Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tihama

Tihama

05-11-2011 om 15:28

Geneeskundige kosten in het buitenland: reisverzekering of zorgverzekering?

Hallo

Ik ben aan het kijken wat we nu werkelijk aan reisverzekering nodig hebben. We hebben allebei een goede zorgverzekering (IZA en Ohra met uitgebreide dekking). Voor zover ik kan ontdekken zouden extra geneeskundige kosten niet meer verzekerd hoeven te worden. Maar ik word niet echt wijs uit de bepalingen.

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom en óf ik aanvullende geneeskundige zorg moet verzekeren als ik op wintersport ga en verder binnen Europa blijf?

De belangrijkste reden om een reisverzekering af te sluiten is namelijk de geneeskundige hulp en een eventuele repatriering. Kosten voor bagage en kapotte auto's kunnen we namelijk wel dragen.

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

05-11-2011 om 16:23

Omdat

Je zou het even in je polis na moeten kijken, er zijn nog wel verschillen tussen maatschappijen. Maar in het algemeen komt het erop neer dat je ziektekostenpolis de kosten in het buitenland dekt voor het bedrag dat er normaal gesproken in NEderland voor staat. Je reisverzekering met geneeskundige kosten meeverzekerd vergoed dan het extra bedrag dat je in het buitenland kwijt bent. Bijv. je gebroken enkel opereren staat in NL 8000 euro voor en in Zwitserland betaal je 9000. Dan vergoedt je aanvullende geneeskundige reisverzekering die 1000 euro verschil. Maar er zijn ook gewone (aanvullende) ziektekostenverzekeringen die de totale kosten in het buitenland vergoeden. Dus goed van te voren informeren of je het nodig hebt. En als je er na grondig lezen nog steeds niet uit komt dan bel je gewoon naar je ziektekostenverzekering om daar wijzer te worden.

als je op wintersport gaat zit daar meer risico aan vast. Stelt dat jij tijdens het skieen een ongeluk krijgt en met een helicopter van de berg moet worden geplukt, dat gaat je zorgverzekering echt niet vergoeden.

Er zijn niet voor niets extra modules te verzekeren vanwege wintersport.

En wat mijn voorganger zegt, je bent verzekerd voor kosten in NL, die kunnen in het buitenland een stuk hoger liggen.

Even ot: Maarre... ervaring met een gipsje nabij Kaprun: de rit naar het ziekenhuis in Zell am See duurde nog het langst. Aanmelden, foto maken, diagnose stellen en arm gipsen..... Binnen een half uur! En dit alles zeer geroutineerd, en met een glimlach. Deze kosten vielen allemaal onder onze zorgverzekering, nooit een rekening van gezien.

Aan die geroutineerde actie kunnen de ziekenhuizen in NL nog een puntje aan zuigen

Medische kosten en onvoorziene uitgaven

Ik schaam me su er ging iets mis , maar dat is wel duidelijk denk ik .-)

Maar de medische kosten en onvoorziene uitgaven zijn de grootste kostenposten tijdens de vakantie. Inderdaad bij wintersport het evacueren, de banaan, de gipsvlucht zijn zaken die de zorgverzekering niet draagt.
Goed voorbeeld was ook pas op tv bij groeten van Max. Een man kreeg motorongeluk in Winterberg, zorgverzekeraar vond afstand Nederland / Winterberg best te overbruggen voor de familie dus wilde mijnheer niet naar Nederland repatrieeren , de reisverzekeraar heeft dat toen geregeld . Bovendien zou de reisverzekering de kosten die de familie ( wel vaak max 1) moet maken om naar de gewonde in Winterberg te komen ,vergoeden.
En dan bijvoorbeeld de kosten als zich onvoorziene zaken voordoen. Langer verblijf door bijvoorbeeld "de aswolk"van Ijsland, afgesloten wegen vanwege extreme regen of sneeuwval .En zo kan ik nog wel even doorgaan .

Tihama

Tihama

05-11-2011 om 22:23

Onduidelijk

Ik ken de werkwijze van het ziekenhuis in Zell Am See toevallig uit ervaring (een vriendin kreeg een ski-ongeluk).Het is niet zo dat ik geen belang hecht aan een goede reisverzekering. Maar ik vind het ook onzin om dubbel verzekerd te zijn.

Maar wat ik niet snap is dat mijn zorgverzekering zegt dat ze repatriëring vanaf de Nederlandse grens vergoeden. Bedoelen ze dan dat ze de kosten van Frankrijk tot aan de Nederlandse grens betalen en dat je zelf vanaf de Nederlandse grens tot aan huis betalen? Of bedoelen ze dat ze de kosten vanaf Frankrijk naar de Nederlandse grens NIET betalen en het laatste stukje wel?

En als ik een been breek op een lastige plaats? Betaalt dan de reisverzekering de helicopter die me naar het ziekenhuis moet takelen, de zorgverzekering het ziekenhuis en de reisverzekering de terugreis?
Als ik dus een verzekering neem MET wintersportdekking, maar ZONDER geneeskundige hulp: wat betekent dat dan voor de gipsvlucht? Die wintersportdekking slaat nergens op als het NIET de helicopter, banaan of gipsvlucht dekt. Want wat zou een wintersportdekking dan wel moeten inhouden?

Ik ben tijdens mijn zoektocht zelfs een pdf tegengekomen van een overeenkomsten tussen de verbonden van zorgverzekeraars en de reisverzekeraars. Blijkbaar kunnen ze er zelf niet eens goed wijs uit wie nu precies wat verzekert. Een van de afspraken in dat convenant is trouwens dat als ze het beiden dekken, degene die de eerste melding krijgt het hele pakket oppakt.

We hebben nu een uitgebreide doorlopende reisverzekering met wintersportdekking. Ik ben alle verzekeringen aan het screenen op zin en onzin. En toen liep ik dus hier tegenaan.

Maar zo'n aswolk: dat lijkt me vanzelfsprekend dat dit niet gedekt wordt door je zorgverzekeraar. Dat heeft namelijk niets met die geneeskundige kosten te maken. Toevallig dreigde ik vorig jaar in China te stranden door de aswolk, maar dat was niet erg We hadden de plannen al klaar voor een transsiberische treinreis. Maar als ik een reisverzekering heb zonder geneeskundige kosten, dan maakt dat ook helemaal geen verschil.

Het gaat er dus om dat mij onduidelijk is wat er nu precies gebeurt als ik wel het vakje 'wintersportdekking' aanklik en niet het vakje 'geneeskundige hulp'.

Tihama

Puck

Puck

05-11-2011 om 22:43

Doen ze expres

die voorwaarden zijn volgens mij expres zo vaag gesteld zodat ze lekker makkelijk onder claims uit kunnen komen. Als Tihama zegt dat ze uit de polis heeft begrepen dat transpot vanuit Frankrijk naar de Nederlandse grens wordt vergoed, dan zegt meneer verzekeraar dat dat juist het laatste stukje in Nl is. Maar komt Puck een dag later met de rekening van Hazeldonk naar Amsterdam dan zeggen ze heel leuk dat ik de rekening van de taxi van Parijs naar Hazeldonk had moeten bewaren. Maar ik vermoed dat ze het vervoer binnen Nl vergoeden. Wil je duidelijkheid dan zou ik toch van de verzekering eev schriftelijke opheldering vragen. Wat ook helpt is de reisverzekering bij dezelfde maatschappij onder te brengen als de ziektekostenverzekering, maar ik weet niet of dat voor iza mogelijk is.

Opletten zit maximum aan

Geen ervaring met wintersport, maar wel met zkh opname in het buitenland. Aan de standaard reisverzekering zit een maximum qua ziektekosten. Ik ben destijds een week opgenomen geweest in het buitenland en die kosten overschreden dat maximum. Maximum was 10.000 euro en werkelijke kosten waren 18.000 euro. En hier zat niet eens een operatie oid bij. Ziektekostenverzekering vergoedt niet alles en daarom was ik superblij dat wij ook aanvullende ziektekosten hadden bij de reisverzekering. Dit is nu ook iets waar ik nooit meer op ga bezuinigen.

Echt.. Als je al in de ellende zit wil je niet ook nog eens met dit soort rekeningen geconfronteerd worden. En het kost je een tientje extra..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

05-11-2011 om 23:57

Aha

Ik begin het nu te zien. Vooral die maxima aan de kosten vind ik nogal kritisch. Ik ga me ook maar niet verdiepen in waar welke grens ligt. Mij lijkt het nog steeds logisch als een gipsvlucht en berghelicopter gedekt zouden zijn vanuit wintersportdekking en niet vanuit de geneeskundige dekking in diezelfde verzekering. Misschien dat ik het nog eens ga vragen.
Ik blijf het maar braaf allebei dekken, want ik moet er zeker niet aan denken dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering moet gaan aanspreken tegen de andere verzekeringsmaatschappijen te procederen

Tihama

Kan behoorlijk in de papieren lopen

Wij hebben in het buitenland ongelukken gehad. En ik weet hoeveel geld zoiets kan kosten.....
Even buiten de 'medische kosten' om...
Mijn ouders kregen auto-ongeluk, op weg naar skie-gebied (dronken automobilist botst tegen ze aan). Een erg ongeluk. Moeder dood, vader zo goed als....reddingsheli gekomen (uit duitsland,was namelijk nog valkbij) vader geopereerd, moeder ook...moeder op i.c., overleden, vader ook i.c. Wij halsoverkop ook ernaartoe, begeleid door 2 kenissen (wij broer en ik waren natuurlijk nogal hoteldebotel). Uiteindelijk na 1 week vader liggend over weg naar huis vervoerd. Moeder met uitvaartauto naar huis.
Wat moesten we zelf betalen? Het vervoer en aankomst en vetrek van de heli, ons eigen verblijf+eten+alle onkosten (b.v. telefonie), ons eigen vervoer (huurauto aldaar die behoorlijk dúur was, toeristengebied).
De repatriering van vader (líggend was 5 keer zo duur)
het vervoer naar huis van overleden moeder, de balseming van moeder (was niet verzekerd maar deden ze daar nog standaard) het verblijf van moeder allerlei papieren en documenten voor mij moeder.
Nou reken maar uit zou ik zo zeggen.
2de situatie: Wij rijden met auto naar Italie en verblijven in Rome voor tussenstop. Man gaat wandelen met toen oudste 5 jaar. Kind gaat ervandoor (even) krijgt prompt een ongeluk, been gebroken en arm gebroken. Been hoge breuk dus moet languit liggen.
Na verblijf in z.h. en 2 operaties mag kind naar huis. Maar niet in auto. Moet in vliegtuig i.v.m. de bobbels enzo. In vliegtuig (last minuut dus erg duur) ga ik mee, natuurlijk en kind krijgt ligplek van 3 stoelen. Jongste (baby+ aan de borst) gaat mee. Man rijd auto retour.
Aangekomen op schiphol is het midden in de nacht, dus geen o.v. meer moeten we met lig-taxi naar huis (240 km. ong.).
Zelf betalen (indien geen reisverz.) extra verblijf in Rome (niet geboekt dus bijgeboekt voor hoge prijs) voor ons+baby. Mijn nachten in z.h. bij kind in zo'n enge omgeving (die moest je ook zelf betalen). De retourvlucht en de ambulance.
Nou reken maar uit zou ik zo zeggen.
Wij hebben rekenigen gezien daarvoor hadden we minstens diep in de schulden kunnen kruipen hadden we die moeten betalen.
En we betalen met plezier elk jaar een doorlopende reisverzekering.........ook wétend wat dat kost mócht het 1 keer in de 25 jaar eens fout gaan...dan nog ben je voordeliger uit. Geloof dat maar van mij.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2011 om 15:19

Wat dingen

Tihama:
"Maar wat ik niet snap is dat mijn zorgverzekering zegt dat ze repatriëring vanaf de Nederlandse grens vergoeden. Bedoelen ze dan dat ze de kosten van Frankrijk tot aan de Nederlandse grens betalen en dat je zelf vanaf de Nederlandse grens tot aan huis betalen? Of bedoelen ze dat ze de kosten vanaf Frankrijk naar de Nederlandse grens NIET betalen en het laatste stukje wel?"
Zonder te weten wat er staat, vermoed ik, dat er iets anders wordt bedoeld, namelijk dat de verzekeringnemer alleen vanuit het buitenland repatrieert (dus als je onderweg bent naar Frankrijk en je crasht bij Maastricht wordt er niet gerepatrieerd, maar vanaf Luik wel) en/of, dat er wordt gerepatrieerd naar een logische plek in NL (je huis, of een ziekenhuis) -en dat je vandaar af voor de rest moet zorgen en/of dat het laatste deel (dus in NL) in bepaalde gevallen onder NL ziekenvervoer valt, en dus onder de zorgverzekering, die ook zonodig vervoerd van het ziekenhuis in Maastricht naar dat in Groningen, als dat medische nodig is.

Itt Puck's opmerkingen, heb ik niet de indruk dat dit bedoeld is om je een poot uit te draaien. Ik ken persoonlijk twee gevallen van repatriëring, waarvan één uit Urumqi, die verder financieel netjes waren geregeld.

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2011 om 15:24

Recht op zorg in buitenland

Puck:
"Maar in het algemeen komt het erop neer dat je ziektekostenpolis de kosten in het buitenland dekt voor het bedrag dat er normaal gesproken in NEderland voor staat."
Vziw ben je binnen de EU verzekerd voor alle medische hulp, die in dat EU-land onder hun sociale-zorgverzekeringsysteem valt. Problemen ontstaan vooral als je naar prive-klinieken gaat, en/of als het gaat om niet-spoedeisende ziekenhuisopnames (daarvoor moet je vooraf toestemming vragen). Die prive-klinieken zijn vziw een probleem in sommige wintersportlanden (of niet-NHS zorg in UK).

Clowntje

Clowntje

06-11-2011 om 16:44

Tihama

Repatriëring vanaf de nl grens wordt vergoed door je zorgverzekering. Dat betekent dat alleen de kosten in nl wieden vergoed. De kosten in het buitenland worden niet door je zorgverzekering vergoed, daar is dan je reisverzekering voor. Dus de kosten tot aan de grens zijn voor eigen rekening als je geen reisverzekering hebt.

Kari1

Kari1

06-11-2011 om 16:51

Privéklinieken

Wat ik ervan weet (maar correct me if I'm wrong) is dat privéklinieken in wintersportlanden veel gewoner zijn dan bij ons. En als je gewond van een berg wordt geplukt en, met of zonder heli, moet worden afgevoerd naar een ziekenhuis dan wil je niét moeten informeren of het ziekenhuis dat de vervoerders op het oog hebben mogelijk een privékliniek is. Want zo ja, dan liever een kliniekje verderop i.v.m. het ontbreken van een medische module in de reisverzekering. Je hebt wel wat anders aan je hoofd op zo'n moment...
Kari

Monet

Monet

06-11-2011 om 19:10

Mijn ervaring

Op onze eerste wintersportvakantie kwam een van de zoons ongelukkig terecht en kneusde daarbij zijn mild (bleek later). Hij had erge pijn en werd op een banaan vanaf de piste naar de cabinelift vervoerd. Van daaruit kon hij met mij mee in de auto naar de kliniek in Kaprun. De rekeningen van de arts daar werden zonder problemen door onze ziektekostenverzekeraar vergoedt, maar........de vervoerskosten van de piste naar de lift bleken een probleem, want zoonlief had niet van te voren toestemming gevraagd voor de vervoerskosten. Ik heb gebeld, gevraagd hoe we dat hadden moeten regelen boven op de gletscher in Kaprun.......tja, dat was inderdaad wat lastig Na lang vijfen en zessen hebben ze het gezien als ambulancevervoer na een ongeval, en werd het toch door hen vergoedt.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-11-2011 om 20:44

Helicopter en banaan

Heb je dan reden om aan te nemen dat die niet door de wintersportdekking gedekt worden? Ik ga er altijd vanuit dat wintersportdekking juist betekent dat die dingen betaald worden, dat is de voornaamste reden dat ik een reisverzekering heb.

kaatje43

kaatje43

06-11-2011 om 21:07

Tihama

Al die extra kosten die jij noemt, gipsvluchten etc. vallen niet onder de medische dekking maar onder onvoorziene uitgaven. Als dit het gevolg is van een skiongeluk moet je dus skidekking hebben.
Als jij in het buitenland een ongeluk krijgt/of gewoon ziek wordt, is de kans groot dat ze je naar een privé kliniek brengen. Deze kosten zijn veel hoger dan in een regulier ziekenhuis. Al deze extra kosten worden gedekt door de medische dekking van een reisverzekering en vaak niet door je eigen zorgverzekering.
Daarbij komt dat je het risico neemt dat de verzekeringen eerst onderling moet vechten welke kosten gedekt worden door wie, dat de behandelend arts niets zal doen zonder die goedkeuring. Zelf werken wij bij alarmcentrales en wij nemen altijd de medische kosten erbij. Het scheelt je maar een paar dubbeltjes maar wel een hoop gezeur.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-11-2011 om 21:39

Ik neem nooit een reisverzekering.

Dat is omdat ik in het buitenland woon en eigenlijk alleen nog maar op reis naar Nederland ga. Mocht ik/mijn kind in daar komen te overlijden, dan hoeven ze niet te repatriëren, het maakt me niet uit in welk land de uitvaart plaatsvindt. Wat betreft ziek/ongeval en wegens oponthoud een nieuwe vlucht moeten boeken: dat risico ben ik bereid te nemen, het voorbeeld van dure vluchten waarbij je op drie stoelen vervoerd moet worden gaat niet op want in zo'n toestand zit een werkgever toch niet op je te wachten en extra verblijfkosten heb ik ook niet want ik logeer altijd bij vrienden of familie. Ik huur ook nooit een auto. Belangrijke paperassen en dure electronica zal ik niet eerder kwijtraken dan thuis dus ook dat is voor mij geen reden voor een reisverzekering.

Maar zou ik weer eens naar een exotische bestemming gaan dan zou ik een reisverzekering afsluiten, de reactie van Albana spreekt boekdelen. Ook ken ik van heel dichtbij het gezeul met patiënten die - ziek of gewond - ambulance in, ambulance uit moeten omdat ze geen verzekering hebben die privéklinieken dekt.

Tihama

Tihama

06-11-2011 om 21:56

Raadselachtig

Wat ik nu snap, is dat er een kloof gaapt tussen de dekking van de zorgverzekering en de mogelijke geneeskundige kosten in het buitenland (privéklinieken en zo).

Wat onduidelijk blijft is wat een wintersportdekking nu eigenlijk dekt. Is dat dan misschien het verhoogde risico van een gipsvlucht ten opzichte van het gewone risico van een gipsvlucht? En het verhoogde risico dat ze je met een helicopter van een gletsjer moeten plukken? Als ik over een steen struikel op Kreta kan ik immers ook een gipsvlucht nodig hebben. Dus het enige dat ik kan bedenken is dat het een dekking is voor dat grotere risico bij de wintersport.

Kijk, ik heb al jarenlang een uitgebreide doorlopende reisverzekering met allerlei toeters en bellen. Maar ik was op Independer al onze verzekeringen tegen het licht aan het houden.

En toen zag ik al die verschillende modules. Dat triggerde me. Het gaat er dus niet om dat ik twijfel over een paar tientjes extra ten opzichte van het risico. Als ik daar over twijfelde kan ik beter 1 dag skipas minder nemen. Dat levert veel beter rendement
Maar ik snap de dekking gewoon niet.

Nou ja, nu een klein beetje.

Tihama

Kosten

die onder een wintersportdekking vallen zijn dus de banaan, de helicopter, verlies skispullen ( ook gehuurd en bagagedekking is alleen voor eigendommen ) en als je de medische kosten meeverzekert dus ook de gemaakte medische kosten die ontstaan zijn door het wintersporten. Veel zorgevrzekeraars vergoeden geen kosten als deze het gevolg zijn van een risicosport en wandelen in Kreta is geen risicosport dus daar zal je gipsvlucht ook wel vergoed worden . Wintersport is een heel ander risico dus moet ook extra verzekerd worden. Overigens is bij bijna alle reisverzekeraars langlaufen geen risico sport. Heb je dus wel een wintersportdekking en geen medische kosten dan betekent dit dus vaak ook dat de medische kosten door wintersport ontstaan niet worden vergoed.Ondanks je wintersportdekking.

Tinus_p

Tinus_p

07-11-2011 om 19:20

1500m

Tihama:
"Is dat dan misschien het verhoogde risico van een gipsvlucht ten opzichte van het gewone risico van een gipsvlucht? En het verhoogde risico dat ze je met een helicopter van een gletsjer moeten plukken? Als ik over een steen struikel op Kreta kan ik immers ook een gipsvlucht nodig hebben. Dus het enige dat ik kan bedenken is dat het een dekking is voor dat grotere risico bij de wintersport."
Ja, vziw is dat precies het verschil.
Er zijn vaak 2 situaties waarin een 'gewone' reisverzekering niet uitkeert, namelijk alles boven de 1500 m, en een aantal risico-activiteiten. Het rijtje heb ik (gezegend met dochter-zonder-vrees) van de zomer nagevraagd en vergeten, maar bevat bv oa raften en klettersteigen. Als deze activiteiten in georganiseerd verband worden gedaan, vallen ze overigens blijkbaar onder de verzekering van de organisator.

kaatje43

kaatje43

07-11-2011 om 22:41

Nee tihama

Bij een zorgverzekering krijg je die gipsvlucht niet eens, omdat je prima ligt daar in het buitenland. Via je zorgverzekering krijg je het alleen maar als het medisch noodzakelijk is. Een gipsvlucht met wat voor oorzaak dan ook wordt door je reisverzekering betaald.

kaatje43

kaatje43

07-11-2011 om 22:49

Nog een keer tihama

of tenzij het voor de zorgverzekering voordeliger is om je daar weg te halen. Bijvoorbeeld als je in Amerika bent, waar de medische kosten sky high. zijn. Dan hoeft het dus ook niet noodzakelijkerwijs naar Nederland te zijn, maar naar een bestemming waar de kosten lager zijn. Ik adviseer je echt dringend om een reisverzekering te nemen incl. med. kosten. Een skivakantie is al duur genoeg, die paar euro's maken dan ook niet meer uit. Een ambulancevliegtuigje kost al binnen Europa gauw min. € 15000, wat alleen gedekt wordt door de reisverzekering.

kaatje43

kaatje43

07-11-2011 om 22:51

"gewone" aktiviteiten

zoals jetskiën en parasailing vallen ook onder gevaarlijke sporten. Dat realiseren mensen zich vaak niet als ze erop klimmen.

kaatje43

kaatje43

07-11-2011 om 22:52

Procederen?

En dat ga je verliezen, want het staat gewoon in de voorwaarden.

Tihama

Tihama

08-11-2011 om 12:08

Kaatje

Ik heb een doorlopende reisverzekering inclusief alle mogelijke dekkingen. Al zo lang ik op vakantie ga naar het buitenland en dat is sinds mijn 18e Mijn vraag was wat nu waardoor gedekt werd en dat antwoord is nu duidelijk. Ik ga echt geen domme dingen doen.

Tihama

ilsepilse

ilsepilse

08-11-2011 om 16:58

Bij iza

ik ben ooit voor een second opinion voor mijn zoon in Belgie geweest en verder kreeg ik alle kosten zonder morren terugbetaald...

Puck

Puck

08-11-2011 om 22:58

Ja maar ilse

een second opinion in het buitenland heeft natuurlijk helemaal niets met een reisverzekering v
an doen, ook al is he in het buitenland.

kaatje43

kaatje43

09-11-2011 om 16:51

Tihama

Ik dacht dat je aan het overwegen was om bijv. med. kosten eruit te halen. Dan had ik je verkeerd begrepen. Fijne vakantie. Hopelijk heb je die reisverzekering weer voor niets afgesloten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.