Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Parel

Parel

06-02-2010 om 11:50

Erfrecht van stiefkinderen

Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd. Mijn partner heeft twee kinderen uit een eerder huwelijk. Zelf hebben wij ook twee kinderen. Ik zit met de volgende vragen.
Als ik kom te overlijden, erven dan de stiefkinderen van mijn man? Kan ik dat limiteren?
Mijn ouders leven allebei nog. Als zij komen te overlijden, kunnen zij dan bepalen dat mijn partner niet in de erfenis deelt?
Als ik eerder overlijd dan mijn ouders, erven dan de stiefkinderen uiteindelijk van hen?
Op juridisch gebied ben ik een leek. Ik hoop dus op antwoorden van iemand die er goed in thuis is!
Groeten van Parel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

06-02-2010 om 12:19

Begin

hier eens met lezen:
http://www.ouders.nl/mnot2005-12.htm

Vic

Vic

06-02-2010 om 14:26

Notaris

De notaris kan het je allemaal duidelijk uitleggen, en ook waarom een testament vaak raadzaam is bij stiefgezinnen. In principe erven kinderen alleen van de eigen ouders. Als jij overlijdt, erft je man de helft van je vermogen, en je 'eigen' kinderen de andere helft. Het is volgens mij voor de kinderen niet direct opeisbaar, zij houden een vordering op je man.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-02-2010 om 18:10

In principe...

..regel je dit soort dingen van tevoren bij de notaris (voor je gaat samenwonen), maar ook nu kan het nog. Maak gewoon een afspraak met een notaris in de buurt, het is niet zo heel ingewikkeld maar kan heel belangrijk zijn!

Parel

Parel

07-02-2010 om 14:34

Notaris

Voordat ik geld ga uitgeven bij de notaris, wil ik weten waar ik aan toe ben.
Ik heb de link van OOL gelezen, maar die ging alleen over hoe je stiefkinderen en eigen kinderen gelijke rechten kunt geven bij erfenissen. Dat is hier niet aan de orde. Ik wil dat de stiefkinderen niet van mij erven. Ook niet wat er via mijn ouders aan erfenis zou komen.
Ik wil daarom graag weten of dat kan.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik hoop op meer reacties!
Groetjes, Parel

Tinus_p

Tinus_p

07-02-2010 om 18:33

Link

Mss eerst deze site doorploegen: http://home.hccnet.nl/m.breemans/

"k wil dat de stiefkinderen niet van mij erven. Ook niet wat er via mijn ouders aan erfenis zou komen."
Vziw erven stiefkinderen niet. Maar let op: Wat je partner erft, gaat bij zijn overlijden wel naar jouw stiefkinderen. De vraag is, of je je dara nog druk om moet/wil maken: Jij bent er immers toch niet meer.

(ik weet niet waarom dit een zorg voor je is; mss omdat je stiefkinderen het toch al beter hebben?)

Parel

Parel

07-02-2010 om 20:43

Tinus

Ik zal de link doorlezen.
Wat stiefkinderen erven van vader maakt mij niet uit. Het gaat me puur om wat ze via mij (kunnen) erven.
Reden is dat ze bewezen hebben onverantwoordelijk met geld om te gaan. Het gaat om volwassen kinderen. De appel valt wat dat betreft niet ver van de boom helaas.
Dat is de reden dat ik wil waarborgen dat de kinderen die in dit huwelijk geboren zijn zo maximaal mogelijk kunnen erven. Dan kunnen ze daar later evt. van studeren.
Parel

Vic

Vic

07-02-2010 om 21:33

Ouders

Als je niet wil dat je stiefkinderen het geld van je ouders via je partner erven, als jij eerder overlijdt dan je partner, moeten je ouders in hĂșn testament een bepaling opnemen waarin ze echtgenoten van kinderen uitsluiten van de erfenis.

Hanne.

Hanne.

08-02-2010 om 12:12

Gaat alleen goed tijdens leven

Ja, uitsluiting van de 'koude kant' maar dat is alleen volgens mij alleen om te zorgen dat een erfenis buiten een evt gemeenschap van goederen blijft.

Stel:

1) ouders overlijden eerst. Erfenis gaat naar kind, en door het huwelijk ook naar partner van kind. Bij overlijden van (partner van) kind gaat de erfenis naar de kleinkinderen. Bij scheiding moet de erfenis tussen de partners verdeeld worden (uitgaande van gemeenschap van goederen)

2) Ouders overlijden eerst maar hebben 'koude uitsluiting'. Erfenis gaat naar kind. Bij scheiding blijft de hele erfenis van kind. Bij overlijden kind erft de partner van het kind van het kind. Na overlijden partner gaat het alsnog naar zijn kinderen. Om dit tegen te gaan ben ik bang dat kind zelf ook nog wat moet doen.

Vic

Vic

08-02-2010 om 12:19

Je kunt heel ver regeren vanuit je graf

Niet alleen kun je je schoonkinderen uitsluiten van je erfenis, je kunt zelfs bepalen dat als je eigen kind eerder overlijdt dan zijn partner, de erfenis die dat kind van zijn ouders heeft gekregen weer terug gaat naar de familie.

Hanne.

Hanne.

08-02-2010 om 12:26

Maar wel zelf

wist ik niet Weer wat geleerd

(hoewel je waarschijnlijk alles wel kan regelen)

Vraag me alleen af hoe dat in de praktijk gaat. Stel je partner erft 10.000 euro van zijn/haar ouders. Nu overlijdt jouw partner. Moet je dan a la minute 10.000 euro ophoesten (met rente??), of kan je ook zeggen dat dat al uitgegeven is? En wat als je dan geen 10.000 euro meer hebt??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.