Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pikachu

Pikachu

28-01-2009 om 21:31

Gaan free-lancen of toch vast dienstverband?

Mijn man heeft een goed betaalde vaste baan, maar heeft het daar niet naar zijn zin. Volgens hem kan hij beter gaan free-lancen. Hij heeft genoeg contacten om opdrachten te krijgen en wil dan contracten afsluiten voor bijvoorbeeld minimaal één dag in de week met 2 verschillende opdrachtgevers, zodat hij niet zonder werk komt te zitten.
Ik zie het helemaal niet zitten. Misschien ben ik gewoon burgerlijk en ouderwets, maar ik hou van vastigheid in een 'gewone' baan waarbij je weet wanneer je hoeveel moet werken en hoeveel je betaald krijgt. En dat in een periode dat ze overal alle niet-vaste werkkrachten er uit gooien!
Is het fijn om te free-lancen en zit je wel eens zonder werk en hoe regel je alles, moet je je inschrijven ergens en verzekeren? Kortom, zou het toch ideaal zijn om free-lancer te zijn als je redelijk verzekerd denkt te zijn van werk?
En nog even buiten het werk zelf: hij zal dan ook vaker thuis gaan werken en ondanks dat dat mij wat meer vrijheid biedt voor mijn werk (ik werk part-time) zie ik dat helemaal niet zitten! (Of is dat heel erg om te zeggen?)
(Noem mij maar) Pikachu.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

28-01-2009 om 21:46

Jij hebt gelijk

Het lijkt me nu nogal een risicovolle tijd om te gaan freelancen! Maar als ie het echt niet kan laten, kan hij toch (vast) in deeltijd gaan werken, bijvoorbeeld 3 dagen, en dan 2 dagen freelance? Dan is er in elk geval brood op de plank.

reina

reina

29-01-2009 om 06:55

Pickachu

Mijn man is ook ooit (ik geloof in 2001) voor zichzelf begonnen, ik had dezelfde bedenkingen als jij. Hij heeft toen eerst een parttime baan gezocht en is daarnaast eigen opdrachten gaan doen. Toen dat heel goed bleek te lopen is hij ruim 2 jaar later fulltime voor zichzelf begonnen. Bij hem loopt het heel goed, hij heeft nog nooit zonder of met weinig werk gezeten. Daarnaast heb ik een vaste parttime baan, dus mocht het ooit minder gaan dan hebben we toch een basisinkomen. Dat hij (meestal) de hele dag thuis is, is iets waar ik aan heb moeten wennen en wat ik soms best bezwaarlijk vind, op een vrije dag alleen thuis vind ik heerlijk, hij begrijpt dat niet echt "ik zit toch boven te werken, jij kunt och je eigen gang gaan?", dat is zo, maar toch... ( maar een kantoor elders huren vind ik weer zonde van het geld, dus het is ook een beetje mijn eigen schuld )

Plezier in je werk

Ik ben zelf zelfstandig ondernemer en werk vanuit huis. Als je man echt wil gaan freelancen raad ik hem aan zich inderdaad eerst goed te verdiepen in de administratieve rompslomp die daar bij komt kijken. Om in aanmerking te komen voor een VAR-WO (Verklaring Arbeidsrelatie- winst uit onderneming) en de daarbijbehorende zelfstandigenaftrek moet je bijvoorbeeld drie of meer opdrachtgevers per jaar hebben, anders gaat de fiscus ervan uit dat je je werk hebt gedaan in verkapt dienstverband. Verder moet je er rekening mee houden dat je een goede boekhouding bij moet houden en dat je aan het urencriterium voldoet.

De financiële crisis werkt inderdaad niet echt mee, maar Pikachu, aan de andere kant moet het je toch ook wat waard zijn dat je man zijn werk met plezier doet? Ik snap heel goed dat je opziet tegen de onzekerheid die het freelancen met zich mee brengt, maar met tegenzin elke dag naar je baas gaan, lijkt me echt verschrikkelijk.

Misschien eerst proberen om 1 of 2 dagen in de week wat voor jezelf op te zetten, kan een optie zijn. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Chris

angel3

angel3

29-01-2009 om 10:23

De illussie van een vaste baan

een vaste baan biedt schijnveiligheid. In deze tijd is voorzichtigheid wel geboden natuurlijk dus je man moet zich goed verdiepen in het een en ander. Ik weet niet in welke branche je man zit?
Mijn man werkt al 10 jr voor zichzelf en heeft nog geen dag zonder werk gezeten. Hij zit meestal bij de klant en werkt zelden thuis. Missch kan je man wel een deal sluiten met zijn werkgever? mijn man is ook zo begonnen en werd ingehuurd door zijn oude werkgever.

Er zijn versch constructies denkbaar. Je kunt echt gaan freelancen en dan moet je 3 opdrachtgevers per jaar hebben voor de belastingdienst. Je kan ook een soort payroll constructie aangaan. Dan zorgt een payroll bedrijf voor de administratie en sta je formeel op hun loonlijst. Je hoeft dan niet aan die 3 opdrachtgevers regel te voldoen en je hebt minder administratief gedoe. Maar ja je moet er wel voor betalen...
Je moet je inschrijven bij de KvK. En zeker ook goed verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid e.d Dat zijn dure verzekeringen maar ik ken iets teveel mensen die daarop wilden besparen en nu met de gebakken peren zitten (langdurig ziek en dus GEEN inkomen)
Daar moet je dus niet op bezuinigen.

Als ik je man was zou ik de full time baan die hij nu heeft proberen om te zetten naar een part time contract van 32 uur en die ene dag intensief gebruiken voor de opstart van zijn eigen toko. Dan haalt ie daar ook energie uit...

Suk6 ennu........niks is zeker in het leven. Een beetje plezier in je werk is heel wat waard....(en er zijn ALTIJD redenen te bedenken het niet te doen. Is het geen crisis dan is het wel een verhuizing een zwangerschap een dure vakantie etc.)

Lastig

ik kan mij jouw gevoel heel goed voorstellen. Mijn vriend heeft een vaste baan die zeker wel vastigheid en in die zin veiligheid biedt (type werkgever en functie).

Aan de andere kant, als hij het niet probeert dan weet je het nooit. Het heeft ook voordelen om eigen baas te zijn.

In mijn branche (interieur) vallen nu (zoals wel vaker geweest is) harde klappen, architecten moeten mensen op straat zetten, er zijn weinig particuliere opdrachtgevers, weinig semi-overheid die projecten opstarten, kortom echte misère en dat is echt te merken onder de collega's die korte contracten hadden maar nu op straat staan en dus een inkomensval gaan maken als ze niet snel een nieuwe baan vinden, echt paniek.

Ik hoor volgende week of 1 opdracht door gaat en ik ben net gebeld voor een optie uit mijn netwerk. Maar het is nu heel anders dan vorig jaar toen ik achter elkaar door werk had en de kassa lekker door rinkelde.

Oh dat voorbeeld van reina

misschien is dat iets, eerst het parttime proberen, nog wat tijd nemen om de boel goed op de rit te zetten, netwerk aanscherpen en dan als de economie weer gaat herstellen en aantrekken fulltime er voor gaan.

Illusie van een vaste baan-2

Niets is zeker in dit ondermaanse, ook een vaste baan niet, maar de werknemer die zijn baan kwijt raakt heeft gewoonlijk recht op WW (geeft in elk geval tijdelijk soelaas) en een freelancer die geen opdrachten meer krijgt moet maar zien hoe-ie zich redt.
Lijkt me in deze tijden wel iets om in de overweging mee te nemen.

Die optie van Reina lijkt mij een hele goede. Is ook niet ongebruikelijk, heb ik wel eens begrepen (hou wel even rekening met concurrentiebedingen etc)

Groeten,

Temet

angel3

angel3

29-01-2009 om 14:14

Illusie 3

dat klopt van die ww, maar wat betreft freelancen ligt het zo erg aan de branche. Dat is echt erg relevant. Als je lekker veel opdrachten in het begin hebt kun je een buffer opbouwen. Mijn man freelanced en kan het zeker wel een half jaar volhouden zonder opdrachten of misschien nog iets langer als we heeeeeel zuinig aan doen. Hij betaalt zichzelf elke maand een vast bedrag salaris uit en de rest buffert hij voor de slechtere tijden. Die zijn er in 10 jr nog niet geweest en ook komend jaar zit vol.

Het is jammer om de crisis als reden aan te voeren om het niet te doen omdat er zoals gezegd altijd wel redenen zijn om het uit te stellen. Maar het vergt ook wel voorbereiding en bouwen dus niet NU opzeggen en morgen hopen op een klant. Dat werkt niet. Eer dat hij alles op de rit heeft is hij een half jaar verder en wie weet hoe de crisis er dan weer uitziet....?

Maar goed in welke branche zit hij dan?

groet

Pikachu

Pikachu

29-01-2009 om 20:26

Fijn, die input!

Nou, ik moet er nog eens goed over nadenken.
Mijn man is projectleider met ICT gerelateerde projecten. Hij heeft een paar contacten waarvan hij al vrij zeker heeft dat die hem regelmatig voor klussen zullen vragen. Hij zal dus niet echt op nul beginnen. En alleen maar thuis zijn, zal hij dus ook niet, want hij zal ook regelmatig daar op het werk moeten overleggen.
Overigens is het niet de eerste keer dat hij het hier over heeft (door mijn gebrek aan enthousiasme wordt het snel afgekapt), maar nu is hij het toch echt serieus aan het overwegen - en ik dus ook.
Minder gaan werken is op zich niet echt een probleem voor hem, alleen heeft hij nu al een 36-urige werkweek omdat hij ook om de week een vaste dag thuis met de kinderen heeft. Of het in zijn huidige baan ook echt mogelijk is om 3 dagen te gaan werken weet ik niet, en hij heeft nu toch een behoorlijk salaris, dus dan zou hij inderdaad al echt wel een klus moeten hebben voor die andere dagen.
Bedankt voor jullie reacties, ik kan er zeker wat mee! (Hij had zelf ook al berekend dat als hij full-time werk heeft, dat hij dan een aardige buffer op kan bouwen voor mindere tijden - gezien het tarief dat hij kan vragen).
Pikachu

reina

reina

29-01-2009 om 21:26

Nog iets , pikachu

Voor mijn man helemaal voor zichzelf begon hebben we duidelijke afspraken gemaakt over de tijd die hij in zijn bedrijf zou steken. Zeker als je thuis werkt is het risico groot dat je veel te veel inj je werk opgaat en je gezin 'vergeet'. Wij hebben een maximaal aantal werkuren afgesproken, afspraken gemaakt over vakanties etc. Beter van tevoren afspraken maken dan dingen die erin geslopen zijn later terugdraaien. Het is ook wel ideaal, hoor, dat mijn man zelf zijn vakantietijden kan bepalen, dat we soms doordeweeks weg kunnen, die tijd haalt hij 's avonds in etc.

angel3

angel3

29-01-2009 om 21:51

Afspraken

ja dat is een goeie van reina dat kan een hoop verkeerde verwachtingen voorkomen. Gelukkig denkt mijn man omgekeerd. Die heeft de filosofie: voor hetzelfde salaris als toen hoef ik nu minder te werken (ivm aardig uurtarief). Hij heeft helemaal berekend hoeveel uur hij per maand moet draaien om zijn salaris eruit te halen en dus dat we gewoon goed rond kunnen komen. Hij werkt gemiddeld 30 uur per week maar als hij 30 uur per maand zou werken zou het ook gaan. Het ligt maar net aan je werkmoraal . Sommige mannen (zijn altijd mannen) verklaren hem voor gek. Als hij MEER zou werken had hij 'rijk' kunnen zijn. Ja maar dat willen we helemaal niet. Hij geniet nu van zijn kleine kinderen en ik profiteer mee (kan ook werken omdat hij zijn dingen thuis doet). Wel goed om het daar vantevoren over te hebben ja.

Buffer

vergeet niet dat uit dat inkomen alles zelf betaald moet worden, dus het volledige pensioen, volledige ziektekosten, spaarloon zit er dus ook niet in, geld opzij zetten voor mindere tijden, geld voor investeringen op korte en langere termijn. Arbeidsongeschiktheidsverzekering kost bijvoorbeeld een flinke kluif.

Auto van de zaak is dan weer wel vaak voordeliger en zo zijn er nog wat dingen die (wat) gunstiger uitvallen.

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 09:37

Illusie van freelancen

De illusie van freelancen: Nix vrijheid, en klanten zijn erger dan welke baas dan ook.....

mopperkont

mopperkont

30-01-2009 om 10:15

Hij moet dan wel erg goed zijn in z'n werk

Want freelancers worden vaak ingehuurd voor het moeilijke rotwerk. Nu zijn er mensen die dat leuk vinden, zoals mijn man, maar dat ligt lang niet iedereen! Kijk, die uurtarieven liggen wel hoog, maar als je kijkt hoeveel daarvan naar de belasting gaat word je wel eens moedeloos. En dan nog die tussenpartijen waar je soms mee te maken hebt, zeker als je voor grote bedrijven werkt. Wij zijn bijna eens 60000 guldens kwijtgeraakt doordat zo'n clubje failliet ging. Ik had net op tijd een advocaat ingeschakeld. Later is mijn man mensen tegengekomen die dus wel de boot in waren gegaan met datzelfde clubje.
Freelancen is volgens mij vooral een kwestie van je mans karakter. Wanneer je eigenwijs bent, erg gesteld op vrijheid, en heel goed in je vak zal hij zich er prettiger bij voelen. Anders niet doen.
Uurtarieven staan op het moment trouwens onder druk. Ik heb gehoord dat sommigen 20% moeten inleveren als ze willen blijven. Aan de andere kant worden freelancers juist nu ingehuurd omdat bedrijven nu even geen vaste krachten in willen huren.

Mathilde

Mathilde

30-01-2009 om 14:21

Moet bij je passen

Voor het geld hoeft hij het niet te doen. Met een vaste baan ben je financieel meestal beter af (WW, pensioen etc etc). Als freelancer maak je daarnaast meer onrendabele uren (administratie moet je zelf bijhouden, klanten werven etc etc). Veel freelancers gaan na een tijdje weer bij een baas werken omdat ze het ongezellig vinden (geen collega's) en te weinig feedback krijgen (als freelancer hoor je meestal alleen iets als het niet goed gaat).
Ik freelance nu 12 jaar en ik vind het heerlijk. Maar ik voldoe dus aan de karakterbeschrijving van mopperkont .
Mathilde

vrouwvan

vrouwvan

30-01-2009 om 14:55

Mathilde

dat ligt denk ik aan je vakgebied. Pikachu zoekt ITC freelance werk. Mijn man doet dat ook. Erg leuke collega's, meedenkende klanten/opdrachtgevers en een winst (totaaluitkomst, dus uurloon - kosten)) waar hij niet voor bij een werkgever aan de slag kan.
Ja, niet factureerbare uren maakt hij ook. Maar da's in verhouding niet zoveel.
Man voldoet trouwens ook aan de karakteromschrijving van mopperkont.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-01-2009 om 15:15

Uurtarief

Hebben jullie de werkelijke kosten al eens op een rijtje gezet? Ik heb al meer gezien dat mensen zich rijk rekenen met dat uurtarief, de verleiding is groot om je uurtarief te vermenigvuldigen met het aantal uren dat je denkt te kunnen werken en dat dan als je inkomen te beschouwen. Ik ben het met Manda eens over de kosten die je mee moet rekenen.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost honderden euro's per maand. Geld opzij zetten voor je pensioen ook. Voor ziektekosten moet je niet alleen de basispremie betalen, maar ook een percentage van de omzet. Reken ik de belasting en reserveringen voor mindere tijden nog niet mee.
Ik wil niet zeggen dat het niet te doen is hoor, maar verkijk je niet op die kosten.
Groet, Ellen

angel3

angel3

30-01-2009 om 20:45

Branche

nogmaals om welke branche gaat het? je zegt projectleider ict gerelateerd...maar kan hij zelf ook iets.? Anders heb je altijd te maken met personen waar je afhankelijk van bent of bouwt en adviseert hij zelf ook inhoudelijk?
Wat betreft de financieen. Wij gaan altijd uit van: 3/4 kosten en 1/4 wat je redelijkerwijs overhoudt. Als je dan een goed uurtarief hebt dan verdien je dat niet bij een baas. Besteed die admin tot op zekere hoogte uit. Tenzij je dat natuurlijk geweldig leuk werk vindt.

Julie

Julie

30-01-2009 om 21:16

Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen

In samenwerking met FNV heeft het Zilveren Kruis een AOV ontwikkeld voor zelfstandigen.
Een stuk goedkoper.
Ik (vrouw, 37 jaar, zelfstandig, zittend beroep) kom uit op een maandpremie van 83 euro. Jaar wachttijd, verzekerd voor 16000 per jaar tot aan mijn 65e.

http://www.zilverenkruis.nl/FNV/Pages/fnv.aspx

Pikachu

Pikachu

30-01-2009 om 21:48

Het wordt niet makkelijker zo...

Wat een hoop dingen om aan te denken!
Even voor Angel; hij kan zelf ook wel iets , hij adviseert veel, alleen het bouwen zelf is iets wat hij aanstuurt (of laat aansturen). Uiteindelijk is hij dus wel afhankelijk van anderen.
Hij is goed. Gevaar zou inderdaad kunnen zijn dat als hij ergens enthousiast over is, dat hij daar te veel tijd in gaat stoppen.
Voor hem is het wel een negatief punt dat hij op free-lance basis niet snel langer lopende projecten zal doen, waarmee hij echt iets op kan bouwen.
We moeten in ieder geval op een rijtje zetten wat hij allemaal moet regelen, wat dat kost, wie (serieuze) potentiële opdrachtgevers zijn, of hij echt minder kan gaan werken in zijn huidige baan (andere baan is niet een optie), wat mogelijk de opbrengsten zijn, hoeveel hij max kan/wil werken.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Pikachu
Andere/nieuwe/aanvullende inzichten blijven natuurlijk welkom.

vrouwvan

vrouwvan

30-01-2009 om 21:49

Zilveren kruis

verzekert maar tot max 20.000 op jaarbasis.

vrouwvan

vrouwvan

30-01-2009 om 21:53

Pikachu

Wil je man geen langer lopende projecten doen, of verwacht hij dat hij dat niet zal vinden?
Man begint net komende maandag met een nieuwe klus. Daarvoor heeft hij ruim een jaar bij dezelfde klant gezeten (en dat voor de 3e maal)

Tihama

Tihama

30-01-2009 om 23:11

Kamer van koophandel

Mijn man overwoog dit een paar jaar geleden ook. We zijn toen naar de speciale voorlichtingen van de KvK geweest. Daar werden heel veel tips en trucs gegeven. De VAR-verklaring (héél belangrijk) en alle mogelijke afdrachten, reserveringen en belastingaspecten.

Manlief besloot daarna er niet voor te gaan en een andere baan te zoeken. Ik kreeg opeens meer inzicht in de uurtarieven waarvoor ik op mijn werk zzp-ers inhuurde.

Mensen rekenen zichzelf makkelijk rijk. Ik zou die voorlichting van KvK eens bezoeken en dan een goed bedrijfsplan maken voor je de stap zet.

Tihama

Ook belangrijk

Als je wil gaan freelancen, om je huidige contract bij werkgever goed te bekijken. Daar kan namelijk instaan dat werkgever je verbiedt om voor jezelf te gaan beginnen of klanten mee te nemen of wat dan ook.
En als je daarvoor hebt getekend wordt het heel moeilijk.
gr. Inge

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bedenk dat je bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering niet je winst (= inkomen) moet verzekeren, maar je omzet. Anders doen de kosten je de das om als je ziek wordt. Nu verschillen de kosten erg per soort bedrijf, maar dat je er maar even rekening mee houdt.

Groeten,

Temet

Mathilde

Mathilde

31-01-2009 om 20:24

Zwart kijken

Nou lijkt het net alsof de meesten je man dat freelancen willen ontraden. Maar het kan gewoon geen kwaad om van tevoren de zaak op z'n zwartst te bekijken . Misschien moet hij eerst eens goed zijn motivatie onder de loep nemen. Wil hij gaan freelancen omdat hij ontevreden is over zijn baan (er zijn vast andere leuke banen te vinden), of wil hij echt zelfstandig zijn? Toevallig ken ik een recruiter in de ICT en volgens hem is dit ook in zijn vakgebied dé vraag die je jezelf moet stellen (en jezelf niet rijk rekenen).
Mathilde

In de huidige economische situatie

Van nu zou ik het niet aandurven.,....Zzp-ers, freelancers, dat wordt het eerst weg bezuinigd door bedrijven die in financiele problemen komen! Dus als hij de hoofd kostwinner is zou ik er denk ik ook problemen mee hebben......

angel3

angel3

02-02-2009 om 16:54

Niet waar soppie

dat hangt echt van de branche af sowieso en het product. Sommige dingen moeten doorgaan (bepaalde it salaris systemen bijvoorbeeld). Ten 2e belasten zzpers niet je vaste personeelsbestand met alle vaste kosten van dien. Het zou dus best zo kunnen zijn dat zzp ers juist meer ingehuurd worden omdat dat maar tijdelijk is.
Mensen met tijdelijke contracten die omgezet moeten worden naar vast daar zouden bedrijven nog weleens lastig over kunnen gaan doen. Ook jaarcontracten worden minder snel verlengd. Ik ken behoorlijk veel zzp'ers en die hebben allemaal nog zat werk.....

mirreke

mirreke

04-02-2009 om 16:45

Juist niet soppie!

In deze tijd werkt men veel liever met freelancers, zzp'ers ed. bij onverwachte of tijdelijke klussen. Ik heb juist nu enorm veel werk! (gelukkig maar...)
Hier trouwens een heel gelukkige zelfstandige, met als luxeprobleem dat ik nu eigenlijk te veel werk heb en te weinig tijd over heb voor onze vier kinderen. Dat voelt heel rot, vind ik zelf. Mijn eveneens zelfstandige partner die het ook juist nu heel druk heeft, met heel ander werk, heeft dat schuldgevoel echter niet. Het zal wel een vrouwending zijn...

mirreke

mirreke

04-02-2009 om 16:55

Vroegere werkgever

Toen ik destijds bij mijn oude werkgever wegging, in zeer goede harmonie, heb ik afspraken kunnen maken over werkzaamheden die ik meekreeg. Nog steeds krijg ik heel veel en regelmatig werk via mijn oude contacten.
Overigens sluit ik me aan bij degenen die voorstellen parttime te gaan werken en daarnaast zijn eigen bedrijf op te zetten en opdrachten te gaan verwerven. Zo ben ik ooit ook begonnen en dat is me prima bevallen, ook financieel.
Enne, als je man thuis gaat werken krijgt hij neem ik aan ook een werkkamer, of die heeft hij al. Want dat zou wel mijn voorwaarde zijn. Het zal best wennen voor je zijn, maar ik vind het hier heel gezellig (lief en ik werken beiden zelfstandig, ik meestal thuis en mijn lief regelmatig thuis). We gaan ook wel eens lekker midden op de dag door de week zonder kinderen naar de stad als we beiden tijd hebben, en we drinken in onze koffiepauze samen koffie. Kortom, het heeft ook voordelen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.