Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sanrica

Sanrica

05-07-2011 om 14:32

Gefrustreerd, ik val overal buiten

Helaas raak ik per 1 nov. mijn baan kwijt omdat ik deze niet langer meer kon combineren met mijn priveleven. Ben al een paar keer overspannen geweest en het lukte me dan ook niet meer om goed te functioneren op mijn werk. Om de vicieuze cirkel te doorbreken heb ik een ontslag met wederzijds goedvinden ondertekend omdat ik anders ontslagen werd wegens disfunctioneren. Gelukkig heb ik voor mijzelf een oplossing gevonden. Ik ga een eigen hondentrimsalon beginnen aan huis. Hiervoor moet ik uiteraard nog wel naar school maar daar heb ik heel veel zin. Het probleem is echter dat ik een zoon heb van 6 met adhd en een dochter van bijna 4 met een kleine lichamelijke beperking aan haar arm. Het komt er nu op neer dat het niet erg genoeg is (gelukkig) voor een pgb. Ik krijg straks ww maar ik moet beschikbaar blijven voor werk en mag geen vrijstelling van mijn sollicitatieplicht. Er wordt nl niet gekeken naar mijn persoonlijke situatie.(de keren dat ik op mijn vrije dag met mijn kids naar het ziekenhuis moest de laatste jaren kan ik niet op 10 handen tellen) Daarbij moet ik per 1-1-2012 de kids van de opvang halen omdat de kinderopvangtoeslag voor ons dan verdwijnt maar ik moet per direkt beschikbaar blijven voor werk? De gemeente kan niets voor me doen omdat ik boven bijstandsniveau zit en verwijst me naar het uwv. Daarbij kan de gemeente me alleen helpen als ik een eigen bedrijf begin vanuit een baan. Waarom ik gefrustreerd ben? Omdat ik heel graag wil werken, uit de wao wil blijven maar heel even hulp nodig heb op financieel gebied en dat niet kan vinden. Heeft iemand tips?

Groetjes Sandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk

Beste Sandra,

Wat ik ga zeggen wil je niet horen.

Je wilt een hondentrimsalon beginnen en daarvoor moet je nog een opleiding volgen. Heel simpel, daarvoor krijg je geen subsidie of betaalde tijd. Je wordt ondernemer en dan moet je zelf investeren. (Bovendien lijkt het mij eerlijk gezegd geen vetpot-beroep.)

Je krijgt geen vrijstelling van sollicitatieplicht vanwege persoonlijke omstandigheden. Nee, natuurlijk niet. Als je geen sollicitatieplicht wilt, dan geen uitkering. Zo werkt dat nu eenmaal. Ik kan ook niet morgen naar mijn werkgever toestappen om te zeggen dat ik minder wil werken tegen hetzelfde loon. Zo kun jij niet een uitkering krijgen zonder sollicitatieplicht.

De WAO kom je niet meer in (alleen voor 'oude gevallen'). De opvolger WIA volgens mij ook niet. Daarvoor moet je behoorlijk arbeidsongeschikt zijn. En ik denk dat je je wel ziek voelt, maar eigenlijk gewoon geen tijd om te werken.

Opvang een probleem per 1-1-2012? Je hebt voor dit jaar al een probleem. Want in 2011 nog geen inkomen uit arbeid gehad. Dus geen kinderopvangtoeslag in 2011.

Ik snap dat je overbelast bent, maar je zit al 8 maanden thuis. Het wordt tijd om jezelf bij de lurven te pakken en aan de gang te gaan. Je gaat nu met een grote vaart het ravijn (schulden/bijstand) in. Vergeet je droom van een hondentrimsalon even, want die droom kun je niet betalen...

Ben je alleenstaand moeder? Wat is de rol van de vader van je kinderen? Heb je een netwerk wat je kunt inschakelen?

Sanrica

Sanrica

05-07-2011 om 19:53

An-ka

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt. Mijn baan raak ik kwijt per 1 nov. 2011. Dus voor nu is er niets aan de hand qua kinderopvangtoeslag. Ik zit ook niet al 8 maanden thuis want ik heb tussendoor gewoon gewerkt. Daarbij heb ik mijzelf bij mijn lurven gepakt en doorgegaan door deze opleiding te gaan doen. En mijn hondentrimsalon hoeft ook geen vetpot te zijn. Zolang ik er samen met mijn man, die fulltime werkt, goed van kan rondkomen en ik er kan zijn voor mijn gezin. En dat van geen tijd om te werken klopt en daarom dit idee. Maar in ieder geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren.

Groetjes Sandra

Jolanda123

Jolanda123

05-07-2011 om 20:34

Eigen bedrijf beginnen vanuit de ww

op uwv.nl staat:

Uw eigen bedrijf

Wilt u vanuit een WW- of arbeidsongeschiktheidsuitkering een eigen bedrijf beginnen? Dan vindt u op Eigen Bedrijf alles wat u moet weten. Ook vindt u hier informatie over de herziening van de klantdossiers van zelfstandigen (ZZP’ers) die voor 2007 vanuit een uitkering voor zichzelf zijn begonnen.

En hier http://www.uwv.nl/eigenbedrijf-WW/ het volgende:

Een eigen bedrijf starten vanuit een WW-uitkering
Vanuit een WW-uitkering

U heeft een WW-uitkering van UWV en u wilt weer aan de slag. Dan kunt u overwegen zelfstandig ondernemer te worden en uw eigen bedrijf starten. Uw werkcoach helpt u hierbij. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij het zelfstandig ondernemerschap. En welke gevolgen uw inkomsten uit uw eigen bedrijf hebben voor uw uitkering.

Kortom, er zijn wel mogelijkheden.

ook mijn werkcoach heeft al aangegeven dat er mogelijkheden zijn om een eigen bedrijf te beginnen.

Succes!

fladder

fladder

05-07-2011 om 21:21

Overspannen en eigen bedrijf

Ik weet niet wat het knelpunt was van de combinatie werk en privé? Lag dat aan je werk of lag dat aan privé-omstandigheden? Je hebt zo te lezen best wel extra zorg met de kinderen en ik weet uit eigen ervaring hoe dat is.
Maar vergis je niet in het ZZP-schap, er komt heel wat bij kijken. Kan je dat wel combineren met je privéleven? Elke keer als jij weer naar het ziekenhuis gaat, heb je geen inkomen, hoe compenseer je dat? En dan gaat er zeker in het begin ook heel veel tijd zitten in klanten vinden. Denk niet dat de klanten al meteen voor de deur staan als je je hebt ingeschreven bij de KvK.

En dan je opleiding. Wie zorgt er dan voor de kinderen terwijl jij je les volgt? Wat doe je met een ADHD-er die om je heen stuitert terwijl je thuis probeert te studeren?

Het is heel goed van je om te blijven proberen aan het werk te blijven, maar hou wel je grenzen in de gaten. Grenzen waar je al overheen bent gegaan.

Vic

Vic

05-07-2011 om 21:47

Hoe lang duurt die opleiding?

Daar zul je toch geen jaren mee bezig zijn? Dan is het niet kunnen nakomen van je sollicitatieplicht eigenlijk het grootste probleem? Naar wat ik gehoord heb is het UWV de eerste maanden van de WW nog niet zo 'lastig'. Er zijn natuurlijk best trucjes om te doen alsof je aan je sollicitatieplicht voldoet, en dan toch geen werk te vinden (het woordje 'overspannen' laten vallen). Dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar als je daarmee precies de maanden van je cursus kunt overbruggen zou ik ermee kunnen leven.
Dan nog voorzie ik problemen met een eigen bedrijf. Afspraken met klanten kun je ook niet zomaar afzeggen als je ineens een ziek kind hebt. Doet je man ook ziekenhuisbezoeken met de kinderen, of neemt hij wel eens vrij?

Sanrica

Sanrica

05-07-2011 om 22:26

Fladder,

Het knelpunt met mijn werk was eigenlijk het werk zelf. Ik kon er mijn ei niet in kwijt. In plaats van er energie en afleiding van te krijgen kostte me het alleen maar energie. Ik moest de hele dag naar een beeldscherm turen en nadenken. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat werken met mijn handen, dus echt iets doen, beter bij me past. Waarom ik eigen baas wil worden is juist omdat ik dan mijn eigen tijd in kan delen. Gelukkig worden de afspraken minder maar mocht het nodig zijn dat ik wel weer ga kan ik ook bijv. een keer 's avonds werken. Dit is ook een opleiding die ik voornamelijk in de praktijk moet leren. En daarbij kan ik de theorie leren als hij in bed ligt of als mijn man thuis is of als mijn adhd-er op school zit. Op deze manier probeer ik juist binnen mijn grenzen te blijven. En omdat het me heel leuk lijkt en ik gek ben op honden is dit voor mij denk ik een hele goede keus. Bedankt voor je reactie.

Groetjes Sandra

Sanrica

Sanrica

05-07-2011 om 22:31

Vic,

De opleiding hoop ik binnen een jaar af te ronden. Aangezien ik pas per 1 nov. zonder werk zit en nog recht heb op kinderopvangtoeslag kan ik dan gewoon stagelopen. Omdat mijn man fulltime werkt was ik de pineut voor de afspraken op mijn 'vrije' dagen. En door dat ik straks mijn tijd zelf in kan delen, dus ook 's avonds, in het weekend of onder schooltijd lijkt het mij heel goed mogelijk. Tuurlijk kan je niet zomaar afspraken afzeggen, maar je zou het kunnen proberen en anders ben ik dichtbij want ik ben in de garage, dus gewoon thuis. Kind op de bank, filmpje aan en dan moet het volgens mij wel lukken. Gelukkig heb ik geen kinderen die vaak ziek zijn.
Bedankt voor de reactie.

Groetjes Sandra

fladder

fladder

06-07-2011 om 00:30

Sanrica

Het is me duidelijker nu. Go for it!

Sanrica

Sanrica

06-07-2011 om 11:16

Pelle,

Grappig zelf had ik ook al bedacht om iets er bij te doen.(post, kassa oid) Dat is ook handig want mijn trimsalon loopt natuurlijk niet gelijk als een trein. (al hoop ik van wel natuurlijk...)

Groetjes Sandra

Hoezo kinderopvangtoeslag kwijt?

Als je in de ww zit ben je je kinderopvangtoeslag niet meteen kwijt hoor. Als je maar solliciteert en de werkbriefjes invult en voor de afspraken (bijv. workshop cv schrijven) bij het uwv komt opdagen. Het eerste half jaar laten ze je sowieso wat met rust.

en als je uren maakt in een eigen bedrijf hebt dan heb je ook weer recht op kinderopvangtoeslag voor die uren.(vergeet ook niet de startersaftrek, zeer lucratief, als je aan de 1250 werkuren jaarlijks komt.) En niet vergeten: van alles bonnetjes bewaren en alles aftrekken: van de opleiding tot je hondentrimschaar tot de inrichting van de garage.

Sanrica

Sanrica

08-07-2011 om 21:02

Viridantia,

Ik heb begrepen dat ik een maand moet werken in 2012 om recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Ik durf niet de gok te nemen om dan later duizenden euro's terug te moeten betalen. De trimsalon zal natuurlijk ook niet meteen als een trein lopen, al hoop ik van wel natuurlijk. Bedankt voor je tip over alle bonnetjes. Stom maar daar had ik zelf nog niet aangedacht.

Groetjes Sandra

Uren

Het aantal uren wat je bij de Belasting opgeeft moet gelijk zijn aan het aantal opgegeven gewerkte uren bij de WW.

Als je dus een opleiding volgt (garage inricht / reclamefolders schrijft) en dat opgeeft als ondernemersuren bij de belasting, dan moet je ook 100 gewerkte uren opgeven bij het UWV. Je krijgt dan 100 uur WW niet betaald. Je kunt niet van twee walletjes eten.

Het UWV en de Belasting hebben een zeer levendige uitwisseling van gegevens, dus ik zou oppassen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.