Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eigen bedrijf starten

Mijn man heeft al jaren geen leuk werk. Zijn droom is om bedrijfsfilmpjes te maken,geen opleiding ervoor, maar zichzelf aangeleerd. Nu heeft hij geen contract verlenging gekregen en hoorde we van het UWV dat ze kunnen helpen met het starten v bedrijf en dat je nog 70 procent salaris krijgt 2 jaar lang. Nu we beter uitzoeken blijkt het maar om 40 procent loon te gaan, ik weet niet zeker of dit waar is we gaan het deze week allemaal uitzoeken. Als hij nu gaat starten betekent dit dat we maar 1100 euro salaris hebben van mijn man. Maar ik heb er een hard hoofd in, want hoe kom je nu zo snel aan klanten. Het betekent dat hij per maand meteen al 1000-1500 euro moet verdienen. Ik geloof nooit dat dat gaat lukken.Ik heb ook nog salaris, maar dat gaat al op aan de vaste lasten. Het moet niet zo zijn dat al ons spaargeld eraan gaat. Ik sta er dus negatief in, mijn man heeft als droom dit bedrijf op te starten. Ik heb wel zoiets van nu kan je doen wat je leuk vindt, maar ben bang dat het niet gaat lukken.
Iemand tips of wat vinden jullie ervan?


ondernemer

ondernemer

30-09-2020 om 17:30

6 maanden

Het gaat om 6 maanden doorbetaling van de uitkering, niet om 2 jaar.

Ondernemen betekent risico nemen. De UWV-regeling is heel interessant, en helpt om de risico's te reduceren. Maar als je per se verzekerd wil zijn van een vast inkomen, blijf dan gewoon in loondienst.

Ik denk dat er best een markt is voor niet-professionele filmpjes-makers, maar of je er een stevig inkomen uit kan halen? Ik betaal regelmatig 1500 of 200 euro voor een video, maar dan weet ik wel dat het professioneel is. Dus met goede belichting, goed geluid, goed camerawerk, ondertiteling, audiodescriptie, zo nodig een voice over, muziek (kent hij de regels voor het gebruik van muziek?) etc.

Ondernemen is meer dan alleen maar goed zijn in je vak. Je moet ook ondernemer zijn. Klanten werven, relaties onderhouden, boekhouden, belastingaangifte etc. Is hij al eens naar een startpersbijeenkomst van de KvK geweest?

Kikki39

Kikki39

30-09-2020 om 18:55 Topicstarter

Is het dan 6 maanden 70 procent of 40?

Hij kan goed filmpjes maken is mijn mening.
Mag ik vragen waar jij je filmpjes laat maken?
Tja, een echte ondernemer vind ik hem niet. Hoe werf je klanten, hij loopt dan een winkel binnen, maar dat lijkt me niet de manier. Maar hoe krijg je de klanten bij filmpjes denk jij?

ElenaH

ElenaH

30-09-2020 om 20:03

Kiki39

'Hij kan goed filmpjes maken is mijn mening.'

Dat is, helaas, minder relevant. De echte vraag is: zijn bedrijven bereid om hem te betalen voor zijn filmpjes?

Kan hij die filmpjes niet maken naast een betaalde baan, en bij succes de vaste baan opzeggen?

Kikki39

Kikki39

30-09-2020 om 22:11 Topicstarter

Dat weten wij dus ook niet. Hij heeft dat naast zijn baan gedaan en kreeg paar klantjes.

Op dit moment heeft hij dus geen betaalde baan meer en ziet hij de kans het aan te pakken om zelf te beginnen.

Kikki39

Kikki39

30-09-2020 om 22:11 Topicstarter

Naast

Een baan van 40 uur is het niet te doen.

Isella

Isella

30-09-2020 om 22:26

Kikki

Er zijn duizenden mensen die wel een opleiding hebben gedaan in filmpjes maken, editen, muziek toevoegen, et cetera. De kans dat jouw man als hobbyist daar tussenkomt is aanwezig, maar niet groot.

Maar het belangrijkste vind ik: succesvolle ondernemers kenmerken zich doordat ze risico durven te nemen. Niet halfslachtig hopen dat ze onderhouden worden door het UWV en daarnaast wat filmpjes maken, maar op eigen kracht ervoor gaan.
Voor overdag zoekt hij een suffe baan om geld te verdienen. ‘s Avonds gaat hij cursussen doen. Hoe word ik ondernemer? Hoe werkt de btw? Ben ik btw-plichtig? Wat zijn de gangbare tarieven? Kan ik een bedrijf beginnen met mijn huidige apparatuur en computerprogramma’s? Hoe werf ik klanten? Wie gaat mijn website maken? Hoe maak ik reclame? Wat doe ik met wanbetalers? Word ik een eenmanszaak? Een vof? Hoe moet ik me verzekeren? Krijg ik startersaftrek?
En dan gaat hij naast zijn baan (dus nogmaals, op eigen kosten en niet op onze kosten) proberen klanten te werven. En dan gaat hij een klus aannemen. En dan een paar weken heel hard werken, want die 40 uur voor de baas gaan daarnaast gewoon door. Dat is ondernemen, ergens voor gaan en hard werken.

En als hij klanten krijgt, een naam opbouwt, omzet gaat genereren, dan komt het moment dat hij zijn baan opzegt en in het diepe springt.

Isella

Isella

30-09-2020 om 22:28

Naast een baan van 40 uur

Jawel hoor. Je kunt best naast een baan van 40 uur iets doen dat je heel graag wil. Een veertigurige werkweek is ook maar een arbitrair gekozen getal. Had ook zestig kunnen zijn.

Tip

Doe het niet. Dat zijn van die doodgeboren kindjes van het UWV die niet heel succesvol blijken te zijn (heb je ze er wel eens mee zien adverteren?) maar jou ook nog financieel in de ellende kunnen brengen.

Mijn ex hebben ze ook wel eens zo'n aanbod gedaan. Drie maanden winkelhuur betaald en daarna zelf de winkel draaien.

Ex vroeg aan mij: kun jij even een ondernemersplan schrijven?

Heel erg fout.

Zoek eerst uit wat het betekent om te ondernemen. Bijvoorbeeld bij de KvK, die hebben online en IRL informatie en trainingen. De belastingdienst is ook een partij en dan heb je nog je product en je afzetmarkt.

Het is niet zo dat je bedrijf lukt als je meegaat in het aanbiedinkje van het UWV. Ik heb nog nooit iemand gesproken die dat een goed idee vond.

Eerst een plan. En dan kun je dat ook nog laten doorrekenen door een boekhouder uit dezelfde branche om een beeld te krijgen van je vermogen tot inkomsten.

Ondernemen vanuit een dienstverband vraagt goede voorbereiding geen blind project van het UWV. Zouden ze wel willen, maar helpt jou niet.

Het is solliciteren en daarbij je onderneming ontwikkelen.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 07:04

Kikki39

'Een baan van 40 uur is het niet te doen.'

Maar toch wel naast een baan van 32 uur? Als hij dit echt graag wil, zal hij er moeite voor moeten doen.

'Hij heeft dat naast zijn baan gedaan en kreeg paar klantjes.'

Wat is 'een paar'? En betaalden die hem een normaal uurloon of ging het om een vriendenprijs? Hoeveel klanten zou hij per week moeten hebben om ern normaal inkomen te hebben? En waar gaat hij die klanten vinden?

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 07:21 Topicstarter

Hij

Heeft dit naast zijn baan gedaan en dat was niet om te doen. Ik bedoel daarmee dat mensen ook willen dat je op een doordeweekse dag komt filmen en niet alleen op zaterdag..

Hij wilt dit heel graag, maar jullie zeggen eigenlijk dus niet aan beginnen. Maar ja, je moet wel iets doen waar je hart ligt toch? Lastig...

Triva

Triva

01-10-2020 om 07:29

Hmm

Ik snap ineens waarom zoveel van dit soort plannen mislukken.

Kikki je gaat niet in op de vragen? Hoeveel verdiende hij er mee per uur? Was dat marktconform?

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 07:31 Topicstarter

Isella

Als jij een filmpje laat maken weet jij dan of degene een opleiding heeft gehad, dat weet je niet dus hoeft niets te zeggen.

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 07:33 Topicstarter

Hij

Verdiende daar wel redelijk mee, maar dan moet je er wel een paar in de maand hebben.

Hoe bedoel je dat, dat je ineens snapt dat plannen mislukken?

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 07:46 Topicstarter

Het

Komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen, hij is hier al heel lang mee bezig. Heeft al een website, Facebook-pagina, staat ingeschreven bij KvK, dus het is niet zomaar van ik wil iets gaan beginnen.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 08:35

Tuurlijk wel

'Ik bedoel daarmee dat mensen ook willen dat je op een doordeweekse dag komt filmen en niet alleen op zaterdag..'

Nou en? Als hij echt graag wilde, had hij een dag minder kunnen gaan werken, of verlof kunnen opnemen.

'Heeft al een website, Facebook-pagina, staat ingeschreven bij KvK, dus het is niet zomaar van ik wil iets gaan beginnen.'

Hoe kan het dan dat hij nooit verder is gekomen dan een paar filmpjes?

Isella

Isella

01-10-2020 om 08:41

Kikki

Ik moet wel wat zeggen want dit is een forum waar jij een vraag stelt en daar geef ik antwoord op als ik dat wil. Wel vragen stellen maar geen antwoorden willen horen is niet slim.
Als ik een bedrijfsfilm zou willen maken, zou ik dat niet doen bij iemand die het als hobby naast zijn baan doet. Maar zou ik me goed informeren wat zo iemand al gedaan heeft, de website bekijken en een gesprek voeren.

Maar ik zie het probleem niet om het te proberen. Als hij zijn baan nu kwijt is heeft hij tijd genoeg om zijn bedrijf professioneel te gaan opzetten, terwijl hij ww krijgt. Dus om zich nu te concentreren op de zakelijke kant, zoals ik al suggereerde en AnneJ ook. En de verdiensten kan hij opgeven aan het UWV, maar volgens mij mag je wel bijverdienen naast ww.

En als je graag iets wil en je hebt een baan van 40 uur, dan neem je een dag vrij en ga je filmen op die doordeweekse dag. En doe je ‘s avonds je boekhouding. Jij denkt te veel in onmogelijkheden, ik denk in opofferingen doen om iets te bereiken.

Ik snap dat jij er nu negatief instaat omdat jij wat meer financiële zekerheid wil van een vast inkomen. Dat zou ik ook hebben als ik twee (?) kleine kinderen had, maar juist omdat hij nu geen werk heeft of binnenkort geen werk heeft, is het de tijd om die vrijgekomen tijd nuttig te besteden aan kennis vergroten over het voeren van een eigen bedrijf.

Nosnam

Nosnam

01-10-2020 om 09:07

Doen waar je hart ligt

"Hij wilt dit heel graag, maar jullie zeggen eigenlijk dus niet aan beginnen. Maar ja, je moet wel iets doen waar je hart ligt toch? Lastig..."

Doen waar je hart ligt is zeker belangrijk, maar belangrijker is om te weten wat je ervoor over hebt. Bij het navolgen van een droom wordt deze stap nog weleens overgeslagen. De omgeving gaat (net als hier) waarschuwen en doemscenario's opwerpen, maar dat wil een hartvolger meestal niet horen.

Maar het gaat niet om waarschuwingen of doemscenario's. Het gaat er niet om dat de omgeving zegt "niet aan beginnen". Het gaat erom dat je man zelf moet bedenken wat hij er allemaal voor over heeft. Hij zal dit eerst heel goed moeten onderzoeken, of eigenlijk: jullie samen, want het gaat ook om jou en jullie gezin.

Maak het beeld realistisch en concreet in euro's en uren. Wat heb je ervoor over, maar ook: waar ligt de grens? Bij het spaargeld? Bij (weer) geen vakantie? Bij werken met Kerst, het feest van... missen, etc, bij (tijdelijk) 24, 32, of 40 uur ernaast moeten werken? Hij zal meteen zien dat er meer dingen zijn die hij belangrijk vindt. Hoe verhouden die zich tot zijn nieuwe wens?

Als je man weet wat hij ervoor over heeft en jullie zijn het daar ook over eens, dan weet je veel beter of hij er wel of niet aan moet beginnen.

Vervolgens kan hij een marktonderzoek gaan doen, een bedrijfsplan maken, naar zo'n informatiebijeenkomst van de KvK, etc.

Mijntje

Mijntje

01-10-2020 om 09:11

netwerk

Hij heeft nog geen netwerk. Dat lijkt me idd wel risicovol. Inderdaad is de concurrentie groot van mensen met opleidingen en ervaring. Maar misschien is hij erg goed en gedreven, dan moet hij zien dat hij een goed plan maakt hoe hij aan een netwerk, klanten, en alle kennis komt. En geld voor goede apparatuur, als hij die nog niet heeft.
Maar ik vind het nogal wat om je man te begrenzen, als dit echt zijn droom is. Hij moet maar met iemand van het uwv praten om te kijken of het realistisch is. Ik neem aan dat dat niet iedereen zo maar deze kans geven. Hij zal zich moeten bewijzen.

ondernemer

ondernemer

01-10-2020 om 18:52

Kikki

"Is het dan 6 maanden 70 procent of 40?"
Dit staat gewoon duidelijk op de UWV-website uitgelegd. Als dit al een lastige zoektocht voor hem is, dan twijfel ik eerlijk gezegd of hij hier wel aan moet beginnen. Dit is kinderspel in vergelijking met wat er nog meer bij een eigen bedrijf komt kijken.

"Maar hoe krijg je de klanten bij filmpjes denk jij?"
Die vraag kunnen beantwoorden is het verschil tussen wel of geen ondernemer zijn. Natuurlijk moet hij goed filmpjes kunnen maken (absolute voorwaarde!), maar het valt of staat bij zijn talent om klanten te werven. Hij heeft een netwerk nodig, hij moet aanbevolen worden. Want zo werkt het: als ik iemand nodig heb voor een video, dan vraag ik aan vakgenoten wie zij aanbevelen. Ik heb twee videomakers met wie ik vaker vaker werk, maar soms zijn ze niet beschikbaar, of heb ik iemand nodig in een andere regio. Dan ga ik rondvragen, ik wil ervaringen horen. Ik ga dus niet zelf online op zoek, want ik weet dat er veel hobbyisten zijn, en dat kun je op basis van een website maar moeilijk beoordelen.

"Als jij een filmpje laat maken weet jij dan of degene een opleiding heeft gehad, dat weet je niet dus hoeft niets te zeggen."
Het eindresultaat (en de samenwerking) is wat telt. Daar word je uiteindelijk op afgerekend. Ik weet niets over de opleiding van de videomakers waarmee ik werk, ik weet wel welke kwaliteit ze leveren: het zijn professionals. Het zijn dan ook mensen die hier al jaren fulltime mee bezig zijn. Jouw man zal zich hier gewoonweg niet mee kunnen meten. Dat geeft ook niet, iedere filmmaker is ooit beginner geweest.

Maar zijn uitgangspositie is gewoonweg niet zo goed: hij heeft geen vakopleiding, hij heeft amper ervaring, hij heeft geen netwerk, hij heeft geen ervaring als ondernemer, en volgens mij ook niet als verkoper. En hij heeft een vrouw die geen financieel risico wil lopen.

Maar er zijn natuurlijk meer opties dan 40 uur niet-leuk-werk-voor-een-baas-doen of starten in een business waar je amper iets van weet. Hij kan een parttime betaalde baan zoeken en daarnaast op zoek naar een onbetaalde 'stageplek'. Of zich eerst inschrijven voor een vakopleiding. Dat laatste kan wellicht ook via het UWV.

Lou

Lou

01-10-2020 om 19:59

Allebei proberen maar niet per se tegelijk

Ik denk dat ik het in zijn geval gewoon allebei zou proberen en kijken wat er gaat lukken, dus solliciteren en het bedrijfje proberen uit te bouwen. Want je kunt wel zeggen: ga maar fulltime werken en 's avonds aan je eigen bedrijf werken, maar op dit moment heeft hij geen baan. Hij zit nu thuis toch? Dus hij kan sowieso nu gaan werken aan zijn eigen bedrijf. Hij heeft al een site en een KvK-inschrijving dus ik denk eigenlijk dat hij (misschien niet Kikki maar hij wel) al best wat weet over ondernemerschap. Dat kan met of zonder het aanbod van het UWV, ik hoor daar nogal verschillende verhalen over dus ook daar kan ik zich over gaan inlezen, of misschien heeft hij dat ook al gedaan. Daarnaast kan hij natuurlijk solliciteren naar een baan, en kijken wat er op zijn pad komt. Misschien vindt hij wel een hartstikke leuke baan die goed verdient en blijven de filmpjes een hobby. Misschien lukt het ineens heel goed met de bedrijfsfilmpjes. Ik zou beide opties nog even open houden.

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 20:48 Topicstarter

Dank

Jullie wel voor de reacties.
Hij wilt het echt proberen. Heb nog goed met hem gepraat nav jullie reacties en gezegd ik het echt niet zie zitten.
Gelukkig zijn er een paar positieve reacties, daar ben ik toch wel blij mee,(ben ik iets gerustgesteld) want hij wilt het echt niet loslaten en toch gaan proberen.

De rechtsvorm

Om jezelf te beschermen kun je overwegen om de 'gemeenschap van goederen' om te zetten naar huwelijksvoorwaarden zodanig dat een eventueel faillisement van je man jou inkomen niet raakt. Dat kost nu geld, maar kan je risico aanzienlijk beperken.

Uiteraard is het voor je man ook verstandig om goed te verdiepen in de gewenste rechtsvorm voor zijn bedrijf.

ZZP-er

ZZP-er

01-10-2020 om 22:29

Tsja

Wellicht komt het door de manier waarop jij het neerzet maar ik vind het toch allemaal een beetje ondoordacht en naïef klinken. Maar wellicht heeft hij al een aantal klanten die een paar maanden werk voor hem hebben liggen. Zo ben ik begonnen, heel fijn want niet alleen had ik inkomen, ik kreeg ook de kans om naam en faam op te bouwen en een netwerk.
Heeft je man eea al goed doorgerekend? Hoelang hij over zo’n filmpje maken doet? Kosten apparatuur, afschrijving, etc. Hoeveel filmpjes /klanten heeft hij dan nodig per week/maand?
Het uwv heeft trouwens ook iets van een systeem dat je gekort wordt als je bijverdient. Daar was jaar of tien geleden veel gedoe over, duizenden zzp-ers mee de mist in gegaan. Check dus echt even goed de regels.

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 22:37 Topicstarter

Nee

Hij heeft geen klanten die hem een paar maanden van werk voorzien. Het is vaak 1 filmpje en daar hebben ze dan genoeg aan, dus vaak is 1 klant eenmalig. Hij denkt dus in die paar maanden aan klanten te komen. Hij moet het maar proberen en dan merkt hij het vanzelf.

Kikki39

Kikki39

01-10-2020 om 22:39 Topicstarter

Denk dat je al snel een stuk of 8 filmpjes per maand nodig zult hebben.

Plokkie

Plokkie

01-10-2020 om 23:04

Eens in je leven...

Ik vind dat als het enigszins mogelijk is, iedereen in ieder geval één keer in zijn leven de kans moet krijgen om zijn/haar grote droom na te jagen. Misschien kun je het ook omdraaien; is er een manier waarop je het hem wél kunt laten proberen? Desnoods met een aantal voorwaarden; je krijgt een jaar om het op poten te zetten en als er geen perspectief is dan... Of een deeltijdbaan er naast nemen of misschien kun jij tijdelijk meer uren maken? Je zou zelfs kunnen afspreken dat hij voor een jaar een baan zoekt die hij niet zo leuk vindt,maar dat jullie dat jaar gaan sparen en zo een buffer opbouwen. Ik weet niet wat er mogelijk is natuurlijk. Ik denk dat het dan wel belangrijk is om een aantal duidelijke kaders te stellen, dat kun je samen bespreken. Wat is nog acceptabel/wenselijk/leefbaar en wat niet?
Het klinkt alsof het iets is wat hij al heel lang wil en daar zou ik niet zonder meer aan voorbij gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2020 om 23:16

Plokkie

Fascinerend hoe de vrouw hier blijkbaar toestemming voor moet geven.

Stel je voor dat het andersom was en de vrouw een bedrijf zou beginnen. Zou die reactie dan geaccepteerd worden?

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 07:01

Kikki39

'Hij moet het maar proberen en dan merkt hij het vanzelf.'

Het klinkt alsof je er zelf ook niet veel vertrouwen in hebt, maar hem niet hebt weten te overtuigen. Misschien is het goed om wat dingen met hem af te spreken over hoeveel dit mag kosten (ook in de vorm van minder inkomsten) en vanaf wanneer hij weer start met solliciteren. Dan voorkom je dat het een oeverloze poging wordt.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 07:04

'Stel je voor dat het andersom was en de vrouw een bedrijf zou beginnen. Zou die reactie dan geaccepteerd worden?'

Als die vrouw daardoor haar vaste inkomen kwijt zou raken, lijkt me dat inderdaad iets om gezamenlijk (!) te beslissen. Paps en de kinderen willen toch niet onder een brug slapen.
Of denk jij dat vrouwen alleen werken voor de extraatjes?

Irene

Irene

02-10-2020 om 07:27

Twee manieren

Je kunt op twee manieren een bedrijf beginnen naast de WW. Óf via de startersregeling, óf door als zelfstandige te beginnen. Op grond van de startersregeling kun je - als aannemelijk is dat je in de toekomst met die werkzaamheden structureel in je bestaan kan voorzien - een half jaar met behoud van WW als zelfstandige werken. De uitkering (en die is 70% van het maandloon) wordt dan met 29% gekort. Als je als zelfstandige begint - de tweede optie dus - wordt gewerkt met een fictief inkomen. Het Uwv gaat er dan vanuit dat je met de uren die je als zelfstandige werkt hetzelfde dagloon verdient als met je werk. 70% van het bedrag dat je zo zou verdienen wordt gekort op je uitkering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.