Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

merene

merene

17-01-2011 om 21:13

Gedeeltelijk ontslag en ww

Mijn werkgever heeft momenteel niet genoeg werk en wil ons (ik en drie collega's) voor 5 uur per week ontslaan (met wederzijds goedvinden). Op deze manier hoeft er niemand uit en blijft onze kennis in het bedrijf.

Op zich prima. Ik kan een beroep doen op de ww. Ik weet alleen niet of ik dat doe, want dan moet ik namelijk ook beschikbaar zijn voor ander werk en eigenlijk vind ik minder werken wel prima.

Maar.... wat als nu over een half jaar blijkt dat ik alsnog ontslagen wordt. Hoe zit dat dan? Ik blijf nu 20 uur per week werken. Krijg ik dan over 20 uren ww of over 24 uren? Of wordt er gekeken naar wat ik het laatste jaar verdiend heb?
Kan iemand mij dit vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

17-01-2011 om 22:05

Merene

Hallo Merene,
Ik had in eerste instantie je bericht niet goed gelezen en dacht dat je werkgever een beroep wilde doen op deeltijd-WW:
Meer info vind je op:
http://www.uwv.nl/Werkloos/ww_speciale_situaties/deeltijd-ww.aspx.
Kort gezegd: je hoeft niet beschikbaar te zijn voor ander werk (tenzij het door je eigen werkgever wordt aangeboden, maar dan krijgt hij een boete, dus dat is niet waarschijnlijk). Je gaat eigenlijk kort gezegd tijdelijk minder werken (met dus ook minder loon). Je kunt ook na afloop van de deeltijd-WW niet gelijk ontslagen worden.
Klein addertje onder het gras: mocht je (iets) later nog wel in de WW belanden, dan telt dus dat je deze periode ook al WW hebt ontvangen en dat gaat 'van je uitkering af'.
Is even heel kort door de bocht hoor! Maar meer bijzonderheden kun je dus lezen op die site. Er is sowieso op internet meer over te vinden.
Maar in het geval dat je echt 'definitief' ontslagen wordt voor die 4 uur zou ik even goed nagaan of deze periode dan niet afgaat van de uitkering!!!
Jesse

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

17-01-2011 om 22:17

Merene

als je nu geen beroep op die 5 uur doet, denk ik niet dat dat over een half jaar bijvoorbeeld wel kan, omdat WW wordt berekend over de laatste 26 weken voorafgaand aan...Dus als je dan de rest van je dienstverband kwijtraakt krijg je nog maar over die laatste overgebleven uren WW.

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

17-01-2011 om 22:18

Jesse-1

>>Bij minder dan 5 uur arbeidsverlies krijg je géén WW-uitkering. < <

Dat klopt niet helemaal. Je krijgt WW als je 5 uur of meer van je arbeidstijd verliest, máár, als je minder dan 10 uur werkt en je verliest minimaal de HELFT van je arbeidsduur, dan krijg je daarover wel WW...

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2011 om 22:42

Nasha

Klopt, maar ik ging in dit geval in op Merene (die meer dan 10 uur werkt), en dat had ik ook niet goed gelezen zie ik nu. Ik kan het niet helemaal uit de openingsposting halen: Je wordt voor 5 u/w ontslagen zie ik nu. Maar werk je nu 24 en hou je dan 20 u/w over???? ("Krijg ik dan over 20 uren ww of over 24 uren?")
Jesse

merene

merene

18-01-2011 om 08:38

Reactie

Ik ben onduidelijk geweest zie ik. Ik werk nu 24 uur en wordt voor 5 uur ontslagen. Ik houd dus 19 uur over i.p.v. 20 uur.

Het betreft gewoon ontslag en geen deeltijd ww. Ik denk dat ik toch een beroep ga doen op de ww. Ik vind het zonde om de uren 'weg te gooien'. Natuurlijk zal ik dan beschikbaar zijn voor ander werk.

Dank voor jullie reacties.

Muriel

Muriel

18-01-2011 om 11:10

Nog wat anders

Merene zegt dat de werkgever die 5 uur ontslag wil regelen in een beëindiging met wederzijds goedvinden. Eis je dan wel je ontslagvergoeding op! Ik weet niet hoe lang je er werkt, en 5 uur is niet veel, maar alles is beter dan niets. Wil de werkgever daar niet aan? Laat ze dan maar een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV, kun jij nog zo lang mogelijk van jouw contract van 24 uur profiteren.

Groetjes,
Muriel

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

18-01-2011 om 11:40

Eisen??? muriel

er IS niks te eisen. Er staat nergens in de wet dat een werkgever verplicht is een vergoeding geven. En waarom zou je je relatie met je werkgever, waar je nog 19 uur blijft werken, op die manier verstieren? Als het werk weer aantrekt kan je misschien als eerste die 5 uur weer terug krijgen toch?

Muriel

Muriel

18-01-2011 om 13:22

Nasha

Vroeger, toen de beëindiging met wederzijds goedvinden nog geen algemeengoed was, waren er 2 mogelijkheden tot het beëindigen van een arbeidsovereenkomst: opzeggen d.m.v. ontslagvergunning via UWV (of toen arbeidsbureau, later CWI) óf de overeenkomst te laten ontbinden via de kantonrechter. De rechter bepaalde dan welke ontslagvergoeding daar tegenover stond.

Toen dat meer en meer gebeurde, hadden die rechters daar als snel hun buik van vol. Om meer eenheid te creëren, werd de kantonrechtersformule in het leven geroepen. Maar... als dat dan toch vaststond, konden werknemers en werkgevers daar dan niet zonder rechter uitkomen met elkaar? Dat was lastig, want als je als werknemer zelf "koos" voor beëindiging, dan kon je een WW uitkering wel op je buik schrijven.

Daarom werd de "beëindiging met wederzijds goedvinden" in het leven geroepen: de mogelijkheid samen een (gedeelte van een) contract te beëindigen. Hier moeten bepaalde zaken in opgenomen zijn, anders kun je geen WW uitkering aanvragen. Merene zal zich daarom toch door iemand moeten laten bijstaan, om er zeker van te zijn dat de beëindiging waar zij voor tekent, haar recht op WW niet tegenwerkt. Een beëindiginsvergoeding (meestal met de kantonrechtersformule als uitgangspunt) wordt bijna altijd gehanteerd in deze beëindiging.

Als de werkgever het "vervelend" vindt dat hij dit moet uitkeren, dan kan hij ook een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Dan betaal je geen vergoeding aan de werknemer, maar het kost meer tijd en energie, omdat de werknemer dan in bezwaar MOET gaan (i.v.m. recht op WW) en je daar als werkgever weer tegen in verweer moet gaan. Of de advocaat van de werkgever dus. En dat gaat in de papieren lopen! Ik vind een beëindigingsvergoeding niet negatief, het is nou eenmaal waar je in NL als werknemer recht op hebt en ik bekijk dit soort zaken nou eenmaal gewoon zakelijk.

Groetjes,
Muriel

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

18-01-2011 om 14:38

Je haalt wat dingen door elkaar

ja, bij de kantonrechter kun je ook met "wederzijds goedvinden" uit elkaar en dat wordt er vaak een vergoeding togekend door de rechter. Maar die regel is nergens vastgelegd, alleen een rechter mag die toekennen.

De huidige regeling, met de beeindigingsovereenkomst, heeft niks met een rechter te maken. En dus kun je als werknemer wel om een vergoeding VRAGEN, maar je kan het niet EISEN. Daar zit het verschil. en gelet op het verhaal van jesse zou ik niet te snel op mijn strepen gaan staan.

Uiteraard zou ik wel de overeenkomst laten nakijken door een vakbond, rechtsbijstandverzekering of juridisch loket. Zodat je weet dat het tekenen van de overeenkomst geen gevolgen voor je recht op WW heeft...

Muriel

Muriel

18-01-2011 om 18:55

Nee, ik haal ze niet door elkaar

Ik bedoel hetzelfde, Nasha. Eisen kun je het niet, maar weigeren een handtekening te zetten wel. En dan moet de werkgever alsnog naar het UWV of kantonrechter.

Tja, ik ben meer van het idee: ik wil graag bij die werkgever werken en hij wil graag dat ik bij hem werk. Dus ik zou me niet volledig afhankelijk opstellen door geen vergoeding te eisen. Of te vragen.

Groetjes,
Muriel

merene

merene

18-01-2011 om 19:02

Reactie

Ik wil geen ontslagvergoeding eisen van mijn werkgever. Het is inderdaad het uitgangspunt dat ik mijn uren terugkrijg als het werk weer aantrekt. Ik ben niet bang dat mijn werkgever mij te kort wil doen. Hij wil namelijk niet dat ik helemaal vertrek.

Ik zal zeker de overeenkomst door een jurist laten controleren. Op de site van werk.nl heb ik al wel gezien aan welke eisen zo'n overeenkomst moet voldoen.

merene

merene

18-01-2011 om 19:10

Muriel

Ik had jouw laatste reactie nog niet gelezen. Ik vind niet dat ik me afhankelijk opstel door geen vergoeding te vragen/eisen. Ik heb begrip voor de situatie.

Muriel

Muriel

19-01-2011 om 11:08

Ontslagvergoeding

Beste Merene,

Natuurlijk hoef je het niet te vragen, het is maar net hoe je er zelf in staat. Ik werk al jaren binnen het P&O werkveld en heb al veel beëindigingsovereenkomsten de revue zien passeren. Bij verschillende werkgevers. Met of zonder betrokkenheid van advocaten. Zonder beëindigingsvergoeding heb ik nog nooit gezien, dus vandaar. Het is ook een standaard artikel in ieder model beëindigingsovereenkomst dat je tegenkomt op internet, dus zo vreemd is mijn denkwijze niet.

Laat in ieder geval wel de getekende overeenkomst straks juridisch checken en eventueel zelfs bij een jurist van het UWV. Want jij kan dan wel meelevend zijn t.o.v. jouw werkgever, je moet voor je recht op WW wel in eerste instantie jouw uren willen blijven werken. En dat moet ook tot uiting komen in de overeenkomst!

Succes ermee!

Groetjes,
Muriel

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

19-01-2011 om 12:31

Muriel

>>en eventueel zelfs bij een jurist van het UWV< <

Het UWV beoordeelt geen beeindigingsovereenkomsten...

Muriel

Muriel

19-01-2011 om 22:44

Uwv

De jurist van het UWV kan wel aangeven of je met de betreffende overeenkomst in aanmerking komt voor een WW-uitkering. Een collega van mij heeft dat ook gedaan en meneer de jurist was het niet eens met de beëindigingsovereenkomst die de werkgever aanbood.

Het UWV beoordeelt geen beëindigingsovereenkomsten, maar wel WW aanvragen.

Groetjes,
Muriel

NaShA

NaShA

20-01-2011 om 20:21

Muriel

tja, dan heeft je collega "mazzel" gehad, want bij het UWV (WERKbedrijf) kunnen ze hooguit zeggen of hij voldoet aan het model van de site, maar ze zullen niet zeggen dat je wel of geen WW gaat krijgen als je hem tekent (ik werk er zelf namelijk...) Maar ongetwijfeld zijn er weleens dommerdjes in de organisatie die het wel zeggen...

merene

merene

20-01-2011 om 20:59

Uwv gebeld

En zij verwijzen mij naar mijn rechtsbijstandverzekering om de overeenkomst te laten controleren. Zij blijven daar helemaal buiten.

Ik weet nu ook dat wanneer ik voor mijn overige uren ontslagen zou worden, deze uren apart bekeken worden.

NaShA

NaShA

20-01-2011 om 21:59

Merene

dat had ik al verwacht.

Wat bedoel je met je laatste zin?

merene

merene

22-01-2011 om 20:46

Nasha

Ik heb nu voor deze vijf uren recht op 21 maanden ww. Als ik bijvoorbeeld over een jaar voor de rest van mijn uren ontslag krijg, heb ik voor deze uren ook recht op 21 (of wellicht 22) maanden ww. En niet 21 maanden minus 1 jaar is 9 maanden.

NaShA

NaShA

22-01-2011 om 20:57

Aha

dat klopt inderdaad

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.