Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

05-02-2011 om 21:18

Enorme stormschade

Vannacht is het ijzeren hekwerk van het balkon van de bovenburen naar beneden gewaaid, in onze tuin op onze fietsen en de tuintafel.

Mijn bakfiets, mijn gewone fiets, de fiets van mijn man, de tuintafel en twee stoelen zijn allemaal stuk.

Mijn bakfiets is nog te repareren, maar de fiets van mijn man en van mij zijn beiden niet meer te maken.
Ook de tuintafel en de stoelen zijn geschiedenis.

Mijn buren zijn waanzinnig geschrokken (en wij ook) en zij claimen de volledige schade op hun verzekering. Geen problemen daar. Ze hebben vandaag geholpen met het opruimen van onze tuin en het glas weg te halen, dat was heel fijn.

Maar, moet ik nou wachten tot hun verzekering uitkeert voor ik mijn spullen kan vervangen en krijg ik de dagwaarde of de nieuwwaarde terug. Dat wisten de bovenburen ook niet. Ik wil namelijk het liefst morgen nog in ieder geval een fiets kopen, want ik kan echt niet zonder fiets.

Maar als ik alleen de dagwaarde krijg ben ik niet zo gelukkig, omdat mijn fiets niet zo veel waard is en een tweedehandsfiets nog altijd duurder in de aanschaf is.
Ook mijn (glazen) tuintafel was al een jaar of twee oud, dus de dagwaarde zal wel niet veel zijn.

Op de fiets van mijn man zit echter nog een verzekering en daar zouden we gewoon de nieuwwaarde van terugkrijgen. Kan ik dan bijvoorbeeld die fiets van mijn man bij de fietsverzekering claimen? Of moet dit gewoon via hun verzekering lopen en krijg ik van onze verzekering niets terug omdat het niet onze schuld is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2011 om 21:57

Gelukkig alleen materiaal

Gelukkig dat er geen mensen onder terecht zijn gekomen! Wat zal het een lawaai geweest zijn. Ik heb geen advies, maar gewoon even een beetje aandacht voor je pech

Dat is schrikken....

Jeetje, dat zal me een tumult geweest zijn. En wat een ravage!
Ik zou in ieder geval de verzekering van de fiets van je man inlichten. Misschien vergoeden zij direct en verhalen het geld later op de verzekering van de bovenburen. De rest zal je even moeten afwachten, denk ik. Koop jij de fietsen altijd bij dezelfde fietsenhandelaar? Mijn fietsenhandelaar zou mij morgen zo een redelijk tweedehandse fiets meegeven (te leen) zodat ik weer een fiets tot mijn beschikking zou hebben.
Ik zou ook de eigen inboedelverzekering op de hoogte brengen. Als de verzekering van bovenburen er geen vaart achter zet, kan je eigen verzekering daar bij helpen.

Kate

Kate

06-02-2011 om 13:55

Eigen verzekering bellen

Over het algemeen gaat het bij schade zo dat iedereen zijn eigen schade meldt bij zijn eigen verzekering. Op het schadeformulier moet je de veroorzaker van de schade aangeven en jouw verzekering keert dan gewoon uit als het goed is en gaat de schade verhalen op de tegenpartij. Even bellen met je eigen verzekering dus!!

Kiki

Kiki

06-02-2011 om 21:02

Ravage was het zeker

We schrokken wakker van die klap en het gerinkel van glas en wisten echt even niet wat ons was overkomen. Ik heb in het laakkwartier gewoond toen ze de Hofstadgroep oprolde en ik dacht dat er weer een handgranaat gegooid was ergens, het klonk precies zo. Ik dacht echt dat het huis zou instorten.

Ik heb toen mijn man uit bed gestuurd om polshoogte te nemen (ik ben een watje) en die vertelde me wat er gebeurd was.
Echt heel de buurt was gelijk wakker, iedereen hing uit het raam om te kijken. Ook wel hilarisch achteraf zo midden in de nacht, hoewel ik echt ongelukkig was/ben over de schade.

Mijn bovenburen waren echt top, hebben de dag daarna alles helpen opruimen. Ze hadden trouwens geen idee dat het hekwerk kennelijk niet stevig genoeg was om een storm te weerstaan en zijn zich ook wezenloos geschrokken. Zeker omdat wij (en zij) kleine kinderen hebben. Stel je voor dat zij op het balkon waren geweest of dat mijn kinderen in de tuin hadden gespeeld. Gelukkig was het midden in de nacht.
Ik ga maandag inderdaad mijn verzekering bellen (en zij de hunne) en maandag gaan we bij hun eten om even te bespreken hoe we dit gaan oplossen.

Kiki

Even een beetje terzijde, natuurlijk wel eerst mijn meeleven met de schrik, maar ik zou gewoon een schitterende nieuwe fiets kopen. Bij mij is een fiets op een heel vervelende manier gestolen (niet op slot voor de supermarkt, met 2 kleine kinderen de boel aan het inladen, net te laat, dief had mij tegen zoon horen zeggen dat fiets niet op slot was).

Ik heb toen een nieuwe gekocht die echt veeeeel fijner is en achteraf was dat prima. Ik zou dus overwegen om dat niet te veel bij de buren te leggen.

Het is vooral vervelend dat het niet je eigen keuze is om nu een fiets te kopen.

Kiki

Kiki

06-02-2011 om 23:08

Haha, rodebeuk

ik was nog echt niet toe aan een nieuwe fiets (heel erg wel dus) maar ik was er nog niet uit, tweelingfiets, mammafiets, nieuw wrak. Ik was pas in de orientatiefase, ik had nog maanden om te bedenken wat voor nieuwe fiets ik wilde.

Nu moet ik dus ineens een keuze gaan maken. Het gaat me trouwens niet eens zozeer om het feit dat ik de dagwaarde van mijn eigen fiets zou terugkrijgen (want het ding is twee kwartjes waard), als meer dat ik net 62 euro aan nieuwe banden heb uitgegeven met het idee dat ik er dan nog een paar maanden mee kon doen. Maar de fiets van mijn man is een stuk (veel) duurder en als dat nou niet op de fietsverzekering kan, omdat het op hun verzekering moet baal ik natuurlijk stevig.

En mijn tuintafel natuurlijk (sniksnik) daar was ik erg blij mee en dan moet ik weer naar een tuincentrum een nieuwe kopen en ik ben net zo'n fan van tuincentra als ik ben van de IKEA

Nee hoor, ik zeur. Ik heb er nog even over na zitten denken en ik kijk gewoon wat ik terug krijg en ik ga er verder niet over zeuren, het had veel erger kunnen zijn. Nieuwwaarde, dagwaarde, we zien wel

Kiki

Kiki

07-02-2011 om 16:29

Goed idee,

maar ik ken eigenlijk niemand met een reservefiets.

Nou de appeltaart voor vanavond staat in de oven. Ik dacht dat het wel aardig was om wat mee te nemen vanavond.

Mijn verzekering geeft aan dat ik alleen de gegevens van hun verzekering hoef op te geven en de spullen waar er schade aan is en zij regelen alles. O en ik kon gewoon een nieuwe fiets kopen en wat ik uitgekeerd krijg staat los van het vervangen van mijn spullen. Dat is wel fijn, heb ik verder dan geen omkijken naar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.