Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Garagebox kopen - consequenties

Dag allen,

Wij kunnen van een buurman voor een redelijke prijs een garagebox kopen. Fijn! Extra ruimte voor nog meer rommel.

Nu heb ik een aantal vragen. Weten jullie hierop antwoord?

- wat is voordeliger; cash betalen of hypotheek ophogen?
- wat zijn de bijkomende kosten? Overdrachtsbelasting, notaris, ozb?
- Hoe zit het belasting-technisch? Kan je de rente aftrekken (in geval van hypotheek), telt het mee als bezit?

Het klinkt allemaal zo eenvoudig (nu huren we een garagebox voor 60 euro per maand, zonder extra gedoe), maar ik wil even zeker weten dat er geen addertjes onder het gras zitten.

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,
Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

29-08-2010 om 22:36

Weet het niet zeker

maar als de garage niet aan je woning vastzit, mag je het volgens mij niet aftrekken van de belasting. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker...

Cash

Als je cash hebt zou ik cash doen. Je mag hooguit de hypotheek*rente* aftrekken (en zelfs dat is maar de vraag). Dat betekent dat je niet de hele rente zelf hoeft te betalen. Maar je moet dus altijd nog een deel betalen. PLus de koopsom natuurlijk. En het cash geld dat je daardoor niet hebt uitgegeven valt onder de vermogensrendementheffing.

Tel uit je verlies.

Verder: onderhoud, ook weer verkopen als je ooit verhuist, etc... (ozb ook, misschien?)

Het is zeker niet bespreekbaar om gewoon die troep weg te doen???

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

30-08-2010 om 14:13

Helaas

Een losse garagebox wordt als 2e 'woning' gezien en de hypotheekrente kan je dus niet aftrekken.

Als je 't cash kan betalen zou ik dat dus ook zeker doen.

Je betaalt overigens wel weer inkomensbelasting voor de garage, en ozb inderdaad en, als er gas/water/electra is daar weer de diverse kosten voor.

Hoezo?

"Je betaalt overigens wel weer inkomensbelasting voor de garage, en ozb inderdaad en, als er gas/water/electra is daar weer de diverse kosten voor.""

Inkomstenbelasting? Hoe dat zo?

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

30-08-2010 om 15:24

Wij

hebben zo'n extra garagebox. Misschien bedoelt Hanne dat, ook als je cash koopt, het bedrag nog steeds geldt als vermogen en dus niet voor vermindering zorgt van je evt. te betalen vermogensrendementsheffing. (Inkomstenbelasting, tja, het is maar wat je uitspookt in die garage... De rente van een hypotheek voor de aankoop mag je niet idd niet aftrekken, en ozb betalen moet je ook. Als de prijzen na een aantal jaar flink gestegen zijn kun je daar bij verkoop evt. wel winst behalen natuurlijk. Tel dat allemaal op, dan weet je of je voordeliger kunt blijven huren of niet.
Kari

Vermogensrendementheffing

Als je cash op je rekening laat staan en die box koopt met geleend geld betaal je dus over dat bedrag 2 x vermogensrendementheffing: éen keer over het geld dat je nog op je rekening hebt staan, en éen keer over de garage zelf.

En de rente van de lening mag je dus niet aftrekken.

Nou, de beste betaalwijze is daarmee wel duidelijk. Is alleen nog de vraag of je dat ding überhaupt moet kopen.

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

30-08-2010 om 18:42

"Als je cash op je rekening laat staan en die box koopt met geleend geld betaal je dus over dat bedrag 2 x vermogensrendementheffing: éen keer over het geld dat je nog op je rekening hebt staan, en éen keer over de garage zelf."
Dat lijkt me dan weer niet Temet. Als je iets koopt met geleend geld dan betaal je toch alleen vermogensrendementsheffing over het deel dat echt van jezelf is, dus over de overwaarde? Dat is bij een huis ook zo.
Maar het maakt voor de vmrh dus niet uit of het geld op je spaarrekening staat of in een garagebox zit. Beiden wordt gezien als bezit (vermogen).
Kari

Astrid

Astrid

30-08-2010 om 18:59

Hier een garagebox gekocht

Wij hebben 2 jaar geleden een garagebox bijgekocht. Hij staat bij ons achter op een parkeer pleintje. Wij hebben er een hypotheek voor. Wat ik me er nog van herinner is dat ons huis op nieuw getaxeerd moest worden en dat volgens mij de rente niet aftrekbaar is. Ik kon je er toen alles over vertellen, maar ondertussen weet ik het niet meer. Wel weet ik dat die garagebox ons 27.000 + 3.000 overdrachtskosten gekost heeft. Meer dan 4 muren is het niet en elektra is er ook niet.

Ik kom er zelf nooit. Nee, nog erger, ik ben er zelfs nooit binnen geweest. Slechts tot de drempel. Mijn man heeft een eigen bedrijfje en zijn zooi staat er in. Ik was allang blij dat die spullen uit mijn schuur gingen (die nu weer vol staat met andere dingen).

Mochten we ooit die garage kwijt willen, dan is hij in 1 dag verkocht. Iedereen wil hier een garage er bij (sommige hebben er zelfs 3). Op dit moment gaan ze al voor ver boven de 30.000 weg. Ja, dat krijg je met zo veel vraag.

Kari

Wat je daar zegt klinkt wel logisch ja, alleen betalen over de overwaarde. Hoe het met een woning zit zou ik niet weten, althans, over een zelfbewoonde woning betaal je vziw geen vermogensrendementheffing maar alleen eigenwoningforfait en dat dan weer niet als de hyp geheel is afgelost. Hoe het zit met woningen die je bezit maar waar je zelf niet in woont zou ik dus niet weten.

Groeten,

Temet

LindaJ

LindaJ

31-08-2010 om 10:36 Topicstarter

hmmmm toch cash dus en @temet

Woehaha Temet, de beste tip: rommel weg!

Maar er komt ook een mooie klassieker in te staan. Hiervoor huren we nu een kleinere garagebox aan de andere kant van de stad.

Degene die we nu gaan kopen is én groter én achter bij ons op het plein. Overigens hebben we nu ook een garage achter het huis, maar die fungeert als schuur. Dus hoe dan ook is de extra ruimte welkom.

We kunnen volgens mij onze huidige hypotheek best 20.000 euro ophogen. Kost maandelijks iets van 60 euro meer ofzo. Ik neem aan dat we die wel terug krijgen omdat het ophoging van de huidige hypotheek bedraagt.

Aan de andere kant, we hebben die 20.000 euro. Alleen dan is wel al onze back-up weg. Komt nog een reparatie aan het dak aan, schilderwerk.

We zullen ook eens bij onze hypotheek adviseur informeren.

Heel veel dank voor jullie reacties.

Groet, Linda

Boerenverstand

Mijn boerenverstand zegt 'waarom zou je iets lenen dat je al hebt?'
Als je geld leent, of het nou een lening is of een hypotheek, dan ben je altijd meer geld kwijt aan rente en aflossing. En 20.000 op een rekening of in een deposito levert op het moment ook niet veel op. Dus ik zou altijd gewoon cash betalen. En dat geld dat je anders extra aan aflossing betalen zou, zet je nu meteen elke maand weg, heb je ook zo weer een reserve voor reparaties en kapotte wasmachines.

Hanne.

Hanne.

01-09-2010 om 09:06

Wat denk je terug te krijgen?

>>Ik neem aan dat we die wel terug krijgen omdat het ophoging van de huidige hypotheek bedraagt.< <

Ik weet niet wat je denkt 'terug te krijgen' maar alleen als je de hypotheek gebruikt voor het verbouwen van je huis mag je de rente aftrekken. Als je het voor wat anders gebruikt mag je de hypotheekrente (en de overige kosten) niet aftrekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.