Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

03-02-2011 om 19:50

Executiekosten van een vonnis, wie weet er meer van?

Een van mijn personeelsleden heeft geruime tijd haar zorgverzekering niet betaald. Omdat ze geen werkgever had was het ook nergens te verhalen en werd de schuld groter.
Er zijn al diverse vonnissen en die heb ik hier ook op papier. Er is namelijk beslag gelegd op haar inkomen.
Omdat het erg onduidelijk is of de zorgtoeslag (die ze al geruime tijd niet meer krijgt) ook wordt verrekend met de schulden heb ik maar weer eens alles opgevraagd.
Nu heb ik hier 6 vonnissen. het lijkt me logisch dat de rente oploopt over het niet betaalde bedrag.
Maar....bij de gegevens van december en die van nu (begin feb) zit er verschil in de executiekosten. Het betreft bv een vonnis waar in dec een bedrag stond van 200 euro en nu van 250 euro. Maar ook van een vonnis waar in dec 188 euro stond en nu 150. Wie heeft er verstand van?
Het kan toch niet zo zijn dat de executiekosten ook hoger worden? Ik heb hier nu 7 vonnissen en per saldo is het nu 18 euro hoger van in december.
Werknemer weet het ook allemaal niet meer vandaar dat ik er nu voor haar achter aan ga. Maar heb er (gelukkig) niet zo veel verstand van...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Executiekosten

worden ieder jaar hoger. Dus dat kan verklaren waarom er verschil in zit in een exploot van 2010 of 2011 aan executiekosten.
De hoogte van de executiekosten kan men nagaan via de Btag.
Hierin staat precies vermeld wat de kosten mogen zijn van de ambtshandelingen van de deurwaarder.

linkje; http://pvu.nl/overview/upload/btag%202011.pdf

Een vonnis wordt betekend aan uw werknemer, daarna mag er beslag op het inkomen worden gelegd, die wordt aan u betekend en overbetekend aan uw werknemer, al die betekeningen geven executiekosten. In het exploot staat precies waarvoor er beslag is gelegd, een totaalbedrag vordering) die geïnd mag worden.

Ik zou dus gewoon het bedrag van de vordering aanhouden wat op het exploot van het loonbeslag staat.
Staan er p.m. posten in (rente e.d.) dan kan het bedrag om te vorderen oplopen maar die p.m. posten moeten dan wel in het exploot vermeld staan!

groet bubbles

Ff bellen

Bel gewoon even de deurwaarder op en leg je vraag voor, dan kunnen zij het uitleggen. Kunnen ze het niet uitleggen, dan hebben ze een fout gemaakt. Dat komt een heel enkele keer voor (maar meestal niet, en dan moet er gewoon betaald worden). Je kan aan die deurwaarder gewoon ook vragen wat op dit moment het totaal van alle vorderingen is.

En erg goed van je dat je zo je werknemer helpt.

Groeten,

Temet

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

04-02-2011 om 13:32

Tja

Met jouw schema kom ik er niet uit Bubbles, want welke is dan voor beslaglegging salaris?
Maar als jij al aangeeft dat het klopt dat het kan veranderen dan zal dat ook zo zijn.
Ik bel ze al heel regelmatig en krijg naar mijn idee steeds onduidelijke antwoorden.
Maar eerst wilde ik gewoon weten of het mogelijk is dat het verandert, dat is dus zo.
Het totaal van de vorderingen dat heb ik hier al, ook weet ik nu dat er nog een bedrag openstaat waar nog geen vonnissen van zijn. Die moeten nog langs de rechtbank. Maar omdat ze al beslag heeft heeft ze ook geen geld om deze nu af te betalen voordat het naar de rechtbank gaat. maar als het daar weer is geweest is het bedrag weer ruim 2 maal verdubbeld.
Het is gewoon een goede werkneemster en ze wil ook van haar schulden af en werkt nu veel om af te betalen, dan wil ik haar ook helpen met telefoontjes plegen. Het enige wat ik niet wil doen is haar schuld aflossen...

Werkgever

twee dingen.
1) kan je niet met die deurwaarder afspreken dat die nog openstaande vorderingen in elk geval vooralsnog niet naar de rechtbank gaan? Zo lopen de kosten inderdaad alleen maar op.

2) is het misschien wat als deze mevrouw naar de schuldhulp gaat? Als er meer schulden zijn komt ze daar wel voor in aanmerking. Die kunnen soms wat meer druk op deurwaarders zetten, dit ook weer om te voorkomen dat die vorderingen nog verder oplopen.

Het is inderdaad zo zuur, wat begint als een relatief kleine vordering loopt gierend uit de hand door alle bijkomende kosten.

Wat je misschien ook nog kan proberen, ik suggereer het maar, is het volgende: bied de deurwaarder een bedrag ineens 'ter finale kwijting', zeg 60% van de totale vordering ofzo (geen idee van de bedragen) en leen dat bedrag aan je werkneemster met de afspraak dat je het in termijnen van x op het loon mag inhouden. Als de deurwaarder zo'n deal accepteert natuurlijk. Het beter-half-ei-dan-lege-dopidee.
Moet je natuurlijk maar net zin in hebben, de bedragen moeten niet te groot zijn en je moet zeker weten dat er niet nog andere schulden zijn anders loop jij als werkgever een risico. Nou ja, ik opper het maar.

Groeten,

Temet

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

04-02-2011 om 18:43

Temet

Het gaat om duizenden euro's...dus voorschieten beginnen we niet aan. Toch te veel risico. Deurwaarder heeft ook aangegeven dat ze dan maar naar het GKB moet gaan.
Er is gewoon geen geld om in een keer af te lossen...of een deel af te lossen.
Het gaat alleen om deze schuld maar is wel hoog opgelopen....

Beslag op de

periodieke betaling is een loonbeslag. Overigens de deurwaarder brengt ook kosten in rekening voor het verdelen van de gelden. Er kan maar een deurwaarder eerste beslaglegger zijn, alle andere deurwaarders met een vonnis en loonbeslag dienen hun zaak ter verdeling in te dienen bij de eerste beslaglegger, deze deurwaarder zal de gelden naar rato moeten verdelen waardoor alle vorderingen waar beslag op ligt gelijktijdig klaar zullen zijn. Als er in de loop van tijd nieuwe beslagen bijkomen zal de spoeling voor iedereen dunner worden qua inhouding en het beslag gaat langer duren maar nog steeds zijn alle vorderingen gelijktijdig ingelost.

Een voorstel tegen finale kwijting wordt meestal aan de deurwaarder voorgelegd maar de eiser beslist! Niet de deurwaarder die stuurt het voorstel door naar de eisende partij soms met onderbouwing en advies. Maar de eiser beslist dus.

Groet bubbles66

Voorstel

Mischien kun je met de betreffende zorgverzekeraar een afbetalingsregeling afspreken over de resterende schuld, voor een langerdurende periode die je dan vervolgens inhoudt op het salaris van de werkneemster zolang deze bij jou in dienst is. Dat voorkomt oplopende incassokosten. Zolang er schulden zijn wordt ook de premie ingehouden en rechtstreeks van de werkgever naar de zorgverzekeraar overgemaakt om te voorkomen dat iemand niet verzekerd is.
De zorgtoeslag heeft hier niets mee te maken. Mogelijk zijn er ook achterstanden bij de belasting die weer op de rails gezet moeten worden.
Je client zou baat kunnen hebben bij een goede boekhouder die zelf namens haar in conclaaf gaat met de belastingdienst en zaken voor haar oplost.

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

05-02-2011 om 22:47

Annej

De zorgtoeslag maken we rechtstreeks over aan CVZ.
De nieuwe schulden liggen al bij de deurwaarder, daar zijn alleen nog geen rechtszaken over geweest. Omdat ze nu beslag heeft krijgt ze iedere maand een niet te hoog bedrag want daar gaat ook nog het bedrag van CVZ vanaf. Er is dus geen ruimte voor afbetalen.
Een boekhouder voor haar is ook geen idee want daar heeft ze geen geld voor, daarom probeer ik voor haar een en ander uit te zoeken en bij te houden....

Belastingconsulent

In uitzonderlijke gevallen kan de belastingdienst een consulent van de dienst zelf toewijzen die met de client of diens waarnemer de belastingzaken op orde brengt.
Het lijkt me dat als je dat als werkgever aanbied dat voor je werknemer te doen dat daar mogelijk een opening in zit. Dat is 1 telefoontje naar de belastingdienst.
Mogelijk dat er dan zelfs nog geld terugkomt als er niet al teveel aan boetes geind is en er bijvoorbeeld nagelaten is de zorgtoeslag aan te vragen. Waarmee een deel van de schulden aan de zorgverzekeraar betaald zou kunnen worden.
Verder vind ik je geweldig dat je haar zo helpt. Het is tegenwoordig heel normaal om iedereen maar in zijn sop te laten gaarkoken en bovendien zijn schulden zo ingewikkeld en lopen zo snel op door incasso dat ik me afvraag hoe mensen ooit nog uit het slop komen.

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

06-02-2011 om 09:50

Annej

Het is gewoon een hele goede werknemer die zich in de nesten heeft gewerkt door haar zorgpremie niet te betalen. We hebben ook wel eens andere beslagen gehad van mensen maar daar kwamen hele andere dingen achter weg.
Het probleem ligt niet bij de belasting maar bij de zorgverzekering, alhoewel ook wel een beetje bij de belasting want werknemer krijgt al twee jaar geen zorgtoeslag meer en deurwaarder zegt het niet te ontvangen.
Deurwaarder kan mij ook niet een overzicht geven van wat er allemaal al betaald is tot nu toe. Daarom vraag ik nu iedere maand een overzicht aan en kan ik zien hoe het mindert en of haar zorgtoeslag ook verrekend wordt.
Het kost veel tijd maar voor een goede werknemer heb ik het wel over!

Beslagvrije voet

is deze juist berekend? Wat betreft de zorgtoeslag daar ligt een beslagverbod op. De deurwaarder kan dit dus nooit ontvangen. De zorgerverzekeraar is een uitzondering die kan wel beslag leggen op de zorgtoeslag

Uw werkneemster zit blijkbaar in een neerwaartse spiraal. U kunt haar het beste aanmelden bij de schuldhulpverlening en indien mogelijk het minnelijke traject met haar ingaan.

bij deze een site die veel vragen kan beantwoorden en veel informatie bevat voor u en uw werkneemster.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=1

Succes

groet bubbles

Betrokken werkgever

Betrokken werkgever

07-02-2011 om 11:16

Bubbles

De beslagvrije voet is net herberekend. De deurwaarder geeft aan beslag gelegd te hebben op de zorgtoeslag...
Naar aanleiding van jouw link heb ik werkneemster aangeraden naar GKB te gaan en het daar uit de doeken te doen, en als ze nog hulp en info nodig heeft ben ik er voor haar. Ze gaat daar nu contact mee opnemen.
Bedankt allemaal voor de info!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.