Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfrecht vraag iemand hier deskundig?

Ik behartig sinds kort de financiële belangen van mijn oude tante omdat mijn moeder is overleden. Tante heeft geen kinderen en geen partner. Zij had 3 zussen en 1 halfzus. (Waaronder mn moeder dus 1 zus was). Alle zussen en halfzus zijn overleden. Alleen tante is er nog. In haar testament staan als erfgenamen haar 3 zussen. Niet de halfzus. De zussen en halfzus hebben kinderen (wij, de nichtjes en neefjes). Gaat de erfenis nu automatisch door 3 en dan ter verdeling aan de nichtjes en neefjes. Of gaat de erfenis gedeeld worden onder alle neefjes en nichtjes (er komt dan per nabestaande nl een ander bedrag uit) en delen nu de kinderen van halfzus inderdaad niet mee? Of is het nu verstandig om het testament te gaan herzien omdat de zussen zijn overleden en er dus een andere mogelijke uitkomst is. Wie heeft hier verstand van? Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Dank! 

Als er geen andere dingen in het testament zijn vastgelegd, dan erven eerst de (half)zussen allemaal een kwart van het bedrag. Indien die niet meer leven, wordt per zus het te erven bedrag gedeeld door de kinderen van die betreffende zus.

Dus stel, er is 150.000 euro te verdelen, dan krijg je:
zus 1; 50.000
zus 2; 50.000
zus 3; 50.000

zus 1 is dood en heeft twee kinderen, dan erven die kinderen beide 25.000
zus 2 leeft nog, haar eventuele kinderen erven dus niks (of indirect na overlijden van hun moeder)
zus 3 heeft vier kinderen, die erven dan allemaal 12.500 

Als de halfzus onterfd is, zullen haar kinderen ook niet erven. De andere neefjes en nichtjes erven via hun overleden ouder en dan ook het bedrag van die ouder gedeeld door het aantal kinderen. Het bedrag is daardoor anders.

Wat wil je tante? 

Anonima123

Anonima123

22-11-2025 om 14:16 Topicstarter

Dat de (overleden )halfzus en daarmee die nichtjes/neefjes niks krijgen om allerlei redenen. Vraagstuk kwam op omdat ik niet weet wat er gebeurt als benoemde erfgenamen zelf ook niet meer leven. 

Anonima123 schreef op 22-11-2025 om 14:16:

Dat de (overleden )halfzus en daarmee die nichtjes/neefjes niks krijgen om allerlei redenen. Vraagstuk kwam op omdat ik niet weet wat er gebeurt als benoemde erfgenamen zelf ook niet meer leven.

In dit geval moet je echt in het testament kijken. Als er geen testament is , dan is er zeker sprake van plaatsvervulling door de kinderen van de wettelijke erfgenamen. Als er wel een testament is, gaat wat daar is vastgelegd altijd voor. 

De halfzus erft sowieso zonder testament ook alleen maar als het een wettige halfzus is. Idem voor hele zussen.
Mijn vermogende tante heeft alleen nog maar een zus en broer in leven. Beide heeft ze uitgesloten. Volgens mij heeft ze alleen nog maar een zus in haar testament (mijn moeder). Die is helaas ook overleden dus ik weet niet of mijn zus en ik dan in beeld komen of dat het allemaal naar dieren in nood gaat Ze is ook een ijzersterke zeventiger, dus het zal op zijn vroegst over twintig jaar gaan spelen.

Anonima123

Anonima123

22-11-2025 om 15:22 Topicstarter

Er is een testament daarin is de halfzus uitgesloten . Bedankt allemaal voor het meedenken

Anonima123 schreef op 22-11-2025 om 15:22:

Er is een testament daarin is de halfzus uitgesloten . Bedankt allemaal voor het meedenken

Wat je dus moet uitzoeken is òf in het testament plaatsvervulling wel is geregeld. Als dat namelijk niet geregeld is, dan zijn alle benoemde erfgenamen overleden. Ik weet niet hoe het dan verder gaat  (oftewel kom je dan weer op de wettelijke verdeling uit? Waarbij halfzus 1/7 deel zou krijgen, en de drie zussen ieder 2/7 deel, wat dan vervolgens via plaatsvervanging naar de neven en nichten zou gaan).

Ik heb geen idee, maar je moet dus echt kijken hoe het geformuleerd staat in het testament. 

Dit lijken me vragen voor de notaristelefoo . Zie www.notaris.nl

Anonima123 schreef op 22-11-2025 om 14:16:

Dan kan ze bij de notaris dit regelen. De notaris kan haar ook van alle informatie voorzien.Je kan haar helpen met het vinden van een notaris maar de besprekingen met de notaris moet ze echt zelf doen (dit ter voorkoming van beïnvloeding). Ik neem aan dat je tante gewoon handelingsbekwaam is. Met een nieuw testament komt de vorige te vervallen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.