Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even anoniem

even anoniem

02-03-2010 om 16:27

Erfenis vraagje

Wij hebben vandaag een brief thuis gekregen van de notaris waarin staat dat 1 erfgename 1/100 deel krijgt en de rest in gelijke delen voor overige erfgename. Betekend dit dat die ene erfgename alles krijgt?
Het gaat mij er namelijk niet om of ik geld krijg, maar het gaat mij er om dat het wel goed gaat, want het is dus ook de bedoeling dat die ene alles krijgt tot diegene zal overlijden. Dus ik wil zeker weten dat dit ook goed gaat.

Ik ben een leek op dit gebied, dus misschien is er hier iemand die me antwoord kan geven. Ik ben namelijk een beetje aan het twijfelen gebracht doordat er in staat dat het overige gedeelte moet worden verdeeld onder de andere erfgename.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gisteren in radar

was er iets over erfrecht, er is eea veranderd.
Misschien kun je de aflevering terugkijken via internet?

Wellicht beantwoord het item je vraag?

Belasting

Heb het gezien op tv en het ging over belasting die je vooraf moet betalen over het deel wat de erfgenamen pas krijgen als je zelf overlijd, dus als de moeder overlijdt en de vader alles mag gebruiken dan moet je over het officiele deel wat ze zouden moeten krijgen alvast een deel betalen. Vond het ronduit belachelijk. WIj gaan ons testament ff goed door lezen en kijken of wij dat ook moeten aan passen.
Maar even over de vraag, 1/100, dat lijkt mij 1% van het geheel, dus van 100% en 99 % zou dan gelijk verdeeld worden over de andere erfgenamen. IK zou gewoon even bellen en vragen om uitleg in normale mensen taal.

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2010 om 11:11

Bellen dus

"Wij hebben vandaag een brief thuis gekregen van de notaris waarin staat dat 1 erfgename 1/100 deel krijgt en de rest in gelijke delen voor overige erfgename. Betekend dit dat die ene erfgename alles krijgt?"
Zo lees ik het wel. Bellen dus, voor hetzelfde geld heeft de notaris een foutje gemaakt (en bv twee namen verwissled).

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2010 om 11:13

Moyodo

Moyodo:
'Heb het gezien op tv en het ging over belasting die je vooraf moet betalen over het deel wat de erfgenamen pas krijgen als je zelf overlijd, dus als de moeder overlijdt en de vader alles mag gebruiken dan moet je over het officiele deel wat ze zouden moeten krijgen alvast een deel betalen. Vond het ronduit belachelijk. WIj gaan ons testament ff goed door lezen en kijken of wij dat ook moeten aan passen."
Zoiest stond ook al in een ander draadje hier, en de oplossing was een zgn tweetrapstestament, waarna ik reageerde:
'Wat ik me afvroeg: Bij een 2trapstestament erft alleen de (andere) ouder. Als die dus daarna alles over de balk gooit of failliet gaat of hertrouwt (met nieuw 2trapstestament...) hebben de kinderen dus nix meer. Of is het anders?'

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

04-03-2010 om 12:45

Tinus

Ik had je reactie gezien, alleen geen tijd om te reageren.
Alhoewel, mijn reactie kort kon zijn: Goede vraag.....ik heb geen idee!
Ik ga het binnenkort maar eens uitzoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.