Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

prei

prei

13-01-2010 om 17:56

Financiële einde van de maand

soms zie je uitspraken als 'als ik dat wat minder koop, dan kan ik misschien een weekendje meer op stap' of iets in dat genre
ik vraag mij dan telkens af of dat echt zo is,
doen jullie dingen naargelang hoe er geld op de rekening staat ? is het zo dat jullie iets meer doen als jullie aan andere dingen minder uit geven ?
Ik doe altijd gewoon waar ik zin in heb, maar ik heb altijd wat ruimte op m'n rekening, wat ik doe hangt daar echt niet van af
Ik leef wel niet zo heel erg luxueus, ik doe het eerder zuinig aan, ik heb liefst een ruimere marge op m'n bankrekening als af te meten wat ik allemaal kan doen voor m'n rekening 'op' is
is het zo dat jullie op het einde van de maand minder kunnen uitgeven? of maakt het niets uit of je loon al gestort is of niet ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

13-01-2010 om 18:08

Ik let er wel op ja

of maakt het niets uit of je loon al gestort is of niet ?

Nou was het maar waar! Er zijn maanden dat het aan het eind krap wordt. Dat ik echt ff moet wachten met een aankoop totdat er weer geld is. We hebben een poos lang zonder maandelijkse belastingteruggave geleefd. Was niet meer te doen. Nu hebben we dat wel en is het wat ruimer en er is ook wel wat spaargeld. Maar ik hou mijn saldo goed in de gaten. En als het hard terugloopt ga ik niet winkelen, uit eten of naar de bioscoop of zo.

We hebben het verder prima en ik klaag niet, maar de salarissen moeten wel elke maand op tijd worden overgemaakt anders ontstaat er wel een probleempje.

amk

amk

13-01-2010 om 20:39

Planning

ik plan elke maand wat ik aan uitgaven kan verwachten en ook een post onverwachte uitgaven. Als die post hard gaat dan ga ik er wel op letten ja. Maar de bodem van mijn bankrekening zal ik niet snel zien. Dus als ik heel graag toch iets wil doen, dan zal ik het gewoon doen en dan terug boeken van mijn spaarrekening.

Ik krijg ook rente op mijn betaalrekening dus het is helemaal niet slim om langs het randje van de 0 te gaan.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2010 om 21:28

Ik niet

Ik zeg ook wel eens dingen als 'nu die laarzen niet, dan kan ik straks nog wel een paar t-shirts kopen', maar dat betekent niet letterlijk dat ik aan het eind van de maand op 0 staat.

Het bekt alleen wat vlotter dan "Ik kan dat makkelijk kopen en ook nog geld overmaken naar de spaarrekening, maar ik doe het nu even niet omdat ik een globaal idee heb van hoeveel geld ik wil uitgeven aan kleding en luxe en met die laarzen begin ik al aardig aan mijn limiet te raken".

amk

amk

13-01-2010 om 22:51

Hihi ellen

zo bedoel ik het ook.

Soms wel

Ik denk dat dat ook wel heeft te maken met 'hoe ga je om met je betaalrekening'. Meestal heb ik nog wel geld. Maar niet meer ten overvloede. Als er dan opeens schoenen moeten komen (en dan denk ik toch aan rond de 100 euro) dan zeg ik aan het eind van de maand ook...wacht maar even tot volgende week. Want als er onverwachts een uitgave komt...moet ik eerst weer wat van de spaarrekening terugboeken en dat is weer zo'n gedoe...Mijn rekening kan niet onder de 0 komen. Dat heb ik zelf zo ingesteld. Als ik dus 'te weinig' heb zal er geld bij op moeten anders weigert de betaalautomaat gewoon. Ik heb geen zin om rente te betalen aan de bank als ik nog geld erop heb staan op mijn spaarrekening, dat vindt ik gewoon weggegooid geld. Is er wel geld over aan het eind van de maand (over de 100 euro) dan boek ik dat over naar de spaarrekening. Soms is dat veel (paar 100) soms niets. En soms kom ik tekort. Het ligt er maar net aan welke maand het is en of er veel uitgaven zijn. Als een kind een nieuwe fiets moet hebben b.v. moet dat ook van mijn rekening in principe. Dat zijn toch flinke bedragen...Of rond sint/kerst dan zit ik ook altijd 'krap' of in de zomervakantie. Man betaald alle vaste lasten. Zo komen we aardig 'quit' te staan. Hoewel hij niet kinderachtig doet mocht ik eens tekort komen...ik heb zijn pas gewoon altijd in bezit.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2010 om 12:00

Albana

Jij: Mijn rekening kan niet onder de 0 komen. Dat heb ik zelf zo ingesteld.
Misschien blijkt nu dat ik onder een steen zit, maar hoezo stel je dat zelf in? Bij ons is het zo dat je alleen door zelf iets aan te passen onder de nul kunt komen (kwartaalkrediet) en anders niet. Op = op. Tenminste... ik weet niet beter of dit werkt zo. (hier blijkt uit dat we al lange tijd niet onder de nul dreigden te komen)

Niet

Kaaskopje, ik neem aan dat Albana bedoelt dat ze geen mogelijkheid tot krediet heeft aangevraagd voor haar rekening, maar ik snap wat je bedoelt. Gelukkig is het niet standaard zo dat je rood mag staan op een bankrekening en zelf moet instellen dat je dat niet wilt.

Hier kijk ik nooit aan het eind van de maand of er nog geld is. Ik weet ongeveer wat er van de lopende betaalrekening af gaat en wat er bij komt en als het onverhoopt een keer niet genoeg is, kunnen we in de min staan.

Voor grotere uitgaven kijk ik natuurlijk wel even wat de stand van zaken is en of het er wel af kan. Anders moet er wat van de spaarrekening naar de lopende rekening, want ik probeer rood staan wel te vermijden.

Chris

amk

amk

14-01-2010 om 12:22

Nou

tegenwoordig wel.

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe betaalrekening en na 6 maanden wordt dan bepaald wat je krediet wordt. Moet je daarna zelf aangeven dat je dat niet wilt. (Ik viel bijna van mijn stoel van mijn kredietwaardigheid)

Het hangt denk ik van je bank af. Maar het is bijna standaard tegenwoordig.

Prei: er zijn twee soorten mensen

De ene heeft een idee van hoeveel er binnenkomt en hoeveel er uit gaat, doet aan budgetbeheer kortom, en kan daardoor redelijk onafhankelijk beslissen of een bepaalde uitgave wordt gedaan. De dag van de maand maakt dan niet uit. Dit soort mensen heeft een wat conservatievere, voorzichtigere inslag en daardoor vaak meevallers. Die zetten ze dan weg (want een hoog saldo is voor hen geen reden om geld uit te geven) tot ze iets met dat geld willen doen.

De andere weet wel zijn salaris en weet dat het handig is om het niet voor het eind van de maand op te hebben, maar doet verder niet aan budgetbeheer. Ze geven gewoon alles uit wat er binnenkomt, dat is het enige vaste ijkpunt. Als er meer binnenkomt geven ze meer uit. Dit soort mensen heeft een wat makkelijkere, lossere inslag en daardoor vaak tegenvallers. Want dan moet bijvoorbeeld de auto gerepareerd worden terwijl het tijd is om op vakantie te gaan.

Jij hoort dus duidelijk bij het tweede type. Dat voorbeeld van de auto repareren OF op vakantie waren buren van ons, tot mijn stomme verbazing. Tweeverdieners die samen algauw drie keer modaal binnenbrengen iedere maand. En dan toch niet op vakantie kunnen. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten.

Oh ja, het zou trouwens kunnen dat er nog meer types zijn hoor

Amk, meen je dat?

Dat is wel een slechte zaak eigenlijk. Het dwingt je in ieder geval niet om bewust na te denken over roodstaan en of je dat eigenlijk wel wilt.

Je kunt, als je daar het geld voor hebt, beter 1000 euro extra storten op je rekening en dan het saldo van 1000 euro als de nul zien. Bespaart flink wat rente. (Maar goed, dan moet je dus ook de discipline hebben om er niet voortdurend overheen te gaan).

Chris

Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2010 om 14:14

Haha rodebeuk

Gelukkig geef je zelf al een voorzetje, het is namelijk mijn vaste overtuiging dat er meer soorten mensen zijn dan twee
Zelf pas ik bijvoorbeeld niet in een van jouw omschrijvingen; ik kijk nooit precies wat er op de rekeningen staat/ inkomt/ afgaat, maar toch kan ik met vakantie wanneer ik maar wil. Of uit eten, of schoenen kopen. Gewoon heel lang zuinig geleefd, en nu blijft het voor altijd onderdeel van mezelf. Ik heb een natuurlijk talent om met geld om te gaan (en ik ben ook zo bescheiden) Dus nu zijn er alweer dríe soorten mensen *grijns*

amk

amk

14-01-2010 om 14:27

Chris

ja dat meen ik.
Nu heb je bij deze rekening nog een reden om geld er op te laten staan, je krijgt namelijk rente over het bedrag op je spaarrekening. Ongeveer net zoveel als bij de ING op je spaarrekening.

je kunt het natuurlijk gewoon op 0 laten zetten, maar je moet er wel zelf aandenken.

Gnar yta

Eigenlijk lijk ik meer op jou dan op het eerste type dat ik beschreef... dan zijn er weer maar 2 soorten: wij en de rest!

Ik heb het niet zo vaak dat ik reageer op een serieuze vraag met een serieus antwoord waar ik dan toch nog een klein grapje in heb ingebouwd... het was gewoon de kortste manier om de twee uitersten te schetsen. Trouwens, die twee uitersten passeren ook heel vaak de revue de laatste maanden hier op OOL. Geld is in.

amk

amk

14-01-2010 om 14:41

Rode beuk

het is dan ook crisis.

Amk

Mijn contract loopt af op 1 maart...
dat is hier natuurlijk niet algemeen bekend.
Maar juist daarom praat ik er met een zekere vrijheid over. Het is al gebeurd, dus ik ben er niet meer bang voor.

amk

amk

14-01-2010 om 19:57

Chris

even een correctie op mijn vorige posting
Ik schrijf dat ik rente krijg op mijn spaarrekening. ja duh, maar ook op mijn BETAALrekening en dan ongeveer zoveel als bij ing op de spaarrekening.

Vic

Vic

14-01-2010 om 20:46

Waar is dat?

Bij de ABN AMRO krijg ik al jaren geen rente meer op mijn betaalrekening. Bij welke bank nog wel?

amk

amk

14-01-2010 om 21:38

Mag ik reclame maken

De ASN bank.
Weet je ook nog eens dat je geld duurzaam belegd wordt.

Nou gewoon onder de min (kaaskopje)

Bij onze betaalrekeningen stond het automatisch zo ingesteld dat we nog 1000 euro onder de min konden pinnen/overmaken etc. Zowel die van man als van mij. Ik wil dat niet. En toen ik erachter kwam heb ik dat bij de bank gemeld...sta ik te pinnen..oo,leuk er komt nog geld uit, ze vragen wil u 20,70,100,150 etc. en dan blijkt dat je geld allang op is....en je -40 staat. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon niet meer opmaken dan er is en áls ik het toch écht nodig heb (je weet maar nooit) dan wacht ik een dagje en boek het van de spaarrekening over en pin het dan (of neem het op contant van de spaarrekening). Wel boek ik vrijwel altijd het restant van mijn 'maandbedrag' over naar de spaarrekening...ik heb dus nooit meer dan mijn salaris..nooit een restje van vorige maand ofzo. Maar over het algemeen kom ik de maand best rond als ik een beetje 'rekening'houd met grote uitgaven....en niet 3 fietsen in 1 maand koop of 2 reizen boek ofzo (heb ik deze maand gedaan en dus tekort en dus 500 euro overgeboekt van spaarrekening). Dus als dat 1 keer per jaar voorkomt is het al veel...
Man kan wel onder de min nog betalingen doen...maar die zorgt zelf wel dat dat niet voorkomt.
groeten albana

Emmawee

Emmawee

15-01-2010 om 10:00

Amk

Ja, van mij mag je reclame maken voor de verder niet nader te noemen duurzame bank. Ik ben al lang een overstap van plan, maar zie een beetje op tegen de administratieve rompslomp van een nieuw rekeningnummer. Mag ik van jou weten of je bij jouw niet nader te noemen duurzame bank dezelfede 'gemakken' heeft als mijn voorheen de postbank? Kun je bijvoorbeeld gemakkelijk internetbankieren? Worden betalingen snel (direct) verwerkt en kun je overal geld opnemen? Oftewel: bevalt het allemaal? Heb jij / anderen nog tips voor een soepele overstap?
Groeten, Maw.

amk

amk

15-01-2010 om 11:08

dat gaat heel makkelijk dat overstappen. Ik zag er ook vreselijk tegenop.

stap 1 je opent een bankrekening
stap 2 je vult het overstap formulier in
stap 3 je krijgt een lijstje met lopende automatische incasso's van je oude bank, en een lijst met dingen die ze dan niet meer doen. En die heb ik gewoon punt voor punt bestudeerd en actie op ondernomen.

Ondertussen loopt alles gewoon door. De meeste bedrijven sturen je na 1 gewijzigde incasso een bericht dat ze je nieuwe bankrekening gaan gebruiken.
De inkomsten kant moet je zelf inlichten, maar die stortingen komen al wel op je nieuwe rekening. Met een duidelijke vermelding dat het via de overstapservice is gedaan.

Dat loopt 13 maanden zo door.
En dan hef je de oude rekening op. (Dat stadium heb ik nu bereikt)

En het internetbankieren is net zo makkelijk en snel als bij de ing. (en ze bieden meer info: je kunt bv op elke rekening zien hoeveel rente je tot dat moment hebt opgebouwd of zou moeten betalen) En stukken beter en sneller als bij Triodos.

Ik had na 2 maanden al het idee dat ik het veeeeeeeel eerder had moeten doen.
Ook telefonisch zijn ze goed te bereiken en zeer klant vriendelijk. Tot nog toe ben ik heel erg tevreden.

amk

amk

15-01-2010 om 13:37

Emma

Je hoeft je geld toch niet perse aan iets uit te geven of er nu al een doel voor hebben. Je kunt ook gewoon geld over hebben na het bevredigen van je noodzakelijke dingen en de wensen.
Ik heb zeer regelmatig geld over gewoon omdat ik niets nodig heb. Mijn behoeften en die van mijn dochter zijn bevredigd.
Ik ga geen dingen kopen omdat ik van mijn geld af wil.

Emmawee

Emmawee

17-01-2010 om 21:12

Amk

Ik wilde je nog even bedanken voor je snelle reactie. Ik ben overtuigd. Nu mijn mede-rekeninghouder nog informeren en dan stappen we snel over!
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.