Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

En nog een vraag

Inmiddels zijn we weer wat stapjes verder met het uitzoeken hoe het nu allemaal werkt.
We willen dus een co-ouderschap, maar dan gaat de allimentatie dus op een kindrekening, waarbij de ouders beiden de beschikking tot de rekening hebben. Dan kun je toch niet op je bijstandsuitkering gekort worden? Ik heb het nu over kindallimentatie.
Muizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-11-2010 om 16:17

Gedrocht

Kindrekeningen zijn sowieso gedrochten, omdat er makkelijk misverstanden ontstaan over wie wanneer wat ervan mag betalen.
Ik zou een vast bedrag KA afspreken. Aangezien je toch gekort wordt, zou ik dat bedrag zo laag mogelijk maken als acceptabel is voor de sociale dienst. En probeer daarna je ex de grote dingen te laten betalen.

cqcq

cqcq

24-11-2010 om 16:49

Slecht advies

Ten eerste moet je voor jezelf afvragen hoe lang je in de bijstand denkt te blijven. Is dit voor een langere periode dan is de meest gunstigste afspraak een goede verdeling wie wat gaat betalen voor de kinderen (en dan de grote posten neerleggen bij je ex). Denk daarbij ook verder dan de korte termijn (bijvoorbeeld kosten op de middelbare school, dure schoolreizen, boeken die wellicht straks niet meer gratis zijn, dure sporten, zwemles etc.).

Daarnaast zal de sociale dienst proberen om zoveel mogelijk bijstand te verhalen op je ex, realiseert hij zich dat? (onafhankelijk van wat jullie verder afspreken)

Vermoed je dat de bijstand alleen tijdelijk is, dan is een vast bedrag aan kinderalimentatie voor jou veel gunstiger, dan kun je wellicht met een parttime baan straks ook goed uitkomen.

Voor de verdeling van kinderen over de adressen hou er dan rekening mee dat alleenstaande ouder korting vanaf 2012 alleen nog bestaat voor kinderen jonger dan 12 jaar (en volgens mij ook nog omlaag gaat). Verder gaat het kindgebonden budget ook omlaag vanaf 2012.

Denk goed na waar je kosten voor kinderopvang neerlegt. Ook dat zou wel eens heel duur kunnen worden voor 2012. Op dit moment wordt er vaak voor gekozen dat de minst verdiende de kinderopvangtoeslag aanvraagt, dat is immers het gunstigst. Maar als het maximaal te vergoeden uurbedrag inderdaad verlaagd gaat naar 5 euro per uur, dan kun je daar behoorlijk het schip mee ingaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.