Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Brink

Brink

23-01-2019 om 19:04

Fooi pizzabezorger

Ik schaam me dood achteraf.Ik heb net pizza besteld terwijl ik best weet dat het heel glad is in de binnenstraatjes.Heb er wel rekening mee gehouden om dichtbij te bestellen 2 straten verder. Moest ook gewoon bezorgkosten betalen maar heb online betaald. Kwam er een jongen aan en toen keek ik hoe hij was gekomen en hij was gewoon op zn scootertje.Had echt medelijden met die gladheid. Achteraf had ik wel wat geld in huis gehad om een fooi te geven maar dacht ik op dat moment niet aan.Moet ik me ni schamen of is dat het risico van het vak? Ik bestel nooit meer met deze weersomstandigheden.


Alison

Alison

23-01-2019 om 19:33

Online betalen

Met dat online betalen schiet de fooi hier ook wel bij in. Ik probeer er aan te denken om wat geld
klaar te leggen maar dan moet ik dat wel in huis hebben. Dat is vaak niet het geval.
Hoe dan ook, ik geef in principe dus een fooi.

Postbezorger

Postbezorger

23-01-2019 om 19:33

fooi

Dan mag de postbezorger en de folderbezorger en de krantenbezorger ook wel een fooi. Het is zo gevaarlijk nu, al tientallen valpartijen gehoord in de buurt en landelijk ook talloze gipsverhalen.

Brink

Brink

23-01-2019 om 19:47

Alison en Postbezorger

Alison ja inderdaad als je gewoon aan de deur betaald denk je er sneller aan.Ik had dus wel wat geld in huis gehad maar was het helemaal vergeten.Postbezorger idd het is eigenlijk niet te doen nu vond ook echt sneu achteraf.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2019 om 20:01

Hoe sympathiek en welkom vast ook

Zou ik het niet (meer) doen. Pizzakoeriers worden hier zeer regelmatig overvallen en van hun contante geld bestolen.

Alison

Alison

23-01-2019 om 20:52

Contant betalen

Juist omdat pizza- en andere bezorgers zo vaak overvallen worden vind ik het zo raar dat je een toeslag van 50 cent moet betalen als je per Ideal wil afrekenen. Contant kost niets extra. Dom. Voor mij maakt het niet uit. Dat ik geen geld hoef te halen is mij wel 50 cent waard

De krantenbezorger heb ik een envelop met naam er op aan de brievenbus geplakt en na 2 dagen maar weggehaald. Dan niet. Maar de folderbezorger ga ik inderdaad eens vangen. Die heb ik namelijk met oudjaar gemist dus die had toch nog wat te goed. Probleem is alleen dat die zo snel zijn Weg eer ik in de gaten heb dat er wat is bezorgd.

Kleine fooi altijd goed

Een kleine fooi geven kan geen kwaad en wellicht krijg je de volgende keer de pizza nog wat sneller

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2019 om 13:10

mvandam

Overvallers rekenen er nog steeds op dat de (jonge) koeriers contant geld op zak hebben en gaan niet zachtzinnig om met die jongens en meisjes. Pizzawinkels hebben niet maar één bezorger in dienst, geen privébezorger die alleen bij jou langskomt. Dus veronderstellen dat je een bezorger 'om kunt kopen' met fooi... mwah.

Yanea

Yanea

31-01-2019 om 16:29

Kaaskopje

Maar als iedereen nou online betaalt en alleen de fooi cash geeft? Dat is amper de moeite van het overvallen waard 😉

Sas

Sas

31-01-2019 om 18:04

Zoon was met die gladheid ook op pad als bezorger

Helaas, eerst werkte hij als pizzabakker (belegt pizza's en schuift ze in de oven), nu ook geregeld als bezorger En dat vind ik niks want gevaarlijk.....
Maar ja, ik ga er niet over.
Hij ging vorige week bij het bezorgen onderuit door de gladheid, snee in zijn knie. Niet op de scooter maar op de electr fiets.
Meestal krijgt hij geen fooi, inderdaad omdat mensen online betalen.
Soms wel fooi en dat is heel welkom bij het lage uurloon dat een 16-jarige krijgt.

Wat kleingeld bij slecht weer vind ik een mooi compromis.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2019 om 18:54

Sas

Ik gun de bezorgers ook een fooi. Het is een dilemma vind ik. Het is een fijn extraatje, maar ze worden zo vaak van dat contante geld beroofd, dat ik ze liever geen los geld meer mee geef.

Jammer dat hij af en toe toch moet bezorgen, ik vind het ook best riskant. Ook wat ongelukken betreft.

Banjo

Banjo

31-01-2019 om 20:59

Beroofd?

Ja met pizzageld, maar hoeveel fooi zou dat zijn, ze gaan steeds terug naar de basis dus kunnen het daar wegleggen? Ik zou de fooi er niet voor laten.

Sas

Sas

31-01-2019 om 21:08

Ik heb zoon nog nooit gehoord over beroven van geld.

Verschilt misschien per plaats. De meeste bestellingen worden vooraf betaald dus voor een beroving is weinig te halen. Stel dat hij 3 bestellingen bij zich heeft, dat is max 6 euro fooi (ruim gerekend)
Ik heb op tv gezien (en dus niet van hem gehoord) dat er groepen zijn die veel pizza’s bestellen en daarna de pizza’s roven. Dat loont in ieder geval meer dan de pizzabezorger beroven van zijn fooi. Ik weet niet of ze veel wisselgeld bij zich hebben. Ga ik vragen.

bicyclette

bicyclette

31-01-2019 om 21:33

he?

"Het is een dilemma vind ik. Het is een fijn extraatje, maar ze worden zo vaak van dat contante geld beroofd, dat ik ze liever geen los geld meer mee geef."

Dat lijkt mij zwaar overdreven. Denk je echt dat overvallers geïnteresseerd zijn in die paar losse euro's die ze misschien bij zich hebben? Wat Sas ook zegt: ze gaan steeds weer terug naar het restaurant.

Ja, ik weet dat er bezorgers beroofd worden. Net als 'gewone' fietsers. Overvallers hebben overigens vooral interesse in telefoons, die zijn een stuk meer waard dan de gemiddelde puber-portemonnee. De kans om 'beroofd' te worden is overigens niet kleiner als iemand geen fooi heeft gekregen. Dat ziet een crimineel namelijk niet van de buitenkant. Het feit dat je op straat door iemand wordt 'aangevallen' is erg naar. Die paar euro fooi die je daardoor misschien kwijt raakt, is echt van ondergeschikt belang. Ik snap je dilemma dus oprecht niet.

Hillie

Hillie

02-02-2019 om 11:58

Bovendien

als de fooien al een probleem zouden zijn, (grote uitdaging voor overvallers?) hetgeen ik moeilijk kan geloven, dan nog zou dat geen probleem zijn dat jij Kaaskopje op hoeft of kan lossen, je bent er zelfs geen onderdeel van.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 19:59

Byciclette

Nee ik overdrijf niet. Googel maar eens op pizzakoerier beroofd.

Paasei

Paasei

02-02-2019 om 23:16

Niet

Zoon heeft een bijbaan als bezorger bij Picnic en krijgt regelmatig fooi.. Leuk voor hem natuurlijk maar mij verbaast het eigenlijk wel. Ik bestel zelf vaak online mijn boodschappen bij Jumbo of AH en heb er nog nooit over gedacht om de bezorger een fooi te geven.. ik reken gewoon mijn boodschappen af (en betaal met pin).
Ik ga er van uit dat de bezorger ook gewoon betaalt krijgt voor zijn baan. Ik betaal de vakkenvullers in de super, of de cassiere, toch ook geen fooi..?

bicyclette

bicyclette

02-02-2019 om 23:29

Kaaskopje

Ja, ik weet dat er pizzakoeriers worden beroofd. De meeste pizzakoeriers overigens niet, het blijven uitzonderingen (daarom schrijven de media er ook over). Er worden trouwens nog veel meer 'gewone' fietsers beroofd. Bijvoorbeeld als ze van hun werk komen met hun dure laptop in hun fietstas. Maar dat vind je niet met 1 zoekterm op Google.

Mensen worden niet overvallen omdat ze een paar euro fooi op zak hebben. Vrijwel iedereen die op straat loopt of fiets heeft namelijk veel kostbaardere spullen bij zich. Een creditcard, een portemonnee met geld, een telefoon, een laptop, een horloge. Dat is voor een overvaller een stuk lucratiever. En die 5 warme pizza's van die pizzakoerier zijn natuurlijk ook interessanter dan de eventuele paar losse euro's.

Een pizzakoerier loopt - als hij geen fooi heeft gekregen - nog precies evenveel (of weinig) risico om overvallen te worden. Je ziet namelijk niet of iemand geld bij zich heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 00:17

Risico's verkleinen

Bij een supermarkt hier in de stad ligt geen contant geld meer bij de kassa. Dat gaat direct de "afvoer" in en er rolt weer wisselgeld uit. Allemaal om overvallen te voorkomen. Zo merk je bij meer situaties dat men maatregelen neemt om ellende te voorkomen. Een pizzabezorger de straat opsturen met contant geld, is wel degelijk een risico, gezien de regelmaat dat het misgaat. En ja het kan iedereen gebeuren, maar daar ging het nu niet over. Het ging over jongens en meisjes die met contant geld over straat moeten en beroofd kunnen worden. Dat risico is er gewoon. Dus is mij voorkeur om zoveel mogelijk online te bestellen en af te rekenen, zodat ik niet meer bij de deur hoef te betalen. Ook geen fooi. Heel jammer. Ik ben van het fooi geven namelijk.

Yanea

Yanea

03-02-2019 om 08:41

Kaaskopje

Jeetje, ik ga haast denken dat je in het centrum van Nairobi woont. Hier nog gewoon wisselgeld bij de kassa, cash voor de pizzabezorger, de glazenwasser rekent de hele wijk contant af (zoon van de eigenaar, is inmiddels 'al' 18 of zo).

Dees

Dees

03-02-2019 om 09:48

Wisselgeld

Ik ben het gewoon eens met yanea. Hoewel ik vermoed dat kaaskopje bedoeld dat er niet veel geld in de lade zit ofzo.

Was 20 jaar geleden ook al zo. We mochten niet veel geld in de lade hebben. Absoluut geen biljetten groter of gelijk aan 50 euro, van 20 max een stuk of 5 en van 10 een stuk of 10, van 5 ook zoiets. De rest van de briefjes werd afgeroomd.

bicyclette

bicyclette

03-02-2019 om 09:50

grote versus kleine bedragen

Als mensen hun rijsttafel of stapel pizza's contant bij de deur moeten afrekenen, dan gaat het om flinke bedragen. De meeste bezorgrestaurants hebben dat dan ook al lang afgeschaft. Vanwege de veiligheid, maar ook (vooral?) vanwege het risico dat mensen niet betalen of zeggen niet besteld te hebben.

Het verbaast mij gewoon zo dat je zo'n issue maakt van een paar euro fooi. Iedereen, ja iedereen, op straat loopt toch met geld of pasjes in zijn portemonnee? Er wordt zelfs in de supermarkt nog volop contact afgerekend. En vrijwel iedereen op straat heeft een (dure) smartphone in zijn tas of jaszak zitten. Veel scholieren studenten en werkenden hebben een laptop bij zich. En dat weten overvallers ook. Een pizzakoerier is niet interessant vanwege een paar euro, maar omdat hij een grote stapel pizza's bij zich heeft (je zou maar een hongerige dakloze zijn) of omdat de verwachting is dat hij een groot bedrag bij zich heeft (een slimme overvaller weet bij welke restaurants dat mogelijk is).

Banjo

Banjo

03-02-2019 om 09:56

Dus

Gewoon lekker fooi geven, tenzij je de euro's liever zelf houdt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 10:09

Yanea

Nee, gewoon in een middelgrote stad. Ik zuig het niet uit mijn duim, zo zit ik niet in elkaar. Er wordt zo hier en daar rekening gehouden met de berovings-gevoeligheid van contant geld, waardoor men het niet in de zaak heeft liggen en dat is realistisch. Een snackbar in onze wijk is om de haverklap doelwit van overvallen, dat men de moed nog niet verloren heeft, vind ik bewonderenswaardig.

Worden in jouw woonplaats ook nooit bushokjes vernield? Het is iets anders, maar ook strafbaar. Ze vernielen iets en dat kost de maatschappij vele duizenden euro's per gebeurtenis en bij overvallen psychische en financiële schade. Als je dat kunt voorkomen, moet je dat doen.

Glazenwassers hoeven maar met hun ladder heen en weer te zwaaien of hun emmer leeg te gooien over een berover en dan is het al opgelost . Onmogelijk is het niet uiteraard.

Yanea

Yanea

03-02-2019 om 10:14

Kaaskopje

De mensen die de ramen wassen (overdag) zijn niet dezelfden als de mensen die het geld komen ophalen ('s avonds).

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 10:25

Yanea

Is dat zo? Ik heb onze ramen al zo'n 20 jaar niet meer laten wassen, toen rekende ik ter plekke af . Maar toen was ik dan ook thuis. Ik zag een prettige aanbieding van een glazenwasser uit de wijk, dus ik overweeg om hem te bellen. Ik vind het een rotklus.

Bicyclette

Al je redenen kloppen om geen grote bedragen meer contant af te rekenen. En daarbij jongelui die het leuk vinden om 10 pizza's te bestellen en zomaar een afleveradres geven. Of bij die vervelende ex.
Eerst online betalen voorkomt dat ook.

Gevaren koeriers.

De koeriers worden inderdaad te vaak het doelwit van overvallen, heb ik net ook gelezen. De horecabranche maakt zich zorgen en er komen steeds meer voorzorgsmaatregelen om dat te voorkomen.
Sommigen gaan starten met een bodycamera. Kan je precies zien waar de koerier is en met wie hij in aanraking komt, ook ongewenste lieden. Een directe lijn.

De koeriers zijn vaak jong en alleen op stap. Als onze kinderen uitgaan zeggen we:"bij elkaar blijven, niet in je eentje midden in de nacht", maar als bijbaantje vinden we het wel prima.
Onze shoarma/pizzatent levert af tot 21.00 uur. Na 21.00 uur mag je het zelf komen ophalen. De jongelui hebben het dus druk in een paar uurtjes, met meerdere op pad en midden in de nacht niet op de weg.

O, en ons steakhouse levert wel tot een uur of 23.00 uur. Maar dat doet een volwassen man met de auto.
Geen 17 jarige op zijn fietsje.

Triva

Triva

03-02-2019 om 11:02

Glazenwassers

vragen niet tijdens het werk naar geld, dat is zeer inefficiënt omdat overdag veel mensen niet thuis zijn. Geld ophalen gebeurt in de vroege avonduren. Hier sinds een jaar trouwens via een betaalverzoek via whatsapp. Dat is pas modern en goed voor mij: ik heb zo min mogelijk contant geld in huis.

En idd pizzakoeriers beroven is behoorlijk dom, je kunt veel meer krijgen door iemand anders te nemen met een laptoptas etc bij zich.

Banjo

Banjo

03-02-2019 om 11:33

Mijn glazenwasser niet

Die rekent direct af waar mogelijk. Zelfs al had ik een keer contant, dan kwam hij nooit in de avond terug maar telde het op.

Triva

Triva

03-02-2019 om 13:52

Hmm

De mijne raakt al in de stress als ik vraag of hij de benedenramen wil doen. Langs gaan voor geld kost veel te veel tijd. Zoveel mogelijk ramen, dát levert geld op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.