Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Financiële situatie

Wie heeft tips voor mij:
Ik ben sinds een aantal jaren weduwe. Heb twee kinderen. De oudste is 20, daar krijg ik geen toeslagen / nabestaandenuitkering meer voor. Nu wordt de jongste 18 in april en dan gaat er een groot gat in mijn inkomsten vallen: geen nabestaandenuitkering, geen kindgebonden budget, geen kinderbijslag meer. Dat in combinatie met het vooruitzicht op de gestegen energieprijzen, ik ga er minimaal een half maandsalaris op achteruit.
De jongste zal straks, net als de oudste, zorgtoeslag aanvragen, maar wat zijn nog meer tips om hier mee om te gaan? Aangezien ik aanneem niet de enige te zijn in een dergelijke situatie.

Wonen de kinderen beiden thuis? In dat geval zul je kostgeld moeten gaan vragen. 

Studeren/werken de kinderen? 
Dan zit er waarschijnlijk niks anders op dan hun kostgeld te vragen. 
Leven kost nu eenmaal geld.
Dat kunnen ze dan betalen van hun studiebeurs / lening of salaris. 

Anienom

Anienom

28-12-2021 om 17:27 Topicstarter

Kostgeld vragen ligt natuurlijk voor de hand, zij het niet dat één kind min of meer arbeidsongeschiktheid is vanwege psychische problemen en de ander op het vwo zit, maar daarnaast vanwege ziekte  ook regelmatig naar het ziekenhuis moet en er niet veel tijd over blijft om te werken (hij doet het wel, maar de situatie is veranderlijk) naast het leren.
Ik ben voornemens om meer uren te vragen op werk,  zijn er nog meer tips?

Je kind als hij 18 wordt tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat is ongeveer 100 euro per maand. Maar dat gaat pas in het kwartaal nadat hij 18 is geworden en de kinderbijslag vervalt. Dus per 1 juli. Als hij dit jaar eindexamen doet is dat alleen nog voor juli en augustus. Als hij gaat studeren heeft hij hoogstwaarschijnlijk recht op aanvullende beurs omdat de overleden ouder sowieso niks kan bijdragen aan de studie. 
Meer gaan werken is denk ik de meest handige optie en ook op de lange termijn het meest duurzaam qua inkomen. Want als het goed is gaan je kinderen ook ooit een keer op zichzelf wonen en dan zal je ook je eigen huishouden draaiende moeten houden.
Het kind dat psychische problemen heeft en daardoor arbeidsongeschikt heeft wellicht ook nog recht op iets van een uitkering, maar dat hangt natuurlijk af van de duur en aard van de problemen en dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen. 

Anienom

Anienom

28-12-2021 om 19:01 Topicstarter

Hopelijk krijg ik meer uren. Daar is nog ruimte, hopelijk geldt dat ook voor mijn werkgever. Zijn er meelezers die wellicht in dezelfde situatie hebben gezeten?

Ik kom over drie jaar in deze situatie. Klopt het dat je kinderen nu bijna 400 euro aan studiefinanciering krijgen (behalve het leengedeelte)? Dan kunnen ze daarvan toch iets aan kostgeld betalen? 

Anienom schreef op 28-12-2021 om 17:27:

Kostgeld vragen ligt natuurlijk voor de hand, zij het niet dat één kind min of meer arbeidsongeschiktheid is vanwege psychische problemen en de ander op het vwo zit, maar daarnaast vanwege ziekte ook regelmatig naar het ziekenhuis moet en er niet veel tijd over blijft om te werken (hij doet het wel, maar de situatie is veranderlijk) naast het leren.
Ik ben voornemens om meer uren te vragen op werk, zijn er nog meer tips?

Het kind dat min of meer arbeidsongeschikt is, studeert die wel? Die kan wellicht individuele studietoeslag vragen voor gehandicapte studenten. Dat vraag je aan bij de gemeente. Hier een uitleg van de gemeente Rotterdam: https://www.rotterdam.nl/loket/individuele-studietoeslag
(maar in elke gemeente kun je dat dus aanvragen).

Wellicht kan dat ook voor de jongste trouwens, als die regelmatig naar het ziekenhuis moet.  Deze toelage is juist bedoeld voor leerlingen/studenten die vanwege ziekte of handicap niet in staat zijn om naast hun studie te werken.

 Als de oudste niet kan studeren en ook niet kan werken dan zul je na moeten gaan of er wajong aangevraagd kan worden. Een andere optie is bijstand, maar dan zal er een sollicitatieplicht gelden (en het bedrag zal laag zijn, omdat hij bij jou woont, maar beter iets dan niets).

Anienom

Anienom

28-12-2021 om 21:04 Topicstarter

Alvast bedankt voor de reactie, even weinig tijd om te reageren, maar ik lees wel!

Anienom schreef op 28-12-2021 om 19:01:

Hopelijk krijg ik meer uren. Daar is nog ruimte, hopelijk geldt dat ook voor mijn werkgever. Zijn er meelezers die wellicht in dezelfde situatie hebben gezeten?

Maar waarom heb je dat nooit eerder ingezet? 

Kerstin75 schreef op 28-12-2021 om 21:36:

[..]

Maar waarom heb je dat nooit eerder ingezet?

Niet altijd is er ruimte vanuit een bedrijf/organisatie om medewerkers meer uren te geven. Ik heb collega's die graag een hoger contract willen maar ze moeten helaas wachten totdat er ergens uren vrijkomen terwijl de manager hen die uren heus wel gunt. 

En wellicht kan er voor de oudste inderdaad Wajong aangevraagd worden, ik ken een jongere in ongeveer dezelfde situatie die dit ook krijgt. 

En zijn er via de gemeente verder geen toeslagen of voorzieningen meer te regelen? Vaak benutten mensen niet alle mogelijkheden die er zijn. 

Anienom

Anienom

29-12-2021 om 09:28 Topicstarter

Inderdaad moeten er dan ook meer uren beschikbaar zijn vanuit de werkgever. na de dood van hun vader (de kinderen waren toen 13 en 15) ben ik meer al meer gaan werken, maar niet fulltime. 30 uur is wel genoeg als je kinderen hebt die (soms behoorlijk) extra aandacht nodig hebben. Daarbij word je bij extra werken gekort op een aantal zaken (ANW, kindgebonden budget), kom je op hetzelfde uit en dan is de keuze voor wat extra tijd als alleenstaande ouder om in je gezin, je relatie en je broodnodige sociale netwerk te steken snel gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.