Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geld schenken aan kind voor aankoop woning

Heeft er iemand ervaring met een schenking aan kind voor de aankoop van een eigen woning? Hoe hebben jullie dat vastgelegd? Heb je in je testament opgenomen dat dat kind al een bedrag heeft gehad? Dat soort dingen. 

Je hebt drie opties:
1: Je geeft al je kinderen hetzelfde bedrag voor aankoop van een huis. Nu, of in de toekomst. Dan reserveer je alvast hetzelfde bedrag voor je andere kinderen.
2: Je helpt nu een kind met een huis kopen en de anderen krijgen met de erfenis dat bedrag extra. Dit zou ik wel bespreken. Je zit met inflatie en de andere kinderen hebben misschien hun huis wel zelf gefinancierd. Uiteraard kunnen er omstandigheden zijn als het ene kind is alleenstaand, terwijl de rest wel een relatie heeft, de woningmarkt is nu zwaar overspannen en een aantal jaren geleden niet. Dat weet ik allemaal niet. Maar dit soort afspraken voor de toekomst zou ik wel laten vastleggen. Want als de erfenis verdeeld wordt zijn jullie dood en dan moet het wel duidelijk zijn wie al wat gehad heeft en wie nog recht heeft op extra geld na jullie overlijden. Daarover moet geen onduidelijkheid bestaan want het zal niet de eerste keer zijn dat een familie uit elkaar valt vanwege ruzies om geld.
3: Je geeft nu een kind geld voor een huis en de rest hetzelfde bedrag voor wat ze maar willen. Je moet dan wel op de bedragen letten. Voor een huis mag je eenmalig veel meer schenken dan normaal. Mocht het bedrag hoger zijn dan wat wettelijk mag, kun je dat ook over meerdere jaren verdelen. 
In alle gevallen geldt: bespreek dit met alle kinderen en speel hierover open kaart zodat er geen misverstanden en frustraties ontstaan.

Ervaring met mijn ouders die dit deden. Je hebt een paar opties voor schenken. Elk jaar een klein bedrag, eenmalig wat groter of eenmalig nog groter voor een huis. Schenken tijdens leven is fiscaal natuurlijk gunstiger. Mocht je nu voor de een al wel doen, reserveer dan voor de ander en leg dat vast. Als het bedrag binnen de 'normale' norm valt, zou ik het meteen voor iedereen doen.

- Vastgelegd via de notaris. Als ouder stort je het geld op de rekening van kind, kind regelt met hypotheekverstrekker dat het geld besteed wordt aan de woning. Hier volgt een belastingaangifte op.
- In het testament is (bij ons) de schenking niet opgenomen, omdat deze al plaatsgevonden heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.