Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen vakantie kunnen nemen in hoogseizoen, wat zouden jullie doen?

Ik zit met een lastig dilemma, ik weet dat ik zelf moet beslissen, maar zou wel meningen willen horen. Ik kan een baan krijgen die ik graag wil aannemen. Alleen een probleem, ik mag geen vakantie opnemen in het hoogseizoen (juni, juli, aug ,sept). Wel heb ik 2 kleine schoolgaande  kinderen. Ik moet woensdag nog in overleg hierover. Het houdt me tegen, het kan toch niet zo zijn dat ik geen vakantie heb met de kinderen, al is het maar een week. Als ik ziek zou zijn heeft het bedrijf toch ook een probleem? Wat zouden jullie doen? Mijn man is trouwens dan wel thuis voor de kids, dus het is niet zo dat we een probleem met oppas hebben.


1. is het een sector waar het logisch is dat je geen vrij kunt nemen?

2. ken je de sector, weet je dat het bij andere werkgevers hetzelfde gaat?

3. zo ja, dan kun je het proberen om toch te regelen, maar lijkt me de kans kleiner.

4. als het erg 'extreem' is dan is het een kwestie van vraag een aanbod: als je toch vrij vraagt, krijg je de baan dan niet? en hoe erg vind jij dat ?

5. is het een baan voor langere tijd of is het een tijdelijke klus? Hoe belangrijk vind je dat?

6. hoeveel uur per week werk je? Als je bijv. 4 dagen werkt dan heb je dus altijd 3 dagen 'weekend' en is af en toe een dagje erbij voldoende om 4 dagen vrij te zijn. Met kleine kinderen misschien al genoeg om wat te ondernemen dat op 'vakantie' lijkt?

7. wat verwacht je sowieso van vakantie? Als je een camping in de buurt vindt waarbij jij heen en weer reist naar je werk en je man/kinderen verblijven daar, kan je een leuke zomer inrichten?

Zomaar wat vragen/gedachten...

gr Angela

Als jij vanwege werk niet in de schoolvakantie weg kan met de kinderen krijg je volgens mij vrijstelling om buiten schoolvakanties met ze weg te gaan. Of bedoel je dat niet? Vind je het zelf geweniet leuk om niet vrij te kunnen zijn als je kinderen vakantie hebben? Dan komen we bijna op de immer terugkerende discussie over de rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Ik lees dat je man dan wel thuis kan zijn. Er is dus een ouder aanwezig en wat dat betreft is er dus niks aan de hand. Maar ik kan me voorstellen dat je het zelf gewoon moeilijk vindt om minder tijd met je kinderen te kunnen doorbrengen. Al zegt dat ook niets. Ik ben altijd degene geweest die thuis bleef voor de kinderen en uiteindelijk, nadat ik na bijna 30 jaar gescheiden ben, zien de kinderen hun vader vaker dan dat ik ze zie.

Je kunt alleen zelf de afweging nemen wat het zwaarst voor je weegt. Hoe belangrijk is die baan? Of vind je de zomervakantie belangrijker? Wat vind je gezin ervan?

Als je voor je werk niet in de zomer vrij kunt nemen, kan je wel bijzonder verlof van school krijgen en bijv een week aan de herfstvakantie of meivakantie plakken. Ik ken mensen in een soortgelijke situatie die dat doen. 

Misschien valt er met het bedrijf nog over te praten, is een week mogelijk of af en toe een dagje in de zomervakantie?

Heb je wel de herfst-, kerst- en krokusvakantie? Met jonge kinderen op school zou ik staan op minimaal een of twee weken in de zomer. Werken er daar helemaal geen mensen met kinderen? Hoe doen ze dat? Wordt er overlegd over wanneer wie op vakantie gaat in de zomer?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 10:18 Topicstarter

1, het is denk ik wel logisch, baan is v langere tijd en de baan krijg ik  anders niet nee. Maar mijn kinderen zitten in groep 8, ik wil eigenlijk wel met ze op vakantie, dan zou ik nooit met ze op vakantie kunnen. Maar wat ik vreemd vind is dat ik toch ook ziek zou kunnen zijn.


EmmaT schreef op 11-04-2021 om 10:16:

Heb je wel de herfst-, kerst- en krokusvakantie? Met jonge kinderen op school zou ik staan op minimaal een of twee weken in de zomer. Werken er daar helemaal geen mensen met kinderen? Hoe doen ze dat? Wordt er overlegd over wanneer wie op vakantie gaat in de zomer?

Vrienden van mij hebben een bungalowpark in Zeeland en dat betekent altijd de hele zomer doorwerken. Zij en hun medewerkers kunnen dan geen vrij nemen, dat is duidelijk als mensen daar starten. Gelukkig voor hun zijn het fanatieke wintersporters en zij gaan dan ook met kerst en krokusvakantie op wintersport. Kinderen krijgen extra verlof i.v.m. werk ouders.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 10:21 Topicstarter

Nee er werken niet meer mensen. Het gaat mij erom dat ik gewoon niet één week weg zou kunnen met de kinderen, voelt voor mij niet fijn. De andere weken dat ze thuis zijn maakt me niet uit, maar dat je gewoon op vakantie kunt gaan.

Kleinduimpje schreef op 11-04-2021 om 10:18:

1, het is denk ik wel logisch, baan is v langere tijd en de baan krijg ik anders niet nee. Maar mijn kinderen zitten in groep 8, ik wil eigenlijk wel met ze op vakantie, dan zou ik nooit met ze op vakantie kunnen. Maar wat ik vreemd vind is dat ik toch ook ziek zou kunnen zijn.


Nooit op vakantie kunnen is natuurlijk niet waar, het is een kwestie van omdenken. Andere vakanties bieden ook (goedkopere) mogelijkheden. Misschien kan je dan zelfs verder weg gaan als je daar behoefte aan hebt.

Ziekte is overmacht, daar kan je als bedrijf niks aan doen. Maar jij kan niet 'ziek' zijn en stiekem op vakantie gaan.

Ik snap je dilemma en ik zou er zelf ook niet blij van worden en het waarschijnlijk niet doen, maar het is aan jou hoe graag je die baan wilt.

Ik zou het niet doen.

Hier in de Bollenstreek is het redelijk "gewoon" dat mensen banen hebben/hadden  waarbij in de zomervakantie op vakantie gaan er niet in zit.  Vroeger mochten die mensen buiten de schoolvakantie Merry hun kinderen op vakantie.  (Jaren 70)

Vanaf ongeveer de eeuwwisseling is de meivakantie altijd 2 weken. Vaak al goed weer en dus een mogelijkheid om op vakantie te gaan in binnen of buitenland. 

Omdenken! Kun je in mei 2 weken weg en dat zien als je vakantie met de kinderen.  

Vier maanden vind ik wel veel om te verbieden. Als het nou alleen juli en augustus was ...

Ik zou het niet doen. Rare werkgever ook die zijn medewerkers verplicht vier maanden laat doorwerken zonder vakantie.

Is het seizoenswerk dan? In dat geval kun je natuurlijk niet midden in het seizoen op vakantie. En als je dan een week ziek bent en denkt dat je dan net zo goed op vakantie had kunnen gaan, ik zou het als werkgever niet waarderen. 

Mei vakantie, kerst vakantie zijn toch voldoende mogelijkheden? Ja er zijn mensen die er iedere schoolvakantie met hun kinderen op uittrekken, persoonlijk vind ik dat behoorlijk overdreven.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 11:00 Topicstarter

Nee, dat bedoel ik niet dat ik me ziek meld en op vakantie ga, ik bedoel ik kan ook een week ziek zijn, dan heeft hij ook niemand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.