Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pien

Pien

24-05-2010 om 11:57

Functiewaardering bezwaar

Deze week een nieuwe functiebeschrijving- en waardering ontvangen. Bij Niveaubepalende elementen staat het werk en denkniveau beschreven als: 'Voor de functie is een kennisniveau vereist van een lagere beroepsopleiding (vmbo) of een middelbaar algemeen vormende opleiding'. Vervolgens staat in de Bijlagen onder het kopje 'Niet niveaubepalende elementen': -> 'Overige voor de functie belangerijke zaken; minimaal Havo aangevuld met het diploma X'.
Voor mijn gevoel wringt het dat het kennisniveau gewaardeerd wordt op maximaal mavo niveau maar als aanvullende (niet nieveaubepalend!) eis minimaal havo + diploma (op mbo niveau) gevraagd wordt. Door het opleidingsinstituut wordt deze opleiding ingedeeld op mbo nivo (1 jarig, 1 dag in de week).
Voor een functiegroep hoger is het kennisniveau van een middelbare beroepsopleiding vereist.
Voor mijn gevoel wringt het. Is er iemand voor wie dit dagelijkse kost is en mij kan vertellen of bezwaar indienen zinvol zou zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-05-2010 om 20:01

Waartegen in bezwaar?

Wat is de grond van je bezwaar? Vind je dat de functie hoger ingeschaald moet worden?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-05-2010 om 22:39

Twee keer gedaan

Ik heb twee keer bezwaar gemaakt in een dergelijke situatie. Bedenk goed waar je bezwaar tegen wilt maken. In je kopje schrijf je functiewaardering, maar volgens mij gaat het om de functieomschrijving die volgens jou niet klopt. Dat zijn twee verschillende dingen.
Ik heb beide keren met een aantal collega's met dezelfde functie bezwaar gemaakt, tegen onze functieomschrijving. Tips die ik je wil meegeven: maak een gedegen en zakelijk verhaal. Emoties en sentimenten moet je proberen uit te schakelen. Geef zo concreet mogelijk aan welke onderdelen in de omschrijving niet kloppen en hoe het volgens jou moet zijn. Kun je dit 'bewijzen'? Bijvoorbeeld door de functie te vergelijken met andere functies? Zorg ervoor dat je praat over de functieomschrijving, en NIET over je persoonlijk functioneren. De functieomschrijving staat los van jou als persoon. Waarschijnlijk moet je eerst schriftelijk bezwaar maken, en het daarna mondeling toelichten aan een commissie. Vraag bijvoorbeeld een collega om het bezwaarschrift te lezen voordat je het verstuurt. Ieder woordje moet kloppen, dus een meelezer is echt verstandig. Als je iemand met een juridische achtergrond kan laten meelezen, dan kan dat helemaal waardevol zijn. (wij zaten destijds met juristen op een afdeling, heel handig).
Beide keren hebben we trouwens geen gelijk gekregen. De commissie hoort jouw verhaal aan, maar ook dat van de werkgever. Het blijft dus jouw woord tegen dat van de baas. In ons geval onderschatte de directie structureel het werk en belang van onze afdeling (dat speelde al jaren). De commissie concludeerde daaruit dat wij gewoonweg meer deden dan in onze omschrijving stond, dat we waarschijnlijk onze functies 'ontgroeid' waren. Dus onze omschrijving werd niet aangepast, wij mochten gewoon wat minder ambitieus zijn....

Pien

Pien

24-05-2010 om 22:41

Inschaling

Ja ik vind eigenlijk dat de functie te laag is ingeschaald. En dat met de genoemde niet niveaubepalende elementen (minimaal havo +opleiding op mbo niveau = niveaubepaling..)toch geprobeerd wordt het niveau iets op te schroeven (terwijl dat niet beloond wordt zeg maar). Maar wellicht is dat heel gebruikelijk om toekomstige doorgroei makkelijker te maken?

Pien

Pien

25-05-2010 om 15:06

Ijsvogeltje

Bedankt voor je tips en toelichting. Idd emoties eruit laten, best lastig na een reorganisatie...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.