Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mijk

mijk

29-07-2009 om 21:40

Even voor mijn broertje: ontslag en nu?

Mijn broer is vanavond ontslagen. In zijn vakantie en over de telefoon. Morgenochtend vroeg vertrekt hij naar het buitenland voor vakantie dus zijn hoofd loopt over.

Vandaar dat ik dacht ik help hem even de zaken op een rijtje zetten. Moet hij nu ook uvw bellen ook als hij het nog niet zwart op wit heeft? En hoe en wanneer teken je bezwaar aan tegen je ontslag het is bijzonder vreemd gegaan allemaal dus hij is in een strijdvaardige bui...

Wie helpt ons even?

Mijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lindis

Lindis

29-07-2009 om 22:33

Mijk

Wat een rotstreek om zoiets in de vakantie en telefonisch (!) te doen.

Het is dus niet met wederzijds goedvinden gegaan begrijp ik. Dan moet er een ontslagvergunning zijn of het dienstverband moet door de rechter ontbonden worden.

Het is mondeling medegedeeld dus er zal wel geen ontslagvergunning zijn.

Ik hoop dat hij een rechtsbijstandverzekering heeft of lid is van de bond. Die moet meteen ingeschakeld worden. En anders kan hij ook informatie krijgen bij het UWVwerkbedrijf. Zie hun site.
https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/contactmetcwijuridischezaken

Succes

Nasha 1st

Nasha 1st

29-07-2009 om 23:24

Wat

is er precies gezegd? Is hij op staande voet ontslagen? Wat is dan de reden? Of heeft de baas alleen gezegd, we gaan ontslag voor je aanvragen? Was zijn contract misschien afgelopen? Wat voor contract heeft hij?

Jakiro

Jakiro

30-07-2009 om 01:19

Gelijk inschrijven

Gelijk al inschrijven bij het UWV (kan online), de claim afhandeling duurt langer dan normaal ivm vele drukte,dus om snel van een uitkering zeker te zijn gelijk al melden (adviseren ze ook)
En verder had ik ook de vragen die al eerder gesteld zijn.
Jakiro

mijk

mijk

30-07-2009 om 13:58

Dank!

Hij heeft een vast contract maar het bedrijf heeft wel kortgeleden een nieuwe eigenaar gekregen die weer een nieuwe baas heeft aangesteld. Reden is onduidelijk. Er gaat volgens mij een ontslagvergunning aangevraagd worden..

Mijk

Als er een ontslagvergunning aangevraagd gaat worden, is die er dus nog niet, en is broer ook nog niet ontslagen. Hij kan in dat geval de berichten afwachten, maar doet er wel verstandig aan alvast te solliciteren (maar zo goochem was-ie vast zelf al). Er gaat een vergunningaanvraag komen, waar hij nog op reageren/verweren kan, als de vergunning afgegeven wordt moet werkgever nog een opzegtermijn in acht nemen en pas daarna is broer echt werkloos.

Hij is nu dus nog niet werkloos, melden bij UWV is vziw nog niet aan de orde (toch, Nasha, of kan je je ook al melden als je nog geen ontslagdatum hebt?)

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

30-07-2009 om 16:29

Je mag je al inschrijven

omdat je bedreigd wordt met werkloosheid, aanvragen van uitkering heeft nu nog niet zoveel zin omdat je inderdaad nog geen ontslagdatum weet. Pas nadat de vergunning is verleend kan werkgever opzeggen met in acht neming van de opzegtermijn (min 1 maand als de procedure bij UWV is geweest, als er maar 1 maand minimaal overblijft). Dan weet je ook wanneer je werkloos wordt en 3 weken voor die datum kun je je uitkering aanvragen.

mijk

mijk

30-07-2009 om 22:33

Als die papieren nu nog niet rond zijn?

moet hij zich dan gewoon op het bedrijf melden. Is niet de bedoeling van baas geloof ik, maar ik kan me voorstellen dat als je formeel niet ontslagen bent je toch op werk moet verschijnen of niet?

Dank maar weer!

mijk

Nasha 1st

Nasha 1st

30-07-2009 om 22:38

In principe wel

maar als de werkgever heeft aangegeven dat het niet hoeft, dan niet. Ik zou wel, als werkgever het niet schriftelijk bevestigd, zelf een brief sturen dat werkgever HEM op non-actief heeft gezet, en dat hij gewoon bereid is zijn werkzaamheden te verrichten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.