Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

cecile_s

cecile_s

13-10-2009 om 14:38

Ervaring sabbatical voor even rust?

Ik werk al iets van 17 jaar, waarvan ca 10 jaar bij de huidige werkgever. In die 10 jaar ben ik 2x er 16 of 17 weken uit geweest ivm zwangerschappen/bevallingen (kinderen inmiddels basisschoolleeftijd), verder zelden ziek. Ik werk al die 10 jaar 32 uur pw (man 40 u pw), 3 dg pw (24 uur) vind ik geen optie om mijn werk te doen, 3,5 dg pw heb ik 2x een half jaartje gedaan, leverde mij niet veel tijd/rust op, dus weer terug naar 32 uur. Rest vd (kleine) afdeling werkt full time en heeft geen kinderen of heeft een vrouw die thuisblijfmoeder is.

Ik denk er nu wel eens aan dat ik het heerlijk zou vinden een keer 3-6 mnd (of zoiets) een sabbatical te hebben, gewoon met vakantiedagen en onbetaald verlof. Het leven is al zo lang zo druk... Probleem: ik belast mijn collega's ermee. Er zal mogelijk een inhuurkracht (duur) moeten komen. Voor alle duidelijkheid: ik vind mijn werk onwijs leuk, de collega's en het bedrijf ook en ben geen type TBM, dus ik wil het echt alleen tijdelijk.

Ik vraag me daarnaast af of het me iets zal opleveren. M.n. vraag ik me af: misschien is het die paar maanden wel lekker (als kids op school zitten, moet ik toch meer tijd hebben voor van alles), maar als ik daarna weer aan het werk ga, ben ik het -hopelijk- relaxtere gevoel dan niet weer snel kwijt?

Wie heeft ervaring, tips en ideeën voor mijn gedachtenvorming?

Cecile

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margreet

Margreet

13-10-2009 om 15:26

Idd

Hoi Cecile,
Ik werk nu 21 jaar fulltime, waarvan 9 jaar met kinderen. Mijn partner werkt parttime.
Mijn fulltime uren heb ik altijd in 5 dagen gehad, maar vorig jaar heb ik bij mijn toenmalige werkgever 4 dagen van 9u kunnen werken, heerlijk die dag voor mezelf, plenty tijd ineens. Nu ben ik begin dit jaar geswitcht van werkgever en werk ik weer 5 dagen.
Het relaxtere gevoel dat ik had, ben ik inmiddels weer kwijt, helaas is hier 4 dagen van 9u niet bespreekbaar, alhoewel de werkweek hier in principe ook 36u bevat. Nu moet alles weer in het weekend wat ik eerst op die vrije dag deed en dat is met kinderen niet altijd makkelijk of gaat zelfs niet.
Kortom, ik denk dat zo'n sabbatical heerlijk is, maar dat je na verloop van tijd het relaxte gevoel weer kwijt bent, gewoon omdat je die 32u vrij nu weer werkt.
Groet, Margreet

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2009 om 16:24

Weggaan

Ik heb ervaring met sabbatical, en ook collega's die het gedaan hebben. (Ik werk overigens niet bij een bedrijf, en voor mijn sabbatical heb ik gewoon zelf vakantiedagen gespaard dus in principe heeft niemand daar wat mee te maken, al blijft het natuurlijk wel zo dat je collega's een probleem hebben als jij ineens een half jaar weg bent. Maar dat valt hier bij ons goed te regelen).

En om kort te gaan: de collega's die gewoon thuis bleven hadden wel een leuke tijd, maar waren het zo weer vergeten zodra ze weer aan het werk gingen. De collega's die de tijd gebruikten om echt buiten 's lands grenzen te gaan kijken hebben stuk voor stuk een geweldige ervaring achter de rug.

Ik weet niet of het voor jou een optie is, om met man en kinderen een half jaar naar het buitenland te gaan. (Ik riep aanvankelijk ook heel hard nee, maar als je het serieus bekijkt kan er veel meer dan je denkt). En als ze niet allemaal mee kunnen: kun je alleen gaan, of gedeeltelijk alleen gaan? Ga naar Canada en huur een huisje of zoiets, laat man en kinderen in de zomer overkomen. Ga leuke dingen doen of ga een boek schrijven of ga quilten. Ja, ik roep maar wat, maar volgens mij is het effect vele malen groter als je buiten je eigen wereld treedt. Kleiner kun je het altijd nog maken.

Margje

cecile_s

cecile_s

13-10-2009 om 21:47

Margje, vraag

Margje, het gaat mij niet om een geweldig sabbatical, maar een rust van al die jaren onwijze drukte en stress. Naar het buitenland is leuk, maar we hebben al veel gereisd (en doen dat nu ook gewoon met de kids), heb ook in het buitenland gewoond, daar gaat het niet om.

Vraag is of die collega's die een sabbatical hadden (hoe lang?), het fijn vonden een tijdje even geen stress te hebben van de combi werk-zorg en al het geregel en of dat het waard was. Ook al zit je zodra je weer gewoon gaat werken, snel weer in de drukte en stress.

Overigens lijkt me eventjes (alleen) weg, heerlijk, daar niet van...

Ik zat te denken dat 1 of 2 maanden vrij, in een periode dat er school is en we niet met vakantie gaan, me al heerlijk lijkt...

Cecile

En...........

En als je het zou verdelen in 3 hele dagen en 2 halve dagen? Waarom leverde die 3,5 dag je geen rust op? Was dat niet omdat je hetzelfde werk in een halve dag korter moest doen? Ik zou 3 hele dagen proberen en 2 halve dagen. Ik heb zelf een tijdje zo gewerkt in de tijd dat de kinderen beiden op de basisschool zaten. Omdat wij ook weekenden werken (wel halve dagen) kwam het neer op nog iéts minder door de week en dan om het weekend 2 halve dagen werken. Dat ene weekend zorgde voor elke dag nog een vrije middag. Dan werkte ik dus maar 2 hele dagen en 3 halve (+ om het weekend). Ik begrijp dat die weekenden voor jouw geen optie zijn. Maar 2 halve dagen i.p.v. 1 hele dag zou mijn voorkeur hebben. En uit ervaring weet ik dat dat veel beter 'werkt' dan 1 hele dag. Zowel thuis als op het werk.
Voor thuis: In 2 middagen kan je veel meer plannen dan in 1 hele dag, een hele dag is zowiezo onderbroken omdat de kinderen b.v. thuis komen om te eten en je daar ook tijd en aandacht aan wil besteden, om 15.30 wederom. Ik deel die middagen ong. zo in. 12.00 race ik naar huis en kom net op tijd om met kinderen te eten aan de al 's morgens gedekte tafel (kinderen lopen zelfstandig, we zijn ong. gelijk thuis). Erna tafel afruimen, eerst boven opruimen en was bij elkaar verzamelen. Wasmachine (de 1ste)aan, gauw rest van het huis opruimen, boodschappen doen. Nadat de kinderen er zijn doe ik eigenlijk 'niks' meer. De was wel en eten koken en verder houd ik me bezig met de kinderen of rijd naar clubjes/vriendinnen etc. Dag 2 verloopt tot na het eten gelijk. Daarna poets ik het hele huis (dat gisteren al grotendeels van z'n zooi van de vorige dagen is ontdaan) en doe dat tot de kinderen weer thuis zijn. Ondertussen maak ik de was klaar/af. En daarna is het weekend.
Grote voordeel voor thuis is: Ik heb 2 middagen tijd en aandacht na schooltijd voor de kinderen, idem met clubjes/afspraken/vriendinnen/doktersbezoek e.d.. Voor het weekend is 'alles' klaar...de boodschappen gedaan, de was schoon en in de kast, het huis schoon. Dus de 'drang' om het halve weekend dat in te halen heb ik niet. Als ik het weekend werk neemt man de dagelijkse dingen wel over. Dus in het weekend is er véél meer rust.We hebben tijd om te relaxen, wat leuks te doen of op bezoek te gaan of wat we maar willen.
Op het werk loopt dat ook goed. Die middag dat ik er niet ben komen er natuurlijk dingen 'binnen', maar omdat ik er de volgende ochtend wederom ben kunnen die allemaal nog afgehandeld/geregeld worden door mij.Ik heb nét zoveel effectieve werktijd als dat ik hele dagen zou werken, ik hoef geen werk in te halen dus in minder tijd.Ik verdeel het gewoon 'anders' en mijn collega's hebben geen gedoe met dingen waar ze amper verstand van hebben omdat die mijn pakkie an zijn en ik geen stress omdat zij het verkeerd regelen en ik er dan weer achteraan moet....Maandagochtend begin ik weer relaxt en geen gedoe met allerlei achterhaalde dingen die ik gemist heb omdat ik er niet was.(ja van half dagje, maar dat is te behappen en zowiezo is vrijdagmiddag een verloren middag bij ons). De middag die ik nog erbij heb omdat ik het weekend werk is hier de woensdagmiddag. Dan doe ik eigenlijk niet veel. Ik houd me bezig met de kinderen, er komen speelvriendinnen, we gaan soms shoppen etc. Ik ruim wel alvast meestal wat her en der in huis op.
Ik krijg van halve dagen werken een véél relaxter gevoel en doe veel meer dan wanneer ik 1 hele dag vrij heb. In 1 hele dag plan ik ik weet niet hoeveel (zoals bij die 2 middagen) en krijg het nóóit rond. En zou ook maar 1 middag beschikbaar zijn voor clubjes e.d. en voor vervoer.
Een half jaar vrij heb ik ooit gehad.....toen ik de kinderen nog niet had. Man en ik zijn toen 4 maand in man's thuisland geweest en hebben ook e.a. rondgereisd. dat was meer een lánge vakantie....en niks relaxt gevoel.Meer een vakantiegevoel en veel moeite om weer in het dagelijks stramien te komen....En al die dingen die ik wilde doen (kasten opnieuw opruimen, een kamer opknappen, tuin aanleggen...etc.) daar kwam het nooit van...
groeten albana

Boekentip: een jaar voor jezelf

Hoi Cecile,

Bovenstaand boek was zo inspirerend dat ik het in de trein heb laten liggen

Ik heb ook dat gevoel wat jij beschrijft en ervaar in het dagelijks leven dat ik af en toe te gestresst ben om zelfs maar een boek uit de trein mee te nemen.

Maar goed even over de inhoud: het gaat over een jaar lang de tijd voor jezelf nemen - binnen je mogelijkheden. Er worden zelfs veel voorbeelden gegeven om het te doen zonder te stoppen met werken. Het is echt heel inspirerend, kost 12,50, bij Cosmox ofzo heb je het de volgende dag in huis. Ik zou hem bij wijze van spreken het liefst aan je opsturen, want het is echt precies wat je nodig hebt. Superleuk.

Als je wat meer voorbeelden wilt, roep maar even. Het is een beetje lastig uitleggen.

angel3

angel3

14-10-2009 om 11:49

Levert altijd iets op

ik zou het doen. Ik vind eigenlijk dat het mogelijk/gewoon zou moeten zijn om elke 5 jaar ofzo es even een time out te nemen. Jammer dat het meestal onbetaald is (oudersch verlof). Ik heb een keer een time out genomen. Geen reis. Gewoon rust. Even stilstaan levert nl bewustwording op. Doe ik nog wat ik wil? zou ik dingen anders willen? zou ik ander werk willen? bedenk het maar.
Ik ben toen ook gestopt met die baan maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook verder gaan waar je gebleven was.
En wat die collega's betreft. Tja ik ben daar heel erg simpel in..... Als je het bespreekbaar maakt en je collega's worden hierom 'boos' op jou dan moet je je missch wel afvragen of je tussen zulke oncollegiale types wel de hele dag wil zitten? Nog meer reden voor even een time out zou ik zeggen.
Dat zou voor mij dus totaal geen argument zijn. Je werkgever is verplicht is gewoon op te lossen. Je collega's moet bij de baas gaan klagen en de baas moet niet klagen maar slikken. Niemand is onmisbaar. Hij zou het aan moeten moedigen ten faveure van de werksfeer en gezonde bedrijfsvoering. Helaas zijn vele bedrijven nog niet zo.....ze zullen wel moeten straks...
Suk6. Gewoon doen. Zalig! ik ben jaloers....ik denk dat ik in 2011 3 maanden ertussen uit ga.

Cecile

Ik voel met je mee. Ik zou ook dolgraag een paar maandjes niets hoeven. Om al die dingen die je nu in het weekend moet proppen en waarbij de kinderen in de weg lopen eens in alle rust te kunnen doen.

De ervaring in mijn werk is wel dat ik voorafgaand aan een tijdje weg (vakantie of, veel erger, zwangerschapsverlof) enorm in de stress zit om de overdracht te regelen, en na afloop van die periode in de stress zit om de opgebouwde stapels weg te werken.

Wat in mijn situatie vermoedelijk het beste zou werken, en misschien voor jou een idee is, is om eens in de zoveel tijd een paar dagen of een hele week vrij te nemen. Dat is een overbrugbare periode, dan belast je ook je collega's nauwelijks.

Voor een echt sabbatical geldt denk ik wat Margje zegt: als je gewoon thuis gaat zitten is het ontspannen gevoel na een maand weer weg. Ga je heel ergens anders heen, dan geeft je dat een nieuwe, frisse kijk op van alles. Maar ik denk dat je dan ook zo van je werk losraakt dat je, eenmaal teruggekeerd, er op een andere manier tegenaan kijkt. En je hebt een half jaar ofzo ontwikkelingen, roddels en wat al niet gemist. Dat kan ook een nadeel zijn als je idee is de draad gewoon weer op te pakken.

Succes met je keuze

Temet

Collega

Een medewerkster van mij heeft 4 mnd sabbatical gehad. Zelfde verhaal. Werkt al 12 jaar bij de zaak, 2 kids gekregen, altijd druk. Ik dacht dat ze misschien wel niet terug zou komen, maar dat heeft ze wel gedaan. Ze heeft in die tijd een start gemaakt met het schrijven van een boek, wilde ze altijd al graag. Daar gaat ze nu naast het werk mee door. Volgens mij vond ze het wel heerlijk om zo'n tijd vrij te zijn, en tijd te hebben voor zichzelf, maar vond ze het ook fijn om weer te gaan werken. En was het gewone stress gevoel helaas snel terug....

Succes met je beslissing. Waarom zou je het niet doen? Je collega's overleven het wel. En als je het lang vantevoren aanvraagt, kan er wellicht met werkverdeling rekening gehouden worden.

Gr. Wiggie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.