Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Heirthe

Heirthe

05-11-2010 om 17:59

Eigen woning verhuren, hoe en wat?

Om verschillende (negatieve) omstandigheden willen we verhuizen alleen zijn er wat probleempjes..
Ons huis wat we vier jaar geleden gekocht hebben is ten eerste niets in waarde gestegen, alleen maar gedaald volgens mij en ten tweede hebben we een hele hoge hypotheek op het huis. Als we het zouden verkopen blijven we met een behoorlijke schuld zitten. Dat kan dus niet.
Nu overwegen we om het te verhuren tot de tijden om een huis te verkopen weer wat beter zijn. IN ons geval met die schuld kan dat nog wel een jaar of vijf duren..
Ik weet dat we toestemming van de bank moeten hebben om ons huis te verhuren. Ik weet ook dat er verschillende bemiddelende makelaars zijn.
Maar voordat we van allerlei gesprekken aangaan wil ik eerst hier mijn licht eens opsteken of jullie tips hebben/mogelijkheden zien.
De noodzaak om te verhuizen is erg dringend eigenlijk, ik kan hier niet langer meer wonen omdat ons vanalles is aangedaan en voel me in een gevangenis zitten hier.
Toch wil ik wel verstandig blijven natuurlijk zodat we ons niet in de nesten werken.
We willen niet weer een woning kopen maar huren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wees alert met de hypotheekrente aftrek

Want volgens mij mag je, onder bepaalde omstandigheden, je huis max. 6 maanden onderverhuren zonder dat dit effect heeft op je hypotheekrente aftrek, en dan mag je ook binnen die 6 maanden niet boven een bepaald bedrag aan huurinkomsten komen.

Succes met alles, ik hoop dat er snel een zonnetje in jullie leven komt!

mopperkont

mopperkont

06-11-2010 om 16:14

Riskant

Huurders hebben erg veel rechten. Wanneer er bijvoorbeeld een loodgieter moet komen moeten jullie dat betalen. En als ze hun huur niet betalen of de boel uitwonen ben je de sigaar. En misschien wil je huurder er niet uit op het moment dat je je huis wilt verkopen.
Als het even kan zou ik het niet doen.
Ga eens met een slimme hypotheekadviseur praten. Misschien zijn er nog mogelijkheden om die schuld slim aan te pakken zodat je wel kunt verhuizen.

Bepalingen in contract opnemen

Neem belangrijke bepalingen op in het contract, om dingen zoals mopperkont noemt zoveel mogelijk te voorkomen.

Ons huis stond destijds te koop, met huurders erin. Het huurcontract liep per half jaar. En wanneer een koper zich dan aandiende kon het huis worden verkocht na dat halve jaar. En bij verkoop dat het dan voor de huurder ook einde huurcontract betekende.

Ook hadden wij erin opgenomen dat er niets aan de woning mocht worden veranderd en indien er gebreken waren in de woning dat er contact met de eigenaar moest worden opgenomen.

Maar ik ben het wel met mopperkont eens, ik zou in jullie situatie ook nog eens goed kijken wat de mogelijkheden zijn. Want je huis verhuren omdat het te duur is, dan kom je er ook niet vanaf en blijven de zorgen.

mopperkont

mopperkont

09-11-2010 om 13:12

Dat helpt nauwelijks iets

Je kunt wel iets in een contract zetten, maar als het in strijd is met de wet is het gewoon niet geldig. Veel mensen weten dat niet, sommigen wel. Nu is het zo dat het best vaak goed gaat, daarom kun je beter 10 huizen verhuren dan 1, dan heb je je risico gespreid. Maar je hebt maar 1 huis te verhuren. En vergeet ook de onderhoudskosten niet...

maan.

maan.

09-11-2010 om 16:30

Hier in de straat

Hier in de straat is er één woning die onderverhuurd is geweest door de eigenaar.. Na een half jaar bleek er een hennepkwekerij te zitten, boel is leeggehaald door de politie; de eigenaar heeft enorme kosten gehad. Woning was volledig verbouwd/uitgewoond, hoofdmeter stroom was volledig verdwenen. Huurder heeft papieren van een overleden persoon gebruikt en is niet meer achterhaald.

Heirthe

Heirthe

10-11-2010 om 20:32

Heb me eens verdiept

Maar ik geloof ook niet dat we dit moeten doen. Er zitten te veel haken en ogen aan.
We moeten onze tijd maar uitzitten hier denk ik, al duurt dat nog wel een aantal jaren. Maar het best er van maken..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.