Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Focum en privacy.

Nee, dit gaat niet over dit forum, maar ik ben me het laplazerus geschrokken van een bericht in de krant over iemand die een NS-abonnement niet kon afsluiten. Met in gedachte alle comotie over privacy en facebook; en over de toeslagenaffaire.
De betreffende kon geen dalurenkaart kopen, omdat er op haar adres geregistreerd was dat iemand schulden had. Zij niet, maar ooit een oude bewoner.
Dit hele verhaal loopt via Focum, opgericht om webwinkels snel inzicht te geven in kredietwaardigheid van klanten. Maar inmiddels maakt blijkbaar ook de NS hiervan gebruik. Dit doet Focum (Uit: Trouw, 18.01.22)


'Gegevensverwerker Focum weet veel


Telefonisch in contact komen met Focum blijkt ingewikkeld. Op de
website legt het bedrijf kort uit welke gegevens ze waarom verwerken. Om
opdrachtgevers als NS inzicht te geven in hun klanten en de
kredietwaardigheid van die klanten worden: naam, geboortedatum,
nationaliteit, adres, woonplaats, geslacht, e-mailadres,
telefoonnummers, bankrekeningnummers en (betaal)gegevens en financiële
gegevens van vroeger en nu verwerkt, meldt de site.'

Focum verzamelt dus naam, geboortedatum, nationaliteit (sic!) adres, woonplaats, geslacht, emailadres, telefoonnummers en bankrekeningnummers, betaalgegeven en financiële gegevens van vroeger en nu.

Het is een particulier bedrijf, dat verdient aan het verzamelen en verkopen van onze gegevens om de kredietwaardigheid te controleren. Als iets geweigerd wordt, zoals bij de NS, dan moet je je weg zien te vinden naar en door Focum, om daar je gegevens te achterhalen en het voor elkaar zien te krijgen om die dan te wissen.

Ik vind het zeer ernstig, 1984 is al verouderd. heeft iemand hier ervaring mee? Let wel, ook al heb je geen directe ervaring, het kan zijn dat je gecheckt bent toen je een treinabonnement hebt aangenomen. Je bent toch door de molen gegaan, zonder dat je het wist.

Tsjor



Ja, een vriendin van mij heeft daar last van. Zij heeft een veelvoorkomende achternaam en twee veelvoorkomende voornamen. Laten we haar Karin Maria de Vries noemen. Een andere vrouw met dezelfde namen én dezelfde geboortedatum maakt er financieel een potje van en mijn vriendin heeft voortdurend moeite met het afsluiten van abonnementen, zoals bij de NS, maar ook bij KPN en andere telefoniebedrijven. Echt een nachtmerrie. 

Hoe werkt AVG door m.b.t. deze club?
Heb je recht om je gegevens in te zien?
Het je recht om je gegevens te laten verwijderen?
Want het klinkt niet al te best inderdaad.

Het begint overigens al direct met een fout op hun website. Je wordt gedwongen om alle cookies te accepteren. Je kan niet kiezen voor alleen de functionele.

Ik heb een paar jaar geleden een aantal modules gevolgd aan een hogeschool gerelateerd aan privacy. Ik dacht al: waar ken ik die naam Focum van? Daar dus van.

Hieronder wat ik kon terugvinden in mijn aantekeningen, daaronder drie linkjes naar Consumentenbond. 
------------------------- Relatie met AVG/'gerechtvaardigd belang'
Voorbeeld: Verzekeringsmaatschappij koopt persoonsgegevens van databedrijf Focum om op grond daarvan verzekeringspremies aan te passen; dit alles met beroep op grond van Gerechtvaardigd Belang.

  • Focum koopt persoonsgegevens van allerlei bedrijven. Focum stelt dat zij dit opkopen niet hoeven te melden aan de betrokken personen. Want Focum koopt het weer van ándere bedrijven en die zouden dan de plicht hebben, niet Focum. 
  • Focum creëert op basis hiervan een 'stoplicht betalingsbeoordeling' over mensen. Dit zou een verzekeringsbedrijf interessant vinden om te hebben ... Maar: dit mag absoluut niet, het is gevoelige data dus nee. 
  • De gevolgen voor betrokkene zijn namelijk te onzeker. Personen moeten zich kunnen verzekeren. En daarbij: ook al betaal je een rekening bij de Wehkamp niet, dat wil niet zeggen dat je je verzekeringspremie niet zou betalen. Voorbeeld: het 'krediet'stoplicht van een vrouw, die op haar adres een daklozenopvang had, was knalrood in Focum. Nogal wiedes. . . 

De opdracht bij deze casus was: 

  • Wat kunt u doen op grond van de AVG?
  • Op welke wijze dient het databedrijf op uw eventuele acties te reageren?
  • Welke rechten en in welke volgorde?

Stap 1: Je vraagt om inzage bij Focum => artikel 15 AVG. Stel je komt voor in hun database

Stap 2: omdat ze waarschijnlijk het argument "gerechtvaardigd belang" gebruiken teken je bezwaar aan & vraag je meteen recht op beperking > daarna recht op vergetelheid/correctie in werking laten treden.

-------------------- 
Daarna heb ik even gegoogled op Welke stappen ondernemen tegen Focum op basis van AVG. Toen kreeg ik een hit van de Consumentenbond: 
https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/de-dupe-van-je-data-wie-overkomt-dat
Daarin leggen ze kort met voorbeelden uit welke ellende er kan ontstaan, zoals wat Tsjor in haar openingspost aangeeft. 
Dan geven ze twee linkjes hoe je actie kunt ondernemen:

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/jouw-goed-recht-het-inzagerecht
en
https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/een-inzageverzoek-doen-stap-voor-stap

gr Angela

Ik zou aankloppen bij de consumentenbond of Kassa/Radar ofzo (en nee je hoeft niet meteen op de tv). 

tsjor

tsjor

23-01-2022 om 15:08 Topicstarter

Bedankt Angela1967 (en anderen) voor je uitvoerige toelichting. dit is verhelderend.
Dat je zelf je dossier kunt opvragen was wel bekend, ook dat daar de nodige obstakels voor in de weg worden gelegd, het is een transparant bedrijf begreep ik.

Waar ik over struikel in je beschrijving is dit: ''Focum stelt dat zij dit opkopen niet hoeven te melden aan de betrokken personen. Want Focum koopt het weer van ándere bedrijven en die zouden dan de plicht hebben, niet Focum.'

Is dat zo? Mag een bedrijf zomaar mijn gegevens gaan verkopen? Ik vind dat daar nogal wat problemen aan zitten. Niet alleen privacy, maar simpelweg: als ik jou mijn gegevens geef, dan is het niet de bedoeling dat jij dat doorverkoopt. Het gaat om vertrouwen, goed omgaan met, en ik zou zelfs zeggen: bescherming. Er zijn zoveel regels voor wat je moet doen als je informatie opslaat, en dan zou een bedrijf zomaar gegevens mogen verkopen of opkopen!

Het tweede probleem is natuurlijk dat er bedrijven zijn die op basis daarvan kredietwaardigheid beoordelen en klanten uitsluiten.

Wat Focum doet is de oplossing neerleggen bij ieder individu: jij moet je gegevens opvragen, jij moet vragen of het veranderd kan worden. Daar klopt niets van. Dit is geen individuele kwestie, maar een maatschappelijke kwestie. Dit is iets voor de politiek, burgers moeten daartegen beschermd worden.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.