Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sophia

Sophia

29-01-2010 om 12:26

Geld voor zoon gespaard hoe bewaar ik t beste

'Vanaf de geboorte van onze zoon hebben we geld gespaard, nu hij bijna 18 wordt is deze spaarregeling uitgekeerd. Als ik dit op een gewonene spaarrekening parkeer, dan ben ik bang dat het opgaat aan ditjes en datjes. Graag zou ik hulp van iemand willen hebben die bijvoorbeeld dit zolang voor me bewaard, want dit is gespaard om hem van te laten leren. Aan familie of vrienden vragen bijvoorbeeld? Wat zal ik doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

29-01-2010 om 12:43

Spaarrekening

op jou naam, dan bepaal jij wanneer hij er aan kan komen.

amk

amk

29-01-2010 om 13:29

Pelle

voor de belasting maakt het ook niet uit, tot hun 18e behoort hun vermogen gewoon tot het jouwe. En die 2600 euro vrijstelling krijg je ook als het geld niet op hun naam staat.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-01-2010 om 16:22

Deposito

Je kan ook voor een deposito kiezen, waar je geld een voor een bepaade tijd tegen een vaste rente vast zet. Je kan kiezen tussen de 12 maanden tot wel 10 jaar vast. In het algemeen geld hoe langer je het vast zet, hoe hoger de rente. Voordeel is verder dat een deposito bij een Nederlandse bank onder het depositogarantiestelsel valt, zodat je tot 100.000 (minus eigen risico) vergoed krijgt in geval van faillissement.
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-01-2010 om 18:08

Voor- en nadelen op naamstelling

Je kind is inmiddels 18 en kan zelf beschikken over zijn geld. Tegenover het voordeel dat hij zijn geld niet kan verbrassen doordat het op jouw naam staat, staan enkele belangrijke nadelen. Als je de spaarrekening op je eigen naam zet, beschouwt de fiscus het ook als belastbaar voor jou. Je betaalt 1,2% vermogens rendementsheffing als je meer dan € 20.000 spaargeld hebt. Ander nadeel is dat als je onverhoopt komt te overlijden het spaargeld van je zoon in de nalatenschap valt, wat verdeelt wordt over al je nabestaanden en waar (nogmaals) belasting over betaald moet worden (erfbelasting, voorheen successierecht). Ook bij een eventuele scheiding, zal het geld van je zoon dat op je naam staat, in de boedel vallen.
Een mooie oplossing is dan zo’n termijndeposito. Je zet het geld voor een bepaalde periode vast op zijn eigen naam, en haalt een beter rendement dan met een gewone spaarrekening en loopt tot € 100.000 geen enkel risico dankzij het deposito garantiestelsel. En hij kan zijn geld niet opnemen, want het staat voor een vooraf bepaalde periode vast.
Overigens, omdat de fiscus uitgaat van 4% rendement op je vermogen en daarnaast het geld ieder jaar minder waard wordt (inflatie), is het erg moeilijk om met sparen de fiscus en de inflatie te verslaan. Met beleggen kun je veel betere rendementen halen, maar nadeel is dat beleggen risicovol is.
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-01-2010 om 19:02

Sophia

“ Graag zou ik hulp van iemand willen hebben die bijvoorbeeld dit zolang voor me bewaard, want dit is gespaard om hem van te laten leren. Aan familie of vrienden vragen bijvoorbeeld? Wat zal ik doen?”
Dat zou ik in elk geval NOOIT doen. Buiten het feit dat je bij overlijden of scheiding van de persoon aan wie je het geld in bewaring geeft dezelfde problemen zult krijgen als ik hierboven noemde, kan geld relaties ook behoorlijk verstoren.
En ‘bewaren’, als je daar mee bedoeld ‘contant bewaren’ in een oude sok bij wijze van spreken, dat is al helemaal af te raden. Zwart sparen wordt vanaf dit jaar zwaar beboet door de fiscus en stel dat er brand uitbreekt of iemand weet dat je een groot bedrag contant thuis bewaard? En als alles wel goed gaat, ik stelde hierboven al dat je spaargeld als je het niet verstandig belegt (of spaart) ieder jaar minder waard wordt door inflatie en vermogens rendementsheffing (boven € 20.000).
Kortom, je financiën (en die van je kinderen) behoeven de nodige zorg
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-01-2010 om 21:43

Pelle

Sophia vraagt “wat zal IK doen”, en dat is dus de insteek. Er is tot € 20.000 vrijstelling voor wat betreft de vermogens rendementsheffing per persoon.
Pelle; “Is het normaal dat je studiegeld op naam van je kind zet? Ik dacht dat je dat alleen deed als spaargeld?”
Alles kan en alles mag. In de praktijk zetten de meeste ouders spaargeld voor hun kind, voor welke doeleinde dan ook, op hun eigen naam ingegeven door de angst dat hun kind het geld zal verbrassen zodra hij 18 is. Persoonlijk doe ik dat dus niet. Elk kind heeft zijn eigen spaarrekening en of spaarplan op eigen naam. Ik beheer die dingen. Tegen de tijd dat ze 18 zijn hoop ik te kunnen inschatten of ze verantwoordelijk genoeg zijn om hun eigen geld te beheren. Anders doe ik dat nog een tijdje. Zolang je kind geen 18 is, beheer je de rekening zelf en kun je zo nodig voor zijn 18e de tenaamstelling wijzigen.
Veel belangrijker is om je kinderen op te voeden in het beheer van eigen financiën. Laat hem zijn eigen zakgeld beheren, stel regels over sparen, geef hem niet alles maar laat ze zelf bepaalde zaken betalen en geef ze een budget voor het mobieltje. Dan is de kans een stuk kleiner dat ze geld verbrassen zodra ze 18 zijn.
Elisabeth.

Deposito

Gewoon vastzetten in een deposito, dan gaat het niet op aan brommertjes en sigaretjes. Als het om erg veel gaat misschien een deel in een beleggingsfonds o.i.d.
Deposito's kun je nog zo verdelen dat er elk jaar een bedrag vrij komt (je sluit gewoon een 1, 2, 3, 4 en 5 jaars deposito af, met geld dat vrijkomt op het moment dat het collegegeld betaald moet worden of zo).

Vic

Vic

30-01-2010 om 18:00

Oooh

Jullie waren sneller van begrip dan ik. Het geld is bedoeld om hem van te laten leren, dus ik dacht in termen van zakgeld. Maar het is dus een studiepotje. Als je kind bijna 18 is, is het inmiddels wel (bijna) duidelijk of hij een studie gaat volgen. Als dat het geval is kun je het geld gebruiken voor studiekosten, en anders zou ik het op een spaarrekening zetten en pas aan hem geven als hij op zichzelf gaat wonen.

kaatje43

kaatje43

31-01-2010 om 13:55

Probleem blijft

dat als het geld vrijkomt hij er van alles mee kan doen. Want het staat op zijn naam.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

31-01-2010 om 18:42

Hoe lang?

Het geld komt vrij op zijn 18e, dan kan je het tussen de 12 maanden en 10 jaar vastzetten in een deposito. Hoe lang wil je het geld voor hem 'achterhouden', that's the question ...
Elisabeth.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-02-2010 om 14:03

Maar...

Bedoelt Sophie niet dat ze bang is dat ze het geld zelf op maakt een ditjes en datjes (en daarom hulp van derden zoekt?)
In dat geval zou ik idd ook voor een deposito van een jaar kiezen, dat kun je verlengen tot het punt aangekomen is dat je het wilt gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.