Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

erfenis onder bewind

Wij hebben een testament opgesteld. Wij hebben een zoon van 24; hij is licht verstandelijk beperkt en erg beïnvloedbaar. Daarom hebben we in het testament opgenomen dat als wij beiden zijn overleden hij zijn erfenis krijgt via een bewindvoerder. Dit doen we om er zeker van te zijn dat het geld in zijn eigen belang wordt uitgegeven.
Nu was het niet mogelijk om daadwerkelijk een bewindvoerder aan te wijzen; dit omdat wij niet weten waar hij woon tegen de tijd dat wij overlijden en wie er dan beschikbaar zijn als bewindvoerder. 
Twee vragen:
Hoe wordt dan bepaald welke bewindvoerder wordt aangesteld? Mag mijn zoon zelf een aanwijzen?
En; hoe bepaalt de bewindvoerder of het uit te geven bedrag op een goede manier wordt uitgegeven; of het werkelijk in zijn belang is?

Heeft hij nu geen bewindvoerder?
Je kunt 2 bewindvoerders hebben. Op het moment dat er 1 overlijdt blijft er dan 1 over en kan er een nieuwe bijgezocht worden. Voordeel van nu al een bewindvoerder is dat je nu ook al controle hebt, ook als hij bijvoorbeeld verkeerde vrienden krijgt. Nadeel is dat je welk jaar verantwoording van uitgaven af moet leggen, maar dat is geen hele grote klus. 

Toen mijn zwager overleed, de bewindvoerder van mijn nichtje zijn haar broer en een tante bewindvoerder geworden. Dat is in gezamenlijk overleg gegaan. 
Ze heeft een betaalrekening waar maximaal 100 euro op staat, de bewindvoerder vullen dat aan. Ze kan dus niet zonder overleg en grote bedrag uitgeven, dus op die manier bepaalt de bewindvoerder dat inderdaad. 
Overigens heeft de bewindvoerder niet alle macht: zoals ik schreef moet 1 keer per jaar een verantwoording van de uitgaven afgelegd worden. Ik geloof voor een aantal categorieën hoeveel daaraan uitgegeven is. Daarnaast moet er toestemming aan de rechter gevraagd worden voor uitgaven boven de 1500 euro, en ook als er bijvoorbeeld een erfenis aanvaard moet worden. Ter bescherming van m'n nichtje kunt er bij dat soort dingen dus een extra paar ogen mee. 

Pippeltje

Pippeltje

03-02-2023 om 22:10 Topicstarter

Oke bedankt voor de info Tijgeroog. Nee, hij heeft nu geen bewindvoerder maar zijn vriend die e.e.a. in goede banen leidt. Maar niet ideaal.

Oh, dan denk ik dat ik je verhaal kan. Dat is lastig inderdaad, dat maakt het complex. (En het is allemaal al zulke complexe materie)  Hebben jullie wel weer normaal contact?
Ik zou denk ik eens contact opnemen met een notaris of advocaat met verstand van zaken om te kijken wat er mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat als er niets is vastgelegd de vriend en logische bewindvoerder is, en dat denk ik niet is wat jullie willen. 

Een testament stel je op bij de notaris, de notaris kan tevens als bewindvoerder worden aangesteld. Ik zou idd eerst de stap naar de notaris maken en je wensen kenbaar maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.