Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gezamenlijke lening?!, wie verantwoordelijk?

Hallo,

Ruim een jaar leef ik gescheiden van mijn partner. Echter is er ook een lening, en dat is het grootste probleem.

Deze lening daar zijn onduidelijkheden over. Alles staat op naam van mijn ex partner. Maar de firma geeft aan dat ik ook verantwoordelijk ben, omdat ik een hadtekening gezet zou hebben.
Het origineel is verdwenen, en ik heb al meerdere keren contact opgenomen met dit bedrijf, die alleen telefonisch toezeggingen doen.
Bij mijn ex partner ben ik verantwoordelijk als hij belt. Bij mij is alleen mn ex verantwoordelijk als ik bel.
Kortom, erg onduidelijk en ales gaat via de telefoon. Ze willen niets op papier zetten!!!
Hoe los ik dit op, is er iets/iemand die ik kan inschakelen. Ik zou het graag eerst op een (goedkope) laagdrempelige manier willen oplossen.
Iemand suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Mariposa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

16-11-2011 om 11:24

Verdacht

Niets op papier willen zetten is gewoon verdacht. Als je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent, of als je niet getrouwd geweest bent, is degene die de handtekening gezet heeft de verantwoordelijke. Als het goed is heeft je ex een exemplaar en heeft het bedrijf ook een exemplaar en moet dat kunnen overleggen bij onenigheid.
Volgens mij kun je gewoon een brief sturen (liefst aangetekend) dat tenzij zij een exemplaar met jouw handtekening erop kunnen laten zien, ze alles gewoon met je ex moeten regelen en dat jij hier niet meer over gebeld wenst te worden.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2011 om 11:30

Twee vragen

1. Was je getrouwd of niet?? Zoja, gemeenschap van goederen?
2. Firma moet bewijzen dat ze een vordering op je hebben. Er moet dus iets op papier komen.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-11-2011 om 18:52

Eens met voorgangers

Het komt me een beetje over alsof men probeert het via jou te spelen omdat bij hem niets te halen valt. Klopt dat?

amk

amk

17-11-2011 om 12:09

Zou kloppen

als beide handtekeningen er onderstaan indien ze niet getrouwd waren of als ze huwelijkse voorwaarden hebben.
Echter als er getrouwd is in gemeenschap van goederen heb je maar 1 handtekening nodig om beiden hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor het hele bedrag.

Als je dan na je scheiding alleen in het convenant aangeeft dat partner x de schuld op zich neemt, heeft de bank daar niets mee te maken die heeft nog steeds een hoofdelijke aansprakelijkheid van beide exelieden. Dus die gaat dan naar partner y voor het hele bedrag.

vandaar ook de vragen van Tinus

mariposa

mariposa

17-11-2011 om 13:17 Topicstarter

Goede adviezen

Ik ben nooit getrouwd geweest met mijn ex, wil het financieel ook met hem afsluiten.....hij is van menig dat ik getekend heb omdat hij anders het bedrag niet mocht lenen.
Hij had eerst een andere lening op zijn naam, maar die maatschappij gaf toen aan dat ze het niet rond kregen (keuken was al gekocht) dus om die keuken niet te hoeven annuleren is het bedrag bij een andere firma geleend. Hij is hoofdelijk verantwoordelijk en hij geeft aan dat ik toen ook n handtekening heb gezet. Echter de papieren zijn spoorloos verdwenen en de firma werkt dus ook niet mee.
Heel dom allemaal, ik weet het, maar het is een tijdje geleden, ik ben inmiddels slimmer. Maar als ik ergens mn verantwoording voor heb, dan zal ik die ook nemen.
Alleen baal ik gewoon dat die firma niet meewerkt.
Ik zal hen een brief schrijven dat ik een kopie wi, desnoods aantekeken, en anders maar rechtsbijstand....
Bedankt voor jullie hulp tot dusver, soms voel ik me echt zo'n dummy, nu ik al die dingen zelf moet regelen....fijn dat extra steuntje in de rus=g wat jullie me nu geven.

Mariposa

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2011 om 15:44

Brief

Mariposa:
"Ik zal hen een brief schrijven dat ik een kopie wi, desnoods aantekeken, en anders maar rechtsbijstand...."
Ik zou die brief niet zo schrijven. Ik zou schrijven (ongeveer):

'Ik ontken dat ik een lening bij u heb. Ik heb nooit getekend voor een lening. Ik heb nooit betaald voor een lening. Ik weet nix van een lening. bwwijst u maar eens (bijvoorbeeld door een ondertekend contract) dat ik een lening bij u heb.'

+ Brunette +

+ Brunette +

18-11-2011 om 16:52

Ja.

En om jezelf in te dekken zou je erbij kunnen zetten: voor zover ik weet.

Tinus_p

Tinus_p

18-11-2011 om 18:14

Gelijk krijgen/hebben

Brunette:
"En om jezelf in te dekken zou je erbij kunnen zetten: voor zover ik weet."
maar in dit geval hoef je jezelf niet in te dekken. Eigenlijk staat dat alleen maar zwak; en dat lokt uit dat zo'n bedrijf harder doorzeurt als ze toch niet in hun recht staan. Dit gaat niet om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen, iig vanuit het standpunt van de gelduitlener.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.