Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een klus

Ik heb betaald werk wat ik erg leuk vind, maar helaas zal het op den duur ophouden. Over ruim een maand zal ik al een kleiner dienstverband krijgen.

Nu heb ik een vraag gekregen die aansluit bij het werk wat ik nu doen, een klus waar een redelijk goed bedrag mee verdiend kan worden. De klus kan in de vrijgekomen uren uitgevoerd worden. Prachtig. Maar ik heb een concurrentiebeding moeten tekenen bij mijn arbeidscontract.

Zit nu te puzzelen hoe ik eruit kan komen.

- concurrentiebeding naast me neerleggen en als individu een offerte maken voor de klus;
- een ZZP-er maken van mezelf? Kan dat in combinatie met een dienstverband?
- toch werkgever inlichten over mogelijkheid en kijken of de klus binnen de kaders van werkgever uitgevoerd kan worden, op basis van mijn offerte (prijs zal lager moeten zijn dan wat werkgever normaal gesproken vraagt) en dan in ruil aantal uren houden?

Elk advies is welkom, ik heb echt weinig verstand hiervan.

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 11:44

Concurrentiebeding

kan alleen door je werkgever aangepast worden, ofwel dat het minder wordt (bijv minder lang dat je iets niet mag) ofwel dat hij het helemaal kwijtscheldt. Als de werkgever het niet wil aanpassen kun je het voorleggen aan de rechter. Ik weet niet wat er in je beding staat, maar het zou kunnen dat het ook van toepassing is als je ZZP-er wordt, dus kijk daar mee uit. Het advies dat ik zou geven is: rechtsbijstand of vakbond. Kunnen die uitzoeken hoe zwaar het beding is....

Inge M

Inge M

21-11-2010 om 18:03

Volgens mij

is een concurrentiebeding niet houdbaar als een werkgever zelf het aantal uren van het contract vermindert. Jij moet je geld kunnen verdienen binnen het vak waarin je werkt.
Ik zou een briefje sturen naar werkgever dat je je vanaf de datum mindering uren niet meer gebonden voelt aan het concurrentiebeding omdat je genoodzaakt zult zijn ergens anders je uren aan te vullen.
Of je als freelancer, zzp-er of in loondienst elders gaat werken, maakt niet uit. Jij wordt geacht je inkomen te verdienen.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 19:03

Inge

>>is een concurrentiebeding niet houdbaar als een werkgever zelf het aantal uren van het contract vermindert. Jij moet je geld kunnen verdienen binnen het vak waarin je werkt. < <

vertel? waar staat dat?

Feit blijft dat alleen werkgever het kan ontkrachten en zo niet, dan een rechter. Of de werkgever nu wel of niet degene is die het kontrakt ontbindt (geheel of gedeeltelijk). Tenzij in het beding staat natuurlijk dat het niet geldt als werkgever het kontrakt ontbindt (maar dat komt niet vaak voor hoor)

uit het arbeidsrechtdossier van werk.nl:

Concurrentiebeding
Werkgever en werknemer mogen afspreken dat de werknemer, na beëindiging van het dienstverband, geen voor het bedrijf economisch nadelige handelingen gaat verrichten. Bijvoorbeeld door bij een concurrent te gaan werken of als zelfstandige gebruik te maken van opgedane kennis. De werknemer wordt beperkt in zijn of haar vrijheid om na het ontslag op zekere wijze werkzaam te zijn. Dit wordt een concurrentiebeding genoemd.

Voor een geldig concurrentiebeding is vereist:

•Een schriftelijke afspraak tussen werkgever en werknemer

•Meerderjarigheid van de werknemer

Deze afspraak kan ook tijdens het dienstverband worden gemaakt. In het concurrentiebeding staat vaak een omschrijving van de verboden werkzaamheden, de regio, de duur en de boete bij overtreding. Het concurrentiebeding of de boete kunnen door de kantonrechter geheel of gedeeltelijk teniet worden gedaan of gematigd (belangenafweging). Ook kan een vergoeding worden toegekend aan de werknemer.

Rosase

Rosase

21-11-2010 om 22:20

Okee nasja

Dat kan wel zo zijn, maar toch vind ik de optie van
Inge geen gekke. Niet geschoten is altijd mis. En bovendien vind ik het eigenlijk ook wel reeel. Werkgever van Tsjor beeindigt het contract en maakt via het concurrentiebeding Tsjor ook nog eens onmogelijk om ergens anders haar brood te verdienen. Ben ook benieuwd of zoiets stand houdt bij een rechter. Heb namelijk ook altijd begrepen dat conflincten over een concurrentiebeding meestal in het voordeel van de werknemer beslist worden. Door ivm de zwakke positie die dit voor een werknemer oplevert. En daar is hier natuurlijk helemaal sprake van, als je baan helemaal gereduceerd wordt.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 22:59

Tuurlijk

waarschijnlijk gaat het ook geen stand houden bij een rechter, maar "zomaar" negeren lijkt me gewoon niet verstandig....het is maar een tip....

klaver

klaver

22-11-2010 om 09:13

Bij 100% ontslag

Bij ontslag door werkgever vervalt altijd het concurrentiebeding. Zou wat zijn zeg. Hoe 't zit bij een reductie van uren zit, weet ik niet, Ik zou er zelf zeker voor kiezen de klus als ZZP-er/zelfstandige te doen en NIET via werkgever.
Ik vind de tip om de werkgever in te lichten dat je i.v.m. vermindering uren op zoek zult gaan naar aanvullende werkzaamheden, in loondienst of zelfstandig helemaal niet gek. Zou ik zeker even checken met vakbond o.i.d.

Lidewei

Lidewei

22-11-2010 om 09:20

Ik heb anders gehoord

Toen ooit mijn contract niet verlengd werd, had ik ook last van een concurrentiebeding. Ik heb contact gezocht met mijn advocaat via de rechtsbijstandverzekering en zij raadde mij af om dit beding te overtreden. Ik zou een hoge boete kunnen gaan betalen. En ook al wilde mijn oud-werkgever mij niet meer, mijn concurrentiebeding zou blijven bestaan!
Dus het verbaasd me zeer wat ik hier lees. Is er een arbeidsrecht-advocaat of jurdisch onderlegd iemand die hier een antwoord op kan geven? Ik ben destijds noodgedwongen een hele andere branche in moeten gaan, wat mij een depressie opgeleverd heeft (was er diep ongelukkig). Dus ik had maar wat graag ingegaan op het aanbod in dezelfde branche.

Lidewei

mirreke

mirreke

22-11-2010 om 10:23

Zelfs als zzp-er concurrentiebeding

Ik heb laatst als onderaannemer werk verricht via mijn opdrachtgever voor een grote uitgever. In mijn overeenkomst stond een concurrentiebeding, ik mag twee jaar niet voor die grote uitgever werken, ook niet voor een compleet andere afdeling. Behoorlijk balen, omdat ik idd benaderd ben voor een andere klus, maar de uitgever wilde het toch niet doen toen ik aangaf dat ik ook voor bedrijf x had gewerkt. Gelukkig duurt zoiets maar twee jaar.
Maar eigenlijk vind ik het behoorlijk oneerlijk.

joep

joep

22-11-2010 om 11:37

Begrijp ik het goed?

Je hebt bij jou huidige werkgever een concurrentiebeding in je contract en je denk erover om dat te negeren en op eigen houtje als zzp-er een klus te doen.
Ik zou eerst eens goed je contract lezen, wat mag er precies niet (branche?afstand?)
Ik zou me er aan houden. Het is niet eerlijk voor je werkegever (daar is een concurrentiebeding voor, dat je niet de contacten, of de naamsbekendheid van je werkegever, waarvoor hij of zij zich heeft moeten inspannen, misbruikt). Daarnaast zou mij het risico ook te groot zijn.
Wat ik gerust zou doen, is met de werkgever overleggen, misschien vind hij het voor deze keer wel geen probleem, of kun je een constructie bedenken waarbij je als zzp-er binnen je huidige bedrijf de klus alsnog doet en je werkgever dus een percentage krijgt (beetje zielig doen misschien).

Tsjor

Nasha heeft gelijk, vziw, een concurrentiebeding geldt gewoon totdat het wordt gematigd, en om het gematigd te krijgen moet je toch echt als werknemer daar zelf om vragen bij de kantonrechter (als de baas niet mee wil werken).

De meeste concurrentiebedingen sluiten bepaalde soorten activiteiten uit, en dat geldt dan net zo hard voor ZZPérs als voor werknemers, maar daarvoor moet je even naar de tekst van het beding kijken. En zie verder de tekst van art. 6:653 BW, het moet inderdaad schriftelijk (in de arbeidsovereenkomst of aangehechte bijlage) zijn overeengekomen.

Een concurrentiebeding geldt ook als er ontslag is geweest op initiatief van de werkgever, alleen als de werkgever ervoor gezorgd heeft dat er sprake is van een schadeplichtig ontslag dan ligt dat anders. Maar dan moet de werkgever wat te verwijten zijn, arbeidsrechtelijk gezien (het voert nu wat ver om het begrip 'schadeplichtig ontslag' te gaan uitleggen)

Ik sluit me aan bij Nasha: rechtsbijstand, als je daar een verzekering voor hebt, of de bond, of kort advies via het Juridisch Loket, en praten met je werkgever. Kijk goed wat er in dat beding staat (post het hier anders even). Als het beding erg ver gaat kan je de rechter vragen het te matigen, als je dat wint moet de werkgever de kosten van de procedure voldoen. Met dat in het achterhoofd is ook de werkgever misschien bereid tot water in de wijn.

Praat eerst eens vriendelijk. En als dat niet helpt, onvriendelijk

Sterkte ermee

Temet

tsjor

tsjor

22-11-2010 om 19:55 Topicstarter

Tekst erbij

Word ik ook niet vrolijker van:
punt 1 (in termen die ik snap): als ik ga werken voor iemand anders of voor mezelf of in combinatie met anderen moet ik in overleg treden om dienstverband te beëindigen.
punt 2 ik mag in elk geval geen producties en netwerken meenemen;
punt 3. binnen twee jaar na vertrek geen klanten in concurrerende zin bedienen
punt 4 alle rechten op ontwikkelde producten zijn van werkgever
punt 5. bij overtreding een onmiddellijke hoge boete en een forse boete per dag.
punt 6. werkgever kan hiervan afwijken ten gunste van werknemer of van klanten.
punt 7 dit geldt ook allemaal bij ontslag of vrijwillig vertrek.

Ik neem aan dat het allemaal standaard is, of niet? Ja, ik heb het indertijd wel getekend,w as al blij dat ik een baan heb. Maar met die 'klus' overtreed ik zowat alle regels: het wordt me aangeboden binnen het netwerk, op basis van een idee dat ik zelf heb ontwikkeld binnen mijn werk, alleen letterlijk materialen, die kan ik ook ergens anders vandaan halen, boekenkast vol met zelf aangeschaft materiaal. Maar wat ik zelf ontwikkeld heb moet ik dus weer wegbranden uit mijn bestand. Knap lastig.

Vraag maar even naar preciesere formuleringen als daar nog wat voetangels inzitten.

En anders: wie helpt mij met punt 6? Zielig doen zal niet zoveel helpen. Ik wil graag fulltime werken en mijn baas (een jongere vrouw nb. zonder kinderen) vindt dat eigenlijk maar vreemd: laadt het programma supervol en pareert opmkeringen hierover met: jij wil fulltime werken. Wil ik ook, zelfs meer uren maken vind ik geen probleem, maar het moet wel te doen zijn. Maar goed, werk loopt nu terug, dus de vermindering is logisch. Alleen dat aanbod, dat trekt mij wel heel erg.

Tsjor

joep

joep

22-11-2010 om 20:39

Tjor

Nou. Het zal als je het wilt toch via de werkgever moeten, of je bent echt aan het overtreden en wordt het wel heel spannend. Ik zie weinig mogelijkheden.
Ik bedoel zielig doen trouwens niet letterlijk, maar meer in de zin van met stroop vang je meer vliegen.
Ik zou voorstellen aan haar om de klus via haar bedrijf als zzp-er te doen in de vrijgekomen uren (zij verdient dan wel minder, maar betaalt jou ook een lager percentage en premies/verzekeringen die zij voor jou afsluit gaan wat omlaag. Als alternatief kun je bieden om het als zzp-er niet via haar bedrijf te doen. Als ander alternatief kun je haar nog vragen de klus aan te nemen, tegen een iets zachter prijsje en jij voert hem binnen het loondienstverband uit. Als zij handig is verzint ze natuurlijk optie 4: jij klust helemaal niks, maar dan heb je het toch maar geprobeerd. Mogelijk voelt zij zich naar jou toe toch een soort schuldig voor het gebrek aan werk. Ik zou er als ik jouw werkgever was dus wel problemen mee hebben als ik je minder uren te bieden zou hebben. Daar kun je misschien gebruik van maken.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 20:52

Duidelijk tsjor

je zal met je werkgever moeten gaan praten en als die niks wil, dan zul je naar de rechter moeten. Het is jammer, maar inderdaad, je hebt er voor getekend, en ik neem aan dat je meerderjarig was toen....

joep

joep

22-11-2010 om 21:01

Ja maar nasha

Ik weet zeker dat jij er veel meer vanaf weet hoor, maar bij een rechter heeft zij toch geen poot om op te staan? De werkgever heeft hierin toch ook rechten en kan toch niet zomaar gedwongen worden om van het beding af te zien?

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 21:12

Ja en nee

het kan heel goed zijn dat een rechter, omdat de werkgever de uren wil verminderen, het ook niet eerlijk vindt dat dit beding er is, en het minder erg maakt of zelfs helemaal kwijtscheldt. Dat kán, maar daarvoor zal tsjor toch eerst met de werkgever zelf moeten praten en als die niet mee wil werken, dan kun je alleen nog naar een rechter...

joep

joep

22-11-2010 om 21:16

Ok nasha

Ja, zo had ik het nog niet bekeken, ook wel weer logisch.

tsjor

tsjor

22-11-2010 om 21:37 Topicstarter

Joep

Kan dit dan? '....als zzp-er te doen in de vrijgekomen uren (zij verdient dan wel minder, maar betaalt jou ook een lager percentage en premies/verzekeringen die zij voor jou afsluit gaan wat omlaag.' Overigens is het bedrijf niet van 'mijn baas' maar veel groter, zit dus ook een juridische afdeling die nogal wat creatieve constructies kan bedenken, niet altijd in het voordeel van de werknemers.

Hier heb ik ook aan gedacht: 'Als ander alternatief kun je haar nog vragen de klus aan te nemen, tegen een iets zachter prijsje en jij voert hem binnen het loondienstverband uit.' Maar dan wel met de uren die ik nu heb. Volgens mij maken ze daar dan nog wat winst op, maar dat zal niet genoeg zijn om alle overhead te betalen.

Praten met de werkgever dus. Rechtsbijstand heb ik niet, wel al heel lang lid van de vakbond.

Tsjor

joep

joep

22-11-2010 om 21:57

Nee ik denk bij nader inzien van niet

Ik denk in tweede instantie niet dat het mogelijk is om en in loondienst en gedeeltelijk als zzp-er bij 1 dezelfde werkgever te werken. (nasha?). Dit kan in ieder geval wel bij 2 werkgevers, dus zal je huidige werkgever er tussenuit moeten.
1 optie valt dus al af.
Ik denk zeker dat je wel kan proberen om het hoger aantal loondiensturen te handhaven en in die uren de klus te doen. (Je doet ook een beetje acquisitie, goede werknemer!)
Je kan anders misschien als het dreigt niet door te gaan, aan de opdrachtgever vragen of hij iets meer wil betalen tot het kostendekkend is.
Misschien kan de afdeling wel wat creatiefs bedenken.
Ik zie nu ook nog dat ik je naam niet goed spel, slecht bezig joep!

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 22:01

Zzp-er worden

heeft ook zo zijn risico's tsjor, het kan je namelijk je recht op een WW-uitkering kosten. Als zelfstandige val je namelijk niet onder werknemersverzekeringen. pas daar dus mee op!

Of je ook gedeeltelijk zzp-er kan worden als je in loondienst bent bij dezelfde werkgever durf ik eigenlijk zo niet te zeggen, dat lijkt me ook meer iets voor een jurist om uit te spitten.

Bel je vakbond dus!

Primavera

Primavera

23-11-2010 om 10:43

Advocaat van de duivel

Tja, Tsjor,
Als ik even advocaat van de duivel speel komt het er op neer dat jij in je vrije uren er vandoor gaat met een cliënt van het bedrijf waarvoor je werkt, die je door het bedrijf hebt leren kennen, met de kennis die je in het bedrijf hebt opgedaan en voor een lagere prijs dan het bedrijf. Ik denkt niet dat je rechtsgeldig veel kansen hebt. Ook al heb je het idee zelf ontwikkeld, je hebt dat wel in loondienst met de middelen en kennis die je daardoor ter beschikking had gedaan.
Om je op punt 6 te helpen. Het werk loopt terug, zeg je, maar er blijkt dus nog wel werk te zijn. Waarom heeft de opdrachtgever zich niet gelijk gewend tot het bedrijf waarvoor je werkt? Dat heeft degene toch eerder ook gedaan voor de opdracht waarmee je hem/haar hebt leren kennen. Ik vermoed dat dat vanwege de prijs is. Is de prijs die het bedrijf waarvoor je werkt zou vragen zo extreem hoog of vraag jijzelf eigenlijk een te lage prijs? Veel zelfstandigen vragen eigenlijk te weinig geld voor hun werkzaamheden omdat ze de kosten van een klus wel goed inschatten, maar niet alle kosten berekenen van ziektegeld, premies, belastingen en werkomgeving (huur, licht, vervangingskosten van materiaal of apparaten, enz.) En dat geldt helemaal voor zelfstandigen die naast een parttime loondienst erbij klussen. Hun vaste lasten worden al min of meer gedekt door hun loondienst en het zelfstandig werk is meer als extraatje en er worden hoogstens de kosten van de belasting over berekend en niet de rest.
Uit de rest van je mail krijg ik het vermoeden dat je huidige werknemer wat krap zit en ik vraag me af of dat meer de werkelijke reden is van je inkrimping van de uren. Door alles wat er overheen komt kosten werknemers in de westelijke wereld gewoon erg veel. Ik ben als werkgever meer dan het dubbele van het brutosalaris kwijt voor een werknemer die ik in dienst wil nemen. Dat moet dus doorberekend worden in de prijs van de uiteindelijke service of product, waardoor wel alle uren dat een werknemer werkt zo rendabel mogelijk ingevuld moeten worden. Het kan zijn dat er op het moment te weinig werk is voor fulltime en eigenlijk teveel voor parttime. Misschien kun je onderhandelen of er toch wat uren bij kunnen of de reductie van uren uitstellen?
De grote vraag is wat gaat de opdrachtgever van die klus doen als jij hem zou weigeren.
1) Is hij dan toch aangewezen op het bedrijf waarvoor je nu werkt? En moet dat dan perse met jouw of zijn er anderen die datzelfde werk kunnen doen?
2) Ziet hij er vanaf of zoekt een andere zelfstandige die het voor een zacht prijsje doet omdat hij a.h.w. voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten?
3) Zoekt hij een ander bedrijf die het doet omdat jouw bedrijf eigenlijk te duur is?
Bij antwoord 2 is er weinig te doen, tenzij het om een klus gaat die het bedrijf van je zelf nooit zou aannemen omdat het op zich om een soort werkzaamheden gaat die bij een billijke betaling niet echt rendabel zijn of in ieder geval een stuk minder dan andere werkzaamheden. Dan is het namelijk geen echte concurrentie, maar iets wat te klein is om binnen hun rendabele werkgebied te vallen. In dat geval zou het bedrijf gewoon kunnen vaststellen dat dit geval niet onder de concurrentiebeding valt.
Bij 1 zou je dus meer uren kunnen vragen zodat jij de klus kan doen (tenzij iemand anders die zijn uren nog niet volgepland heeft beschikbaar is, maar dan nog zou de cliënt voorkeur voor jouw kunnen uitspreken). Bij 3 kan je hetzelfde doen als bij 1 en zou de cliënt ook nog kunnen onderhandelen om wat minder dan gebruikelijk te betalen (maar waarschijnlijk wel meer dan het aanbod aan jou). Eigenlijk kan dat bijna altijd. Over prijzen is altijd te onderhandelen.
Zielig doen lijkt me inderdaad geen goede aanpak. Pak het zakelijk aan, kijk of er een manier is waardoor iedereen er beter van wordt en stel dat op een logische manier voor.
Groeten Primavera

Tsjor

Helaas geen tijd om alles uitgebreid te lezen en ook nog echt iets zinnigs te schrijven, maar ik las dat je lid bent van de bond. Bellen dan, die lui! Daar zijn ze voor.

Ineens schoot me trouwens te binnen dat de bepaling in het BW waar we naar verwezen volgens mij iets zegt over werkzaam zijn na het einde van het dienstverband, in jouw geval gaat het om een concurrentiebeding tijdens het dienstverband en ik weet eigenlijk niet of alle regels daarop op precies dezelfde manier van toepassing zijn.

Maar dat weet de bondsjurist wel, hoop ik.
Groeten,

Temet

tsjor

tsjor

23-11-2010 om 19:19 Topicstarter

Weerwoord

Primavera, zonder al te veel details te geven toch enig weerwoord.
Op de eerste plaats was het niet mijn idee, ik heb het niet aangeboden, het is me gevraagd.
Op de tweede plaats is er in dit geval een aanbieder die opdrachten verstrekt en voor grotere opdrachten dat doet in een openbare aanbesteding. Waar ik voor werk heeft een deel van die aanbesteding 'gewonnen'. Het soort klussen waar het nu over gaat viel niet onder de openbare aanbesteding. De opdrachtgever mag daar dus zelf iets mee doen.
Het idee dat ik aangedragen heb is niet aan mij of aan de werkgever gebonden. Afgelopen jaar heeft de aanbieder voor eenzelfde soort klus al een andere zelfstandig werkend iemand gevraagd om het uit te voeren.
Ik heb zelf nog helemaal niet nagedacht over een offerte, ik weet wel wat er in de eerdere situatie ongeveer overeen gekomen is. ik hoe daarmee niet concurrerend te zijn, want degene die dat uitvoert kan niet meer klussen aan.
De opdrachtgever heeft volgens mij inderdaad wel gekeken of mijn werkgever zoiets zou willen doen, maar inderdaad: te duur. De details weet ik niet. Ik kan zelf wel wat rekensommetjes maken en dan zit het probleem niet zozeer in mijn salaris (ook niet dubbel bruto) maar in de overhead.

De reden van inkrimping is dat reëel, ik snap dat op zich ook. Vergelijk het met een school waar het aantal kinderen terug loopt, dus een klas minder, dus minder werk. Maar ondertussen zijn er wel individuele leerlingen waar een oplossing voor gezocht moet worden. Alleen is dat behoorlijk arbeidsintensief en als dat volgens de 'normale' berekeningen moet veel te duur.

Je vraagt wat er gebeurt als ik zou weigeren. Ik denk dat optie 2 dan gebeurt. ik zou zelf nog wel mensen weten die het zouden willen doen als ZZP-er. Alleen vind ik het zelf wel heel erg zuur als ik dadelijk WW moet aanvragen terwijl er ondertussen werk is wat ik graag zou willen doen. Ai, dat doet toch pijn? Ik werk liever voor mijn geld.

Tsjor

Primavera

Primavera

24-11-2010 om 10:43

Tsjor

Ik heb geprobeerd om neer te zetten hoe het aan de buitenkant eruit kan zien voor iemand die geen verstand van het specifieke werk heeft maar eventueel wel moet beslissen of hier sprake is van een geval wat onder de concurrentiebeding valt.
Of de cliënt het aangeboden heeft of jij het gevraagd hebt is niet erg relevant hierin. Wat wel relevant is, is dat het een soort klus schijnt te zijn die zo wie zo niet door een soortgelijk bedrijf uitgevoerd zal worden. Als je huidige werkgever daar zich ook van bewust is en weet dat de klus anders naar een andere ZZP-er zal gaan dan zouden ze deze klus onder punt 6 kunnen scharen. Als de werkgever daar geen oren naar heeft dan zul je het rechtsgeldig moeten proberen, maar het punt dat je de opdrachtgever via je huidige werkgever hebt leren kennen blijft bestaan.
Als ik jouw punten erbij pak. Punt 1, je wil voor jezelf of voor iemand anders werken. Volgens deze tekst wordt dan het dienstverband geëindigd. Alleen omdat je nu gedwongen wordt om parttime te werken kunnen ze je moeilijk verplichten om alleen van een half salaris te leven. Dat lijkt me dus op z'n minst aanvechtbaar.
Punt 2. Tja deze klant kan toch wel als deel van het netwerk worden gezien, tenzij je kan aantonen dat je hem al eerder kende voor je deze baan aannam.
Punt 3. Is misschien te overkomen omdat de klus misschien gewoon niet rendabel genoeg is voor een groot bedrijf.
Punt 4. Het is me nog niet duidelijk of jouw idee, ook al hebben andere ook soortgelijke ideeën ontwikkeld onder een (denk)produkt van je werkgever valt of niet. Hoe denkt volgens jou de werkgever erover? Kun je hardmaken waarom je werkgever geen rechten zou hebben hierop? Ook voor outsiders?
Punt 5, 6, 7 lijken me voor zich spreken. Ik denk dat een inkrimping van de uren onder een gedeeltelijk ontslag kunnen vallen en anders kom je toch weer bij punt 1 uit.
Jouw draadje interesseerde me verder omdat we toevallig nu net aan de andere kant zitten. We gaan iemand aannemen en twijfelen over of hij een concurrentiebeding zal moeten tekenen. Hier in Italië is het namelijk zo dat je in dat geval indien de werknemer vervolgens niet verwijtbaar werkloos is hem zelf als bedrijf een toelage moet blijven betalen, omdat hij dankzij die concurrentiebeding moeilijker nieuw werk in zijn sector zal kunnen vinden. In Nederland is dat niet zo, begrijp ik.
Ik denk dat je hoe dan ook moet uitvogelen bij de vakbond of iemand die meer van rechten weet en jouw specifieke geval met alle details kan uitzoeken hoe het precies zit. Vervolgens met deze kennis om de tafel gaat zitten met je werkgever en een compromis probeert te sluiten. Lukt dat niet dan moet je eventueel toch naar de rechter. Alleen dan is het wel waarschijnlijk dat hierdoor het werkklimaat zo verslechtert dat je in plaats van minder uren helemaal geen uren meer bij je werkgever zal werken. Niet netjes, niet eerlijk, maar het gebeurt wel vaak. Of dat de moeite is hangt misschien af van hoe lang je contract nog duurt.
Groeten Primavera

tsjor

tsjor

24-11-2010 om 15:57 Topicstarter

Met dank

Primavera, ik begreep ook wel dat je er van buitenaf tegenaan keek en dat is ook prettig, omdat het helpt omg edachten te ordenen.

Het staat buiten kijf dat ik de contacten, plannen etc. binnen het werk heb ontwikkeld. Geen enkele discussie over mogelijk.
Een dezer dagen moet ik er wel over gaan praten op mijn werk, omdat ik ook moet weten waar ik aan toe ben op 1 januari a.s. Wat mij helpt is dit: 'Wat wel relevant is, is dat het een soort klus schijnt te zijn die zo wie zo niet door een soortgelijk bedrijf uitgevoerd zal worden. Als je huidige werkgever daar zich ook van bewust is en weet dat de klus anders naar een andere ZZP-er zal gaan dan zouden ze deze klus onder punt 6 kunnen scharen.'

Feitelijk zal dat ook zo zijn, ik ken zelf nog genoeg mensen die dit zouden willen en kunnen doen, dus ik denk dat ik dat argument ga inzetten bij mijn werkgever en dan eventueel of als zzp-er of in dienstverband de taken ga uitvoeren. Ik snap waar de pijn voor de werkgever zit (financiering grootste deel van overhead), maar misschien telt omzet draaien voor hen zwaarder. En als de klus er niet is is de overhead helemaal zonder financiële middelen.

De gang naar de rechter kan altijd nog als het echt problematisch wordt, maar dat verziekt de verhoudingen te erg.

Je schrijft dat in Italië de werkgever een toelage moet blijven betalen als er een concurrentiebeding is getekend. Dat is in Nederland inderdaad niet zo en het zou eigenlijk wel redelijk zijn, aangezien je inderdaad beperkt wordt in je mogelijkheden om weer geld te verdienen.

Ik ben weer veel wijzer geworden. Me nu nog verdiepen in de VAR. Met dank.

Wilma

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-11-2010 om 00:34

Beetje vergelijkbare situatie

Contract voor 3 dagen. Paar maanden geleden werd ik (op persoonlijke titel) gevraagd voor een flinke klus bij een andere organisatie, aantal maanden, 1,5 tot 2 dagen in de week.
Ik heb daar de nodige discussie met mijn werkgever over gehad. De klus kwam namelijk direct uit het netwerk. Mijn baas vond dus dat het een klus voor het bedrijf zou moeten zijn. Ik was het daar eigenlijk niet mee eens; onze business is helemaal niet om dit soort klussen aan te nemen. Even als vergelijk: als de parttime boekhouder van een willekeurig bedrijf wordt gevraagd om ook bij een ander bedrijf (geen concurrent) te gaan boekhouden, dan vind ik dat niet automatisch een 'klus van het bedrijf'. (ik ben dus geen boekhouder, maar even om de situatie duidelijk te maken).
Uitkomst hier is overigens dat het wel degelijk een klus via mijn werkgever is geworden, maar met een voor mij wel lucratieve constructie. Een deel van de klus die ik in mijn normale werktijd (en dat is prettig, want 5 dagen werken vind ik wel heel erg veel), een deel in mijn eigen tijd. Voor die extra uren huurt mijn werkgever mij in (tegen marktconform tarief). Mijn werkgever maakt een kleine winst op die uren. Voor de opdrachtgever is het iets minder prettig; die betaalt nu een tarief dat hoger ligt dan mijn uurtarief. Maar hij snapt de situatie, hecht veel waarde aan de goede relatie met mijn baas én wil mij gewoon graag hebben op dat project.
Ik heb de Belastingdienst hier trouwens over gebeld ('mag mijn werkgever mij ook inhuren') en dat bleek geen enkel probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.