Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anna

Anna

27-12-2010 om 14:13

Eindejaarsbijdrage


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

05-01-2011 om 11:34

Maar

je bedankt ze toch wel? Dan is het toch niet zo raar om er iets over te zeggen?

Mover

Mover

05-01-2011 om 12:18

"kinderen hebben geen.."

"Zowel hun salarissen als hun uitgaven zijn altijd groot geheim geweest. Ik kan me dat wel een beetje voorstellen hoor, want kinderen hebben totaal geen benul van wat de waarde van geld is."
Maar, Anna, ook al ben je hun kind, jij weet toch wel 1000 euro op waarde te schatten? Waarmee ik wil zeggen dat je op jouw leeftijd toch wel met elkaar over geld kan praten? Hoeft natuurlijk niet in detail, maar in mijn geval weet ik dat het huis van mijn moeder vrij is van hypotheek. Haar inkomen, spaargeld, vaste lasten, die weet ik ongeveer. Niet precies, maar wel genoeg om te zien als er veranderingen optreden in bestedingsgedrag. En genoeg om er over te beginnen wanneer ik denk dat daar aanleiding toe is.
Het leuke van dit forum vind ik te horen dat het bij iedereen anders eraan toe gaat.
En zeker is het jouw goed recht om er niet over te beginnen. Echter een bedankje zal je toch wel laten vallen, niet?!
Groetjes, Mover

Katrien

Katrien

05-01-2011 om 14:18

Snap het niet

Hoe kan je nu 100% zeker weten dat je ouders dit financieel makkelijk kunnen dragen als je nooit over geld praat?

Katrien

Anna

Anna

05-01-2011 om 21:04

Ja natuurlijk

Natuurlijk bedank ik ze... ik heb ze al bedankt! Ze waren (weer) blij dat wij blij waren, maar verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt.
Mijn ouders hebben ons opgevoed als superonafhankelijke kinderen en zij zijn superonafhankelijke ouders. Niks van bij elkaar over de vloer wanneer je maar wil, altijd eerst bellen, ook niet structureel oppassen. slechts bij tijd en wijle. Scheidingen bij mijn broers waren slecht bespreekbaar en alle beslissingen die we nemen, nemen we zelf, en ook daarover geen (echt) commentaar.
Het heeft dus zijn voordelen en zijn nadelen: ik zou ze soms graag wat betrokkener zien. Aan de andere kant heb ik alles kunnen doen wat god verboden heeft, zonder dat ik daar commentaar op heb gekregen.Het lijkt een beetje op elkaar in zijn waarde laten. Dat herken ik dus wel, iemand in zijn waarde laten maar tegelijkertijd er dus ook afstand van nemen, want anders lukt het niet, of trek je het niet.
Bedanken dus ja.... uitgebreid! Maar verder niks, totdat we echt merken dat het fout gaat.

Anna

Jaymza

Jaymza

05-01-2011 om 21:54

Geen geheimen

Mijn kinderen mogen gerust weten wat wij verdienen en wat ons bezit is. En ook mijn ouders en schoonouders deden daar, althans op oudere leeftijd, niet moeilijk over.

Jaymza

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2011 om 12:47

Benul

Anna:
"Over geld hebben we nooit met mijn ouders kunnen praten, eigenlijk. Zowel hun salarissen als hun uitgaven zijn altijd groot geheim geweest. Ik kan me dat wel een beetje voorstellen hoor, want kinderen hebben totaal geen benul van wat de waarde van geld is."
Ja, maar de enige manier om dat benul wel te krijgen, is door er op een gegeven moment (op de één of andere manier) over te praten.

Bijdeweg, jij schreef eerder dat je zeker wist dat je ouders geen geldproblemen hadden. Maar tegelijk praat je nooit over geld met hen. Dat is niet logisch.

jippa

jippa

06-01-2011 om 15:02

of zoals mijn broer ooit deed in de bankafschriften kijken ha ha

Muriel

Muriel

06-01-2011 om 19:42

Beemer

Een beetje off topic, maar over welke leeftijd heb jij het dan? Ik bedoel, onze dochter van 11 krijgt 2 euro zakgeld. En zij heeft mij ook vandaag zien staan jubelen dat ik een nieuwe baan heb, met uitdaging én een hoger salaris. Maar over het hoeveel heb ik het niet, daar zie ik de meerwaarde niet van in eigenlijk.

Groetjes,
Muriel

Sancy

Sancy

06-01-2011 om 20:15

Lesje (muriel)

Ik heb mijn dochter laatst in 5 minuten duidelijk gemaakt hoe het zit met een salaris. Gewoon, met pepernoten
Leg 100 pepernoten neer op tafel en zeg dat dit het bruto salaris is dat je verdient per maand. Haal vervolgens (in ongeveer de juiste verhouding) pepernoten weg. Ww-premie, pensioen, loonbelasting... net zolang tot je het netto-salaris hebt. Dan schuif je de pepernoten (of andere snoepjes of wat-dan-ook) naar je dochter. Maar voordat ze mag eten, moet ze van die pepernoten de huur of hypotheek betalen, de verzekering, het gas, water en licht, de auto, de boodschappen, kleding, de clubjes, wat spaargeld etc etc etc. Kijk vooral naar het gezicht van je dochter: dat betrekt steeds meer
Met een beetje goed rekenen en uitmikken van jouw kant houdt dochter dan misschien 1 pepernoot over die ze mag eten.
Opeens snapte ze waarom hun zakgeld niet zo hoog is als ze zouden willen.

Muriel

Muriel

07-01-2011 om 14:32

Briljant!

Sancy, ik vind het geweldig! Die ga ik onthouden. De pepernoten zijn op, maar dit werkt natuurlijk ook met smarties of andere snoepjes. Leuk!

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.