Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen prijsopgave wel een rekening

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat bedrijven en dienstverleners van alles voor je doen en als je het vooraf vraagt wat het kost geen antwoord geven. En later opeens met een rekening op de proppen komen. (ik werk als zelfstandige)
Is dit normaal? Bijv. een leverancier van een ict-programma die een ict-probleem oplost (nou ja, gedeeltelijk), ik vraag twee keer wat het gaat kosten, geen antwoord en na het oplossen komt er opeens een rekening! Ik heb dus geen gelegenheid gehad om er wel of niet van af te zien, of een prijsvergelijking te doen. Ik ben ook eigenlijk niet van plan het te betalen.
Wat vinden jullie?

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je hebt gelijk maar krijgt het niet...

Volgens mij staat er ergens in het Burgerlijk Wetboek dat als er geen prijs overeengekomen is, een redelijke prijs voor diensten moet worden betaald. Maar dan weet je nog niks. De enige oplossing is om categorisch te weigeren in zee te gaan met een dienstverlener die niet eerst duidelijkheid geeft over zijn tarieven.

Het lijkt wel zo'n taxi in verre landen: eerst sjacheren over de prijst voor je instapt, anders kan zo'n chauffeur vragen wat-ie wil.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2009 om 17:54

Heu

Waarom ga je in zee met iemand die niet vantevoren wil vertellen wat het gaat kosten?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-07-2009 om 20:12

Snap de volgorde niet

Je hebt niet de gelegenheid gehad ervan af te zien? Hoezo? er is toch een moment dat je ja of nee kunt zeggen?
Als die leverancier een probleem oplost, dan neem ik aan dat je hem het probleem hebt voorgelegd. En toen hebt gevraagd wat het zou kosten om het op te lossen.
Maar wat is er dan vervolgens gebeurd? Zoals je het nu stelt vraag ik me af hoe duidelijk je bent geweest in het wel of niet geven van de opdracht.

Dorry1

Dorry1

06-07-2009 om 09:11 Topicstarter

Eerst was het gratis..

Deze persoon, dit bedrijf heeft eerst het één en ander gratis gedaan (aan de hand van een programma wat ik gekocht had). Er werd ook bijgezegd dat er sommige dingen gratis werden gedaan als service. En nu ik een probleem had en het voorlegde en gevraagd heb om de prijs werd er geen antwoord gegeven. Alleen gezegd dat dat zo opgelost was. En toen kreeg ik een rekening.
Kijk, ze hebben wat voor me gedaan. Maar ze hebben me nooit verteld wat het zou gaan kosten. Misschien was iemand anders goedkoper geweest.
Kortom, het bedrijf heeft zelf het een en ander gedaan en ik krijg een rekening.
Hetzelfde speelde enkele weken gelede ook met een ander bedrijf. 'Ja, dat kunnen we voor u doen'. En vervolgens een torenhoge rekening zonder dat er via mail of per schrift een officiele opdracht of order was geweest.
Ik word er een beetje recalcitrant van. Ik ga toch ook geen rekening sturen zonder opdracht? Ik snap dat vooraf niet duidelijk is hoeveel iets kost. maar zeg dan; mijn tarief is X per uur en als ik er na 2 uur nog niet uit ben, dan bel ik even wat we verder doen.
Het schijnt gewoon de trend te zijn. Ik heb er zelfs woorden over gehad met een bedrijf; ik doe geen zaken met jullie als ik geen prijsafspraken kan maken. Vonden ze maar heel raar. Ik heb toen de samenwerking opgezegd.

Ze proberen het gewoon en sturen anders een incassobureau.

Rare gewoontes vind ik het.

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.