Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marianne *

Marianne *

20-06-2009 om 15:47

Geen vakantiegeld gekregen :-(

Het contract van mijn man is niet verlengd ivm de crisis. Gelukkig heeft hij al een nieuwe werkgever gevonden, maar tot half juli is hij nog bij zijn oude werkgever in dienst.

Het vakantiegeld wordt bij dit bedrijf altijd in juni uitbetaald. Nu staat bij zijn salarisstrookje wel het bedrag vermeld maar alleen het normale salaris is uitbetaald.
De directeur kwam gisteren met de mededeling dat er geen vakantiegeld uitbetaald gaat worden omdat er geen geld is.

In zijn contract staat dat het vakantiegeld in juni moet worden uitbetaald. Dus op dit moment kunnen wij nog niets ondernemen lijkt mij. Wat mij wel "stoort" is dat op het salarisstrookje het vakantiegeld vermeld staat alsof het ook gewoon uitbetaald is.

Bij het salarisstrookje zit wel een briefje van de salaris administratie, dat ivm de moeilijke financiele situatie er alles aan gedaan wordt om het vakantie geld alsnog zo snel mogelijk uit te betalen.

Wie weet wat we het beste kunnen doen ?

groetjes,
Marianne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geld komt wel, maar kan wel even duren

Adem in, adem uit.

De werkgever heeft tot eind van de maand de tijd. In juli/augustus zal het te betalen bedrag snel oplopen tot maximaal anderhalf keer het te betalen bedrag (art 625 BW).

Mocht de werkgever failliet gaan dan gaat UWV het bedrag uitbetalen.

Al met al gaan jullie het geld krijgen, maar het kan een tijd duren.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

PS Fijn dat man een andere baan heeft gevonden in deze tijd!

Nasha 1st

Nasha 1st

20-06-2009 om 16:59

Wel vast

een aangetekende brief de deur uitdoen waarin je dat geld gaat claimen. Je kan dan, als het toch niet komt zelf naar de rechter om het te vorderen. UWV neemt pas over als er surceance is verleend of faillissement is aangevraagd danwel uitgesproken....reken daar nog maar niet op dan..

Prulletje

Prulletje

20-06-2009 om 22:55

Loonstrookje

Ik heb er geen verstand van. Maar ik weet toch wel bijna zeker dat het bedrag op het loonstrookje moet kloppen met wat je krijgt. Zoals het er nu voorstaat zou het bedrag ook op de jaaropgave komen terwijl je het niet hebt gekregen. En dat kan natuurlijk niet. Er werk van maken dus!

Prulletje

Zeker

een (aangetekende) brief schrijven waarin je het geld opeist. Zonder dat heb je geen poot om op te staan. Als je googled op "brief loonvordering" of zo dan kun je voorbeelden er van vinden. De werkgever moet zelfs rente/boete gaan betalen als hij niet op tijd betaald. Ik heb net iets soortgelijks meegemaakt, bedrijf had geen geld meer en wij kregen geen salaris. Uiteindelijk hebben we als werknemers het faillisement aangevraagd. Het UWV betaalt pas als er faillisement is, en ze betalen tot 13 weken in het verleden. Ik weet niet precies hoe dat zit met alleen vakantiegeld. Let er dus op dat je op tijd actie onderneemt!

Marianne *

Marianne *

21-06-2009 om 08:38

Rechtsbijstandsverzekering

Bedankt voor jullie reacties.
Ze hebben natuurlijk nog tot 30 juni de tijd om te betalen. Maar mijn gevoel zegt mij dat dat niet gaat gebeuren. En dat het vakantiegeld wel gewoon op de loonstrook staat, zit mij niet lekker.
Het moet inderdaad kloppen met wat je ook op je bankrekening krijgt.
Wij hebben een rechtsbijstandsverzekering en mijn man is lid van de bond. Maandagochtend zullen we maar eens wat telefoontjes gaan plegen.

Mijn man werkte er pas sinds begin maart en het is niet zo'n groot bedrag. Maar kun je je voorstellen hoe zijn (bijna ex) collega's zich moeten voelen nu.....

groetjes,
Marianne

Gebeurt steeds vaker

Er zijn momenteel diverse bedrijven die vanwege de crisis vakantiegeld niet uitbetalen.

Sommige medewerkers wordt zelfs gevraagd om het in te leveren om de toekomst veilig(er) te stellen.

Ik vind het niet kunnen, je doet er slim aan contact te zoeken met je rechtsbijstand. Want tenslotte bouw je dat vakantiegeld op. Je hebt er recht op. En de werkgever weet dat een heel jaar lang, en dan is het extra zuur wanneer ze op het allerlaatste moment met deze mededeling komen. Werknemers rekenen erop, vaak worden er belangrijke zaken uit dit potje betaald!

Nasha 1st

Nasha 1st

21-06-2009 om 11:01

Precies!

het is jouw geld, een werkgever mag dat niet van je vragen! Wacht inderdaad de 30e even af, maar als het dan niet is gestort die brief de deur uitdoen, en per aangetekende post! Bel inderdaad vakbond of rechtsbijstand, die kunnen je hier goed bij helpen.

Marianne *

Marianne *

22-06-2009 om 16:41

Aangetekende brief

Vandaag contact gehad met de bond en de rechtsbijstandsverzekering. Beiden adviseerde niet te wachten en gelijk een aangetekende brief te sturen en het vakantiegeld op te eisen. Ook omdat het op de loonstrook al vermeld staat.

Net dus de brief per aan getekende en per gewone post verstuurd.

Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.