Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ervaringen leraar zijn en lerarenopleding

Hallo,
Zijn er hier nog meer ouders die bezig zijn een lerarenopleiding. Of ouders die dit al hebben afgerond. Hoe bevalt dit? Is het te doen naast een parttime baan en gezin?
Hebben jullie gekozen voor afstandonderwijs via LOI / Windesheim of juist voor college op een hoge school? Wat is je motivatie of voor het een te kiezen en niet voor het ander?
Ik zou eigenlijk ook graag willen weten hoe het jullie als pas, of nog net niet, leraar bevalt voor een klas van pubers?
Ik denk er over om een lerarenopleiding Engels te gaan doen. Ik heb een grote passie voor de Engelse taal en wil dit ontzettend graag uitdiepen. Op mijn huidige functie, in het bedrijfsleven, ben ik echt uitgekeken. Dus het wordt een spannende carriere switch. Ik heb al diverse sollicitaties lopen voor een baan of stage als docent Engels. Dus ik ben erg benieuwd wat daaruit komt.

Groetjes dumbledore

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Leuk dat je het onderwijs in wilt. Ik heb mijn opleiding afgerond voor de kinderen er waren, maar misschien kan ik er toch wat zinnigs over zeggen. Ik vond het eerste jaar, waarin ik de opleiding deed en stage liep (en later een baan had) erg zwaar. Dat in combinatie met een gezin en nog een parttime baan lijkt me erg veel. Of bedoel je dat die parttime baan een baan in het onderwijs wordt, waardoor je geen stage meer hoeft te lopen?

Houd ook rekening met de tijd die het je kost, zeker in het begin. Met een baan van 0,5 fte ben je in je eerste jaar zo veertig uur per week bezig. En je werk is nooit klaar, dat vind ik wel een van de nadelen. Er zijn altijd nog wel toetsen na te kijken, lessen voor te bereiden, toetsen te maken, ouders te bellen, cijfers in te voeren, enzovoort.

Over de opleidingen die je noemt weet ik niet veel. Misschien is het ook de moeite waard om naar universitaire opleidingen te kijken? Als je een vooropleiding Engels hebt, kan je in twee jaar je lesbevoegdheid halen. Daarvan zou je het eerste deel (theorie) in deeltijd kunnen doen, naast je huidige baan en het tweede deel (praktijk) in een op maat gemaakt traject.

Sascha2

Sascha2

28-04-2011 om 13:54

Totaal geen ervaring maar ik wilde even zeggen: leuk je weer eens te zien hier en super dat je deze stappen overweegt!

Dumbledore

Dumbledore

28-04-2011 om 14:25 Topicstarter

Reactie terug

Hallo,
Dankjewel voor je reactie..
De bedoeling is eigenlijk om nu al een baan te krijgen in het onderwijs. Er zijn hier in de buurt best wel veel vacatures op dit moment voor docent Engels. Daarnaast heb ik ook al contact gehad met een school, die dus ook een vacature had, en zij gaven als idee dat ik nu al voor aanvang vd studie een aantal ochtenden mee ga draaien in een soort van stage. Zo kan ik een iets beter idee krijgen of ik het wel leuk genoegd vindt. Op deze manier kan mijn baan dan fungeren als stageplek. Mocht dit niet lukken dan moet ik helaas bij mijn huidige werkgever blijven. Ik wil dan bij mijn huidige werk iets minder gaan werken waardoor ik nog maar 2 dagen werk. Daarnaast gelijk beginnen met 1 ochtend stage en 1 middag thuis leren als de kinderen op school/kdv zijn. Daarnaast in de avonduren verder studeren.

Oh ja over dat universitaire. Dat is niet voor mij weggelegd. Ik heb nu MBO 4. Dus die stap is echt te groot. Als het vak echt iets voor me is dan wil ik wel graag misschien doorgaan voor eerstegraads. Maar met die gedachte ben ik nu nog niet echt bezig.

Dumbledore

Dumbledore

28-04-2011 om 14:30 Topicstarter

Sascha2

Hey wat leuk je ook hier tegen te komen.. Ik vind het best spannend allemaal. Ik kreeg vanmiddag alweer een mailtje over een sollicitatie. Oeeee...

Loi en windesheim

De samenwerking tussen de LOI en Windesheim wordt per 1 september opgezegd. Ik doe de opleiding en kan er wel al iets over zeggen.
Het is pittig. Niet de opleiding, maar wel om de motivatie te houden. Je zit 's avonds alleen op je kamertje te leren. Ongeveer 50% van de studenten stopt het eerste jaar met de studie. Ik weet dat op een gegeven moment van de 50 studenten wiskunde er daadwerkelijk 2 zijn afgestudeerd. De rest is gestopt.
Ik werk nu al een paar jaar en ben bijna aan het eind van de studie. Ook in mijn werk heb ik heel wat startende docenten toch zien stoppen. Ze waren toch niet geschikt voor het docentschap. Je moet pubers wel leuk vinden en het niet erg vinden dat ze jou niet leuk vinden.

Dumbledore

Dumbledore

30-04-2011 om 13:35 Topicstarter

Hallo, wat leuk!

Hallo,

Wat leuk dat jullie reageren. Ik had jullie namen al in het archief gezien. Dus is het erg leuk dat jullie een reactie plaatsen.

Inmiddels ben ik bij 2 scholen opgenomen in de sollicitatieprocedure. Dus dat vind ik wel heel leuk..

Wat betekend dat nou dat LOI en Windesheim niet meer samenwerken? Het kan niet anders dat je als student daar last van hebt. Welke hogeschool gaat de plaats van Windesheim innemen? Ik neig dus zelf erg naar LOI vanwege de reistijd. Ik woon 5 kwartier rijden van Rotterdam, of Tilburg. In Rotterdam ga je 2 avonden naar school en in Tilburg een 1 avond plus een middag en een avond. Als ik voor een van deze scholen zou kiezen dan ben ik 5 uur per week kwijt aan reistijd. Ik zou natuurlijk in de trein kunnen leren of voorbereiden of iets dergelijks.. Maar als het erg druk ofzo dan is dat niet mogelijk.

Ik ben wel echt een mensen-mens. Dus ik hou wel van de gezelligheid onderling. Zoals ik nu heb met collega's zou het contact met medestudenten echt goed bij me passen.. Maar ja de loi is veel praktischer in te passen voor mij.

Daarnaas: stel dat ik nu geen baan vindt nu als docent. Dan moet ik bij mijn huidige werkgever blijven werken en dan moet ik dus in de winter 2,3 maanden overwerken.. Dat lijkt me niet makkelijk te combineren met naar school gaan in Rotterdam.

Dumbledore

Dumbledore

10-05-2011 om 08:30 Topicstarter

Nog meer ervaringen

Zijn er nog meer ervaringen over de lerarenopleidingen. Of misschien iemand die kan vertellen waarom ze juist voor LOI gekozen hebben of waarom juist niet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.