Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wannabe

Wannabe

28-04-2011 om 09:12

Eigenbedrijf; een zegen of ramp?

Ik ben al jaren chronisch ongelukkig in mijn werk. Ik ben een paar keer van baan veranderd en dat heeft niet geholpen, steeds liep ik tegen dezelfde dingen aan; politiek, machtspelletjes, de protocollenmafia en zeer logge organisaties. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het soort functie dat ik steeds had, namelijk beleidsmedewerker/projectleider. Nog 25 jaar voort moeten in dergelijke banen is mijn idee van een nachtmerrie en ik werd er bijkans depressief van.

Enige tijd geleden zag ik ineens het licht; ik ben een opleiding begonnen en ga over een jaar of 2 een eigen bedrijf te beginnen in een creatief vak. Het is met name het totale gebrek aan creativiteit, inspiratie en spontaniteit die ik in mijn huidige werk mis en ik hoop dat zo te vinden.
Ik ben benieuwd naar andere OOL met een eigen bedrijf en wat hun ervaringen zijn. En dan bedoel ik niet mensen die zich als ZZP-er verhuren aan grote organisaties. Waar loop je tegenaan, wat is er leuk, wat is er minder leuk? En klopt het dat je er energie van krijgt om voor jezelf te werken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
grasje

grasje

28-04-2011 om 11:50

Heel leuk

en wat mij betreft de enige optie, ik ben ook in geen 1 baan echt op mijn plaats geweest. Ik heb al jaren een klein bedrijf, enkele werknemers die zeer zelfstandig opereren, waardoor ik maar 2 dagen buitenshuis hoef te werken. Alle andere dagen is er wel constant een stroom van werkgerelateerde gedachten. Maar ja dat deed ik toch al, jij waarschijnlijk ook.
Voor mij was het ook heel demotiverend om voor iemand anders te werken. Ik heb namelijk hele goede ideeen (ja vind ik zelf) en ik vond het altijd zonde als er dan vervolgens een anders geld mee ging verdienen, of erger: doen alsof zij zelf een goed idee hadden.
Wat niet leuk is is dat er altijd vanalles boven je hoofd hangt en je toekomst nooit echt zeker is.
Zeker werknemers doen niet precies de dingen zoals jij ze bedacht hebt, wat mij ook wel stress geeft.
Echt energie krijg ik er niet van, omdat ik door mijn kinderen elke dag weer opgebruikt wordt, maar het is wel zo: Je bent volledig autonoom, dus je doet iets als jij het nodig vind en daarom ben je nooit ontevreden over en doe je zelden iets met tegenzin zoals je dat voor een werkgever wel doet. Ik denk ook dat het laten groeien van een bedrijf echt heel veel meer voldoening geeft, dan het bedrijf van je baas laten groeien.

Had ik jaren eerder moeten doen

Ik ben na 10 jaar in het bedrijfsleven 3 jaar geleden voor mezelf begonnen in de creatieve detailhandel. En alles waar ik bang voor was (te weinig werk, geen voet aan de grond krijgen, geen klanten en geen energie)is ongegrond gebleken. Alles waar ik op hoopte is uitgekomen!

Waar ik vooral tegen aanloop is dat ik van de ene deadline in de andere deadline rol. En dat je veel meer wil dan je kunt doen in korte tijd die ze een dag noemen. En dat je niet zomaar even weg kunt, de toko moet blijven draaien/open blijven. Wat ik wel heb gedaan is een heel leger aan helpers opgetrommeld die het leuk vinden af en toe iets te doen zonder dat je ze in dienst hoeft te nemen. Partners in crime noem ik ze. En als tegendienst mogen ze mee naar de leuke dingen in het vak. Een feestje gewoon.

Wat ik wel merkte was dat ik veel had aan mijn ervaring in het bedrijfsleven. Ook hier moet ik soms samenwerken met een minder leuk persoon die jou ook niet ziet zitten. Neem die kennis mee en gebruik die in je zakelijke contacten. Waar ik voorgoed van af was, was het feit dat ik niet meer gezien wordt als die moeder die een centje probeert bij te verdienen. Ik kwam uit een door mannen gedomineerde tak en daar werden vrouwen vooral als bedreiging gezien. Nu hoef ik me nooit meer te bewijzen en me omhoog te knokken. En werkelijk alles wat niet werkt in je bedrijf, daar stop je gewoon acuut mee. Heerlijk! En elk nieuw idee kun je direct mee beginnen. Ook al zo fijn. Probeer je weekend wel vrij te houden, en zeker als je thuis werkt, af en toe weg te gaan zodat je los komt van je werk. Dat je dan nog aan je werk denkt is niet zo'n ramp. Maar probeer te vermijden dat je 24/7 aan het werk bent.

Helaas heeft het hebben van je bedrijf ook vervelende klusjes. Btw-aangifte bijvoorbeeld, man wat een ellende, elk kwartaal weer. Bijvoorbeeld.

Ik heb er heel veel energie door gekregen. Maar ik ben er ook wel moe van. Maar een prettig soort moe.
O ja, en probeer een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van je bedrijf. Ik heb dat ook gedaan en heb dat toen gepresenteerd op de ING-starters-dagen. Was de enige vrouw met slippers en een jurkje tussen allemaal krijtstreep-pakken. Kreeg ik toch de eerste prijs voor het beste starters-plan! Kijk, toen wist ik dat ik op de goede weg was.....

Succes!

Dorry
(je mag me wel prive mailen als je wil)

Valkyre

Valkyre

29-04-2011 om 00:04

Hmmm

Ik ben dus wel zzp-er, maar werk eigenlijk altijd zelfstandig. Ik ben docent en tekstredacteur/vertaler en heb alleen te maken met de organisaties die me inhuren bij het plannen (kun je dan en dan die en die cursus geven?) en bij het factureren achteraf. Gedoe en gekonkel heb je dan dus niet. Je werkt met de cursisten en neemt weer afscheid van ze Het redigeren en vertalen doe ik thuis, voor zowel partikulieren als bedrijven. Ook daar weinig gedoe.

Wat ik heerlijk vind is het kunnen aannemen of afwijzen (of doorspelen aan collega-zzpers) van klussen. Soms heb ik wel deadlinestress, maar dat had ik als werknemer ook. Minder leuk is het bijhouden van de administratie inderdaad. Belastingen laat ik doen, maar omzetbelasting (=BTW) en factureren ed doe ik zelf.

De combi met moederen is goed, alleen moet ik wel erg mijn tijd bewaken tov mijn man. Het is al snel "jij bent flexibel met je tijd, dus jij kunt wel even...." Ja, ik ben flexibel, maar dat betekent niet dat er dus meer uren in mijn dag zitten! Over het algemeen probeer ik zoveel mogelijk mijn werk overdag te doen (crechetijden, en straks schooltijden), maar bij deadlines zit ik ook regelmatig 's avonds achter de Mac, en zelfs 's nachts. Dat is niet erg, zolang ik het na de drukke tijden weer een beetje kan compenseren (naar de kapper onder werktijd, een keertje een dutje doen of sporten).

Ik houd ook echt weekend, hoewel ik de zondagavond vaak gebruik om de kalenders te synchroniseren, planningen te bekijken, etc. Dan ben ik mentaal vast klaar voor de week. Mijn man werkt op zaterdag altijd, dus de zondag is exclusief gezinsdag. Niet dat we dan per se ergens naartoe gaan, maar we zijn dan wel samen.

Heb je marktonderzoek gedaan? Heb je al potentiele klanten op het oog? Voor mij was het makkelijk - ik kreeg eerst freelance werk aangeboden, en heb toen snel een VAR aangevraagd. Tip daarover: omschrijf de werkzaamheden zo ruim en vaag mogelijk - je weet maar nooit in welke richting je werkt evolueert...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Boekhouder!

Ik ben ook zelfstandige maar wel in een groter verband waarmee mijn situatie een heel andere is dan die van jullie. Maar wat ik maar even wil zeggen: neem toch een boekhouder! Ja, ook voor de BTW-aangifte. Factureren doe ik inderdaad ook zelf (nou ja, ons secretariaat als ik heel eerlijk ben) maar ik hou bij wat er inkomt en wat er uitgaat, dat lever ik eens per kwartaal bij de boekhouder in die e.e.a. keurig verwerkt en mij doorgeeft wat ik moet afdragen.
Net zoals je wel zelf kunt verhuizen maar het niet moet doen vind ik dat je ook niet zelf BTW-aangiftes moet doen, boekhouders hebben er voor doorgeleerd en kunnen dit snel en goed, de kosten wegen niet op tegen de ergernis die je hebt als je het zelf doet. IMHO

En als je dan een boekhouder in de arm neemt, ga dan niet in zee met eentje die wil dat je het factuurstelsel hanteert, want dan moet je BTW afdragen zodra je een rekening stuurt, met het kasstelsel betaal je pas als het geld binnen is.

"Ons" boekhoudkantoor wil nog wel eens beginnen over het factuurstelsel, waarop wij ze weer eens in min of meer bedekte termen duidelijk maken dat wij in dat geval een andere boekhouder zoeken, en dan is de kous weer voor een jaar af

Groeten,

Temet

Heb een boekhouder en dan nog

Ik heb een boekhouder en dan nog zal ik alle gegevens moeten verzamelen en stop ik ze in een map. Ik download digitale bankgegevens en mail ze door. Ik moet alle niet-19% transacties opsnorren, alle kassabonnen archiveren, kasopnames, contante aankopen. En dat blijf ik een vervelend klusje vinden. De boekhouder doet dit niet voor mij, dat kan hij ook niet.

Wat ik vooral een goede tip vind is een boekhouder vinden die je per maand betaald en niet per geleverde dienst van zijn kant. Want in het laatste geval is het einde dan zoek. Ik kreeg in het begin torenhoge rekeningen voor onzin dingen (en hijgerige telefoontjes vol insinuaties) dat ik heeel snel afscheid heb genomen van die boekhouder.

Dorry

fladder

fladder

29-04-2011 om 19:19

Niet helemaal mee eens...

Mijn boekhouder betaalde ik per maand en die maakte er een ongelooflijke kl***-bende van. Ik heb nu iemand die per klus betaalt. Die klus, daar geef ik opdracht voor (kwartaalaangiftes en jaaraangiftes, meer hoeft niet). En dat is dat. Daar betaal ik voor. In overleg. Geen rare verrassingen dus.
Ze heeft nog een paar koeien van fouten ontdekt in de kwartaalaangiftes van oude boekhouder, waardoor ze zichzelf al dubbel en dwars heeft terug verdiend.
Nou stelt mijn boekhouding ook niet zoveel voor, dat scheelt ook (wat facturen, wat aankopen, telefoonkosten, vrij kleinschalig allemaal en op dit moment vrijwel nihil door omstandigheden).

Wannabe

Wannabe

29-04-2011 om 22:20

Leuk

Dank voor de leuke reacties!
Wat jullie beschrijven komt overeen met het beeld dat ik er zelf van heb. Aan een boekhouder ben ik nog niet toe Behalve dat ik een eigen bedrijf wil beginnen, wil ik ook iets totaal anders gaan doen. Ik ben nu nog bezig met een opleiding en heb nog ruim 1,5 jaar de tijd om een te bedenken hoe ik het precies ga insteken en om een ondernemingsplan te schrijven. Maar die tips over de boekhouder zal ik vast in mijn oren knopen.

Valkyre

Valkyre

01-05-2011 om 00:21

Och

Ik werk heel veel voor dezelfde opdrachtgever. Als ik het financieel kan lijen, stuur ik kwartaalfacturen. Op die manier hoef ik maar twee of drie facturen per opgaaf te verwerken, valt heel erg mee dus. En m'n bonnentjes bewaar ik gewoon in m'n portemonnee tot ik eraan denk ze te dumpen in een doosje (ik heb er twee: ieder met een post-it waarop het huidige, dan wel het volgende kwartaal staat).

Heb vanavond m'n omzetbelasting gedaan (altijd alles op het laatste moment, haha), en dat was in een uurtje gepiept. Gewoon de bonnentjes in een excelsheet, de inkomsten in het volgende tabblad, en de bedragen overnemen in het computerprogramma van de belastingdienst. Als het excelsheet er eenmaal is, is het zo gedaan. Voor mij zou een boekhouder ook te duur zijn in verhouding - zoveel uren draai ik niet, en zoveel geld verdien ik niet.

Alleen de belastingopgaaf, dat levert geld op als ik het door de boekhouder laat doen. Kost voor man en mijn samen (allebei zzp-er; man ook nog deels in loondienst) rond de 400 euro per jaar. Maar het levert meer op - die boekhouder kent alle regelingen en uitzonderingen waar wij aanspraak op kunnen maken. Vooral als starter natuurlijk, dan heb je ook nog startersaftrek enzo.

Valkyre

'twee of drie facturen per opgaaf te verwerken'

Ahum...ik heb soms per kwartier al meer facturen dan jij(transacties). Ik heb dan ook een winkel, webwinkel én geef lessen. Mijn boekhouder dacht eerst ook dat het een 'makkie' was. Maar nu moet er ook nog ICL aangifte gedaan worden omdat ik in-en verkoop in het buitenland.

Dorry

Valkyre

Valkyre

02-05-2011 om 18:41

Dorry

Ja, dan zou ik ook een boekhouder inschakelen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.