Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Teuntje

Teuntje

24-09-2011 om 23:47

Geld geven dilemma

ik zit met een dilemma en vraag me af of buitenstaanders mij nu ook een bitch vinden.
Mijn broer, schoonzus en kind hebben weinig geld. Door ziekte, ontslag en medische kosten hebben ze weinig besteedbaar inkomen. Wij, gezin met 2 kinderen, hebben meer te betseden, ik denk iets boven modaal. Wij zijn erg zuinig, roken en drinken niet, denken goed na over onze aankopen en kunnen zo zomers op vakantie.
Nu heeft mijn broer ons gevraagd of wij ze niet tijdelijk wat geld kunne geven en ik citeer " al is het maar een tientje per dag". Nou is een tientje per dag hetzelfde als 300 euro per maand dus dat is nogal wat, maar nu komt het: ze roken allebei een pakje sigaretten per dag. Volgens mij is dat ook ongeveer een tientje per dag.
Ik heb het met mijn man overlegd en hij vind ook dat wij niet hun sigaretten hoeven te betalen. Ik heb hem gezegd dat als ze geen sigaretten meer rookten, ze een tientje per dag over hielden en daar prima voor drie personen warm eten van konden kopen. Ja en toen was ik een bitch en mocht ik me niet bemoeien met hoe zij hun geld uitgeven. Dat deed ik ook nooit, totdat ze aan mij geld vroegen.
O ja, ze eten hier al 7 maanden bijna een keer per week en meestal geef ik ze dan nog eten mee voor een andere avond, bijv rijst- of spaghettisaus waar ze alleen rijst of spaghetti bij hoeven doen.

Vinden jullie mij onredelijk?

Groet Teuntje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jorianne

Jorianne

25-09-2011 om 00:16

Niet onredelijk

Hoi Teuntje,

ik vind je niet onredelijk, omdat ze jullie letterlijk om geld hebben gevraagd. En je doet al veel voor ze als ze ongeveer elke week een keer komen eten en dan een (deel van een) maaltijd meekrijgen.
Als je uit jezelf geld had gegeven was het wat mij betreft not done geweest om eisen te stellen, maar nu je erom gevraagd bent vind ik het logisch hoe je reageert. Het zou mij ook niet lekker zitten in zo'n situatie.

Jorianne

Toke

Toke

25-09-2011 om 00:23

Nee

Ik vind je niet onredelijk. Ik kan me veel voorstellen bij je gevoel dat je hun sigaretten betaalt. Ik rook ook niet en onderschat misschien hoe moeilijk het is daarmee te stoppen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat dat moeilijker is dan je zus om geld vragen. En ik vind het ook nogal wat: dagelijks een tientje. Dat is 3650 op jaarbasis; dat zou ik toch niet zomaar aan mijn broer geven.
Hooguit zou ik kijken of ik op een andere manier nog meer zou kunnen helpen. Je kookt al een keer in de week voor ze en geeft eten mee. Dat vind ik zelf ook een veel sympathiekere manier om iemand te helpen. Je zou af en toe wat boodschappen voor ze kunnen meenemen die je toch gratis krijgt (2 halen 1 betalen acties enzo). Dan kost het jou niks. Of meedoen op een veilingsite en ze daarmee een heel goedkoop weekendje weg bezorgen.
Of je zou ze een klus kunnen laten doen, zodat er iets tegenover het geld of middelen staat. Dat voelt ook anders, lijkt me. Zomaar geven, nee, daar zou ik ook echt moeite mee hebben. Tenzij ik zelf op dat idee zou komen, maar dat is dan weer iets heel anders.

Toke

Toke

25-09-2011 om 00:30

Geven/nemen

Ik merk dat ik nog even blijf hangen op het feit dat hij je vraagt om het geld te geven. Dat zou bij mij makkelijk verkeerd kunnen vallen. Als hij vraagt of hij het mag lenen, vind ik het wat anders. Maar iemand die vraagt of hij mijn geld gewoon mag hébben; mwah, daar zou ik echt moeite mee hebben. Zelfs als het mijn broer is. Misschien ligt dat ook aan de basis van jouw gevoel dat je daarmee gewoon zijn sigaretten financiert?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 00:38

Brutaal

Ik vind het om eerlijk te zijn nogal brutaal dat je broer je een tientje per dag vraagt. Dat hij het vraagt gaat mij al te ver. En dat ze allebei een pakje per dag roken doet voor mij de deur dicht.
Ik vind dat je goed bezig bent met je gastvrijheid. Dat is heel hartelijk van je. Mocht je het niet over je hart kunnen krijgen om meer hulp te weigeren, dan kun je er altijd nog een schepje bovenop doen door een tasje met basisproducten mee te geven als ze bij jullie gegeten hebben. Pak koffie, pak suiker, pak frisdrank, kuipje halvarine, pakje boter, fles olijfolie, doos rijst, zak macaroni, ik noem maar een paar voorbeelden. Hulp in natura dus, niet in contanten.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-09-2011 om 00:48

Rare broer heb je.

Het zou niet in me ópkomen geld aan mijn familie te vragen en het inkomensverschil tussen mij en mijn broer is nog veel groter dan bij jou (ik ben de arme partij). Als hij nou vroeg je te waarschuwen als je je zolder gaat opruimen of aan hem te denken bij te klein geworden kinderkleren, dat vind ik normaal. En je hebt gewoon gelijk met die sigaretten, dat is geen eerste levensbehoefte, je geeft hem naast de overgebleven saus toch ook niet een tas met flessen wijn mee om gezellig bij het eten te drinken?

Ely

Ely

25-09-2011 om 01:15

Eens

Met jou en de eedere postings. En ik heb gerookt maar nu niet meer en ik snap je reactie. Roken is een dure hobby en m.i. een luxe (genotsmiddel). Ik weet dat het verslavend is en er mensen zijn die er meer moeite mee hebben er vanaf te komen dan ik, maar om er nou zo mee om te gaan.... nee.
Ik denk dat ik hetzelfde had gereageerd als jij... En ik vind trouwens dat je ze al super steunt met de maaltijden!
Ik hoop dat jullie het uit kunnen praten...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

25-09-2011 om 07:44

Teuntje

Je hebt gelijk en misschien moet je het nog eens rustig uitleggen aan je broer. Dat je al helpt met dat eten, maar dat je daar eigenlijk ook minder zin in krijgt op deze manier.
Hebben broer en schoonzus wel de mogelijkheid om binnen afzienbare tijd weer meer inkomen te krijgen?

Jolanda123

Jolanda123

25-09-2011 om 10:41

Niet diep genoeg in de shit

Om eerlijk te wezen: Jij en je man hebben groot gelijk, en punt 2 is, je broer zit waarschijnlijk niet diep genoeg in de shit, omdat hij zich nog altijd voelt om "eisen" te stellen aan de hulp die hij vraagt.

En dat is de omgekeerde wereld. Hij vraagt jullie om een gunst, en geeft tussen neus en lippen door even aan dat jullie geen "eisen" mogen stellen.

Zo werkt het niet in wereld. Jullie betalen, jullie bepalen. En als hij dat niet wil? Jammer dan, dan moet hij maar ergens anders naar toe met zijn verzoek.

dc

dc

25-09-2011 om 10:43

Niet normaal

Ik zou het ook niet normaal vinden als een van mijn zussen me om zoveel geld zou vragen. Het is echt veel, en dan niet eens een lening? Nee, roken of niet, ik zou daar niet aan beginnen, want dat levert zo een scheve verhouding op. En wanneer heb je genoeg gegeven en "mag" je weer stoppen?

Ik zou hem duidelijk maken dat je geen geld geeft of uitleent, maar graag bijspringt door de kinderen een keertje mee te nemen en wat kleding te kopen, of inderdaad 1 keer per maand boodschappen voor ze te doen ofzo.

Maar eigenlijk zou ik er al weinig trek in hebben, nadat ik bitch genoemd werd. Je wilt hulp van iemand en gaat die persoon dan uitschelden? Echt dom. En respectloos.

Thursday Next

Thursday Next

25-09-2011 om 12:21

Eens

met de vorigen.
Ik denk dat mensen die een tientje per dag "maar een tientje" vinden een verkeerd uitgavepatroon hebben, dus bij hen zal, behalve die sigaretten, nog wel meer te bezuinigen zijn.
Veel gezinnen komen zonder al te veel problemen rond van een tientje per dag (buiten vaste lasten e.d.)!

dynastie

dynastie

25-09-2011 om 12:41

Nee, geen bitch

Kom op, hoe haalt 'ie het in zijn hoofd? En dan ook nog "maar een tientje per dag" erbij durven zeggen... als je zo over zulke bedragen denkt, is het niet zo gek dat je niet uit komt met je inkomen. Je broer heeft een fikse reality-check nodig, géén geld. Ik vind het al bijzonder aardig dat je tweemaal per week hun avondeten verzorgt, ik zou het daar echt bij laten.

Sil

Sil

25-09-2011 om 13:11

Roken

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het erg onbeschoft van je broer vind om zoiets te vragen, zeker gezien het 'maar' een tientje per dag!

Ik denk alleen wel dat er vaak veel te makkelijk wordt gekeken naar het stoppen met roken. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zeker niet in een toch al stress volle tijd. Als je in de wsnp zit zul je echt wel moeten, anders heb je gewoon geen eten, dat besef ik, maar anders is het toch wat simpel gesteld.
Het komt ook vervelend en belerend over om tegen mensen te zeggen dat ze dan maar moeten stoppen met roken, niet in de laatste plaats omdat ze dat meestal zelf ook wel beseffen, maar dat waarschijnlijk niet lukt. Je zou ook kunnen zeggen dat ze over kunnen gaan op goedkope shag roken, dat scheelt ook zo al 75 % van de kosten.
Het is een rot verslaving waar niet iedereen zomaar vanaf kan komen om geld te besparen helaas.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-09-2011 om 13:16

Als mijn broer of zus me zou vragen om geld, zou ik dat geven. Ik zou er vanuit gaan dat ze heel goed zelf in staat zijn om te bedenken of dat echt nodig is en zo ja, waar ze dat aan uit dienen te geven.
Schijnbaar heb jij dat gevoel niet bij jouw broer, en daar kan ik niet over zeggen of dat terecht is, jij wel.
Doe dus waar jij je goed bij voelt!

Totaal niet

Eens per week mee-eten is prachtig.

En je hebt groot gelijk dat ze zouden moeten stoppen met roken. Roken is nergens goed voor, het is ongezond, erg ongezond zelfs en het kost erg veel geld.
Nou ja, het is gezond voor de belastingdienst, maar daar zou ik het niet voor doen!

Hoe komen ze erbij je een tientje per dag te vragen!! De brutaliteit.

MJ

MJ

25-09-2011 om 16:33

Roken

toen ik ooit erg weinig te besteden had, was stoppen met roken onbespreekbaar. Het was mijn levenslijn, mijn kruk, nou ja noem maar op. Pas toen het ten eerste financieel, maar ook op andere vlakken (bij mij met name angst dat het nog slechter zou gaan en daar de fysieke klachten van) beter ging, werd stoppen met roken een mogelijkheid en later een werkelijkheid.
Ik zou als ik de mogelijkheid heb mijn broer wel steunen, zonder voorwaarden te stellen aan die steun.

Jammer dat er nu trammelant is

Geld veroorzaakt vaker trammelant in de familie. Erg jammer als je eigenlijk een goede band met je broer hebt. Ik zou mijn broer wel financieël helpen als het binnen mijn mogelijkheden ligt.Roken of niet roken heeft er voor mij niets mee te maken. Maar het is wel raar dat je broer het bedrag probeert te bepalen.
Ik zou er nog eens rustig over nadenken en er samen over praten. En als je het geld liever niet leent heeft je broer dat te respecteren.
Als je het geld wel leent zou ik er geen voorwaarden aan stellen, hoogstens over eventueel terugbetalen als je broer er weer beter bij zit.

Relatie

Het lijkt mij een moeilijk dilemma want je hebt niet alleen met jezelf te maken maar ook met je man. En je voelt je al niet senang bij die vraag omdat ze wel roken.
Dat lijkt me geen goede basis om geld te geven of te lenen aan je broer. En dat zal voor hem ook teleurstellend zijn. Hopelijk laat je ze niet vallen ook als ze mogelijk niet meer komen eten. Maar misschien lukt het hem wel om dat toch vol te houden.
Ik vind het wel een dilemma als er grote sociaal economische verschillen in een gezin zijn. En als er dan ook nog een gezin door pech onderaan komt te bungelen ben je helemaal klaar. Dan is het soms moeilijk om nog samen door een deur te kunnen.
Vaak heb je meer aan onderlinge solidariteit van vrienden en buren die in eenzelfde situatie zitten.
En mijn eerste neiging zou ook zijn om mijn broer wel te helpen maar eigenlijk ben ik daar van terug gekomen.
Toen ik zelf hulp nodig had bleken er ook voorwaarden en oordelen en daar ben ik nog steeds niet van bekomen, ook al probeer ik het wel te begrijpen. Dus dan krijg je een beetje spijt van de hulp die je zelf wel aan ze gegeven hebt. Het ligt gevoelig.

Bitch

hm, als ik uitgescholden zou worden voor bitch dan zou ik mij ook flink gaan afvragen of dat etentje elke week nog wel zo'n goed idee is. Kijk mensen hoeven niet te kruipen maar dankbaarheid tonen voor wat je wel geeft vind ik nogal op zijn plaats. En blijkbaar is broer nog niet zo volwassen om zoiets 'normaal' te bespreken. het is toch een volwassen man dan zal hij toch zelf zijn eigen boontjes moeten doppen.

moet meteen aan Wilders en Rutte denken Doe normaal man, doe zelf normaal. hahaha.

Puck

Puck

26-09-2011 om 12:19

Op een andere manier helpen

In principe heb je er idd niets mee te maken waaraan je broer zijn geld uitgeeft. Maar aan de andere kant kan jij wel bepalen vind ik wat er met het geld dat jij zou geven gebeurt. Zoals hier al eerder werd gezegd: misschien kunnen ze helemaal niet van dat roken afkomen en zeker als het een stressvolle tijd is (en dat lijkt me wel met geldproblemen) dan is dat ook geen goed tijdstip om te stoppen met roken. En nu is het stoppen met roken, maar een ander vind het weer onzinnig dat Jantje in WSNP 2 honden en 3 katten heeft. Of dat Marietje een autootje rijdt. Daar ga je als buitenstaander niet over.
Maar als jij niet wil dat jouw geld op gaat aan dingen die jij niet wil zou je er ook voor kunnen kiezen om bijv. iedere week een voedselpakket voor ze te maken, of kleding voor ze te kopen.

Maar puck, dat komt toch op hetzelfde neer?

Of je nou cash geeft of een doos boodschappen, in beide gevallen stel je ze zo in de gelegenheid om te roken.

Teuntje, je hebt groot gelijk als je zegt dat als ze stoppen met roken ze dat tientje per dag besparen en dat hun wat meer financiële armslag zal geven zodat ze niet bij jouw hoeven aan te kloppen voor ondersteuning. Hoewel verstokte rokers roken wel als eerste behoefte zullen zien is dat het natuurlijk niet.

skik

Teuntje

Of je het geld nu wel of niet leent, dat blijft natuurlijk je persoonlijke keuze. Maar is er al weer contact geweest met je broer? Komt hij deze week nog gezellig bij je eten?
Ik hoop dat jullie er samen uitkomen en dat door deze geldkwestie jullie band niet verpest is.

Schoonzus

Schoonzus

27-09-2011 om 09:06

Deels herkenning

Mans zus was ook altijd de minst bedeelde van de 3 kinderen. Hoewel ik denk dat het niet zo erg was als met jouw broer hoor, ze had nog best een comfortabel leven altijd, maar mijn schoonmoeder kan er erg slecht tegen dat 2 kinderen jaarlijks op wintersport gaan bijvoorbeeld en de derde niet, dus er werd altijd wel gedaan binnen de familie alsof zij zielig was. In het verleden hebben wij haar daarom geld geleend voor een auto, dat was geen probleem, omdat zij op regelmatige basis werkzaamheden voor ons verrichtte, door die niet te betalen was de schuld binnen notime afbetaald. Toen wilde ze een huis kopen, maar als zelfstandige was dat lastig en dat gold ook voor haar vriend. Zij wilde dat wij voor haar garant zouden staan bij de bank, samen met andere broer. Wij wilden dat niet en hadden als bezwaar dat als een van de broers zou overlijden zijn vrouw met een schuld achter zou blijven en dat de relatie mogelijk ook geen lang leven was beschoren van schoonzus en vriend. We zijn met pek en veren besmeurd (mn door die vriend) en wat een onzin allemaal je moest ook een beetje vertrouwen hebben. Hij praatte ons een schuldgevoel aan, dat schoonzus nu ongelukkig was door ons etc. Man is voor dat soort argumenten helemaal niet gevoelig gelukkig, werkt juist averechts bij ons. Binnen een jaar had die vriend overigens een ander en nog een paar maanden later is broer van man overleden, dus zo raar waren onze argumenten helemaal niet. Uit schuldgevoel hebben wij schoonzus toen wel 5000 euro geleend om haar huurhuis dat ze toen maar heeft genomen in te richten. We zijn jaren verder en hebben het nog niet terug, mede omdat vriend ervandoor ging natuurlijk. Ik moet dan zeggen dat het enorm steekt als ik hoor dat ze een vriendin een mega-duur cadeau heeft gegeven als bedankje ofzo. Wij hebben nooit een bedankje gehad voor het lenen van al dat geld of voor het jaarlijks doen van haar belastingaangifte. Vriendin bazuint dat dan overal rond en het hele dorp heeft het erover wat een fantastische vrouw mijn schoonzus is en dan denk ik dus ook, jaja goeie sier maken met andermans geld. Ik heb er ook moeite mee dat schoonzus heel veel geld uitgeeft aan kleding, zoveel kleding als zij koopt kan ik me niet veroorloven. Ik heb dus wel degelijk een mening over haar uitgavenpatroon, kun je ook niet voorkomen denk ik. Moraal van het verhaal, aankloppen bij anderen voor geld, moet je ten allen tijde vermijden.
Ik vind het dus ook heel kortzichtig van je broer dat hij om geld kwam vragen, natuurlijk bekijk je eerst waar je zelf nog op kunt bezuinigen. Snapt hij dan echt niet dat mensen een mening over dat roken hebben? Waarschijnlijk is hij wel een type dat anderen in zijn genot laat meedelen? Dus dat jij als hij komt eten ook nog lekker in zijn rook mag zitten? Ik zou inderdaad na voor bitch te zijn uitgemaakt ook echt geen zin meer hebben in dat etentje, maar ja het blijft je broer natuurlijk.

Hermien

Hermien

27-09-2011 om 09:49

Lastig

Hier hebben we ook zoiets aan de hand gehad. Broer van man wilde geld van ons lenen. Ook hier zijn inkomensverschillen. Broer en zijn vrouw roken erg veel. Man en ik vonden ook dat als broer en schoonzus zouden stoppen met roken (2 pakjes per dag samen) ze al een heel eind zouden komen met de financien. Man heeft dit niet gezegd om ruzie en verwijten te voorkomen, heeft geen geld geleend (hij voorzag allerlei problemen met terugbetalen) maar hij heeft aangeboden te kijken naar de financien, samen met broer die weinig met getallen heeft. Dat is gebeurd. Schoonzus heeft zelfs een huishoudboekje gebruikt. Er bleken allerlei posten te zijn waarop bezuinigd kon worden: overbodige abonnementen, verzekeringen etc en broer kwam uiteindelijk tot de conclusie dat er wel erg veel geld aan sigaretten verdween per dag. Ze zijn toen geminderd en mijn schoonzus is uiteindeijk gestopt. Mijn zwager rookt nog maar wel een heel stuk minder.

dynastie

dynastie

27-09-2011 om 10:45

Wil40

Jij hebt het steeds over 'lenen', maar als ik de post van teuntje goed begrijp gaat het om geven.

Hermien, wat fijn dat jullie op die manier hebben kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem. Mensen moeten daar natuurlijk in de eerste plaats zelf voor open staan, maar heel fijn dat jullie zo hebben kunnen helpen.

Ik zou zelf trouwens ook geen boodschappen geven, in dit geval (wat door sommigen wordt voorgesteld). Je stelt ze daarmee alleen maar in staat hun huidige patroon te handhaven en feitelijk boven hun stand te leven. Er zijn meer mensen die geen 300 euro in de maand uit kunnen geven aan hun hobby, dat ga je toch ook niet subsidiëren, ook al is het je zus of broer?

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2011 om 11:06

Over lenen

Ik heb altijd geleerd dat je alleen geld aan familie of vrienden moet geven, als je uitleent er niet van uit gaan dat je het ook daadwerkelijk terugkrijgt - dan komt er ook geen gedonder van. (Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op, maar toch - die instelling dus)

Hermien

Hermien

27-09-2011 om 12:28

Dynastie

Ja, zwager stond er voor open omdat mijn schoonvader, toen hij nog leefde, dat geregeld deed. Toen schoonvader was overleden, heeft niemand eraan gedacht om zoiets voort te zetten, totdat er dus problemen waren. Zoals al gezegd, mijn zwager is slecht met getallen. Mijn man is toen dat gaan doen en eigenlijk gaat het nu best goed. Hij kijkt nog maar 1 x per jaar met zwager naar de financien. Maar dit was wel een betere hulp dan geld lenen/geven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-09-2011 om 17:31

Teuntje

Je bent beslist geen bitch en niet onredelijk.
Familie of niet, je gaat een ander niet helpen hun verslaving te bekostigen. Zeker niet als dat ten koste gaat van de basisbehoeften.
En als jij iemand geld geeft of leent heb je het volste recht te weten danwel te eisen dat wat daarvan gekocht wordt ook daadwerkelijk nodig is en niet aan onverantwoorde zaken uitgegeven wordt.
Los daarvan, op jouw manier help je hen genoeg. Meer dan dat kan en hoef je niet te doen; dat is jouw pakkie-an niet. Familie of niet. Zeker niet als ze zo hondsbrutaal zijn en jouw een bitch noemen. Verwijs ze maar fijn door naar de gemeente, maatschappelijk werk, de diaconie, de voedselbank oid.
Toen ik zo ontzettend weinig te besteden had in de WSNP (en ook nu nog maar in minder erge mate) zocht ik ook mijn weg in alle regelingen en voorzieningen en was ik superdankbaar en dolblij als mijn moeder bijvoorbeeld eens met eten op de stoep stond of me tien euro toestopte. Erom vragen heb ik nooit gedaan. Behalve toen we voor Kerst stonden en ik het niet kon vieren en dat vond ik zo sneu voor zoon.
Maar er is een verschil tussen om hulp vragen en niets verwachten en heel dankbaar zijn met wat je wel krijgt en ergens om eisen, zelf de voorwaarden stellen en dan nog brutaal zijn.
Last but not least: ik heb afgeleerd ook maar iemand geld te lenen of zelf te lenen. Wie dan ook, ik doe dat niet meer. Geld geven zou ik ook nooit zomaar doen tenzij ik weet dat dit het enige is wat eventjes zou helpen ipv hulp in natura en er geen andere opties zijn. Meestal zijn die er wel maar zijn mensen te lui of schamen ze zich te erg om de professionele hulpverlening in te schakelen. Dan schuiven ze de sores dus maar af op familie en/of vrienden. Sorry, daar ben je niet voor.

Dynastie

Je hebt gelijk. Ik ging er idd vanuit dat het om lenen ging, maar waarschijnlijk is het geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.