Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

'gezellige verplichtingen' op het werk

Een week of zeven geleden droeg onze leidinggevende ons op een bepaalde avond vrij te houden 'vanwege iets gezelligs' om de contacten te verstevigen. Een gezamenlijke activiteit voor werknemers met dezelfde functie op een viertal locaties.

Affijn, de concrete uitnodiging is nu binnen. Samen onder leiding van een kok koken en eten en 7,50 betalen. Vind ik geen superleuke activiteit, maar da's mijn kook-luiheid.

Nu wil het geval dat ik juist die avond een logé krijg. Ik vind het dus helemaal niet leuk dan verplicht weg te moeten en pas 's avonds weer terug te zijn. Mijn huisgenoten kunnen heus die logé wel entertainen, maar ja.

Ik denk dat mijn leidinggevende het niet leuk vindt als ik afzeg.

Wat doen jullie in zo'n geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 09:42

Afzeggen

Ik zou het afzeggen: Sorry, er is iets tussen gekomen.
Mijn man is al jaren geleden gestopt met die zgn. leuke uitjes.

Lastig

Het is privetijd waarvoor ook nog een bijdrage wordt gevraagd. Dus je bent vrij om te bepalen of je wel of niet gaat.

Ander ding is dat wellicht verhoudingen kan schaden. Sommige leidinggevenden zijn er een kei in om iets te plannen dat voor zichzelf mooi uitkomt maar voor hun personeel niet. Hier een man die parttime werkt en een werkgever die ook graag wat verplichte nummers organiseert en verwacht dat werknemers daar op hun vrije dag voor terugkomen of een avond opofferen.

Juist door de druk die erop wordt gelegd is het feest ver te zoeken.

Soms kan zo'n uitje de onderlinge verhoudingen wat verbeteren, maar het vraagt wel wat van de werknemer.

Alleen jij kunt inschatten of afzeggen handig is. Maar je werkgever kan je niet verplichten.

Doe je leidinggevende anders een voorstel: een gezamenlijke lunch of een high-tea tijdens werktijd?

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

15-02-2011 om 13:07 Topicstarter

Morgen werkoverleg

dan zal ik eens even kijken hoe de gezelligheidsvlag erbij staat.

Lunch of High Tea is geen optie - jammer- , we zijn alleen op weekendavonden allemaal tegelijk vrij.

dc

dc

15-02-2011 om 15:03

Afzeggen

ik kies altijd voor wat IK wil, dus ik zou zonder problemen gewoon afzeggen. Dat je leidinggevende niet blij is, is mooi zijn/haar probleem. Dan regelt hij/zij maar een borrel onder werktijd om de band te verstevigen hoor.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-02-2011 om 15:47

Ik zou afzeggen

Tenzij je het zelf heel leuk vindt, maar dat is in dit geval niet. Een opgelegde teambuildingsactie in vrije tijd met ook nog een eigen bijdrage vind ik zowiezo twijfelachtig, dus heel betrokken zou ik me niet voelen.

Tinus_p

Tinus_p

15-02-2011 om 17:20

Afzeggen = gezeik

bromvlieg:
"Een week of zeven geleden droeg onze leidinggevende ons op een bepaalde avond vrij te houden 'vanwege iets gezelligs' om de contacten te verstevigen. "
Als hij het je echt _opdroeg_, betekent afzeggen waarschijnlijk een hoop gezeik en slechte verhoudingen. Formeel sta je volledig in je recht; de vraag is of je voor de goedelievevrede niet toch beter maar kunt gaan.

rozenstruikje

rozenstruikje

15-02-2011 om 21:21

Lastig

Ik weet niet wat ik zou doen. Aan de ene kant heb je al toegezegd. Aan de andere kant is het iets in het weekend buiten je werktijd om. Het is dus feitelijk niet verplicht. Echter het wordt als verplicht gebracht door je leidinggevende.
Wat doen je collega's, voor zover je weet?

Ik kan mij echter totaal niet vinden in het feit dat je 7,50 moet betalen. Het is iets gezelligs om het contact te verstevigen. Waarom wordt niet alles door het werk betaald dan? En 7,50 dekt ook niet het gehele bedrag lijkt mij. Er is dus budget, waarom dan geen uitje wat wel in het budget pastte? Gaat iederen dus die 7,50 betalen voor een zogenaamd gezellig uitje in het weekend buiten werktijd om wat ook nog soort van verplicht is?
Bij mij op het werk zou, ik schat, wel meer dan de helft hiervoor passen.

Rozenstruikje

Maylise

Maylise

15-02-2011 om 22:29

Hangt er vanaf

Het zou er bij mij erg van af hangen hoe de verhoudingen binnen het bedrijf zijn, hoeveel collega's, hoe vaak er iets wordt georganiseerd...
In principe heb ik geen probleem met team uitjes na werk maar als het echt een keer niet uitkomt moet afzeggen mogelijk zijn zonder daarmee moeilijkheden te krijgen. Echter in de praktijk is dat niet altijd zo. Soms is het beter om te slikken en mee te buigen ipv op je rechten te gaan staan en niet mee te gaan.
Dat soort dingen kunnen je toch na gedragen worden en dat is alleen maar vervelend.

Maylise

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

15-02-2011 om 23:18 Topicstarter

Tja

laatst ging een collega met pensioen, we waren door onze leidinggevende vanwege die gelegenheid als collega's uit eten gevraagd en ter plekke bleek dat we zelf betaalden plus de vertrekkende collega vrij hielden (soort 'vrijgezellenfeest'). Die kreeg een bloemetje van de baas - maar dat etentje betaalden we dus zelf.

Die 7.50 van dat uitje op vrijdagavond zijn puur onkosten. We gaan koken, samen met de kok van de eigen organisatie.

Nou ja, ik kijk wel, heb geen zin in gedoe. Een volgende keer ga ik meteen aan het begin zeggen dat ik geen semi-verplichte leukigheid in het weekend wil.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

16-02-2011 om 23:09 Topicstarter

Afgezegd

de leidinggevende reageerde heel spontaan, dus niks aan de hand. Lijkt me zo.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.