Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

overstapper

overstapper

05-01-2012 om 21:33

Frustratie zorgverzekeringen

Na alle acties om vooral je zorgverzekering te bekijken en eventueel over te stappen ben ik avonden bezig geweest om e.e.a. op een rijtje te zetten. Belangrijk voor mij waren "vrije keuze zorgverlener", vergoeding fysio en vergoeding aanvullende geneeswijzen/therapieën.
Een verzekering uitgezocht, aanvullende verzekering uitgezocht, qua prijs toch wel 40 euro duurder dan waar ik zat. O, u moet nog wel even een vragenlijst invullen om te kijken of u toegelaten wordt.
Na 3 dagen een telefoontje: u bent afgewezen, want u heeft afgelopen jaar fysio gehad, bent bij een aanvullende therapie geweest en heeft een bril. U kunt wel een andere aanvullende verzekering krijgen, maar die vergoed maar 12x fysiotherapie.
Overstappen lukt dus niet als je als zorg verbruikt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het iemand wel gelukt is, die bv wel al bij een fysiotherapeut liep.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

05-01-2012 om 21:37

Overstappen

naar een zorgverlener die geen toelating vereist zou ik zeggen, die zijn er genoeg.

Truus

Truus

05-01-2012 om 21:52

Overdreven

De meeste zorgverekering hebben een 100% acceptatieplicht. Bovendien wordt je niet afgewezen omdat je een paar keer fysio hebt gehad en een bril draagt, etc. Die 100% acceptatieplicht geldt alleen voor hele zware medische gevallen. Ik zeg: Independer!

amk

amk

05-01-2012 om 22:39

Acceptatieplicht truus

die geldt alleen voor de basisverzekering, voor de aanvullende verzekeringen (en daar zit fysio in) mogen ze zo veel selecteren als ze willen.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-01-2012 om 22:49

maar ik weet dat er nog genoeg zijn die dat niet doen. FBTO, Zorg en Zekerheid hebben het sowieso niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-01-2012 om 23:39

Anderzorg

Wij zijn overgestapt naar Anderzorg, die is goedkoop. En we hebben voor mijn man, met probleemgebit, maar meteen een tandartsverzekering afgesloten. Was geen probleem, want ze hebben geen medische keuring, dus daar zou je volgens mij ook terecht kunnen. Ik weet natuurlijk niet of ze aan jouw dekkingseisen voldoen.

anna van noniemen

anna van noniemen

06-01-2012 om 07:49

Hoeft niet

ik ben naar FBTO gegaan en ben weer 20 euro p.m. goedkoper uit, zonder voor selectie...

anna van noniemen

anna van noniemen

06-01-2012 om 10:43

Wat ik wel hier en daar las

bij het zoeken, dat wanneer je de basis MET aanvullend nam, er geen selectie zou plaatsvinden, maar als je alleen aanvullend nam wel. En dan vind ik het wel wat begrijpelijker.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 11:57

Moeder

Alleen als als je kind een beugel krijgt, kan een aanvullende raadzaam zijn. Dus "de meeste mensen" is echt overdreven.

overstapper

overstapper

06-01-2012 om 17:34

Moeder

De basisverzekering dekt niet alle rampzalige situaties. Even een scenario: je krijg een ongeluk of moet een operatie ondergaan. Daarna heb je fysio nodig, de eerste 20 x keer moeten uit de aanvullende verzekering komen, daarna komt de basis pas in actie en dan vaak 1 jaar. Wat zoals in mijn geval de gevolgen van een ongeluk 10 jaar geleden nog steeds merkbaar zijn. Daardoor én WAO én momenteel weer gedeeltelijk ziek én weer fysio nodig. Dat komt toch echt uit de aanvullende verzekering. En zo zijn er natuurlijk nog wel meer dingen te verzinnen. Zelfs een aandoening als Bechterew is wordt niet meer uit de basisverzekering vergoed.
Verzekeringen zijn altijd gebaseerd op solidariteit. De werkenden betalen voor de werklozen en zieken, etc. etc.

overstapper

overstapper

06-01-2012 om 17:45

Uitzoeken

Ik kan inmiddels zelf wel een website opzetten met info, ik heb hele schema's gemaakt. Ik was ook niet op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering (ik zou bij de aangevraagde zorgverzekering 185 euro per maand kwijt geweest zijn) maar heb puur op vrije keuze gezocht. Voor de basis moeten ze je accepteren, maar voor de aanvulling niet. Heel simpel, is de dekking van de aanvulling hoger, dan is de selectie strenger. Constructies met basis bij verzekeraar a en aanvullend bij verzekeraar b heb ik niet bekeken.
Zoals ik aangaf was de vrije zorgkeuze voor mij belangrijk, met name omdat steeds meer verzekeraars niet gecontracteerde fysiotherapie uitsluiten of je alleen mag na toestemming van hun. Gezien het feit dat ik nu bij een ongecontracteerde fysio kom en ik niet wil wisselen, is dat dus van doorslaggevend belang.
Een verzekeraar als Z&Z vergoedt dit jaar toevallig wel weer ongecontracteerde fysio, maar je krijgt wel minder terug.
Bij veel aanvullende verzekeringen wordt je wel toegelaten als bv de vergoeding voor fysio 12x is, maar die vergoeding vind ik te laag, door ervaring wijs geworden de afgelopen jaren.

Iemand noemde Independer, maar dat is gewoon een vergelijkingssite. Die heb ik ook gebruikt, inclusief andere sites en ook nog de polisvoorwaarden van diverse verzekeraars doorgespit. Verzekeraartechnisch begrijp ik het ook prima. Ik ben een te hoog risico. Alleen je hebt dus niet de mogelijkheid om naar een beter passende verzekering over te stappen als je al zorg verbruikt.

Independer

Independer is vorige maand overgenomen door Achmea. Hierdoor is het in mijn ogen niet meer een onafhankelijke vergelijkingssite.

Kiemer

Ik was opeens ook niet meer chronisch ziek volgens de lijst van minister Borst. Knap hé zwaar reuma, maar niet meer chronisch. Ik heb al jaren een indicatie voor chronische fysio, is ook echt nodig, maar vanaf dit jaar krijg ik dat niet meer. Dus moest ik mezelf bijverzekeren en bij een heleboel is inderdaad acceptatieplicht. Maar bij Kiemer, de internet verzekering van De Friesland verzekering werd ik wel geaccepteerd. Ik betaal wel 206 euro per maand (basis + aanvullend), maar goed je moet wat om nog te kunnen blijven functioneer. Mijn man heeft een pakket lager en de kinderen zijn bij mijn pakket mee verzekerd. Ik krijg nu wel andere dingen vergoed die ik eerst niet kreeg dus ik ben wel duurder uit, maar daardoor valt het te overzien. De fysio krijg je vergoed mits het medisch te verantwoorden is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, groeten Pinkelot

overstapper

overstapper

08-01-2012 om 16:44

Pinkelot

Bedankt voor de tip. Voor dit jaar gaat het niet meer lukken, maar ik zal alvast op hun site gaan kijken en het voor komend jaar in de gaten houden.

Heel vervelend voor je dat reuma uit de lijst Borst is gegooid. Alsof iedereen met reuma evenveel last heeft. Gelukkig dat je toch een beter aanvullend pakket kon afsluiten.

Overstapper

Hoi Overstapper,

Ik dacht dat je nog tot 1 februari over kunt stappen of had je je oude verzekering nog niet opgezegd?

Groet, Pinkelot

Tijgeroog

Tijgeroog

08-01-2012 om 21:54

Volgens mij

Volgens mij moest je voor 1 januari je oude verzekering opzeggen en heb je dan tot 1 februari de tijd om iets nieuws op te zeggen.

overstapper

overstapper

09-01-2012 om 09:37

Klopt

Ja, het klopt dat je voor 1 jan moest opzeggen. Dat had ik dus niet gedaan, uit voorzorg. Straks kun je helemaal geen aanvullende verzekering meer krijgen.
De verzekeraars onderling konden tot 6 januari opzeggingen doorgeven. Het telefoontje van de potentiële verzekeraar dat ik niet werd aangenomen kwam op 4 januari. De aanvraag in behandeling nemen duurde meer dan 1,5 week.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.