Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Balletmama76

Balletmama76

05-01-2010 om 09:41

Gemeente verplicht om ook zijstraaten te strooien?

Het is weer raak hier - gisteren nacht was het ijzel en terwijl de hoofdwegen keurig gestrooit worden, zijn de meeste zijstraten nauwelijks begaanbaar. De strooidienst doet er echter niks mee, ze strooien gewoon helemaal niet in zijstraaten en dat levert nogal gevaarlijke situaties op.

Wat voor actie kan hiertegen ondernomen worden? Bij de gemeente bellen brengt niks, ze zeggen wel, dat ze iemand sturen, maar dat gebeurt gewoon niet. En is de gemeente verplicht, om ook zijstraaten te strooien?

Ik heb geen idee, maak hier voor het eerst een echte winter mee en ken alleen het duitse system, waar de strooidiensten verplicht zijn, om 24/7 beschikbaar te zijn en ook zo nodig te strooien, desnoods ook snachts. En ook in zijstraatjes. Maar misschien is de wetgeving hier in NL anders?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

05-01-2010 om 10:19

Uit mijn hoofd

moet iedere gemeente een strooiplan (gladheidsbestrijdingsplan) hebben waarin staat welke straten in welke volgorde (afhankelijk van prioriteiten) gestrooid moeten worden, maar is de gemeente niet verplicht om álle straten te strooien. Voor een dergelijk plan kun je dit voorbeeld bekijken: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=4&ved=0CB4QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.loppersum.nl%2Fdocument.php%3Ffileid%3D3035%26f%3D233ee678c95e121209e36b72e3586554%26attachment%3D1%26c%3D856%26m%3D1&ei=0gNDS8aGA8vm-Qbc8e2uCg&usg=AFQjCNFu66dufkhJImxUM_s1wNEEroWNgg&sig2=9I57EY9DzAmsIAJv997gig
Ook in Nederland zijn strooidiensten trouwens 24/7oproepbaar.

Sancy

Sancy

05-01-2010 om 10:22

Sorry (vervolg)

voor de lange link, het verwijst naar een pdf bestand. Meestal zijn de prioriteiten zo vastgesteld dat de strooiroutes de hulpdiensten, ziekenhuizen, doorgaande routes en busroutes en schoolroutes langs gaan volgens mij.

amk

amk

05-01-2010 om 11:01

Website gemeente

bij de meeste gemeenten staan de strooiroutes op de website.

De doorgaande wegen worden vrijgehouden de rest niet. Hier in de gemeente heb je binnen 400m toegang tot een gestrooide weg.
Waarom niet meer strooien: 80/20 regel: dit kost te veel en levert te weinig op. Daarbij is al dat zout etc ook niet al te best voor het milieu dus een beetje terughoudendheid kan ook geen kwaad.

Puck2

Puck2

05-01-2010 om 12:51

Ook alleen hoofdwegen

Hier worden ook alleen de paar doorgaande wegen in het dorp gestrooid. In alle wijken is er nog steeds geen doorkomen aan over de ijsvlaktes. Ach ja, het zal wel een keer weer wegdooien en tot die tijd is het gewoon bergschoenen aan en voorzichtig aan maar.

maan.

maan.

05-01-2010 om 13:56

Zout bijna op

Wat ik begrepen heb raakt de voorraad strooizout zo'n beetje op.. dus zullen ze zoveel mogelijk proberen de belangrijkste wegen te strooien, daar wordt het ook goed ingereden zodat het effectief is. De kleine straatjes strooien kost relatief veel strooizout en is dan ook minder effectief omdat er minder auto's rijden.

Ook hier bij de gemeente zijn vorige keer klachten binnengekomen over het strooibeleid, tja we zullen het doorgeven maar ook ditmaal hetzelfde drama.

Behalve de hoofdwegen is er verder weinig gebeurd. Ook fietspaden worden volledig overgeslagen, over stoepen maar niet te spreken. De stoep naar de supermarkt is één glijbaan (gisteren een oude dame gevallen).

Tja.. blijkbaar is het niet vaak genoeg winterweer.. anders zouden we er waarschijnlijk beter op ingespeeld zijn. Enige wat je kunt doen is je klachten kenbaar maken en hopen dat anderen dat ook doen. Worden ze knettergek van het gezeur dat ze uiteindelijk misschien toch actie zullen ondernemen.

Balletmama76

Balletmama76

06-01-2010 om 07:30

Het milieu

In mijn postwijk wonen veel senioren en voor hun vind ik het gewoon erg gevaarlijk. Een botbreuk als mogelijke gevolg van een valpartiij kan erg onaangenaame en zelfst gevaarlijke complicaties hebben voor een senior.

Als de gemeente dan met het argument komt, dat het beter voor het milieu is - nu we hebben niet alleen maar een verplichting tegenover het milieu, maar ook tegenover de ouderen in onzere maatschappij, en deze vind ik in dit punt toch belangrijker.

"Het strooizout is bijna op."
Nu, mijn geld is misschien ook bijna op, als ik de volgende keer gemeentelijke belastingen moet betalen. En toch moet ik betalen, anders sturen ze namelijk een deurwaarder.

Het is niet het probleem, dat ik me niet kan redden op het ijs - het probleem is, dat ik gemeentelijke belastingen betaal en terwijl ik niet veel verwacht hiervoor, begaanbare wegen zijn toch wel iets, wat ik verwacht. En dat niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn medemensen.

In Duitsland woonte ik trouwens ook in een vrij rustige zijstraat - maar kan me niet herinneren, dat er een keer zo'n ijsbaan was als hier nu.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-01-2010 om 08:42

Politieke keuzes

"Als de gemeente dan met het argument komt, dat het beter voor het milieu is - nu we hebben niet alleen maar een verplichting tegenover het milieu, maar ook tegenover de ouderen in onzere maatschappij, en deze vind ik in dit punt toch belangrijker."

Iedere gemeente maakt hierin zijn eigen afwegingen. Het zijn politieke keuzes, het strooibeleid zorgt dan ook nog wel eens voor stevige discussies in gemeenteraden (zeker als er ongelukken zijn gebeurd door de gladheid).

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2010 om 09:32

Wat dingen

Balletmama:
"In Duitsland woonte ik trouwens ook in een vrij rustige zijstraat - maar kan me niet herinneren, dat er een keer zo\'n ijsbaan was als hier nu."
Volgens mij is één van de problemen, dat het afwisselend vriest en dooit. Juist door het (opnieuw) bevriezen van dooiend sneeuw en ijs krijg je die gladde ijsbanen en keiharde sneeuwhopen. In landen waar het echt koud is, heb je dat effect dat opnieuw bevriezen niet.

Verder heb ik het idee, dat sneeuw wegvegen effectiever is dan strooien, en dat strooien met zand beter is dan strooien met pekel.

Balletmamam citeert:
"Het strooizout is bijna op."
Dat is een feit -en met wijsheid achteraf had er misschien meer strooizout kunnen worden ingekocht (hoewle dat ook weer geld kost), maar nu kun je dat niet uit dunnen lucht toveren.

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 09:46

Balletmama

Net als Pelle: ook ik heb in 1979 op straat geschaatst, ging op schaatsen naar school etc. Geweldig was het.
En dat het in Duitsland anders geregeld is daar heb je hier niets aan dus die vergelijking heeft geen zin. Er zijn vast wel landen te noemen waar men ook belansting betaalt en waar helemaal niet gestrooid wordt dus je mag blij zijn dat er in NL nog wat gestrooid wordt. Net zo'n nutteloze vergelijking...
En verder zou iedereen zelf kunnen beginnen met zijn eigen stoepje schoon te vegen. Als iedereen dat van het begin af aan doet dan valt het reuze mee. En er zullen vast senioren genoeg zijn die dat echt wel zelf kunnen. Je zou eens moeten kijken op de site van je gemeentes, soms is het zelfs verplicht.
Verder kan jij wel verwachten dat jouw belastinggeld aan strooien wordt besteedt, je buurvrouw vind misschien juist iets heel anders.

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 14:02

Dat weet ik niet pelle

Ik weet niet of het verplicht is in alle gemeenten. Als ik hier opde website van de gemeente kijk dan zie ik op de kaart van de gemeente behalve de strooiroutes van de hoofdwegen ook andere routes staan die door de wijkploegen sneeuw- en ijsvrij gehouden worden. En dat zijn dan de stoepen heb ik gezien toen ik net naar huis rijdt. Als de gemeente dat op sommige stoepen doet dan krijg ik het idee dat het toch niet verplicht is.
Overigens vind ik het uitermate praktisch om je eigen straatje en stoep voor je huis schoon te vegen: geeft een boel minder natte sneeuwschoenen binnen. Heb overigens wel mooi een tennisarm overgehouden aan het vele sneeuwruimen van de afgelopen weken, da's dan weer minder.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-01-2010 om 14:17

Niet overal verplicht

Vroeger was het overal verplicht om je eigen stoep sneeuwvrij te houden. Nu hangt het van je AVP af. Zie http://www.vng.nl/eCache/DEF/92/929.html

Niet overal in duitsland hoor!

Nou ik kan jullie vertellen dat niet OVERAL in Duitsland alle rustige binnen/woonstraten gestrooid worden hoor!! En dat weet ik 100% zeker, want ik ben er vandaag nog geweest en gisteren en zondag ook nog. En er ligt daar aan woonpleintjes en kleine straatjes nog nét zoveel sneeuw als hier. En dat weet ik omdat ik dochter nu de sneeuw zo hoog ligt met regelmaat naar haar vriendin en naar haar zanglerares en soms klasgenootjes moet brengen. Dit omdat de fietspaden namelijk in Nederland keurig gestrooid zijn, maar het laatste stuk (dat is in Duitsland) niet!!! En dan kan dochter wel gaan fietsen op de doorgaande weg (wat ze dan w.s. ook gaat doen) maar dat wil ik niet hebben omdat ik het levensgevaarlijk vindt. Overigens fietsen die klasgenoten en vriendinnen soms wel zo (als het niet anders kan) nu. Ik hoor juist gemopper van die meisjes die in Duitsland wonen dat de fietspaden aldaar blijkbaar geen prioriteit zijn. 1 van de klasgenootjes heeft van de week hier gegeten omdat ze 's avond d'r bijbaantje had (ook hier) en die vertelde dat haar vader als geklaagd had bij de gemeente en dat er ook niks aan werd gedaan...Fietspaden hoorden niet bij de strooiroutes. Overigens worden hier in de gemeente ook de woonstraten en kleine straatjes niet gestrooid. En hier is nog strooizout genoeg. Dus daar ligt het niet aan. Er stond vanmorgen nog een heel stuk in de krant dat dat te maken had of je gemeente een leveringscontract had met een strooizout fabrikant of niet. De gemeentes die géén contract hebben/hadden, daar wordt niet aan geleverd omdat fabrikanten hun contractanten éérst voor laten gaan (en terecht vindt ik). Het ligt dus aan je gemeente als ze te weinig zout hebben. En de manier waarop ze zout inkopen. Géén contract is vast goedkoper...vermoed ik.
Wat ook wel komisch is....ik zag van de week 1 woonpleintje wél gestrooid worden....en collega van mij woont daar...hier vlakbij. Ik was daar verbaasd over en zei dat op het werk...dat me dat was opgevallen. Oo, zegt collega, "dat komt omdat onze buurman bij de strooidienst van de gemeente is ingedeeld" (is normaal bouwvakker en zijn bedrijf schijnt dat voor de gemeente te doen.) Ach, ja natuurlijk....dat ik daar zelf niet op kwam. De stooimeneer woont er zelf.
groeten albana

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 14:37

Nou dat werkt hier niet albana

Onze overbuurman werkt bij de gemeente en rijdt met dit weer ook op de strooiwagen of de sneeuwschuiver, maar mooi dat hij niet hier in de straat mag strooien. Heeft hij in het verleden 1x gedaan en daar ongelooflijk gelazer mee gekregen.

Balletmama

Dat vind ik wel een beetje makkelijk hoor. Tuurlijk betaal je gemeentelijke lasten, maar dat geeft je nog niet het recht om iedere eis ingewilligd te willen hebben. Een gemeente maakt veel afwegingen en geld, milieu en veiligheid worden als het goed is in dit geval alledrie meegenomen in de afweging.

Strooien kost zeer veel geld op jaarbasis en als jouw gemeente iedere straat zou strooien denk ik dat of de gemeentelijke lasten volgend jaar echt de pan uit zouden rijzen. Het is maar net wat je wil.

Overigens is het strooizout echt bijna op. Kan je gemeente ook niets aan doen, is namelijk een landelijk probleem. Dat krijg je als er ineens zoveel strooiacties achter elkaar vallen, daar zijn de Nederlandse zoutleveranciers niet op ingericht. Is helaas niet anders....

Overigens

Had "eis" eigenlijk "wens" moeten zijn, dat staat wat vriendelijker.

En is een gemeente niet verplicht om te strooien. De wegbeheerder (is de gemeente dus voor de gemeentelijke wegen, de provincie voor de provinciale wegen en rijkswaterstaat voor de snelwegen) is verantwoordelijk en aansprakelijk. En daarom maakt een (slimme) gemeente een strooiplan. Maar daar zou overigens best in kunnen staan: wij strooien helemaal niet. Als ze dat maar duidelijk verkondigen zodat "iedereen" dat weet en zich daar op in kan stellen. Overigens vraag ik me trouwens wel af of een schadeclaim in zo'n geval door een rechter toch niet toegewezen wordt. En daarom en omdat de veiligheid in het geding is strooien de meeste gemeenten de hoofdwegen wel.

Of het verplicht is om je stoepje vrij te houden hangt af van de APV (en hoe die gehandhaafd wordt).

Ja pelle

En zoutstrooien is relatief makkelijk en sneeuwruimen duurt lang en is arbeidsintensief. Vandaar dus ook het verschil in resultaat...

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 18:02

Waar ik me dus net over verbaas

Ik loop net naar de winkels en dan kom ik langs 2 straten met seniorenwoningen. Ik zie bij een deel van de huizen dat ze keurig hun eigen paadje hebben schoongeveegd en de stoep voor hun tuin. Maar bij meer dan de helft zie ik dat wel het eigen paadje in de tuin is schoongeveegd en de openbare stoep ervoor niet; soms zelfs dat dan de bult sneeuw net om het hoekje op de stoep is gedumpt. Sorry hoor balletmama, dan wil ik dus juist NIET mijn belastinggeld besteden aan stoepvegers. Als mensen zelf al te beroerd zijn om hun stoepje schoon te vegen.

Marit

Marit

06-01-2010 om 21:40

De enige zijstraat

die hier gestrooid wordt, is de straat van het huis van de burgemeester.....
groet,
Marit

Elenna

Elenna

06-01-2010 om 21:43

Tja marit

Hoe zeggen ze dat ook al weer in Animalfarm? All animals are equal, but some animals are more equal than other animals.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2010 om 23:23

Stoepje vegen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geveegde stoepjes niet altijd een vooruitgang vind. Zeker met dit weer wanneer geveegde stoepjes soms met een dun laagje sneeuw of ijs bedekt worden kunnen verraderlijk glad worden. Ik loop liever, met dit weer dus, over ongeveegde stoepjes.

Ik heb geen idee pelle

Om eerlijk te zijn...ik heb geen idee pelle of ze geschoven hebben hier. Of ja, toch wel...er liggen flinke bulten langs de wegen hier. Dus ik 'neem' het aan. Maar heb het niet gezien.En er ligt hier behoorlijk sneeuw, nog van weken terug+ alles wat erbij is gekomen, o.a. nieuwjaarsdag de hele dag door. Onze hele straat is een witte wondere wereld, inclusief struiken,tuinhuisjes,bomen etc. etc. en de straat is ook nog steeds zo bedekt dat je de straatstenen niet ziet en dat is nu al een paar weken dus. Het is vast ergens tussen de 10 en 20 cm, maar dat is wel in porties gevallen, dus niet in 1 keer. Het valt trouwens allemaal wel mee....een paar jaar terug viel hier een meter (100 cm dus!) in 1 ochtend! Dat was pas dramatisch! De bomen om ons heen bogen gevaarlijk door en ik heb nog met buurman aan verschillende bomen staan rukken in de hoop dat we er wat sneeuw af kregen...1 boom zwaaide gezellig bij elke windvlaag tegen ons raam/boven onze aanbouw heen en weer. En kráken die bomen onder dat gewicht! Dat was doodeng.Uiteindelijk knapte de boom dus doormidden, maar gelukkig mistte die op een haar na onze aanbouw. Verzchillende huizen hebben toen een boom op het dak gehad (dus behoorlijke schade). Toen dacht ik ook....ik bel even de gemeente....maar kreeg te horen dat ik beller nummer 87 was over een op knappen staande boom en dat ze besloten hadden dat ze prioriteit gaven aan bomen bij kantoren,scholen etc. waar veel mensen waren. Achteraf maar goed ook, op de school waar mijn kinderen zaten was al een boom gevallen en nummer 2 heeft de gemeente net op tijd kunnen vellen. Ik hoorde later van mensen die écht een boom op het dak hadden gehad...dat een gemeente wel 'verplicht' is om bomen die op het punt staan te vallen onmiddelijk te rooien...maar dat in zulke situaties gemeenten zich kunnen beroepen op 'overmacht' en dus niet aansprakelijk zijn. Overigens dekte de verzekering wel alle schade, je eigen verzekering wel te verstaan....zélfs als zo'n boom van de gemeente is! (dat verbaasde mij ook erg) Na die meter sneeuw denken wij wat laconieker over zo'n kleine laagje heb ik gemerkt.....We nemen dit laag'je' met een korreltje zout zeg maar.
groeten albana

Die strooimeneer

Ik ken de strooimeneer wel...(ouder van jongentje bij jongste in de klas) en ik weet zeker dat hij niet 'in dienst' is van de gemeente. Ik snapte van collega dat de gemeente hier een bedrijf (groot regionaal bouwbedrijf) inhuurt om dat strooien te regelen. Dat was ook mijn reactie toen collega zei dat buurman 'strooidienst'had...."huh, de vader van die en die?" "Maar die werkt toch bij bedrijf die en die?" En volgens collega heeft de gemeente het dus aan dat bedrijf uitbesteed. Toen die strooimeneer z'n eigen straatje/pleintje (is nog doodlopend ook) strooide kwamen wij er net langs rijden...(was nieuwjaarsdag en het hield net even op) en het viel ons gewoon op...En we hebben er in de auto dus even over gehad. De kinderen viel het zelfs op....zo van "huh?" daar wel en bij ons niet? (2 straatjes verder en niet meteen doodlopend) "wat raar hé mam?"
Verder maakt het me niet zoveel uit...die meneer doet maar. Ik ben allang blij dat er mensen zijn die er op de gekste tijden en dagen op uit gaan óm te schuiven en te strooien.....daar mogen ze best hun eigen straatje ook bij meepakken van mij. Zeker op een feestelijke dag als nieuwjaarsdag...
groeten albana

Balletmama76

Balletmama76

07-01-2010 om 09:54

Stoepje vegen...

...maakt ook alleen maar zin als iederen in een straat het doet.
Dan krijg je netjes geveegde stoepen waar mensen op kunnen lopen.

Toen het hier begon met de sneeuw, ging ik ook braaf onzer stoepje vegen, hopend op copy-cats bij de buren, zeg maar in een soort sneeuwbal-systeem, een buur "besmet" de volgende met het stoepvegen.

Er waren echter maar weinige, die zich hiervan lieten besmetten. Helaas. Nu veeg ik nog steeds braaf onzer stoepje (vooral voor mijn collegas dan, die deze wijk lopen), maar het effect is niet bijzonder, omdat er maar weinige zijn, die het ook doen.

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 10:26

Precies balletmama

Als anderen nu ook gewoon niet te beroerd zijn om hun stoepje te vegen, en dat ook regelmatig doen zodat Kaaskopje niet over ijs en dun laagje sneeuw hoeft dan is er niets aan de hand. Daarom vind ik ook dat mijn belastinggeld niet ingezet hoeft te worden voor mensen die daar geen zin in hebben.
Overigens wordt in onze straat redelijk goed geveegd. Eigenlijk is het wel gezellig: iedereen komt zo ongeveer op hetzelfde moment naar buiten om sneeuw te ruimen, af en toe een praatje tussendoor, elkaar even helpen als je zelf al klaar bent. Goed voorbeeld doet in onze straat gelukkig wel goed volgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2010 om 10:55

Wat een onzin

Ik vind het altijd zo´n onzin om met van die ´actietaal´ te komen als ´daar betaal ik geen belasting voor´ of ´geen hulp voor mensen die dit of dat niet doen´. Zelfs als ik keurig ons stoepje zou vegen zou de strooiwagen onze straat niet inkomen. Ik woon aan een fietspad en daar wordt nóóit gestrooid. Geen enkele bewoner met een tuin aan dit fietspad voelt de verantwoordelijkheid om het fíetspad schoon te vegen. De praktijk is dat mensen hun eigen pad schoonmaken aan de voorkant, het stukje stoep nog meepikken naar hun auto toe en dat is dat. Dat heeft niets met sociaal braaf belastingbetalergedrag, maar met eigenbelang.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2010 om 10:56

Te maken

moest nog in de laatste zin staan.

dynastie

dynastie

07-01-2010 om 15:48

Balletmama

"In mijn postwijk wonen veel senioren en voor hun vind ik het gewoon erg gevaarlijk. Een botbreuk als mogelijke gevolg van een valpartiij kan erg onaangenaame en zelfst gevaarlijke complicaties hebben voor een senior.

Als de gemeente dan met het argument komt, dat het beter voor het milieu is - nu we hebben niet alleen maar een verplichting tegenover het milieu, maar ook tegenover de ouderen in onzere maatschappij, en deze vind ik in dit punt toch belangrijker. "

Balletmama, ik weet niet of je bekend bent met het verschijnsel wMO? Dat gaat over samenleven. In plaats van te zeuren dat de gemeente de stoepen schoon moet maken i.v.m. de oudere die kan vallen, neem je zelf even de boodschappen mee voor die mensen.

Betrokkenheid, samenleven. Dat is meer dan wijzen naar de gemeente. Zelf neem ik op dit moment ook een groot deel van de boodschappen mee voor iemand die i.v.m. fysieke problemen niet goed uit de voeten kan. Als iedereen dat voor iemand zou doen, zijn de 'zwakkeren' ook geholpen, zonder dat het milieu eraan gaat door strooizout, samen met het gemeentelijk budget. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Meer strooien betekent meer gemeentelijke belastingen. Betaal jij zonder mopperen?

Balletmama76

Balletmama76

07-01-2010 om 16:33

Dynastie

"In plaats van te zeuren dat de gemeente de stoepen schoon moet maken i.v.m. de oudere die kan vallen, neem je zelf even de boodschappen mee voor die mensen."

Dat doe ik al. Of het nu post meenemen is naar het postkantoor (was voor kerst heel vaak), effe de vuilnis naar de container meenemen (waar een dikke laag ijs op de weg liggt) en als iemand me vraagt, of ik morgen iets van de AH voor iemand kan meebrengen, doe ik dat ook graag. Dat weten de mensen ook.

Maar natuurlijk ben ik er niet de hele dag, echter als iemand mij vraagt voor zoiets tijdens m'n rondje, doe ik het zo.

pro3

pro3

07-01-2010 om 20:32

Niet de hele stoep vegen

Toch zou het wel leuk zijn als mensen die de stoep vegen een strookje vrijlaten voor kinderen op een slee. Ik vind het zo irritant dat ik me steeds rot trek op de geveegde stukken. Zelf heb ik een looppaadje geveegd maar ook een stuk besneeuwd gelaten.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 10:40

De oplossing voor het strooizout

In mijn woonplaats is het strooizout ook op, dit weekend word echter weer sneeuw verwacht. Een plaatselijk bedrijf wat badzout maakt heeft een hele lading afgekeurd badzout in de kleuren geel, paars en groen aan de gemeente overdaan. Er staan nu een heleboel wagens vol met geurend badzout klaar om te gaan strooien... tja.. beter dan niks natuurlijk. het is dat het geen 1 april is, want ik zou het niet hebben geloofd.

ik hou jullie op de hoogte van onze geurende straten.

groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.