Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gigantische persoonlijke lening


Family99

Family99

09-02-2019 om 17:07 Topicstarter

@ kaaskopje

Ja , toch is het zo, en ja dat hebben we gedaan.

Dees

Een creatief gebruik van een doorlopend krediet. Maar ik snap het niet helemaal.
'Voordeel is dat zodra je salaris komt je het grootste deel van je salaris er in kan storten en zodra het nodig is kan je weer een deel opnemen.'
Ik weet niet wat voor salaris je dan hebt, maar het grootste deel van mijn salaris gaat op aan vaste lasten. Dus hoe kun je dan in 6 maanden tijd 8000 euro aflossen? Dan zou je dus bovenop je vaste lasten plus eten en drinken nog 1200 euro per maand 'over' moeten kunnen houden. Dan prat je toch al snel over een salaris van ongeveer 3000 per maand. Of zie ik iets over het hoofd?

Tsjor

Family99

Family99

20-02-2019 om 08:02 Topicstarter

@ Fransien @Triva

Bedankt Fransien, vakantiegelsldmaanden gaan ee voorlopig ook naar toe, alsmede belastingteruggave.

@Triva Rond de 5500 netto.

@Pennesteeek
Dat zijn extra's, als er wat kapot gaat kan dat vervangen worden en dan is het een optie om een keer het reguliere maandtermijn te betalen dus zonder extra aflossing, als dat al nodig is.

@Kaaskopje

Waarom zouden de naar schuldhulpverlening gaan als je weet dat salarissen in orde is ?
Dat is jezelf onnodig nog verder de shit inzetten.
We werken hard genoeg voor ons geld en dan zouden we in dit geval "iemand" moeten hebben die ons alleen huishoudgeld geeft, dacht t niet.

Triva

Triva

20-02-2019 om 08:21

family

Maar vertel nu eens hoe je met zo'n salaris geen auto kon kopen of niet op vakantie kon zonder even te sparen? Vakantie zie je een heel jaar lang aankomen toch? Of je gaat het ene jaar goedkoop en het volgende jaar duur, dan zie je het zelfs twee jaar lang aankomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2019 om 10:16

Family

Waarom zou je niet naar iemand stappen, die tegen een zeer redelijk bedrag helpt om je 'shit' terug te dringen tot minimaal een 0 onder de streep? (op een hypotheek en eventueel lening voor een auto na) Op de een of andere manier straalt door het scherm heen, dat de motivatie om het echt over een andere boeg te gooien nog té laag is. Dat hoeft niet schuldhulpverlening te zijn, maar budgetbeheer kan al schelen. Budgetbeheer kan trouwens ook in 'light'-vorm. De vaste lasten, dus ook aflossing van schulden, worden van je overgenomen en meer niet. De rest wordt dan op je rekening gestort.

Op zich was het salaris van mijn man vroeger ook voldoende om uit te rode cijfers te kunnen blijven en toch is het verkeerd gegaan, omdat we te lang genegeerd hebben dat dat inkomen niet meer hetzelfde was als voorheen. Mijn inkomen was weggevallen. En toen er iets gebeurde waardoor we per direct niets meer konden rechtbreien, werd het pas echt een drama. In jullie geval is het inkomen wel constant en waarschijnlijk ook gestegen en toch lukt het jullie om zo'n schuld op te bouwen.

Het is achteraf makkelijk praten. Nu weet ik precies hoe we het wel hadden moeten doen om de ellende te voorkomen waar we in zijn geraakt. Ik vind mezelf over het algemeen erg verstandig, maar kennelijk niet perfect.

Jij hebt kennelijk nu ook de conclusie getrokken dat jullie wat de vakanties betreft, boven jullie stand hebben geleefd. Maar iets zegt mij dat je er toch nog te luchtig over doet en dat is niet de houding waarmee je dit varkentje zelfstandig zult kunnen wassen. De schuld is zo groot, dat je 10 jaar lang al jullie vakantiegeld in zullen moeten leveren om hier weer uit te komen. Of 20 jaar als je jezelf toch nog een versoberde vakantie blijft gunnen. Natuurlijk doe je dat niet alleen met je vakantiegeld, maar om het even in beeld te brengen zeg ik het zo. Het komt er op neer dat je 10 jaar lang maandelijks zo'n 500 euro moet aflossen. Dus dan hou je 5000 euro per maand over. Vanuit mijn positie vind ik dat je dat lachend voor elkaar zou moeten krijgen, maar ik ken de bedragen van jullie vaste lasten niet. Kennelijk dusdanig hoog, dat de uitgaven door o.a. vakanties hoger zijn geworden dan de inkomsten.

Het lijkt me eigenlijk best een goed idee als je dit draadje nu zou sluiten om over een half jaar terug te komen om verslag te doen van wat jullie tot daar bereikt hebben. Je weet heel goed wat je te doen staat nu. Je bent ons geen verantwoording verschuldigd, dus zie mijn 'idee' niet op die manier, maar ik ben inmiddels oprecht geïnteresseerd of het je echt op eigen houtje gaat lukken en of de strenge toon uit dit draadje (en misschien je omgeving?) voldoende aanmoediging is gebleken. Dat gun ik je namelijk wel. En ook welgemeend: dapper dat je het hier neergelegd hebt. Zo is het ook nog eens een keer.

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 10:27

Rare opmerking Family99

"Waarom zouden de naar schuldhulpverlening gaan als je weet dat salarissen in orde is ?
Dat is jezelf onnodig nog verder de shit inzetten.
We werken hard genoeg voor ons geld en dan zouden we in dit geval "iemand" moeten hebben die ons alleen huishoudgeld geeft, dacht t niet."

Nee, jullie hoeven niet naar de schuldhulpverlening, want jullie verdienen zat.... Dat jullie alsnog een grote schuld hebben opgebouwd voor extra luxe, tja, achteraf gezien zuur. Maar zaak om nu op te lossen. Kwestie van even geen extra's en luxe, maar aflossen en verder gewoon 'normaal' leven, want dat kan met jullie inkomen.
Een opmerking als "We werken hard genoeg voor ons geld en dan zouden we in dit geval "iemand" moeten hebben die ons alleen huishoudgeld geeft, dacht t niet", komt op mij totaal verkeerd over. Nee, jullie kunnen het ook oplossen zónder schuldhulpverlening, maar misschien moet je je even wat beter realiseren dat jullie voor luxe een schuld zijn aangegaan, dus dat jullie nu even moeten interen...

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2019 om 10:33

ook niet hoor

Maar dat zou ik zelf ook niet zo snel doen, schuldhulpverlening inzetten. Het kan ook zijn dat het 'kwartje' is gevallen bij TO en haar partner. Ik ben even de details van het draadje kwijt (tijdje geleden gelezen alweer) maar ik heb ooit een excel schema gemaakt met inkomsten en uitgaven en zo heb je een goed overzicht. Vervolgens is het voor hen nu taak om echt op álles te beknibbelen, écht onder je stand gaan leven, zeker met de salarissen die binnenkomen, moet je dan veel kunnen inlopen. Het zal een tijd duren maar het is te doen, en ik denk dat je er een soort -sport- van moet proberen te maken, dat het een uitdaging wordt om zoveel mogelijk af te lossen maandelijks. Dus niet meer uit eten als je naar het strand gaat, maar een grote picknickmand mee. (in je hoofd kan je dan berekenen hoeveel je die dag bespaard hebt terwijl je toch een leuke dag hebt gehad) Want om nou nooit meer op pad te gaan is wel erg extreem en ik denk, op deze manier ook prima in te vullen.

En inderdaad, het zou leuk zijn als je over een half jaar eens een update geeft, hoe gaat het dan? Hoeveel heb je al ingelost, misschien zijn er nog goede tips voor jullie naar ons, of andersom.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2019 om 10:43

Nou niets moet

Family99 verdient genoeg om de schuld prima te kunnen betalen.
Er zijn echter twee maars:
1. Ze laat hiermee geld liggen, want lenen is duur;
2. Dit gaat goed zolang met het inkomen goed gaat.

Dus om te voorkomen dat de lening ooit een blok aan haar been wordt, is het verstandig om af te lossen.
Meer is het niet.

Marisol

Marisol

20-02-2019 om 11:10

Met zo’n inkomen

Heb je waarschijnlijk behoorlijk veel mogelijkheden om sneller af te lossen. Wat ik lees in je posts is dat je een soort een dubio lijkt tussen de last die je hebt van deze schuld en de aflossing ervan en je acceptatie dat je je leefstijl moet aanpassen, hoe drastischer je aflost hoe meer impact op je leefstijl, hoe sneller je ervan af bent maar hoe groter het verschil in je dagelijks leven met hoe het was. Ergens is het dus de vraag of je het kunt opbrengen om streng te zijn voor je nu-ik om je straks-ik een plezier te doen?

Paddington

Paddington

20-02-2019 om 12:09

Wellicht een tussenweg

in de vorm van een budgetcoach? Iemand die samen met jullie kijkt naar jullie uitgaven en inkomsten. Daarbij ook adviezen geeft over hoe jullie zo snel mogelijk de grote schuld kunnen wegwerken?

Natuurlijk hebben jullie al een goede stap gezet: het probleem onder ogen zien, maar het gaat daardoor niet veranderen. Om te veranderen is inzet nodig.

Veel of weinig inkomen.

Eigenlijk doet dat er niet echt toe. Bij ons komt er meer binnen per maand als bij family, dus als we willen, kunnen we ook enorme leningen aangaan. Dure vakantie's, dure auto, duur huis, alles op de pof is geen probleem om dit voor elkaar te krijgen. Wat handtekeningen onder contracten en de schuld is daar.
Het zijn keuzes die je alleen zelf kunt maken. De tering naar de nering zetten moet bij alle inkomsten.

Als het geld "met bakken binnen komt" en het vliegt er ook "met bakken weer uit" kom je op minder dan 0 uit aan het eind van de streep. Als Family het samen met partner denkt op te lossen is dat een eerste poging waard, je moet het echt samen willen en je aan de aflossing houden.
Je inderdaad van alle onnodige luxe onthouden. Dat is vaak lastig, vooral als je altijd ruim hebt geleefd, al is het voor de buitenwereld, de schone schijn is verleden tijd.

Je kunt altijd nog zeggen dat jullie meer met het milieu rekening willen gaan houden en minimalistisch gaan leven

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2019 om 14:36

#69

2. Dit gaat goed zolang Het met het inkomen goed gaat.

Family99

Family99

20-02-2019 om 15:43 Topicstarter

Hoeft

Niet, want wao, ovr dekking tot 100% inkomen.

Family99

Family99

20-02-2019 om 15:48 Topicstarter

Dus

En ik denk het niet met partner op te lossen, het is gewoon zo, maar bedankt voor alle tips hier, super
Om te veranderen hebben we geen inzet nodig behalve extra aflossen.Geen budgetcoach nodig.

Family99

Family99

20-02-2019 om 15:51 Topicstarter

@ kaaskopje

Strenge toon ? Welke strenge toon ?

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 17:05

Family99

"Om te veranderen hebben we geen inzet nodig behalve extra aflossen.Geen budgetcoach nodig."
Wat is het probleem dan? Waarom post je dan hier? Je hebt van alles niet nodig zeg je. Nou prima, aflossen dus, door de zure appel heen bijten, en klaar. Toch?

Family99

Family99

20-02-2019 om 17:53 Topicstarter

Bieb63

Ja dat heb ik maar 6 keer aangegeven maar het komt blijkbaar niet aan.

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 21:58

Family99

Maar wat wil je dan horen?
Natuurlijk zijn er meer mensen als jij. En die zullen moeten aflossen. Punt.

Angela67

Angela67

20-02-2019 om 23:57

bieb63

zie beginposting: "Is dit herkenbaar, zo ja hoe gaan jullie er mee om ?
Zijn er meer mensen met zo'n enorm leenbedrag ?
Denk soms dat wij de enige zijn die zo stom zijn geweest.
Als ik niet versneld afflos zit ik hier nog ruim 5 jaar aan vast...."

de reacties wilde ze graag horen en ze bedankt er ook nog voor. Dus wat heb jij niet begrepen?
gr Angela

bicyclette

bicyclette

21-02-2019 om 00:54

Bieb

"Wat is het probleem dan? Waarom post je dan hier? Je hebt van alles niet nodig zeg je."

Mag je hier alleen maar posten als je ook deskundige hulp nodig hebt?

Niet iedereen met psychische problemen heeft een psycholoog nodig. Niet iedere sporter heeft ene personal trainer nodig. En niet iedereen met schulden heeft een professionele schuldhulpverlener nodig.

Volgens mij was er een duidelijke vraag, de reacties hebben bij TS tot inzichten gezorgd en daar heeft ze iedereen voor bedankt.

Waarom zo venijnig?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2019 om 01:57

Family

Oh merk je nergens dat mensen toch wat streng tegen je of over je zijn? Hoe dan ook was ik het wel, vanuit de beste bedoelingen, maar wat je ermee doet is aan jou.

Family99

Family99

21-02-2019 om 04:14 Topicstarter

Slot

Bedankt allemaal voor de fijne comments en tips.
Alvast goed weekend.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 06:48

Ik herken het wel

Nooit de gigantische schulden, maar wel een periode waarin het spaargeld elke maand werd aangesproken voor dingen die niet echt nodig waren. Toch die kaartjes voor de musical, toch spontaan een weekendje weg, ook al was er is het gewone budget eigenlijk geen ruimte voor en was het geen 'vakantiegeld-maand'.
Ik vroeg me toen regelmatig af hoe het toch kon dat wij, met ons inkomen, geen enorm bedrag op de spaarrekening hadden staan.

Programma's als uitstel van excecutie en dubbeltje op zijn kant waren toen erg leerzaam voor me.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2019 om 10:06

Het sluipt erin

maar als het dan ook fout gaat wordt het een sneeuwbaleffect, de bal wordt steeds groter. Omdat je 100 euro niet meer kunt betalen, wordt dat 150 euro of meer door incassokosten, daardoor kun je een rekening die je normaal wel kon betalen niet meer betalen, dus zeg 300 euro kun je niet meer betalen, de eerste rekening is dan wel weggewerkt, maar die van 300 euro lukt niet meer, ga je die betalen, dan kun je vervolgens 3 andere rekeningen niet meer betalen, daar komen ook incassokosten op, dan bij het incassobureau maar betalingsregelingen aanvragen, daar komt door van alles en nog wat de klad in, dus betalingsregelingen worden beëindigd, je moet op stel en sprong betalen, dat lukt niet dus ga je kunstgrepen toepassen, waardoor je in nog grotere problemen raakt, deurwaarders komen af en aan, je opent de post niet meer omdat je niet meer durft en zo door. Zelfs als je inmiddels op een punt bent aangekomen dat je beseft dat het fout gaat, kan het verdraaide lastig worden om het tij te keren, omdat je je levensstandaard totaal om moet gooien en de discipline moet hebben om dat vol te houden.

Achteraf weet ik dat onze schuld een voor Nederland heel gemiddelde schuld was, minder als van Family99. Als je inmiddels op bijstandniveau zit, wordt het drama wel wat groter dan bij Family lijkt te zijn, erger dan toen kan het eigenlijk niet meer worden. Als ik naar programma's als 'Een dubbeltje op zijn kant' kijk, zie ik wat die mensen verkeerd doen en roep ook ach en wee, maar ernaar kijken en het probleem zien is over het algemeen makkelijker, dan wanneer je er zelf middenin zit.

Family hoeft haar levensstandaard amper om te gooien als ik af mag gaan op wat ze vertelt. 'Gewoon' niet meer zoveel geld uitgeven en wat ze uitspaart in de afbetaling stoppen. Ondanks mijn aanmoediging om daar hulp bij te zoeken, lijkt mij dat ze het inderdaad zelf moet kunnen. Dus Family succes daarmee .

bieb63

bieb63

22-02-2019 om 10:59

Angela en Bicyclette

Natuurlijk mag je hier alles posten. Maar het gaat mij meer om de toon.
Dat Family feitelijk niet in de schulden had hoeven te komen en feitelijk ze ook prima kan aflossen, is duidelijk. Neemt niet weg, dat als dat tóch gebeurt, het natuurlijk alsnog vervelend is, dat je een tijd zult moeten inboeten om die schuld te moeten aflossen.
Suggesties in reacties over schuldsanering zijn uiteraard niet relevant: daar komt ze volgens mij niet eens voor in aanmerking. Maar suggesties als budgetcoaches lijken mij niet geheel onzinnig. Hoeft natuurlijk helemaal niet als je het zelf kan. Aan de andere kant: Ook met een aardig inkomen zul je moeten budgetteren, want ook dán heb je een grens m.b.t. je uitgavenpatroon, en dat is dus duidelijk verkeerd gegaan. En dat betekent ook dat er voorlopig, ivm het aflossen van de schulden, wat kariger geleefd zal moeten worden én dat na afloop van de aflossingen, niet een 'beloning' moet volgen in de zin van: na al dat 'afzien', hebben we nu wel een mooie vakantie verdiend: dus hup weer een lening. Kortom: de mindset moet anders.
En als er dan een opmerking van Family komt van "We werken hard genoeg voor ons geld en dan zouden we in dit geval "iemand" moeten hebben die ons alleen huishoudgeld geeft, dacht t niet.", vind ik dat dus verkeerd over komen.

Family99

Family99

22-02-2019 om 11:36 Topicstarter

Niet

@ Bieb63

Wij totaal niet, en een budgetcoach had 10 jaar geleden van pas gekomen, nu niet meer.

Jasmijn

Jasmijn

22-02-2019 om 12:08

online

Tegenwoordig kan je trouwens online heel veel budget advies krijgen. Gewoon door heel veel tips/blogs/advies sites te lezen (en daarna wel toe te passen natuurlijk) Ik ben lid van iemand die een blog heeft over minimalistisch leven, en hij doet dat op zo'n manier dat je gewoon zin krijgt om het ook te doen. Het voelt heel goed, de ruimte die je in je huis en hoofd krijgt lijkt me heerlijk, en een leuke bijkomstigheid is dat het ook nog eens geld bespaart
Beknibbelen zonder dat je het gevoel krijgt dat je nooit meer wat leuks kan doen, dat is een goed motto voor Family99 lijkt me, probeer het als een uitdaging op te pakken.

Marisol

Marisol

22-02-2019 om 14:38

Vertel vertel 😊

Jasmijn, wie is die leuke budgetcoach/blogger? Wie weet vindt Family99 m ook leuk, of ik 😊

bieb63

bieb63

22-02-2019 om 15:52

Family99

"Wij totaal niet, en een budgetcoach had 10 jaar geleden van pas gekomen, nu niet meer."
Van die budgetcoach begrijp ik, maar wat bedoel je met 'wij totaal niet'?

Jasmijn

Jasmijn

22-02-2019 om 21:29

Marisol

Ik lees graag mee met Jelle van SoChicken, gaat niet alleen over budget, maar over minimalistisch leven en denken en vooral positiviteit, hopelijk ook inspirerend voor een van jullie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.