Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mira Flores

Mira Flores

18-02-2010 om 14:46

Erkenning en bezoekrecht /voogdij(miriam lavell???)

Miriam, stiekum hoop ik dat jij hier iets meer van weet.

T is zo dat het gaat om een kind dat in een pleeggezin geplaatst is in netwerk gezin(familie).

Moeder van het kind heeft haar ex laten erkennen,terwijl hij nooit interesse heeft getoont in het kind en pas na 3 mnd toch erkent heeft aan de hand van het zien van foto.
terwijl de kans erg groot is dat hij niet de biologische vader is .(te lang verhaal om uit te leggen)

Jeugdzorg is ook van mening dat de kans dat hij de biologische vader is erg klein is (men kent hem wel)
en eist een DNA test,anders geen bezoek regeling,omdat ze het niet in voordeel van het kind zien.

Nu gaat hij een rechtzaak tegen jeugdzorg aan en eist voogdij op.
Hij wil met zijn moeder dat doen (omdat hij werkt)
en als dat niet lukt minstens bezoek regeling.

Die voogdij staat ie zwakjes in naar wat ik begrepen heb.(gezien zijn eigen leefsituatie)
maar de bezoekregeling kunnen ze waarschijnlijk niet
tegenhouden?

Erkenning is erkenning en dus haalt een DNA test niets uit wettelijk gezien?
Dus kort gezegd ....elke willekeurige mijnheer X kan dus een willekeurihg kind erkennen en krijgt dan bezoekregeling???
zo lijkt het dus...
iemand zei tegen mij vandaag...daar zou je toch bijna kamervragen over gaan stellen???

in elk geval werd geopperd hier mijn licht eens op te steken...
hoe kunnen we het toch voorkomen dat ie voogdij/of bezoekrecht krijgt??????

-erkenning niet biologische vader claimt bezoekrecht
-kind dat onder toezicht jeugdzorg is en niet bij moeder woont
-labiele moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

18-02-2010 om 15:45

Ik denk (temet?)

Ik denk dat Temet wel wat antwoorden voor je heeft, maar ik kan misschien een beginnetje maken.
Erkennen van een kind is mogelijk (ook via een foto): het maakt de man de wettelijke (juridische) vader ook al is hij niet de biologische vader van dat kind. Door de erkenning ontstaan familierechtelijke betrekkingen: denk aan erfrecht maar ook aan onderhoudsplicht. Maar erkenning van een kind houdt niet automatisch in dat de vader ook het ouderlijk gezag heeft. Dat moet apart aangevraagd worden. Dat gezag heeft meer om het lijf dan erkenning vind ik, omdat daarmee de man ook wettelijk vertegenwoordiger van het kind wordt. Dat wil zeggen dat de vader mag meebeslissen over opvoeding en verzorging en hij kan het kind in rechte vertegenwoordigen.
Je schrijft: "Erkenning is erkenning en dus haalt een DNA test niets uit wettelijk gezien?" --> inderdaad. Een DNA-test is nutteloos omdat biologische verwantschap géén vereiste is voor erkenning.
Ik hoop dat Temet wat meer antwoorden voor je heeft over bezoekrecht, dat is niet mijn forte.

Mira Flores

Mira Flores

18-02-2010 om 16:43

Dank sancy

wat je schrijft is wel bekend.
De man in kwestie heeft geen gezag maar wil dat wel hebben.
heeft het kind nog nooit gezien komt ook niet uit een al te best milieu.

waar ik benieuwd naar ben of er mazen in de wet zitten
waarmee je eventueel bezoekrecht kunt afblazen ofzo.....

Sancy

Sancy

18-02-2010 om 18:37

Ik vond nog iets

Het recht op contact of omgang ontzeggen

Bij hoge uitzondering kan het beter zijn voor een kind als het geen contact meer heeft met de andere ouder. De rechter beslist hierover en zal contact of omgang alleen ontzeggen als:

* Het contact met de andere ouder slecht is voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind
* De andere ouder duidelijk niet geschikt is of niet in staat is tot omgang met het kind
* Het kind 12 jaar of ouder is en grote bezwaren heeft tegen contact met de andere ouder
* Het contact met de ouder om andere redenen in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind

Er is een belangrijk verschil of een ouder het gezag uitoefent of niet. Een ouder met gezag kan slechts tijdelijk het contact met zijn of haar kind worden ontzegd door de rechter, bijvoorbeeld voor een jaar. Een ouder zonder gezag kan de omgang voor onbepaalde tijd worden ontzegd.
http://www.justitie.nl/onderwerpen/familie_en_gezin/scheiding_alimentatie/Omgangsregeling_na_scheiding/

Speelt dit nog een rol?

Het lijkt me een verwarrende toestand voor het kind.
Opgroeien in een familie en daarnaast ergens een biologische moeder hebben die amper naar je omkijkt, en tevens op een ander adres weer een 'vader' hebben die het gezag over je wil. Verwarrend, kan toch nooit goed voor het kind zijn?
En moeten de moeder en de man in kwestie niet bij elkaar wonen om het gezag te krijgen? Anders is het toch helemaal raar?
Groetjes Geerke - totaal geen verstand van, maar ik denk gewoon hardop -

Tinus_p

Tinus_p

19-02-2010 om 09:56

Wat dingen

Mira:
"T is zo dat het gaat om een kind dat in een pleeggezin geplaatst is in netwerk gezin(familie)."
Wat is jouw rol/belang in dit geheel??

Mira:
"Dus kort gezegd ....elke willekeurige mijnheer X kan dus een willekeurihg kind erkennen en krijgt dan bezoekregeling???"
Nee. Lees bv hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Erkenning_(familierecht)

Mira:
'Jeugdzorg is ook van mening dat de kans dat hij de biologische vader is erg klein is (men kent hem wel)
en eist een DNA test,anders geen bezoek regeling,omdat ze het niet in voordeel van het kind zien."
Erkenning kan in bepaalde gevallen ongedaan worden gemaakt; zie bv hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontkenning_(familierecht)

Mira:
"iemand zei tegen mij vandaag...daar zou je toch bijna kamervragen over gaan stellen???"
Ach ja, geblaat.

Mira Flores

Mira Flores

19-02-2010 om 10:56

Tinus

Om privacy redenen heb ik dit verhaal zo globaal mogelijk omschreven en kan dus niet op verdere details in gaan,sorry!

Tinus_p

Tinus_p

19-02-2010 om 11:50

Best

Mira:
"Om privacy redenen heb ik dit verhaal zo globaal mogelijk omschreven en kan dus niet op verdere details in gaan,sorry!"
das best, maar:
1. dat schept al snel ongewenste onduidelijkheid over jouw rol/intenties.
2. hoe specifieker je bent, hoe beter het advies dat er komt.

Hee maar tinus

Dat zou er niet toe moeten doen natuurlijk, wie welke rol hierin speelt.
Het schept wel meer duidelijkheid, maar je advies wordt dan toch niet ineens anders!
Zie het voor mijn part als een theoretisch geval.

Mira Flores

Mira Flores

19-02-2010 om 16:54

Tinus

Dat dat ongewenste onduidelijkheid schept kan zijn,maar zou er niet toe moeten doen.
Ik schets een situatie en vraag om advies.
niet meer en niet minder.

Privacy van alle betrokkenen in een zaak als deze lijkt mij voorop staan in prioriteit en daarom een globale
situatie schets....wat volgens mij zoals Geerke ook aangeeft niets zou moeten veranderen aan het advies dat wordt gevraagd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.