een docent en student belandt bij de Raad van State.
Saxion schorst student uit Apeldoorn maandenlang om ‘paraplukwestie’: ‘Het was een ongeluk’
Een vallende paarse hoed en een paraplu die omhoog gaat. In de richting van een docent. Een ernstige bedreiging, zegt Hogeschool Saxion. Een ongeluk, zegt een Apeldoornse student. Hij vecht zijn maandenlange schorsing aan.
Daan van Eendenburg
Verslaggever gemeente Apeldoorn
21 januari 2026, 13:30
Laatste update: 13:36
Hij valt meteen op. In een van de zittingszalen van de Raad van State zit een jongeman met een grote paarse hoed. De rechter vraagt of hij die af wil zetten. Dat doet hij.
Op een groot scherm verschijnen even later zes mensen. Ze zijn allemaal verbonden aan Hogeschool Saxion in Enschede. Juristen, leden van de examencommissie, een afdelingsleider en een directeur van de school.
Ongelukkig of ongehoord?
Aan hun kant van het scherm is de Apeldoornse student al een tijd niet meer welkom.
De aanleiding: een voorval met een docent, begin december. Tot april mag de Apeldoorner geen lessen volgen en zelfs de gebouwen van Saxion niet in. Hij kan ook niet meer inloggen op zijn account van de school.
Als de rechter vraagt wat er precies is gebeurd, volgt een opmerkelijk verhaal. Een hoed speelt daar een belangrijke rol in. Of het om dezelfde gaat die hij in de Raad van State draagt, blijft onduidelijk.
Volgens de bedrijfskundestudent stond hij begin december in de gang met de de betreffende docent. En viel op dat moment een hoed van zijn hoofd.
Het hoofddeksel oprapen is voor hem niet gemakkelijk, legt hij uit. „Vanwege mijn overgewicht en mijn motoriek gaan dingen wat moeilijker.”
Een emotionele docent
„En ik had een paraplu in mijn hand, want die ochtend regende het heel hard in Apeldoorn.”
Tijdens het oprapen raakte hij de controle over zijn lichaam kwijt, zegt hij. „Toen ik de hoed probeerde op te rapen, ging de paraplu omhoog.” In de richting van de leraar. „Dat zag de docent als bedreigend.”
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden, concludeert de student. De school ziet het heel anders.
School: beveiliger moest ‘ertussen springen’
De Apeldoorner zou gedreigd hebben de docent met de paraplu te slaan. Vervolgens moest een beveiliger ‘ertussen springen’, zegt de opleidingsmanager.
De docent was daarna erg aangedaan. „Hij heeft me die middag opgebeld en zeer emotioneel uitgelegd wat er gebeurd was. Hij zat hoog in zijn emotie en was behoorlijk geschrokken.”
‘Het was een ongeluk’
De student schudt zijn hoofd en steekt zijn hand op. „Ik heb heel vaak respectvol en beleefd gecommuniceerd dat het een ongeluk was en met mijn overgewicht en verminderde motoriek te maken heeft gehad.”
De schorsing die na het incident volgde, pikt hij niet. Door een gang naar de Raad van State wil hij ervoor zorgen dat hij direct weer mag studeren en geen verdere vertraging oploopt.
‘Hij moet aan zichzelf gaan werken’
Een maandenlange schorsing én geen toegang tot de gebouwen en schoolaccounts: is die straf niet wat fors, wil de rechter weten.
„Ik snap best dat het een vergaande maatregel is”, zegt een van de juristen van Saxion. „Tegelijkertijd zien we een student die geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor het voorval.”
De aanwezige directeur van de school formuleert het nog krachtiger. „U vindt het een zware maatregel, maar iemand die dit veroorzaakt moet, op de blaren zitten. Ik wil zorgen voor een veilige en goede werkomgeving voor docenten. De student moet aan zichzelf werken.”
Nog een kwestie
Naast de schorsing door de ‘paraplukwestie’ vecht hij ook een onvoldoende aan die hij kreeg na een mondelinge toets.
Saxion wilde vanwege de lopende rechtszaak geen inhoudelijke toelichting geven aan de Stentor.
Volgende week volgt de uitspraak.
AnnaPollewop
21-01-2026 om 16:49
OK, interessant verhaal en ik ben benieuwd wat de rechter ervan maakt. Het lijkt me vrij makkelijk om te zien of de student inderdaad niet makkelijk kan bukken en de docent zou toch op zijn minst enig idee moeten hebben waarom de student ineens gaat dreigen? Is er ook dreigende taal geuit?
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Mijn ervaring met ASSers geeft me hier wel een beeld bij, dus het zou zomaar kunnen dat de student vanuit zijn perspectief helemaal de waarheid spreekt en de docent vanuit diens perspectief ook meent de waarheid te kennen.
Zullen ze elkaar ooit begrijpen? The suspense is killing me.
(Ik ken wel wat jongeren die in dit plaatje zouden passen, misschien niet perse met een paarse hoed).
(en nog een terzijde: huisgenoot kwam ooit in een politiecel terecht want Sinterklaaskadootjes ingekocht en dus zijn armen vol, slecht weer dus een paraplu onder zijn arm, winkeldeur openduwen ging zwaar, paraplu stoot per ongeluk door de ruit, alarm gaat af, beveiliger erbij enfin je ziet het voor je en wij geloofden gerust zijn verhaal toen hij te laat thuis was die avond. Soms is het echte leven net een Mr Bean aflevering).
Izza
21-01-2026 om 19:59
Vreemd verhaal natuurlijk. Als ik iets van de grond opraap wordt ik niet besprongen door beveiligers (meervoud ook nog). En als ik rondzwaai met een paraplu dan raakt een ander niet volledig ontregeld. Ik denk dat de context van het verhaal hier wat anders is. Als hij inderdaad beperkt is is zijn waarneming en manier van handelen waarschijnlijk ook wel anders dan normaal. En daar zal agressie bij zijn gekomen anders staat hij nu niet voor de rechtbank. Gelukkig waren er meerdere getuigen. Het is niet zijn woord tegen de docent. De straf is wel heel heftig. Waarom langdurig schorsen? Wellicht speelde er al veel meer problemen met deze leerling. Normaal kan je dit afdoen met excuses en een goed gesprek. Maar als deze jongen dat inzicht niet heeft bestaat de kans op herhaling. En zo iemand kunnen ze ook niet op een stage of in het werkveld hebben. Zeker niet op hbo niveau. Daar verwachten ze toch bepaalde gedragsnormen.