Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ex-vriend schrijft zich niet uit wat kan ik doen?


Sinilind

Sinilind

18-01-2020 om 22:20 Topicstarter

De vazen

Zullen wel verkocht worden, daar maak ik me geen zorgen over. Bekende maker begin 20ste eeuw, er zijn vaste verzamelaars. Maar niet voor het bedrag dat vriend in gedachte had toen hij ze als borg achterliet. Jugendstil is nu minder in dan 20 jaar terug.
Tja, ik moet nu verder. Geld ga ik niet meer krijgen van hem denk ik want, cru gezegd, heeft hij er geen baat meer bij nu de relatie voorbij is. Ik probeer niet boos te worden, eigenlijk ben ik nog meer boos op mezelf dan op hem. Het heeft veel te lang geduurd.
Sini

Angela67

Angela67

18-01-2020 om 23:15

Toch vordering vastleggen

Aangetekende brief sturen met schulden, opbrengst vazen en wat openstaat.
Altijd goed om te doen, ook al duurt het tijden. Hé kunt direct erbij zetten dat je wettelijke rente rekent elke maand dat hij later terugbetaalt
Gr Angela

Jeetje.

"Geld ga ik niet meer krijgen van hem denk ik want, cru gezegd, heeft hij er geen baat meer bij nu de relatie voorbij is."

Inderdaad, het heeft veel te lang geduurd. Deze zin van jou zegt eigenlijk alles over hoe zijn karakter blijkbaar is. Dit heeft totaal niets te maken met welke diagnose of onmacht van hem dan ook.

Angela67

Het nadeel van jouw voorstel is dat Sinilind nog maandenlang met haar ex een financieel lijntje heeft. Dat roept alleen maar meer frustraties op, want hij gaat niet betalen. Kan het niet, wil het niet, ziet er de noodzaak niet van in. Beter nu alles afkappen en je verlies nemen.

Angela67

Angela67

19-01-2020 om 09:00

Nee hoor

Sini hoeft niets te doen behalve formeel en duidelijk aangeven hoeveel geld hij haar schuldig is. Of zij daar dan elke week achteraan gaat bellen of dat ze in 2021 een keer een herinnering stuurt is aan haar en is een zakelijke beslissing die ze kan nemen als ze dat emotioneel kan/wil.
En wie weet hoe vervelend het nog wordt mbt belastingdienst/fiscaal partnerschap.
Gewoon vastleggen dus.
Gr Angela

Sinilind

Sinilind

19-01-2020 om 09:44 Topicstarter

Mijn vader..

Had hem een keer een "lieve parasiet" genoemd. Ik was toen boos geworden, het was aan het begin van de relatie. Inmiddels mag ik als 54 jarige zeggen dat Pappa gelijk had...
Sini

Wie kent hem niet

De uitvreter, van Nescio. Deze was dan blijkbaar wel lief.

De gedachte om rente te vragen over een eventueel openstaande schuld vind ik bizar. Je bent geen bank. En zelfs bij een bank spreek je die rente vooraf af, niet achteraf aan komen zetten met extra kosten. Dat zou je van een bank ook niet accepteren.

Tsjor

Angela67

Angela67

19-01-2020 om 10:21

hoezo

Tsjor,
als er mondelinge afspraken waren en hij komt ze niet na, dan is het niet raar om de volgende stap te zetten.
en als je daar dan inzet dat hij een jaar krijgt en dat er dan rente bijkomt lijkt me dat ook niet raar. Het is hopelijk een wake up call voor hem.
gr Angela

Angela67

Dat zou je toch ook niet van een bank accepteren? Je kunt van alles ergens inzetten, maar als iemand het cont5ract niet tekent zijn dat vreemde afspraken. Stel je voor dat je bank dat doet. Dat zij plotseling met een papier komen, waarin ze gezet hebben dat je 5% rente moet gaan betalen omdat ze vinden dat je te weinig terugbetaalt. 'We hebben het erin gezet'. zou je dat accepteren?

Ondertussen is al lang duidelijk, dat schulden niet eerder terugbetaald worden als die schulden worden verzwaard.

Er zijn afspraken gemaakt over de schuld, de vazen als onderpand. Er zijn geen afspraken gemaakt over de vraag: wat als er dan nog restschuld overblijft.

Sinilind kan hooguit op papier zetten wat de vazen hebben opgebracht en welk bedrag er dan nog over is aan restschuld. Eventueel met een voorstel over hoe hij dat terug gaat betalen (termijnen).

Sinilinde is niet zijn opvoeder. Hij is gewoon een foute liefde gebleken. Een duur foutje.

Tsjor

Angela67

Angela67

19-01-2020 om 10:50

hallo tsjor

wat jij schrijft schreef ik gisteren al.
daarna voegde ik pas het idee van rente toe.
dus maak het niet zo groot . . .
en daarbij: sini kan het altijd proberen, het is niet illegaal ofzo.
gr Angela

Sinilind

Sinilind

19-01-2020 om 11:02 Topicstarter

Nee geen rente

Ik ben inderdaad geen bank, en IK wil mezelf nog in de spiegel kunnen kijken.
Ik ga de vazen in de verkoop doen, als het niet het bedrag oplevert dat hij me schuldig is dan zal.ik het hem melden, met alle papieren van het veilinghuis. Maar daarna is het klaar.
Ik heb net op zolder gezocht naar een boek dat mijn zoon moet lezen, niet gevonden maar de helft van de spullen zijn van hem. Dit wil ik eigenlijk kwijt. Ook dat zal ik hem moeten vragen. Zucht......
Sini

spullen

Ik denk dat een zakelijk briefje, mailtje, appje of wat je het best uitkomt, met het verzoek om de spullen voor een bepaalde datum op te halen, het verstandigst is. Bereid je voor op een nieuwe golf slachtofferschap, probeer een dikke huid te kweken. Lief en aardig vindt hij je toch niet meer, net zoals al die andere mensen die afgehaakt zijn bij hem. Niemand kan jou verwijten dat jij niet genoeg je best hebt gedaan met hem.

"Beste X, er liggen hier nog spullen van je. Ik zal ze in dozen doen en in de hal (of zo) zetten. Ik ga er van uit dat jij alles voor die-en-die-datum opgehaald hebt. Als het dan niet weg is, laat ik alles ophalen door de kringloop."

Lente

Lente

19-01-2020 om 18:25

Toch snap ik het niet

Het probleem was dat hij zich niet uitschrijft. Dat is een duidelijk probleem want heeft financiële gevolgen voor jou. Jij wil dat hij dat alsnog doet.
Vervolgens neem je actie waarin je gelijk de schuld meeneemt, die er is. En waar jij zelf ooit mee hebt ingestemd. En zo te lezen zonder schriftelijke afspraken.

Mij lijkt het dan logischer om eerst het urgente probleem op te pakken. Inclusief adresonderzoek door de gemeente en al. Zoals allerlei mensen geadviseerd hebben.
In plaats daarvan trek jij alle wapens in één keer. En vind je het gek dat hij zijn hakken in het zand zet.

Choose your battles. Of in dit geval: één battle per keer. De belangrijkste eerst

mijk

mijk

19-01-2020 om 20:06

Ik las meer

dat de reactie op het adresprobleem van dien aard is dat daardoor Sinilind alle andere zaken wil afronden zodat ze niets meer met hem te maken hoeft te hebben. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Mijk

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2020 om 16:15

Zo las ik het ook

Bovendien: hij is nu toch al boos

Sinilind

Sinilind

23-01-2020 om 20:44 Topicstarter

Hij heeft zich uitgeschreven..

en ingeschreven bij een vriend elders.
dit is achter de rug.
Sini

Fijn

Dat moet een opluchting zijn!

Mooi zo!

Zo zie je maar weer dat je bij hem kennelijk serieuze druk moet zetten, anders komt hij niet in beweging. Fijn dat het hele gehannes van een adresonderzoek nu niet nodig is.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2020 om 11:28

Pfoe

Gelukkig. Op naar het volgende draadje

Controle?

Sini Hij heeft zich uitgeschreven..
en ingeschreven bij een vriend elders.
dit is achter de rug.
Sini

Dat heeft hij gezegd, of heeft hij je een afschrift gestuurd?

Als het alleen een toezegging is, zou ik toch even bij de gemeente navragen of je nu werkelijk alleen staat ingeschreven op je adres.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2020 om 13:02

Precies

Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-01-2020 om 13:08

Eerlijk gezegd dacht ik dit ook direct: heb je dit gecontroleerd?

Mijntje

Mijntje

26-01-2020 om 16:02

briefadres

Ik ben dit toevallig net aan het regelen voor iemand. Misschien is dat ook wat voor je ex. Hij kan bij de gemeente een briefadres aanvragen (voor belastingen etc.) bij vrienden. Met een briefadres hebben die ook geen last ervan.
Dit is juist voor mensen zonder vaste woonruimte en zo blijft hij bij de gemeente ingeschreven. Je kan online zo de formulieren downloaden. Hij moet dan wel zelf vrienden vragen hem te helpen. Dat moet jij niet meer doen. Je kan hem wel de link vd papieren geven dan moet hij dat zelf regelen.
Hier bv voor Amsterdam, maar ik weet niet waar hij woont
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BB4A56660-8158-4DBA-A959-21DBAC61210D%7D

Sinilind

Sinilind

26-01-2020 om 21:37 Topicstarter

Weet je Ad Hombre

Ik snap echt niet waarom je reageert. Ik bedoel: je reactie voegt niets toe, je hebt niets zinvols te melden, je maakt alleen een grapje over mijn leven en mijn problemen terwijl je me niet kent, en je opmerking is gebaseerd op, ja op wat eigenlijk? Op een soort allergie dat je op mij ontwikkeld heb? Om je mening over waar een “goed draadje” over zou moeten gaan, over je beordeling van hoe een mensenleven eruit moet zien?
En ik heb me voorgenomen dat het de allerlaatste keer is dat ik lees wat je schrijft of erop reageer.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2020 om 21:55

Sinilind

Heb ik iets verkeerds gezegd dan? Ik ben blij voor je dat je vriend zich na 47 postjes eindelijk uitgeschreven heeft en ik ben benieuwd naar het vervolg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.