Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Genante geldkwestie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-11-2009 om 19:53

Weigerende pinpas

Die had ik vanmiddag, en het is echt genant. Sta je daar met achter je een verschrikkelijk lange rij de boel op te houden. Ik heb de caissiere gevraagd of ik de boodschappen kon inpakken zodat ik even kon nagaan wat er aan de hand was. Bij de geldautomaat zag ik dat het saldo te laag was, wat volgens mij niet kon kloppen. Gelukkig kon ik geld opnemen met mijn creditcard (wat kost dat?), zodat ik toch kon afrekenen. Bij de hoofdcaissiere vervolgens gemeld dat ik bij het pinapparaat wel kon pinnen, waarop zij zei dat ze dan de helpdesk van de betaalapparaten zou bellen want ik was al de tweede vandaag die dat overkwam Pfff heel gedoe. Uiteindelijk bleek de ellende veroorzaakt te zijn door een incasso die 10 dagen te vroeg was gedaan, gelijk maar terug geboekt.

Chantelle

Chantelle

06-11-2009 om 21:36

Rode beuk!

Geweldig die info, maar ik snap het niet helemaal.

"Hoe hoog was in 2008 het gemiddelde besteedbare inkomen van een (echt)paar met kinderen onder de 18 jaar? .............. 44.8 duizend euro."

"Modaal gezinsinkomen: 45.000"

Bij "gemiddeld besteedbaar inkomen" denk ik dat dat netto is. Maar dat modale (netto) gezinsinkomen lijkt me dan heel erg hoog, dus ik denk dat het bruto is. Of komt het dat de echt extreme inkomens dit hoge gemiddelde opkrikken.

"Mediaan inkomen: 20.000"

Een mediaan is toch 50% verdient lager en 50% verdient meer? Okee, daar kun je dus weinig mee, want je weet niet of studentenbaantjes, 4 uur per week baantjes, niet werkende moeders, etc. worden meegeteld.

"Het bruto modale inkomen was in dat jaar gelijk aan 30 duizend euro. Dit komt overeen met een besteedbaar inkomen van ongeveer 23,5 duizend euro en een gestandaardiseerd inkomen van 12,5 duizend euro."

Wat is dan een gestandaardiseerd inkomen?

"Precies na 30 minuten is de hoogte van het inkomen gelijk aan de mediaan,namelijk 20,7 duizend euro.

Wat bedoel je met die 30 minuten, heb je zolang over je berichtje gedaan, ik snap het niet.

Chantelle

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen, lees even dat artikel over de parade van Pen. Ik heb de stukken tekst daaruit gehaald en maar even geaccepteerd dat er daardoor wat onduidelijkheden ontstonden in mijn posting. Ik kan ook niet al jouw vragen in detail beantwoorden want daarvoor heb ik te weinig kaas gegeten... op zaterdag beginnen wij vaak met een zachtgekookt eitje moet je weten

De verleiding is groot om er nu wel nog op in te gaan maar ik moet oudste naar voetbal krijgen, ze verzamelen over exact 17 minuten op het voetbalveld (thuiswedstrijd) en ik weet niet eens of hij zijn tenue al aan heeft...

Sorry voor de gebrekkige beantwoording.

amk

amk

07-11-2009 om 09:50

Knurf (ot)

maar dan haal je het dus waarschijnlijk wel, al verdeel je het niet als een constante over het jaar.

Ik heb ook 2x een piek en de rest is dan wel verdeeld. (vakantiegeld en 13e maand) volgens mij zit ik dan al aan de 10%.

kaatje43

kaatje43

08-11-2009 om 15:16

Chantelle

Mediaan betekent volgens mij dat de extreem lage en extreem hoge inkomens uit de berekening zijn gehaald. Is dus wat anders dan het gemiddelde. Studentenbaantjes, 4 uurscontracten zullen er dus uit gelaten zijn.

margje van dijk

margje van dijk

08-11-2009 om 17:33

Mediaan

De mediaan is de waarde die het vaakst voorkomt. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn als het gemiddelde.

Margje

Siena

Siena

08-11-2009 om 17:40

Eh, margje

heb ik het nu zo mis, maar volgens mij is de waarde die het vaakst voorkomt de modus, dus de modale waarde? En is de mediaan de middelste waarde, als je alle waardes van hoog tot laag op een rij zet?
(Deed jij niet iets met wiskunde?)

margje van dijk

margje van dijk

08-11-2009 om 18:42

Oeps

Nou, ik doe gelukkig vrij weinig met statistiek

Ja, je hebt gelijk, het is de *middelste* waarde, niet de meest voorkomende.

Margje

Kijk en daarom

..hield ik het dus bij een verwijzing naar dat leuke artikel over de parade van Pen.

Bij vaktermen heeft dit forum de rare hebbelijkheid dat ik snel het verkeerde typ en later pas op Wikipedia de naad en de kous ontwar.

Misschien een idee om gewoon in het forumscherm een doorklik mogelijkheid voor wikipedia te hebben? Scheelt een hoop geheenenweer...;-|

Vic

Vic

13-11-2009 om 12:56

Nog even over sparen

Van de week was weer even in het nieuws dat het NIBUD zich zorgen maakt over het (niet-) spaargedrag van Nederlandse gezinnen. Op Telegraaf.nl, wat ik vooral lees ter vermaak , wordt daar heftig op gereageerd door allerlei mensen die stellen dat je tegenwoordig niet kunt sparen omdat de lasten de pan uit rijzen. Dat is natuurlijk een heel ander publiek dan hier, maar de verschillen zijn zo opvallend. Ik kan er wel een beetje in mee gaan. Volgend jaar wordt de kinderopvang weer (een stuk) duurder, de ziektenkostenverzekeringen, energie, etc. En als je inkomen dan niet mee stijgt wordt je voor sparen beschikbare geld toch steeds minder. Stel dat je vasthoudt aan die 10%, dan moet je toch op andere dingen gaan besparen?

NDK

NDK

03-12-2009 om 16:42

Buffer kost tijd

Zoals Olijvje al zegt, een buffer opbouwen kost tijd. Ik heb zelf in de loop der jaren een flinke buffer opgebouwd, voor onvoorziene uitgaven, voor wegvallen van inkomsten (ben ZZP-er), voor ooit een ander huis.

Aan het eind van het jaar reken ik uit hoeveel er nog in de bedrijfspot zit na aftrek van jaarlijkse kosten als belasting, ziektekostenverzekering, e.d. Dat geld stort ik dan op onze spaarrekening. Daarnaast reken ik uit hoeveel we nodig hebben voor de normale maanduitgaven, en op basis daarvan stel ik het "salaris" voor het nieuwe jaar vast. Is er in de loop van het nieuwe jaar extra geld nodig (reparaties, vakanties), dan komt dat van de spaarrekening. De bedrijfspot vul ik met nieuwe inkomsten. Hoeveel er ook binnenkomt, alleen het vastgestelde salaris gaat ervan af (naast de andere vaste bedrijfslasten). Streng, maar het werkt wel.

Doorgaans komt er ieder jaar meer op de spaarrekening binnen dan we opmaken, en dus groeit het bedrag gestaag (hoewel het dit jaar wel minder is door de crisis).

Komt wel bij dat ik tijden van grote armoede heb gekend, en iedere euro voor mij nog steeds een euro is. Mocht ik ooit nog in goeden doen komen, dan zal het me moeite kosten om met geld te gaan smijten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.