Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Voornaam Achternaam

Voornaam Achternaam

23-06-2011 om 21:28

Geachte, beste of...?

Ik ben aan het solliciteren. Ik moest mijn brief richten aan Ada Beetje. De aanhef van mijn brief was: "Geachte Ada Beetje,"
Ik heb nu een uitnodiging per mail ontvangen waarvan de aanhef was: "Geachte mevrouw Achternaam, beste Voornaam".
Nu wil ik mijn komst naar het gesprek bevestigen. Hoe doe ik de aanhef? Opnieuw: "geachte Ada Beetje", of: "Geachte mevrouw Beetje, beste Ada"
Groeten! V.A.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2011 om 23:41

Nee niet kopiëren

Je wilt toch niet de indruk wekken dat je haar naar de mond praat? Hou gewoon je eigen stijl aan. Het heeft haar blijkbaar niet afgeschrokken. Ikzelf zou gekozen hebben voor Geachte mevrouw Beetje, maar zoals gezegd... ze heeft je uitgenodigd, dus misschien vond ze jouw aanhef juist leuk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2011 om 23:51

Kwestie van smaak

Ach, het is vooral een kwestie van smaak. Beste mevrouw Beertje is prima, geachte mevrouw Beetje ook. Beste Ada zou ik niet snel gebruiken bij een sollicitatie.
Maar... Geachte Ada Beetje is geen goede keuze. Je spreekt niet iemand aan met voor- én achternaam. En na geachte komt heer/meneer/mevrouw, en zeker geen voornaam.

Voornaam Achternaam

Voornaam Achternaam

24-06-2011 om 09:55

Ja, gek eigenlijk...

het is verder een zeer zorgvuldig opgestelde brief, maar ik had bedoeld te schrijven "Geachte mevrouw Aatje Beetje". Dat blijft misschien een wat (te?) informele vorm, maar dat past wel bij de sector en de manier waarop de advertentie was opgesteld.
Nou ja, zo heb ik nu dan maar weer gereageerd. Bedankt voor jullie reacties!

Jesse_1

Jesse_1

25-06-2011 om 00:14

Ligt ook aan de rest van de brief

Als je in de brief verder ook getutoyeerd wordt, zou ik wel een brief terug schrijven met 'Beste Ada'.
In een sollicitatiebrief zou ik niet uit mezelf de voornaam van de geadresseerde gebruiken, door te ondertekenen met voor- en achternaam hoop ik duidelijk te maken dat ik er voor opensta dat ze mij bij de voornaam noemen. En anders komt dat vast wel in het gesprek
Jesse

Officieel

Officieel is het geachte heer/mevrouw achternaam en beste voornaam. Maar beste heer/mevrouw achternaam mag ook (wordt regelmatig gebruikt). Bij een eerste brief of mail gebruik ik geachte heer/mevrouw achternaam. Als degene reageert met een ondertekening met voor- en achternaam schakel ik over naar beste heer/mevrouw achternaam. Beste voornaam doe ik alleen bij mensen die ik ken. Als het heel officieel moet zo: geachte heer/mevrouw achternaam, beste voornaam (maar ook dan dat laatste alleen bij bekenden.)
Moet zeggen dat ik er misschien een beetje tuttig in ben. Geachte voornaam achternam ben ik nog niet tegengekomen.

winacoye

winacoye

25-06-2011 om 18:28

Heer/mevrouw

Bij het beoordelen van sollcitatiebrieven erger ik me eigenlijk alleen aan mensen die mij met geachte heer aanschrijven terwijl er duidelijk in de vacature staat dat ik geen heer ben. Het hangt natuurlijk wel af van het bedrijf waar je solliciteerd hoe formeel je je aanhef zou moeten beginnen.
Verder is het antwoord wat je hebt gekregen waarschijnlijk een standaard brief, waarin alleen jouw naam is aangepast.
Ik kom in ieder geval wel vaker brieven tegen waarin de aanhef met voor- en achternaam begint. Voor mij geen enkel probleem!

Sancy

Sancy

25-06-2011 om 19:18

Inderdaad en nou ja (winacoye)

Voornaam Achternaam, dat is gewoon een kwestie van een databaseje aanleggen en een standaard brief met velden hebben, dan draai je ze zo uit.
"Bij het beoordelen van sollcitatiebrieven erger ik me eigenlijk alleen aan mensen die mij met geachte heer aanschrijven terwijl er duidelijk in de vacature staat dat ik geen heer ben."
Als er dan inderdaad 'richt uw sollicitatie aan heer of mevrouw ...' staat dan kun je dat gewoon overnemen. Ik ben altijd blij met zulke zorgvuldige vacatures want het bespaart mij een beslissing
Enneh: "Het hangt natuurlijk wel af van het bedrijf waar je solliciteerd.." Erger je je ook aan mensen die de grammaticaregels niet altijd even secuur in acht nemen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2011 om 20:15

Officieel?

"Officieel is het geachte heer/mevrouw achternaam en beste voornaam."
Hoezo, officieel? Waar staat dat dan? Ja, vroeger werd je dat zo geleerd. Maar het is echt al heel erg lang niet meer nodig. Tien jaar geleden leerden wij tijdens correspondentie-trainingen de deelnemers al om 'beste' te gebruiken. Natuurlijk mag 'geachte' ook nog steeds, maar het is wel echt heel formeel hoor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2011 om 20:18

Ter verduidelijking...

Ik bedoel dus dat dat we toen al mensen leerden om 'beste mevrouw Jansen' te schrijven, i.p.v. 'geachte mevrouw Jansen'.
En hoe ondertekenen jullie je brieven? Zijn er nog mensen die 'hoogachtend' gebruiken?

Maar ijsvogeltje

Een sollicitatiebrief is toch ook formeel? Het is niet verboden beste mevrouw/heer achternaam, maar ik zou het zelf niet doen in een eerste brief. Ik onderteken wel met "met vriendelijke groet". Nou ga jij vast zeggen dat dat niet is volgens de regels van jouw cursus . Ik heb het wel zo geleerd, maar dat is langer dan 10 jaar geleden.
Over het gebruik van Beste in een zakelijke brief: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1323/

Vic

Vic

25-06-2011 om 21:12

Geachte en hoogachtend

Op mijn werk wordt ik geacht formele correspondentie altijd met geachte en hoogachtend te schrijven. In e-mails wijk ik daar soms vanaf en doe ik lekker losjes 'met vriendelijke groet'. Dan heb ik in de aanhef wel altijd geachte. Ook in mijn recente (interne) sollicitatiebrief stond geachte en hoogachtend. In de ontvangstbevestiging en de afwijzing overigens ook

Yta Chalne

Yta Chalne

26-06-2011 om 08:42

Overigens

Bij onbekend tot wie ik me richt schrijf ik 'geachte mevrouw, heer'. En niet andersom.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-06-2011 om 12:03

Fayw

Natuurlijk is een sollicitatie een formele brief. Maar je hebt formeel en formeel! Wat ik vooral bedoel te zeggen: 'geachte' is al jaren geen noodzaak meer en wordt steeds minder gebruikt. 'beste mevrouw' is een prima alternatief, nog steeds formeel, maar niet te hoogdravend en stijf. Past ook veel beter bij het gewone taalgebruik en de manier waarop mensen met elkaar communiceren.
'Hoogachtend' als ondertekening vind ik persoonlijk echt niet meer kunnen. Prima voor bijvoorbeeld juristen onderling, maar niet voor de gewone mens. 'Hoogachtend' betekent zoiets als 'met de hoogste achting', 'ik heb u hoog staan'. Erg gedateerd dus. Een 'met vriendelijke groet' is altijd goed. Keurig, netjes, vriendelijk.

Vic

Vic

26-06-2011 om 12:06

Ijsvogeltje

'Beste mevrouw' zou ik nog wel uit mijn toetsenbord krijgen, maar hoe doe je dat met een heer? 'Beste meneer' vind ik zo raar staan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-06-2011 om 12:21

Kan prima hoor

Beste meneer kan prima hoor in een brief. Je went er snel aan
Mijn motto is altijd: een goede brief is een telefoongesprek op papier. Loop je vast met het schrijven van een brief, stel je dan eens voor hoe het gesprek zou verlopen als je dit telefonisch zou afhandelen. (misschien is een telefoontje sowieso wel beter dan een brief). Als we iemand bellen, spreken we hem meestal aan met 'meneer X' (en niet met heer). Ook bedienen we ons dan niet van gewrochten als 'naar aanleiding van' en 'uw schrijven dd 25 juni jongstleden'. Dan zeggen we gewoon 'Goedemiddag meneer X. Ik kreeg gisteren uw brief binnen, waarin u aangeeft een klacht te hebben over onze monteur. Dat vind ik erg vervelend om te horen.'
Dit zou een prima begin kunnen zijn van een brief, maar om de een of andere reden hebben we de neiging om bij het schrijven veel formeler en stijver te worden.

Ijsvogeltje

Wij werken duidelijk niet in dezelfde sector. Een aanhef met geachte is zeer gangbaar, en meneer in de aanhef zetten niet. Daar staat toch echt heer, ook als het een beste is .

Vic

Vic

26-06-2011 om 14:24

Van het taalgenootschap/taalunie

"Geachte heer + de achternaam is de beste aanhef wanneer u de naam van de ontvanger kent en zeker weet dat het een man is. Wanneer u de naam van de ontvanger niet kent, maar zeker weet dat het om een man gaat, is Geachte heer een goede aanhef. In een aantal gevallen weet u niet of de ontvanger een man of een vrouw is, bijvoorbeeld als u de naam niet kent, als u alleen de initialen heeft of als de persoon een voornaam heeft waarvan u niet weet of die op een man of vrouw slaat. In die gevallen kunt u de volgende vormen van aanhef gebruiken:

- Geachte heer, geachte mevrouw

- Geachte heer
Geachte mevrouw

- Geachte heer, mevrouw

- Geachte heer of mevrouw

In deze vormen van aanhef kan ook steeds mevrouw op de eerste plaats staan. In een mondelinge aanspreking is meneer gebruikelijk. Die vorm wordt ook vaak als mijnheer geschreven. In de aanhef van een brief zijn meneer en mijnheer niet aan te raden."

Maylise

Maylise

26-06-2011 om 20:39

Ijsvogeltje

Het zal wel erg per sector verschillen maar zelf gebruik ik bij mijn zakelijke formelere correspondentie altijd 'geachte' als aanhef en 'hoogachtend' als groet.

Ook zinnen als 'naar aanleiding van' gebruik ik zeer regelmatig en omgekeerd ontvang ik regelmatig brieven met redelijk formeel taalgebruik.

Overigens niet alleen voor mijn werk maar ook als ik met instanties zoals nutsbedrijven correspondeer.

Beste meneer de Vries vind ik vreemd klinken. Beste heer de Vries klinkt al een stuk beter.

Maylise

Maylise

26-06-2011 om 20:43

Trouwens

Ik heb even geen brieven bij de hand maar ik heb het idee dat bedrijven als de bank/nutsbedrijven/KPN en dergelijke bijna altijd ondertekenen met 'hoogachtend.'
Ik moet wel zeggen dat ik het niet helemaal zeker weet omdat ik zulke brieven nooit heel zorgvuldig lees (wel de boodschap natuurlijk maar niet zozeer wie de brief nou eigenlijk geschreven heeft). Ik zal het eens nakijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.