Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfenis opa


Als iemand geen testament heeft gemaakt en ik dus 'automatisch' zou erven, zou ik het aannemen. Als ik actief een aanvraag zou moeten doen voor een legitieme portie terwijl de persoon in kwestie een goed doel in het testament heeft gezet, denk ik dat ik dat niet zou doen. Tenzij ik financiële problemen zou hebben. 
Iemand heeft in het eerste geval er namelijk blijkbaar geen problemen mee als ik zou erven en in het tweede geval heeft die duidelijk aangegeven het geld aan een andere partij na te laten.

Bijtje82 schreef op 13-07-2022 om 00:57:

Precies, iedere cent extra is in deze tijden welkom toch?
Mijn schoonzusje heeft mijn broertje opgedragen om de erfenis van zijn vader te weigeren omdat hij er nooit voor hem was. Terwijl hij zijn enige zoon is en er na zijn overlijden best een smak geld vrij komt. En dan heb ik het niet over 10k-meeevoud, maar gewoon ruim meer.

Dan denk ik bij mezelf.. Jongens, jullie hebben het niet perse heel breed. Pak het dan gewoon aan zodat je zelf de kans hebt om een huis te kopen. Doe niet zo principieel. Zij heeft daar sowieso geen zeggenschap over vind ik.

Kortom, het is iets waar je recht op hebt. Geniet gewoon van die meevaller.

Dat hoop ik voor je broer dat hij een ruggengraat heeft en het geld toch accepteert. Je laat je door je partner dit soort dingen toch niet opleggen? 

Bijtje82 schreef op 13-07-2022 om 00:57:

Precies, iedere cent extra is in deze tijden welkom toch?
Mijn schoonzusje heeft mijn broertje opgedragen om de erfenis van zijn vader te weigeren omdat hij er nooit voor hem was. Terwijl hij zijn enige zoon is en er na zijn overlijden best een smak geld vrij komt. En dan heb ik het niet over 10k-meeevoud, maar gewoon ruim meer.

Dan denk ik bij mezelf.. Jongens, jullie hebben het niet perse heel breed. Pak het dan gewoon aan zodat je zelf de kans hebt om een huis te kopen. Doe niet zo principieel. Zij heeft daar sowieso geen zeggenschap over vind ik.

Kortom, het is iets waar je recht op hebt. Geniet gewoon van die meevaller.

Als ik je broer was zou ik het zeker accepteren. En dan inderdaad gebruiken voor de aanschaf van een huis, maar wel vast laten leggen dat het ingebrachte geld van hem is, via een erfenis. Prima dat vriendin het niet wil hebben, maar stel dat hun relatie ooit stukloopt, dan is dat wel heel erg zuur voor je broer.

Hij kan het natuurlijk ook beleggen, en het allemaal voor zichzelf houden. Dan heeft vriendin er al helemaal geen 'last' van. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die hun partner iets opdragen. Nu kan het natuurlijk jouw sausje over het verhaal zijn. Maar als ik jou was zou ik je broer adviseren om het geld wel te accepteren. Weet je ook wat er gebeurt als je broer de erfenis verwerpt? Vervalt het dan aan de staat of zo? Of erf jij dan alles? Dan kun je ook nog overwegen om het zelf te accepteren en te beheren voor je broer. Daar is vast een constructie op te bedenken. Al was het maar dat je hem iedere maand/kwartaal/jaar persoonlijk wat toestopt. Of zijn kinderen.

Jonagold schreef op 14-07-2022 om 10:05:

[..]

Als ik je broer was zou ik het zeker accepteren. En dan inderdaad gebruiken voor de aanschaf van een huis, maar wel vast laten leggen dat het ingebrachte geld van hem is, via een erfenis. Prima dat vriendin het niet wil hebben, maar stel dat hun relatie ooit stukloopt, dan is dat wel heel erg zuur voor je broer.

Hij kan het natuurlijk ook beleggen, en het allemaal voor zichzelf houden. Dan heeft vriendin er al helemaal geen 'last' van. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die hun partner iets opdragen. Nu kan het natuurlijk jouw sausje over het verhaal zijn. Maar als ik jou was zou ik je broer adviseren om het geld wel te accepteren. Weet je ook wat er gebeurt als je broer de erfenis verwerpt? Vervalt het dan aan de staat of zo? Of erf jij dan alles? Dan kun je ook nog overwegen om het zelf te accepteren en te beheren voor je broer. Daar is vast een constructie op te bedenken. Al was het maar dat je hem iedere maand/kwartaal/jaar persoonlijk wat toestopt. Of zijn kinderen.

Dat "moet" de vader doen, wel zo handig:

"

Erfenis met uitsluitingsclausule

U kunt voorkomen dat een erfenis door twee partners die in gemeenschap van goederen gehuwd zijn, gedeeld moet worden. De erfenis komt slechts aan één van beide partners toe door een een uitsluitingsclausule in het testament op te nemen. Dit kan alleen vóór het overlijden worden geregeld. Het moet zwart op wit staan."

Bijtje82

Bijtje82

14-07-2022 om 12:25

Jonagold schreef op 14-07-2022 om 10:05:

[..]

Als ik je broer was zou ik het zeker accepteren. En dan inderdaad gebruiken voor de aanschaf van een huis, maar wel vast laten leggen dat het ingebrachte geld van hem is, via een erfenis. Prima dat vriendin het niet wil hebben, maar stel dat hun relatie ooit stukloopt, dan is dat wel heel erg zuur voor je broer.

Hij kan het natuurlijk ook beleggen, en het allemaal voor zichzelf houden. Dan heeft vriendin er al helemaal geen 'last' van. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die hun partner iets opdragen. Nu kan het natuurlijk jouw sausje over het verhaal zijn. Maar als ik jou was zou ik je broer adviseren om het geld wel te accepteren. Weet je ook wat er gebeurt als je broer de erfenis verwerpt? Vervalt het dan aan de staat of zo? Of erf jij dan alles? Dan kun je ook nog overwegen om het zelf te accepteren en te beheren voor je broer. Daar is vast een constructie op te bedenken. Al was het maar dat je hem iedere maand/kwartaal/jaar persoonlijk wat toestopt. Of zijn kinderen.

Het is niet mijn sausje. Zijn vriendin krijgt haar hele leven al vanalles toegestopt omdat ze niet "kan" werken. Ze heeft (overigens wel terecht) een wajong uitkering. 

Stel mijn broer verwerpt de erfenis, dan gaat hij automatisch door naar zijn dochter. Ik ben niets van zijn vader, dus erf ook niets. Behalve de emotionele last die ik door hem al jaren met mij mee draag. 

Ik hoop echt dat hij boven zijn vriendin kan staan en tzt een erfenis gewoon aan neemt.

Als hij besluit de erfenis te verwerpen en ook besluit dat zijn dochter niets mag erven, dan zal hij dat apart moeten regelen bij het kanton. Anders gaat de erfenis automatisch op haar over. 

Wij hebben toen mijn opa overleed ook de erfenis verworpen. Mijn moeder heeft afstand gedaan van alles, dus dan heb je ook geen recht meer op persoonlijke spullen. Wij moesten dat op onze beurt ook doen, anders zouden wij opdraaien voor alle schulden. Hij is uiteindelijk door de gemeente begraven, wat dus inhoudt dat er ook geen familie aanwezig was bij de uitvaart. Mijn moeder is nog wel wezen kijken bij de plechtigheid, want iedereen krijgt altijd een waardig afscheid. Zij het enorm sober. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.